Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

syklisten

Sitat fra: Bmw_Tryne på tirsdag 11. juni 2024, klokken 07:25Dvs vi har selv vært med på å bygge opp Kina til å bli slik det er i dag, og nå skal vi plutselig boikotte fordi USA driver og skriker om dette??

Boikott, i forstand av tittel på denne tråden og hva den handlet om opprinnelig, er ikke på grunn av USA men fordi de kinesiske bilmerkene grep sjansen og kastet seg inn i det russiske markedet straks de vestlige merkene trakk seg ut når Russland gikk til angrep på Ukraina.

hELgenen

Sitat fra: syklisten på tirsdag 11. juni 2024, klokken 08:53
Sitat fra: Bmw_Tryne på tirsdag 11. juni 2024, klokken 07:25Dvs vi har selv vært med på å bygge opp Kina til å bli slik det er i dag, og nå skal vi plutselig boikotte fordi USA driver og skriker om dette??

Boikott, i forstand av tittel på denne tråden og hva den handlet om opprinnelig, er ikke på grunn av USA men fordi de kinesiske bilmerkene grep sjansen og kastet seg inn i det russiske markedet straks de vestlige merkene trakk seg ut når Russland gikk til angrep på Ukraina.

Og poenget er å straffe kina fordi de selger varer til Russland?

Jalla

Tja, når man kjøper bil fra Kina så støtter man et regime som driter i individets rettigheter.
De driver en forretningspraksis hvor de gir blanke i opphavsrettigheter, og de prøver etter beste evne å presse ut vestlige selskaper med diverse lugubre metoder. Sjekk for eksempel markedet som REC var/er i.
Og de driver en politikk mot alle land rundt seg som det lukter mer enn vondt av.

Når det er sagt så kunne jeg heller aldri kjøpt en Tesla ettersom de fullstendig driter i arbeidstakernes rettigheter

turfsurf

Og stort sett alle de store europeiske ble tatt med buksene nede mtp utslipp fra dieselbiler. Så Japanske eller Koreansk da?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

#619
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. juni 2024, klokken 19:40Og stort sett alle de store europeiske ble tatt med buksene nede mtp utslipp fra dieselbiler. Så Japanske eller Koreansk da?

Vel japanske har nå blitt tatt for å trikse med sikkerhets tester.

https://www.motor.no/aktuelt/juks-razzia-hos-toyota-i-japan-stopper-leveranser/276219

Da sitter man igjen med koreanske eller biler fra Ford us eller gm som er lagd med amerikansk arbeidstakere som er fagorganisert.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 11. juni 2024, klokken 23:33
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. juni 2024, klokken 19:40Og stort sett alle de store europeiske ble tatt med buksene nede mtp utslipp fra dieselbiler. Så Japanske eller Koreansk da?

Vel japanske har nå blitt tatt for å trikse med sikkerhets tester.

https://www.motor.no/aktuelt/juks-razzia-hos-toyota-i-japan-stopper-leveranser/276219

Da sitter man igjen med koreanske eller biler fra Ford us eller gm som er lagd med amerikansk arbeidstakere som er fagorganisert.
Tja, hverken Ford eller GM har vel ikke "rene hender" de heller...

Ford:

https://www.tortmuseum.org/ford-pinto/

https://www.justice.gov/opa/pr/ford-motor-company-agrees-pay-365m-settle-customs-civil-penalty-claims-relating

https://pogustgoodhead.com/ford-to-face-legal-action-over-emissions-scandal/

GM:

https://pogustgoodhead.com/ford-to-face-legal-action-over-emissions-scandal/

https://arstechnica.com/cars/2024/03/car-makers-shady-data-sharing-takes-spotlight-in-gm-connected-car-scandal/

https://www.sec.gov/news/press-release/2017-19

https://www.macsmotorcitygarage.com/engine-swap-gms-1977-rocket-v8-scandal/

Heller ikke KIA og Hyundai har "rene hender":

Denne var litt stygg, siden den er temmelig ny: https://www.freedomunited.org/news/hyundai-plant-child-labor-scandal/

https://www.koreatimes.co.kr/www/tech/2024/06/129_376376.html

https://claimformycar.com/emissions-claim/kia/

https://www.theguardian.com/us-news/2023/may/19/hyundai-kia-settle-theft-lawsuit

https://canadianautodealer.ca/2023/12/kia-canada-under-fire-for-inventory-practices/

Det er sannsynligvis umulig å finne et bilproduserende selskap som ikke har hatt minst en større skandale opp gjennom tidene.

Dog, noen av tingene er verre enn andre. Og for oss i vesten, er nok Kina sitt styresett og fremtidsplaner om å bli verdensledene, en trussel som er verdt å bemerke seg.

Ikke fordi det er farlig i seg selv at Kina blir det største bilproduserende landet, men tanken om at de har planer om å bli eneherskende når de har fått kontroll over vesten.

Og det er også skremmende, dog ikke overraskende, at de velger å vise støtte for Russland fremfor å fordømme invasjonen av Ukraina.

Det er altså langt viktigere saker som gjør at vi bør være veldig forsiktig med å tillate Kina å bli for store. Og ikke minst, hindre at de får kjøpt opp landarealer og eiendommer, og viktige selskaper. Vi må faktisk ta mange aktive valg for å trygge friheten i fremtiden.

Ett av dem er å unngå å kjøpe kinesiske biler. Et annet er å redusere eller slutte å kjøpe varer fra Kina, dersdom det finnes varer fra andre mer fredelige land som gjør samme jobben.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway


hELgenen

Sitat fra: RJK på onsdag 12. juni 2024, klokken 00:11Dog, noen av tingene er verre enn andre. Og for oss i vesten, er nok Kina sitt styresett og fremtidsplaner om å bli verdensledene, en trussel som er verdt å bemerke seg.

Ikke fordi det er farlig i seg selv at Kina blir det største bilproduserende landet, men tanken om at de har planer om å bli eneherskende når de har fått kontroll over vesten.

Har de planer om å bli enehersker og ta kontroll over vesten? Jeg har ikke sett noen slike planer.
Mye frykt ute å går mhp Kina - hva som er realisme og hva som er frykt er ikke godt å si.
Det som er åpenbart er jo at vesten og Kina har to ulike tankesett mhp styresett og menneskerettigheter.
Men Kina har så langt ikke vært den store aggressoren som Russland eller forsåvidt USA. USA har jo alltid vært et slags verdenspoliti - og Russland har også brukt makt mot mange av sine naboer. Kina har å langt vært mer passiv og forsiktig uten direkte krig som resultat. Jeg synes personlig at Europa burde møte konkurransen fra Kina med å levere bedre produkter selv - ikke ty til straffetoll slik USA har gjort.
Vesten har jo i praksis utnyttet Kina i flere generasjoner for å skaffe seg selv billige varer.

Vesten har sovet i timen og må bli mer effektive og flinkere til å produsere varene vi selv trenger til en pris vi selv kan betale.

Personlig ville jeg ikke hatt noen problemer med å kjøpe Kina biler - i alle fall ikke av selskaper som samarbeider/har en felles pott med Europeiske. I praksis så styres verden ikke lenger av stater, men i større og større grad av store internasjonale selskaper med global produksjon.

JorEl

Fulgte linken til ECIN, og den ferskeste var Aftenposten sin. Om man ikke har abo, så kan man høre :)
Smakebit: klima, sikkerhet, og mye annet vi snakker om...sitat: "– Akkurat nå har dette et økonomisk element. Men alt henger sammen med alt"
https://www.aftenposten.no/verden/i/KMpL5y/gult-eu-lys-for-kinesiske-biler-kan-forsinke-det-groenne-skiftet

I artikkelen finner man linken, til en tankesmie: https://www.piie.com/blogs/realtime-economics/2024/europe-taking-constructive-approach-influx-chinese-electric-vehicles
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Electric cars in Norway

#624
Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. juni 2024, klokken 08:54Har de planer om å bli enehersker og ta kontroll over vesten? Jeg har ikke sett noen slike planer.
Mye frykt ute å går mhp Kina - hva som er realisme og hva som er frykt er ikke godt å si.
Det som er åpenbart er jo at vesten og Kina har to ulike tankesett mhp styresett og menneskerettigheter.
Men Kina har så langt ikke vært den store aggressoren som Russland eller forsåvidt USA. USA har jo alltid vært et slags verdenspoliti - og Russland har også brukt makt mot mange av sine naboer. Kina har å langt vært mer passiv og forsiktig uten direkte krig som resultat. Jeg synes personlig at Europa burde møte konkurransen fra Kina med å levere bedre produkter selv - ikke ty til straffetoll slik USA har gjort.
Vesten har jo i praksis utnyttet Kina i flere generasjoner for å skaffe seg selv billige varer.

Vesten har sovet i timen og må bli mer effektive og flinkere til å produsere varene vi selv trenger til en pris vi selv kan betale.

Personlig ville jeg ikke hatt noen problemer med å kjøpe Kina biler - i alle fall ikke av selskaper som samarbeider/har en felles pott med Europeiske. I praksis så styres verden ikke lenger av stater, men i større og større grad av store internasjonale selskaper med global produksjon.
Her er jeg enig i noe du skriver og uenig i noe.. ;D

Ja det det du skriver som jeg har limt inn på linjen under - skal være sikkert og jeg støtter ikke Xi som støtter Putins krig i Ukraina som jo er hva denne samtaletråden ble opprettet for: "Det som er åpenbart er jo at vesten og Kina har to ulike tankesett mhp styresett og menneskerettigheter."

Jeg er uenig i dette du skriver: "Men Kina har så langt ikke vært den store aggressoren som Russland eller forsåvidt USA. USA har jo alltid vært et slags verdenspoliti - og Russland har også brukt makt mot mange av sine naboer. Kina har å langt vært mer passiv og forsiktig uten direkte krig som resultat. Jeg synes personlig at Europa burde møte konkurransen fra Kina med å levere bedre produkter selv - ikke ty til straffetoll slik USA har gjort."

Enig i dette du skriver for det er jo de statseide kinabilene som styres av Xi som man ikke bør kjøpe dersom man støtter krigen i Ukraina. Xi støtter Putin. Da vil vår forbrukermakt kunne brukes overfor Xi:
"Personlig ville jeg ikke hatt noen problemer med å kjøpe Kina biler - i alle fall ikke av selskaper som samarbeider/har en felles pott med Europeiske."

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorEl på onsdag 12. juni 2024, klokken 09:01Fulgte linken til ECIN, og den ferskeste var Aftenposten sin. Om man ikke har abo, så kan man høre :)

Takker for tipset om å "høre gratis" og den teknikken der - kan fort bli en slager for min del "tyv(lesing)lytting" ;D

Jalla

Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. juni 2024, klokken 08:54
Sitat fra: RJK på onsdag 12. juni 2024, klokken 00:11Dog, noen av tingene er verre enn andre. Og for oss i vesten, er nok Kina sitt styresett og fremtidsplaner om å bli verdensledene, en trussel som er verdt å bemerke seg.

Ikke fordi det er farlig i seg selv at Kina blir det største bilproduserende landet, men tanken om at de har planer om å bli eneherskende når de har fått kontroll over vesten.
I praksis så styres verden ikke lenger av stater, men i større og større grad av store internasjonale selskaper med global produksjon.
Så det er store internasjonale selskaper som har angrepet Ukraina, og som dreper og bomber landet i fillebiter? Og som diktatoren i Kina mer eller mindre støtter. Jaja, det er mange måte å forvare egne valg på.

Har man fulgt med på politikken Kina har bedrevet siden Xi Jinping tok makten så er det liten tvil om ambisjonene de har utenfor eget land. Bare spør landene rundt Sør-Kina-havet. At Kina-Vedum sier nei til toll på biler fra Kina er selvsagt et knefall for Kina pga laksen vi sender dit. Egentlig burde det at Kina er Putins bestevenn og i praksis er med og sørger for at terroristen Putin kan holde angrepskrigen i Ukraina gående nok for å innføre toll.

Electric cars in Norway

#627
Sitat fra: Jalla på lørdag 15. juni 2024, klokken 10:12Har man fulgt med på politikken Kina har bedrevet siden Xi Jinping tok makten så er det liten tvil om ambisjonene de har utenfor eget land. Bare spør landene rundt Sør-Kina-havet. At Kina-Vedum sier nei til toll på biler fra Kina er selvsagt et knefall for Kina pga laksen vi sender dit. Egentlig burde det at Kina er Putins bestevenn og i praksis er med og sørger for at terroristen Putin kan holde angrepskrigen i Ukraina gående nok for å innføre toll.

Jalla :+1:  Godt skrevet

Og det sies i finansbransjen at den neste "perfect storm" er hvis Kina tar Taiwan og Putin går til krig overfor en eller flere av de andre tidligere russiske landene som nå har blitt selvstendige...

Da blir det fort "Houston, we have a problem!"

Hva gjør US da?

Oppsummert så er dette storpolitikk og da blir det fort som Otto von Bismarck sa det: «Den som vet hvordan lover og pølser blir laget, får aldri mer en rolig natts søvn».

For vår del da: Oljeprisene våre vil stige dog.... Kongsberg våpen vil måtte utvide med flere fabrikker dog...

Electric cars in Norway

#628
Se denne i dag fra "Krinken" - syyykt bra skrevet. Og de har hentet inn folk som informerer med gode vurderinger&analyser og fotografene har tatt fete bil-bilder og de på desken har brukt en fresh presentasjonsteknikk.

NRK-gjengen assa, godt levert, sier jeg :+1:


#elsker_classy_nynorsk_og_alle_dialekter



https://www.nrk.no/norge/sterke-reaksjonar-pa-eus-kinesiske-elbil-toll_-_-undervurderer-kostnadane-1.16924190

Radial

Straffetollen ser jeg mer som en innrømmelse av at Europa er langt bak Kina på produksjonskapasitet, kostnader, råvare tilgang og energipriser.

Også har jo visse produsenter en HELT merkelig forretnings-strategi. Som feks VW med sin ID6 som BARE selges i Kina?

Hadde jo vært en superfin konkurrent til tilsvarende kinesere i Europa, men nå får kineserne holde på akkurat som de vil i en hel bilklasse.
Tør vedde på at dette er fordi da selger ID-Buzz litt mindre?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA