Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen ë-C3

Startet av Kires, tirsdag 17. oktober 2023, klokken 15:28

« forrige - neste »

Kires

2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Bjarne

Enig, tror denne kan bli spennende. Ikke veldig imponert over Motor-artikkelen, som ikke klarer å nevne at denne får LFP-batteri og at designet er inspirert av konseptbilen OLI. Den får ikke varmepumpe, men for målgruppen så tror jeg ikke det vil ha så stor betydning. Fra videoene som begynner å komme på YouTube så ser det ut som det er gode forseter og god takhøyde (også i baksetet), og så krysser jeg fingrene for god lydisolering a la ë-C4. Hadde vært fint med bakhjulstrekk, men siden bilen også vil komme med forbrenningsmotorer så blir det altså forhjulsdrift. Det kan ligge an til at den blir billig å forsikre, og så gjenstår det å se hvordan prisen blir, og hvilke utstyrsvarianter som kommer.

Håkon77

Ble gira på denne. Kul design, billig, lfp batteri og det er en Citroen. Eneste er at jeg kjører 22mil motorvei hver dag. Det gikk fint med Kona, brukte 50-60%. Håper det blir mulighet for å prøve. Ex30 51 er mye dyrere og Mg4 51 synes jeg er triste saker.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

syklisten

I følge en e-post jeg har fått fra BOS så skriver de at den vil bli godkjent for tilhenger opp til 550kg (så kan brukes til sykkelstativ i det minste), og sannsynligvis få taklast på opptil 70kg (selv om dette ikke er bekreftet). Den har jo rails, så jeg antar at taklast går fint.

Med både hengerfeste og rails på taket begynner dette å nærme seg den perfekte bybilen for oss, såfremt de klarer å holde prisen så lavt som ryktene antyder.
Avhenger av Euro NCAP også. Den nye C3 produsert i Brasil fikk nylig 0 stjerner, satser på at modellen som kommer til Europa blir noe helt annet (ellers blir det en ny Zoe-fadese).
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

sjokomelk

Ny C3/Fiat Panda/Opel Crossland er basert på en indisk Tata, så det blir samme bilen som i Brasil.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Svein_H

Vekker opp denne gamle tråden, moderator får ev. flytte innlegget mitt og lage en ny tråd.

Har mottatt tilbud og kontrakt med forbehold om at jeg kan trekke meg. Det er et par tilvalg jeg er usikker på, og setter pris på tilbakemeldinger.

Oppgradert onboard-lader fra 1-fas 7,4kW til 3-fas 11 kW for 5900,-. Jeg lader maks 3,7kW her hjemme, så denne oppgraderingen er kun interessant for neste eier når jeg selger bilen. Er det verdt det?

Tilhengerfeste koster 11500,-, og bilen kan trekke 550kg (det samme som fossilbilen min kan trekke uten hengerbrems). Er det verdt det?

Tilbudet inkluderer også vinterhjul på alufelg til 19000,-. Syns det er en veldig stiv pris, jeg får premiumdekk på alufelg til 2/3 av prisen andre steder.

Hva tenker dere?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Syklist

Ville ikke betalt ekstra for ombordlader med mindre du lader regelmessig med 11kWh. (For vårt vedkommende er det enten max. 7kW AC eller DC hurtiglading.)

Trenger du hengerfeste for en liten henger er det verdt det, men dersom du nesten aldri vil bruke det, er det bedre å spare pengene.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

#7
Oppgradering av AC-lading er absolutt ikke interessant for hjemmelading, i de aller fleste tilfeller. Men det har stor betydning for "bortelading", f.eks. i Oslo by med AC-lading der man betaler for tiden medgått fremfor kWh ladet!

Litt avhengig av hvor ofte man vil lade mot betaling basert på tid, vil man kunne betale ned litt, en god del eller alt av mertillegget. Men i spart frustrasjon, og spart tid til å hurtiglade, så vil jeg si det er verdt det når merkostnaden er så liten!

For krok på bilen, så blir det fort en annen sak. 550 kg er så lite at det er få hengere du kan dra lovlig, kun de med totalvekt maks 750 kg, nyttelast begrenset til diffen mellom egenvekt og de 550 kg som du kan dra. Da er det mer betimelig å spørre om du tenker å frakte sykler, eventuelt bruke denne til å utvide nyttelasten ved å frakte på en bagasjeboks.

Den eneste som kan svare på om det lønner seg, er deg og din egen tanke på hvor ofte du faktisk vil utnytte kroken. Noen kjører aldri med noe på kroken. Andre, som meg, ville brukt det ganske mye.

Jeg teller selv på kroene om jeg vil ettermontere "transportkrok" (100 kg kulevekt, ingen tilhengerkapasitet) på min gamle Kona. Det vil nok koste meg 12-14K nå i ettertid. Jeg hadde gladelig betalt 11,5K når jeg atpåtil kunne tatt det med på lånet til bilen, fremfor et direkteutlegg i ettertid!

Men som sagt, jeg kan ikke uttale meg om du vil ha glede av det. Men jeg kan love at ingen av disse hadde blitt kjøpt av meg, om ikke jeg selv ville hatt "glede" av det. Du betaler mer enn du får igjen ved videresalg, så jeg hadde garantert ikke kjøpt det pga tanken om høyere verdi ved videresalg, eller å gjøre bilen mer attraktiv for videresalg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Hvis man bare sakte lader hjemme er det ikke vits i å oppgradere. De fleste kjøpere vil nok ikke en gang tenke på å spørre om det. En ulempe med enfas lader er man kun får 3,6kW på 11kW ladere
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Takk for alle svar, da har jeg fått litt å tenke på.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

peby

Har du hørt noe om når den blir tilgjengelig i butikk og for prøvekjøring?

Vi har en fantastisk Citroën-forhandler i nærheten, så denne kunne vært en fin erstatning for vår tilårskomne bensinbil etterhvert. Ulempen er at Fiat Grande Panda nettopp dukket opp til festen og så latterlig kul ut.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Svein_H

Først sa de at demobil skulle komme i august, dette er nå forskjøvet til oktober. Dette har jeg fått bekreftet av både Mobile og BOS.

Mobile har en ordning hvor man kan signere kontrakt med forbehold, slik at man kostnadsfritt kan trekke seg etter prøvekjøring hvis bilen ikke var som forventet. Med en slik kontrakt vil man ligge først i køen og sannsynligvis få bil før jul, har jeg fått beskjed om. Har ikke signert ennå, men har som sagt mottatt tilbud og vurderer det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

syklisten

Sitat fra: syklisten på mandag 15. januar 2024, klokken 13:20I følge en e-post jeg har fått fra BOS så skriver de at den vil bli godkjent for tilhenger opp til 550kg (så kan brukes til sykkelstativ i det minste), og sannsynligvis få taklast på opptil 70kg (selv om dette ikke er bekreftet). Den har jo rails, så jeg antar at taklast går fint.

Takrails er bare til pynt. Man kan derimot ha 80kg på taket, men takstativet blir med klør som går over dørkarmen. Dessverre.

2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Svein_H

Jeg ble av selger frarådet å oppgradere til 11kW med min Zaptec-lader. Fikk ingen forklaring på hvorfor, så graver litt videre der.

Hengerfestet kommer jeg nok til å stryke fra lista. Jeg har allerede en bensinbil med hengerfeste som kan trekke tre ganger så mye, og de få gangene jeg må hente frem min lille Tysse på 750kg totalvekt kan jeg like gjerne bruke den. 11500 kroner for et sykkelstativfeste jeg aldri kommer til å bruke? Nei takk.

Fikk i dag også vite at You og Max kommer med ulike sommerdekk. You med Michelin (uvisst hvilket) og Max med Goodyear EfficientGrip. Gode dekk, absolutt, men ikke helt på høyde med Continental Premium Contact som jeg har hatt på begge bilene mine i mange år. Ut fra ordlyden i mailen virker det også som at et ev. skifte av dekkmerke må jeg selv fikse og betale, så de er ikke så veldig medgjørlige der.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på mandag 26. august 2024, klokken 17:37Jeg ble av selger frarådet å oppgradere til 11kW med min Zaptec-lader. Fikk ingen forklaring på hvorfor, så graver litt videre der.

Hengerfestet kommer jeg nok til å stryke fra lista. Jeg har allerede en bensinbil med hengerfeste som kan trekke tre ganger så mye, og de få gangene jeg må hente frem min lille Tysse på 750kg totalvekt kan jeg like gjerne bruke den. 11500 kroner for et sykkelstativfeste jeg aldri kommer til å bruke? Nei takk.

Fikk i dag også vite at You og Max kommer med ulike sommerdekk. You med Michelin (uvisst hvilket) og Max med Goodyear EfficientGrip. Gode dekk, absolutt, men ikke helt på høyde med Continental Premium Contact som jeg har hatt på begge bilene mine i mange år. Ut fra ordlyden i mailen virker det også som at et ev. skifte av dekkmerke må jeg selv fikse og betale, så de er ikke så veldig medgjørlige der.
Synes det var merkelig med den ubegrunnede frarådingen. Jeg tenker i første omgang at det er et lite hint om at de kun har tatt inn biler uten den oppgraderingen, og den kanskje må gjøres på fabrikken, ikke monteres i ettertid i Norge!

For hjemmelading bør du ha en lader som du selv kan begrense effekten på, pga effektavgifter. Og så bør du nok ha TN-Nett der du bor. Men for "bortelading"/destinasjonslading, så ville ihvertfall jeg gladelig betalt de 5,9K for oppgraderingen.

Det senker pris per kWh på de med betaling på tid, og det øker hvor mye strøm du får ladet på den tiden du står parkert. Kanskje rekker du å fylle bilens batteri full mens du gjør andre ærend langt oftere enn med max 7,4 kW effekt.

Det med hengerfestet forstår jeg godt når du har alternativer, og regner med det mest blir til "pynt". Som antydet over, det må enhver selv finne ut av!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA