Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-5008

Startet av daktari, fredag 22. september 2023, klokken 17:48

« forrige - neste »

unik42

#60
Har nå prøvekjørt en E-5008 i helga. Fikk kjørt en 10-ish mil på Haugalandet.
Jeg kommer fra en ID4 1st. (ikke max) fra 2021 så mitt syn er farget av dette.

Først og fremst: Bilen ser veldig bra ut inni og utenfor. Rett og slett vakker, og den fargen som var på testbilen var nydelig. Selgeren sa det var Blå Ingaro (den som følger med bilen), men jeg mistenker at det egentlig var Blå Obsession (+8900). Testbilen hadde ikke hengerfeste så fikk ikke testet det, ei hadde den selvkjøring. Kun ACC med Stop&Go.

Bra:
- Kjapp og rask infotainment. Merket ingen lugging eller stopp da jeg brukte det.
- I-Cockpit ser bra ut og har mange oppsettsmuligheter slik at det kan se ut akkurat som du vil
- Gode seter i oppgradert setepakke (+24.000), med varme, kulde og massasje i begge forsetene.
- Grei plass i seterad 2, med justerbare seter.
- Uvant med lite ratt og speedometer over rattet, men jeg ble glad i det.
- Trådløs Android Auto som var KJAPP å starte opp. I ID4 kan det ta ett til to minutt før den virker fra kald bil. I tillegg kunne en bytte ut kartet på skjermen foran rattet med Google Maps-kartet!
- Tre 12V uttak (for de som trenger det)
- Rullegardin innfelt i bakdørene (GT-utgave)
- 3-seterader! Med ok plass. Bemerk at seterad 2 må litt frem hvis en voksen skal sitte bakerst.

Middels:
- Ok matriselykter. Har prøvekjørt ID4 med IQ light og de føler jeg er raskere og klarere
- Bagasjerommet er mindre enn en skulle tro. Det er oppgitt 750l, men jeg mistenker at 200 av dem er under gulvet i en grop helt bakers + en 15cm høy hule under 3. seterad en må ha en egen skuff for å bruke. Med seterad 3 nede så det nesten ut som om det er bedre plass i ID4 (ikke medregnet plass under gulv og seter).
- Litt trang cockpit, føles nesten som om en sitter i et jagerfly. Ikke ubehagelig, bare litt trangere enn det jeg er vant med.
- Litt irriterende ACC-kontroll. I ID4 kan jeg stille inn ACC til å følge fartsgrensene. Det funker ikke i E-5008, der må du manuelt trykke "OK" hver gang fartsgrensen endrer seg. I tillegg er det ingen indikasjon på om bilen ser kantlinjer (aner ikke om det er fordi bilen ikke har selvkjøring).
- Varsel om for høy fart. Hvis en legger ADAS som snarvei på I-toggle så er det tre trykk for å skru av varselet.

Dårlig:
- Irriterende mange menyer i infotainment, med ulogiske funksjoner. Eksempelvis finnes seter under klima (for varme og kulde), men da får du ikke stilt inn massasje. Først hvis du går på Seter i hovedmenyen kan du også stille massasje.
- I-toggles er i utgangspunktet en fordel siden en kan ha snarveier til de mest brukte funksjoner. Men jeg kunne ikke legge til Seter der, men jeg kunne legge til "kulde i seter" eller "varme i seter", ikke begge deler.
- Litt lite utsikt ut bakrute
- Ingen mobillomme eller holder til mobil i baksetene
- De kapasative knappene kan de kaste på sjøen. Og jeg har det (og er en av de få som liker det) i ID4, men de på E-5008 føles veldig billige ut. Masse "klikkelyder" og ingen sveiping. I tillegg er det samme ingeniøren i Peugeot som i ID4 som har laget "neste/forrige og volum opp/ned" oppsett. Hvem mener at opp skal være neste og høyre skal være volum opp!?
- Taleassistent er like god som i ID4. De eneste taleassistentene som korrekt navigerer hjem til meg er Tesla og Android Auto. Alle andre jeg har prøvd vil ha meg til Rygge flyplass. Bemerk at jeg tror at hvis du har et abonnement på telematikktjenester så skal taleassistenten ha ChatGPT innebygd.
- Hakkete Android Auto, selv om den er kjapp å koble opp så hakket AA ved panorering i kart og slik.

Usikre momenter:
- Selvkjøring, aner ikke hvor bra det funker, men ønsker det
- Grip control på 2WD på vinterstid. Satser på å evt. kjøpe 4-hjulstrekk
- V2L kunne heller ikke selgeren si så mye om
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Svk


unik42

Fikk et ok-ish tilbud, men slo det fra meg. Litt for mange ankepunkter. Hvis 4-hjulstrekk ikke blir så altfor mye dyrere OG de kjører et tilsvarende tilbud som nå (2,99% rente eller vinterhjul) så kan det være vi slår til.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Svk

Noen som har funnet ut noe mer om V2L?

knightrider

Jeg har sendt mails hit og dit.
Det blir mulig som opsjon fra mai 2025, når det også blir mulig å få 22kw ombordlader, har jeg blitt fortalt.

#facepalm 


Daniel_0007

Er latterlig, har det ikke vært reklamert for at den har v2l, synd for de som har kjøpt og trodd den har det eller får i software oppdatering.
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Mener å ha lest at den har dette tidligere en gang,ser ut som de har tatt det bort nå.
Jeg bruker V2L på campingen,veldig praktisk

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på torsdag 10. oktober 2024, klokken 17:28Mener å ha lest at den har dette tidligere en gang,ser ut som de har tatt det bort nå.
Jeg bruker V2L på campingen,veldig praktisk
V2L er nok fjernet for å redusere nybilprisene.  Men V2L kommer sikkert isteden seinere på de med awd og full pakke.

Svk

Ikke så
Mye å velge i om jeg skal ha 4x4. Over 500liter bagrom og v2l.
Får kjøre Tangsen 100 000 til  ;)

Svk

Noen som vet leveringstid på Long Range?

JorgenM

Er det bekreftet med kun 1000kg hengervekt på AWD? Ser det står det i lanseringskalenderen her på forumet.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Suverin

Noen med vg+?

"Test av Peugeot E-5008: Årsbeste!
Tomler opp for den romslige familiebilen med suveren seteløsning. Toppterningen ryker imidlertid på grunn av én ting."

Hva røk toppterningen på?

https://www.vg.no/forbruker/i/pPKPPo/test-av-peugeot-e-5008
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Moas

#72
Sitat fra: Suverin på mandag 28. oktober 2024, klokken 22:23Noen med vg+?

"Test av Peugeot E-5008: Årsbeste!
Tomler opp for den romslige familiebilen med suveren seteløsning. Toppterningen ryker imidlertid på grunn av én ting."

Hva røk toppterningen på?

https://www.vg.no/forbruker/i/pPKPPo/test-av-peugeot-e-5008
Hvis jeg leste korrekt så var det rekkevidden og ladehastigheten på sr utgaven som var en begrensing denne gangen. Ikke et ord om at appen koster penger fra ny. Vi snakker om ladehastighet ala en asiabil fra 2019, dvs maks 70 kW omtrent
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N shareholder

Electric cars in Norway

#73
Sitat fra: Suverin på mandag 28. oktober 2024, klokken 22:23Noen med vg+?

"Test av Peugeot E-5008: Årsbeste!
Tomler opp for den romslige familiebilen med suveren seteløsning. Toppterningen ryker imidlertid på grunn av én ting."

Hva røk toppterningen på?

https://www.vg.no/forbruker/i/pPKPPo/test-av-peugeot-e-5008
Fin test. 
Lang artikkel men legger med et bilde av konklusjonen og terningkast fem


Daniel_0007

Syns vg fyren som testet er litt bias, for meg så høres det mer ut som en terningkast fire test med tanke på manglene.
Jeg ville konkludert slik:
Lr versjon med formvarming av batteri er kanskje terningkast fem, minuset der blir da mangel på awd, awd versjon også med formvarming av batteri terningkast fem, minus der blir da litt snau rekkevidde.
Så for meg for å få full pott ville da vært awd med store batteriet og formvarming av batteri men igjen fortjener en elbil med maks 160kw lade hastighet terningkast seks i 2024?
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA