Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nærlys KIA Soul EV 2018 - Hvilken sikring eller relé må jeg sjekke?

Startet av Erikmy, torsdag 11. januar 2024, klokken 14:07

« forrige - neste »

Erikmy

Heisann.
Har en KIA Soul EV2018 hvor begge nærlysene har sluttet å fungere. Har prøvd manual, googling, AI etc. men greier ikke finne ut hvilken sikring eller relé jeg må sjekke. Noen som vet?


Tilleggsinfo: Begge pærene er byttet ila. siste år. Dette oppstod etter at bilen hadde stått ute i temperaturer ned i -30, og jeg kjørte på en litt humpete vei, men jeg vil ikke tro i utgangspunktet at dette skulle vær enokj til å riste noe ut av posisjon.


Disclaimer: Har ikke spesielt peiling på bil.

syklisten

Jeg ville ha prøvd med ei ny pære først i hvert fall, bare for å utelukke. Koster deg bare 149,- og om det ikke hjelper så har du uansett ei reservepære liggende.
Vi har byttet begge på vår Soul med ganske kort mellomrom og det er gjort veldig kjapt, men sånn for denne testen sin del så hadde jeg byttet høyre pære først, den er litt lettere å komme til med (altså høyre når man sitter i bilen, venstre når du står foran motorrommet).

Erikmy

Sitat fra: syklisten på torsdag 11. januar 2024, klokken 14:17Jeg ville ha prøvd med ei ny pære først i hvert fall, bare for å utelukke. Koster deg bare 149,- og om det ikke hjelper så har du uansett ei reservepære liggende.
Vi har byttet begge på vår Soul med ganske kort mellomrom og det er gjort veldig kjapt, men sånn for denne testen sin del så hadde jeg byttet høyre pære først, den er litt lettere å komme til med (altså høyre når man sitter i bilen, venstre når du står foran motorrommet).

Heisann.
Prøvde å bytte selv sist, men den på førersiden er veldig vanskelig å komme til.
Skal teste å bytte på høyresiden :)

Men er det ikke litt merkelig at begge dør samtidig om det er pæra?

(Når de har gått tidligere har det vært en og en.)

TB

Enig i at smart å sjekke pære først.

Andre årsaker - det kan også være et rele som feiler?
Når en snur på lys bryteren er det et rele som sier "klikk" - hør om du kan lokalisere lyden for dette rele.
Om det er ett rele for begge pærene kan det forklare hvorfor begge feilet samtidig.

Mener det også skal være noen sikringer inne i selve bilen, ved venstre kne?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erikmy

Sitat fra: TB på torsdag 11. januar 2024, klokken 21:49Enig i at smart å sjekke pære først.

Andre årsaker - det kan også være et rele som feiler?
Når en snur på lys bryteren er det et rele som sier "klikk" - hør om du kan lokalisere lyden for dette rele.
Om det er ett rele for begge pærene kan det forklare hvorfor begge feilet samtidig.

Mener det også skal være noen sikringer inne i selve bilen, ved venstre kne?

Ja, trodde jeg la med bilder av det også
Alle ligger i denne Reddit-posten.

Orbit

På den orange oversikten, kolonnen til venstre, så skal fjerde symbol ovenfra nok indikere frontlys (10 A sikring).

Men dersom fjernlys virker, er det mer sannsynlig et relé som er defekt, da nær/fjernlys normalt er på samme sikring.

En annen mulighet er at en pære har gått, og kortsluttet innvendig da glødetråden brant av. Da vil kontrollmodulen (BCM) se kortslutningen, og nekte koble inn lyset for ikke å sprenge sikringen. Da blir det mørkt på begge sider til den defekte pæren er byttet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erikmy

Sitat fra: Orbit på torsdag 11. januar 2024, klokken 23:30En annen mulighet er at en pære har gått, og kortsluttet innvendig da glødetråden brant av. Da vil kontrollmodulen (BCM) se kortslutningen, og nekte koble inn lyset for ikke å sprenge sikringen. Da blir det mørkt på begge sider til den defekte pæren er byttet.

Denne teorien liker jeg. Skal prøve å få sjekket litt av hvert ila helgen.

Orbit

Dersom det er beskyttelseskrets i BCM som har slått inn: Jeg har også vært ute for en Ford Focus hvor feilkoden måtte nullstilles via diagnosepluggen før den slo på lyset igjen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erikmy

Ok, så etter all denne researchen, bestemte jeg meg for å sjekke pærene. Det var heldigvis vesentlig lettere enn jeg husket fra forrige gang, og det viste seg at den ene av de virket å ha løsnet, og man kunne tydelig se at den var ødelagt. Da jeg byttet den kom lyset på, men bare på den siden jeg byttet på.
Byttet på andre siden også, og da funket den også, selv om jeg ikke greide å se at glødetråden e.l. hadde gått på den.

Takk for alle innspill. Deilig å slippe å betale > 1700 kr/timen for feilsøking slik det lokale verkstedet foreslo ;)

Electric cars in Norway

SitatTakk for alle innspill. Deilig å slippe å betale > 1700 kr/timen for feilsøking slik det lokale verkstedet foreslo ;)
Herlig. Da sparte du sikkert noen «1700 kr timen». 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA