Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye og kommende hurtigladere - post bilder og info her

Startet av Gordon Retriever, torsdag 06. juli 2017, klokken 00:17

« forrige - neste »

Gazer75

Fint å sjå at det kjem meir Kempower baserte stasjonar. Dei er også enklare å bruke for folk i rullestol. :+1:
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 26. august 2023, klokken 17:29Fint å sjå at det kjem meir Kempower baserte stasjonar. Dei er også enklare å bruke for folk i rullestol. :+1:

Er det de det ikke står hvilke apper du kan bruke for å betale?
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. august 2023, klokken 23:20Er det de det ikke står hvilke apper du kan bruke for å betale?
Kan vere, men ser ikkje det som eit problem. Kortbetaling blir nok meir og meir vanleg. Mykje enklare å tappe eit kort enn å fikle med ein app.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Litt utenom kjente steder for mange her, men reiser man sørover fra Hesseng i øst-Finnmark igjennom Finland så er hurtiglademulighetene veldig begrenset de første 390 kilometerene ned til Sodankyle. Men ved Inari Hotel, ca halveis, bygger nå Recharge 2*300kW og Tesla fire (?) stasjoner. Tror ikke det er flere vanskelige strekninger igjen i de nordlige delene av Norden.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 03. september 2023, klokken 10:05Litt utenom kjente steder for mange her, men reiser man sørover fra Hesseng i øst-Finnmark igjennom Finland så er hurtiglademulighetene veldig begrenset de første 390 kilometerene ned til Sodankyle. Men ved Inari Hotel, ca halveis, bygger nå Recharge 2*300kW og Tesla fire (?) stasjoner. Tror ikke det er flere vanskelige strekninger igjen i de nordlige delene av Norden.
Ser det og finnes 2 til:

ABC! ved S-Market Ivalo med 3*150 kW, 1*50 kW ChaDeMo 1*22 kW AC
Recharge Neste Saariselkä med 3*150 kW, 1*50 kW og 1*50 kW ChaDeMo.

Lengste avstand fra Hesseng er da 262 km, og korteste er 233 km til den du nevner. Altså ca 30 km mellom disse laderne.

Da blir det ganske bra for de som har bil med lang rekkevidde, også om vinteren.

:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på søndag 03. september 2023, klokken 14:47Ser det og finnes 2 til:

ABC! ved S-Market Ivalo med 3*150 kW, 1*50 kW ChaDeMo 1*22 kW AC
Recharge Neste Saariselkä med 3*150 kW, 1*50 kW og 1*50 kW ChaDeMo.

Lengste avstand fra Hesseng er da 262 km, og korteste er 233 km til den du nevner. Altså ca 30 km mellom disse laderne.

Det som er litt dumt med de ABC-laderene er at du bare kan starte lading med ABC-mobiili app. Man må legge inn finsk adresse. Og når jeg skulle starte lading i sommer kom bank-id opp i app'en og ladingen timet ut. Kanskje andre har mer hell enn meg der.

Recharge i Saarisalka og normal lader ved Inari Hotel var forøvrig triveligere ladestopp. Og neste gang vi kjører der blir det lynlading på Tesla og Recharge hele veien takket være de nye laderne. :+1:  :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

scholro

Apropos ABC ladere i Finland har jeg samme dårlige erfaring. Er nettopp tilbake fra en ferie dit og fikk det heller ikke til å fungere. Fikk bestandig BankID feilmeldinger. Det ble derfor en blanding av Tesla SUC, Ionity og Recharge.

geear

BankID kommer vel an på hvordan du har satt opp kortet ditt det?

RJK

Sitat fra: geear på søndag 10. september 2023, klokken 20:16BankID kommer vel an på hvordan du har satt opp kortet ditt det?
Den må du gjerne utdype mer? Hvordan kan man "sette opp" kortet mot bankid? Dette er vel Bankid og Staten som styrer.

Før kunne du trekke kortet på småbeløp uten å bekrefte, men det var vel kun i DNB man kunne velge en grense selv. De andre var vel banken og Bankid som styrte.

Og så kom nye krav fra Regjeringen., så nå måtte man inn og verifisere det meste. I tillegg til DNB, så har jeg S-banken, og det er blitt stadig værre. Selv med avhuking for "sikker" betalingsmottager må jeg inn med Bankid-kode for å bekrefte at jeg skal betale efaktura/autogiro på faste mottakere. Skikkelig herk, og føles totalt unødvendig ut på disse som uansett kommer hver måned.

Er selvsagt noe annet med nye betalingsmottagere og på regninger som er mer sporadiske.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#1075
Er bare i ABC-mobiili at jeg har opplevd at bank-Id autentisering kreves når man legger til kredittkort og når man starter ladingen. Gav utviklerene tilbakemelding om at det ikke var mulig å starte sesjonen på grunn av dette. Er ikke så mye mer jeg kan gjøre, det kan ta flere år til neste gang jeg kjører forbi en ABC stasjon.

PS: Man kan visstnok betale i app med Apple Pay også, om man har en bank som tillater det.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Svk


RJK

Sitat fra: Svk på mandag 11. september 2023, klokken 17:36
Sitat fra: Svk på fredag 25. august 2023, klokken 17:53Bygnes,karmøy

Da er denne oppe å går.hvilken app gir best pris her?
Det kommer vel veldig an på hvilke avtaler du har tilgang til. For noen vil en spesifikk avtale fra enkelte bilmerker være vinneren, men om ikke du har bil fra dette merket, så hjelper jo det deg veldig lite.

Jeg har fått med meg at du vel har en BYD Atto, så da må vel du ha en avtale som er åpen for alle. Kanskje får du koblet det på en avtale fra Elli, men ellers ville jeg tro en konto med Recharge/Fortum er beste alternativet.

Spesielt om du ikke kjører alt for mye langt, og bare trenger lade borte av og til. Da trenger du ikke tenke på månedskost, men bare "pumpeprisen". Du kan og vurdere avtale fra Elton.

DNB er vel den som gir størst avslag på ladekostnaden, om du bruker et Mastercard fra dem til å betale ladingen gjennom, uansett hvem du ellers har avtale med.

Kjenner heller ikke til om de har egne avtaler med andre partnere, som Trumf, Æ, Coop, eller NAF, Elbilforeningen eller andre foreninger.

Verken avtale med Ionity eller Tesla hjelper deg på Rechargeladere, bare på sine egne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Har Atto ja,leste et sted at BYD hadde inngått avtale med Shell.ikke fått noe tilbud enda.
Recharge Bygnes er min nærmeste hurtiglader.En av få lokalt som er over 50kW
.Kommer sikkert til å bruke denne om jeg trenger å toppe opp litt om jeg er langt under 50%.
Hater å ha lite strøm,da det tar så lang tid å saktelade hjemme.forsøker å unngå å havne under 60.
Mulig dnb kortet mitt direkte på lader er en enkel og god løsning som gir litt rabatt og ikke noe tukling med app.
Får teste neste gang jeg er nede i 20% å vil toppe litt opp

Gazer75

Ser ut til at fleire Tesla superchargers har opna for alle no...
Merka meg at Voss er opna.
2020 e-Golf (2023-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA