Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hard kjerne av elbil-motstandere. Merkelig, det er en no-brainer å kjøpe elbil

Startet av Electric cars in Norway, mandag 05. juni 2023, klokken 16:07

« forrige - neste »

Carboy

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. juli 2023, klokken 12:30
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. juli 2023, klokken 07:57Jeg er mer tilhenger av gulrot. Dette tankesettet om pisk,altså stadig større avgifter og andre former for restriksjoner,mener jeg bare pisker opp stemningen og skaper splid,uro og motsetninger i samfunnet. Det er egentlig ingen tjent med og følgelig er min holdning at man ikke skal vifte med hat kortet mot fossiler.
Er stort sett enig med deg, men gulrot for den ene blir jo fort pisk for den andre. F.eks avgifter...

Det holder ikke at elbilen er billigere å ha og bruke hvis fossilbilen fremdeles er billig nok. Skal det monne så må det være smertelig stor forskjell.

Det holder fint slik det er nå, for elbilsalget er 86% hittil i år. Vi kommer ikke noe lenger ved å få spesielt mye høyere andel enn det på utslipp. De som kjøper nye Porsche 911, Range Rover V8, Lamborghinier osv vil fortsette med det så lenge det tilbys. Og det har ingenting å si for utslippet i den store verden.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Rosstopher

Sitat fra: Carboy på onsdag 05. juli 2023, klokken 18:09Husk at en allerede produsert bil er ofte mer miljøvennlig å fortsatt bruke, enn å destruere denne og heller produsere en ny elektrisk batteribil til samme bruk.

Har lest noen studier om akkurat dette og mitt inntrykk er at det ikke stemmer; at en ny elbil har blitt mer miljøvennlig enn en allerede produsert fossilbil allerede etter 2-5 år på veien. Jeg leter ikke fram noen kilder nå, for mitt mål er ikke å bevise at jeg har rett, men heller å påpeke at det ikke er et ubestridt faktum at en allerede produsert bil er den mest miljøvennlige.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 30. juni 2023, klokken 18:14Jeg kjøpte ny bil nå, men det var pga ett tilbud jeg ikke kunne si nei til🙂.

Antagelig blir det å bytte inn i en dieselbil igjen til våren hvis det ikke endres betydelig på ladeprisene.
Vi kjører veldig mye og langt (mye Danmark / Tyskland) og det blir rett og slett for dyrt med lading.
Fra nå av så er det kun dieselbilen som brukes på lengre turer.

De som spør om elbil anbefaler jeg kun kjøp av elbil hvis de ikke kjører langturer. (Eller meget begrenset)
Alt annet er enklere og billigere.

Jeg tar når som helst en eldre bil med forbrenningsmotor uten garanti men aldri i livet en elbil.

Det er jo å håpe at det ikke stopper helt opp med elbil slik som det er blitt kostnadsmessig, men foreløpig så ser det ikke lovende ut.

(Unntaket er muligens Tesla og deres nettverk av superladere.)
Skjønner ikke hvordan du klarer å komme frem til at elbil er dyrere å kjøre nedover kontinentet enn fossilbil. Men man bør definitivt tegne månedsabonnement hos Tesla om man ikke kjører Tesla. SuC og alkohol på matbutikker er for tiden det eneste nedover som fortsatt er rimelig for en nordmann med lønn i NOK...

Electric cars in Norway

Sitat......månedsabonnement hos Tesla om man ikke kjører Tesla. SuC og alkohol på matbutikker er for tiden det eneste nedover som fortsatt er rimelig for en nordmann med lønn i NOK...
Geear... Godt poeng :+1:

Ferry

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:47Har lest noen studier om akkurat dette og mitt inntrykk er at det ikke stemmer; at en ny elbil har blitt mer miljøvennlig enn en allerede produsert fossilbil allerede etter 2-5 år på veien. Jeg leter ikke fram noen kilder nå, for mitt mål er ikke å bevise at jeg har rett, men heller å påpeke at det ikke er et ubestridt faktum at en allerede produsert bil er den mest miljøvennlige.

Det finnes mange kilder som støtter det du sier. Men jeg hører og leser det samme argumentet stadig vekk. Det koker ned til hva som er verst av produksjon og bruk. I de analysene jeg har sett er produksjonsutslippene relativt lave sammenlignet med drift av bilen. Jo renere kraftnett, jo bedre tall.

Et annet moment er at det kanskje ikke er helt rettferdig å sammenligne brukt fossilbil mot ny elbil alltid. Det finnes etterhvert veldig bra brukte elbiler. Så om "frykten" for elbil bunner i utslipp ved nyproduksjon, så kan jeg anbefale å kjøpe brukt elbil.
Man må også se på bakgrunnen for tallene. Noen analyser forutsetter at batteriet kun varer 150.000 km elns. og at det produseres ett ekstra halvveis i bilens levetid. I tillegg til at det produseres med skitten kraft. Det kan etterhvert se ut til at batteriene varer lenger enn bilen, og kan få et nytt liv etterpå. Da er det ikke fair å tillegge hele utslippet til bilen. En viss andel må tillegges bruken batteriet har etterpå, f.eks. energilagring.

Ferry

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 04. juli 2023, klokken 23:31Neida, vi trenger ikke å slutte med det. Altså hvis alle "vanlige" biler, busser, lastebiler etc. går på strøm og det bare er entusiaster med veteranbil som bruker fossilt drivstoff så er jo det helt greit.

Jeg er enig i den betraktningen. Ambisjonene er 100% nullutslipp på nybiler i (løpet av?) 2025. Jeg tror ikke vi er helt der, men kanskje ikke så langt unna. Vi er godt på vei allerede. Entusiastbiler vil bestå til en viss grad. Folk har jo fremdeles hest, eller gjør ting på gammelt vis av ren nostalgi.

Ferry

Sitat fra: Carboy på onsdag 05. juli 2023, klokken 17:35Du tar feil i noen ting. Vi kommer aldri til å slutte med fossile biler, det er for mange bevaringsverdige og kostbare biler. Eu og EØS har ikke lov å forby bruk av biler som allerede er solgt, i tillegg har de plikt til p tilby drivstoff for å kunne bruke de.

Forbud finnes allerede på utvalgte steder. Det kommer ikke til å bli mindre i framtida. Det kan minne litt om røykeloven. Det strammes stadig til der også. Og det kommer ikke til å reverseres.

Men jeg er enig med deg i at vi aldri kommer til å slutte med fossile biler. Selvfølgelig vil det være noen igjen. Det er ikke vanskelig å spå. Men hvor stor andel på hvilke årstall? Hvor mange bensinstasjoner har vi i 2035? Hvilke biler kan du kjøre i indre kjerne i europeiske byer om 10 år?

Har du noen kilde på at at EU/EØS ikke kan forby allerede solgte biler og at drivstoff må tilbys? I call bullshit, men vis meg gjerne det motsatte.

Carboy

Sitat fra: Ferry på torsdag 06. juli 2023, klokken 00:23
Sitat fra: Carboy på onsdag 05. juli 2023, klokken 17:35Du tar feil i noen ting. Vi kommer aldri til å slutte med fossile biler, det er for mange bevaringsverdige og kostbare biler. Eu og EØS har ikke lov å forby bruk av biler som allerede er solgt, i tillegg har de plikt til p tilby drivstoff for å kunne bruke de.

Forbud finnes allerede på utvalgte steder. Det kommer ikke til å bli mindre i framtida. Det kan minne litt om røykeloven. Det strammes stadig til der også. Og det kommer ikke til å reverseres.

Men jeg er enig med deg i at vi aldri kommer til å slutte med fossile biler. Selvfølgelig vil det være noen igjen. Det er ikke vanskelig å spå. Men hvor stor andel på hvilke årstall? Hvor mange bensinstasjoner har vi i 2035? Hvilke biler kan du kjøre i indre kjerne i europeiske byer om 10 år?

Har du noen kilde på at at EU/EØS ikke kan forby allerede solgte biler og at drivstoff må tilbys? I call bullshit, men vis meg gjerne det motsatte.

At det er forbudssoner i enkelte byer har liten betydning, slike byer vil man ofte ikke ferdes i uansett, i alle fall ikke med bil, og næringslivet der vil påvirkes i den retningen.

Å sammenligne det å kjøre diesel eller bensinbil med røykeloven er nok også ganske feil.
Røyk regnes som, og behandles nærmest som, et «rusmiddel». Jeg synes det er overdrevet, men det var jo behagelig med røykesoner på restauranter. Der burde det stoppet. Enkelte slike lover skal overdrives så voldsomt og nå var det snakk om å ikke få røyke hjemme... er rimelig tullete.

Å ikke få kjøre en bensinbil etter år 2050 tror jeg er helt feil. Men det kan godt hende det er søknadspliktig. At man går tilbake til 50-tallet, der kun næringslivsledere, doktorer og embetsmenn kunne få tillatelse til å eie egen bil.

Jeg tror ikke på den retningen, men om den kommer skal jeg klare å innrette meg for å fortsatt kunne bruke de bilene jeg ønsker å bruke.

Føler at mye av klimasaken handler om å bestemme over andre, og da hovedsaklig hva andre ikke skal få lov til. Hadde vært hyggeligere og mer forlokkende om fokuset gikk på alle ekstra gode løsninger man skal få lov til.

Bruk sunn fornuft. Kjør elbil der du kan om du har råd og mulighet, kjør kosebil med V12 der du kan med måte når du ønsker for å glede deg selv. Spis rødt kjøtt, reis og kos deg. Livet er nå. Hva som skjer i fremtiden kan ingen råde over uansett.
Nåværende elbiler:
BMW iX50 - avbestilt!
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

geear

Sitat fra: Carboy på torsdag 06. juli 2023, klokken 08:44Føler at mye av klimasaken handler om å bestemme over andre, og da hovedsaklig hva andre ikke skal få lov til. Hadde vært hyggeligere og mer forlokkende om fokuset gikk på alle ekstra gode løsninger man skal få lov til.

Bruk sunn fornuft. Kjør elbil der du kan om du har råd og mulighet, kjør kosebil med V12 der du kan med måte når du ønsker for å glede deg selv. Spis rødt kjøtt, reis og kos deg. Livet er nå. Hva som skjer i fremtiden kan ingen råde over uansett.

Livet er nå - for OSS ja, ikke for kommende generasjoner. Hvis det i det hele tatt finnes noen som helst ørliten sjanse for at klimaendringene er menneskeskapt, så er iallfall min holdning at vi må gjøre noe. Det koster oss svært lite å ta grep, handler først og fremst kun om holdninger. Skulle det vise seg om 100 år at alle verdens forskere faktisk tok feil, at det ikke var menneskeskapt, så so what? Vi gjorde iallfall noe for kommende generasjoner. Ignorerer vi det bare i frykt for at komforten vår utfordres, som inntrykket mitt dessverre er at veldig mange grå gubber gjør, og det viser seg at forskerne har rett, så kommer vi til å gå inn i historien som de mest egosentriske møkkagenerasjonene noen sinne.

... men det blir vi vel uansett etter å ha svidd av omtrent all ~250 millioner år gammel olje på kloden i løpet av omtrent et hundreår.  ::)

Og apropos fossil i 2035 og 2050, som nevnes her. Sist gang jeg skulle tanke hadde jeg bomtur på fire bensinstasjoner før jeg fant 98 E5 hos den femte! Trenger ikke 98, men kan ikke kjøre den bilen på 10% etanol, som den nye 95en nå har. Veldig usikker på hva entusiastbilkonseptet vil bringe fremover. Kommer til å bli færre og færre bensinstasjoner og dermed vanskeligere og sikkert også dyrere å få drivstoff, av elbiler er det foreløpig lite som er interessant å ha som entusiastbiler (Tesla roadster), men hvem vil ha biler med 30-40 år gamle batteripakker?

Forøvrig er jeg overbevist om at verken elbiler eller solcellepaneler er løsningen på klimakrisen, selv om det er grep jeg selv har tatt - løsningen er å redusere forbruket ganske signifikant, til et bærekraftig nivå. Det klarer vi ikke selv, så der tror jeg du kan være inne på noe hva angår søknad om å få eie bil (ikke fossilbil) og så videre på et tidspunkt kan bli aktuelt. Hvis ikke ser vi på Mad Max-tilstander...

Carboy

Det siste du sier er nok rett.

Dersom vi skal redusere utslippene må vi slutte å kjøre og bestille biler. Men slutte med landbruk, slutte med mye av strømpeoduksjonen, slutte med bitcoin og andre energikrevende teknologier. Slutte å være velstående og å ha det bra. Jorden må i tillegg slutte med vulkanutbrudd, skogbranner og slikt. Det bør nok avgiftsbelegges eller forbys.

Men tilbake fra fleip. Jeg ser det ikke som realistisk å klare å kutte klimagassene så voldsomt på verdensbasis. Det er for mange land og folk i verden som ikke bryr seg om det. Det er nesten bare vi i Norge og noen rike land til som har råd til å tenke over sånt noe.

Dra til Teneriffe og du finner ikke en eneste elbillader. Der har de ikke hørt om elbiler.

Og i uland generelt konsentrerer de seg bare om å overleve og å ha nok penger til mat og skole. Klimakrise? Det har de ikke anledning til å tenke på.
Nåværende elbiler:
BMW iX50 - avbestilt!
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018

hELgenen

Sitat fra: geear på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:21Livet er nå - for OSS ja, ikke for kommende generasjoner. Hvis det i det hele tatt finnes noen som helst ørliten sjanse for at klimaendringene er menneskeskapt, så er iallfall min holdning at vi må gjøre noe. Det koster oss svært lite å ta grep, handler først og fremst kun om holdninger. Skulle det vise seg om 100 år at alle verdens forskere faktisk tok feil, at det ikke var menneskeskapt, så so what? Vi gjorde iallfall noe for kommende generasjoner. Ignorerer vi det bare i frykt for at komforten vår utfordres, som inntrykket mitt dessverre er at veldig mange grå gubber gjør, og det viser seg at forskerne har rett, så kommer vi til å gå inn i historien som de mest egosentriske møkkagenerasjonene noen sinne.

Vel - det er mye falskhet og symbolpolitikk blant klima folket også dessverre. Når vi nå går inn i valgkampen vil vi nok se Støre og alle andre bevege seg på kryss og tvers i landet selv i en lokalvalgkamp - og på stands her og der vil vi nok se Støre og andre dytte i seg mengder av rødt kjøtt samtidig som de snakker om klima. For å si det folkelig : De driter i miljøet og setter egne ønsker foran alt annet....Og slik er det jo ofte - bak et enormt engasjement for noe - ligger det ofte en ganske betydelig egotripp også.

Jeg mener det beste vi kan gjøre for klimaet er å se på vår egen livsførsel og hvordan vi selv påvirker miljøet gjennom ulike daglige valg. Og så håper jeg vi ser minst mulig avgifter og flest mulig gulrøtter for å få folk til å gjøre fornuftige klimavalg. Å bli servert en ekstra miljø avgift fra politikere som gjennom sitt virke har brent av mer CO2 enn hele min familie i 10 generasjoner har klart - det virker bare provoserende.

arthur

Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. juli 2023, klokken 10:23
Sitat fra: geear på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:21Livet er nå - for OSS ja, ikke for kommende generasjoner. Hvis det i det hele tatt finnes noen som helst ørliten sjanse for at klimaendringene er menneskeskapt, så er iallfall min holdning at vi må gjøre noe. Det koster oss svært lite å ta grep, handler først og fremst kun om holdninger. Skulle det vise seg om 100 år at alle verdens forskere faktisk tok feil, at det ikke var menneskeskapt, så so what? Vi gjorde iallfall noe for kommende generasjoner. Ignorerer vi det bare i frykt for at komforten vår utfordres, som inntrykket mitt dessverre er at veldig mange grå gubber gjør, og det viser seg at forskerne har rett, så kommer vi til å gå inn i historien som de mest egosentriske møkkagenerasjonene noen sinne.
Jeg mener det beste vi kan gjøre for klimaet er å se på vår egen livsførsel og hvordan vi selv påvirker miljøet gjennom ulike daglige valg.

Den setningen oppsummerer vel egentlig hele løsningen? Drittprat og påstander og beskyldninger om alle som er politisk aktive osv blir bare "skurr" i en viktig diskusjon. Det samme gjelder de evige kommentarene om at det ikke er noe vits i at vi skal bry oss siden vi er så få og kineserne og inderne er så mange! Mye usaklighet i disse diskusjonene, dessverre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: Carboy på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:45SNIP

Dra til Teneriffe og du finner ikke en eneste elbillader. Der har de ikke hørt om elbiler.

SNIP
Når folk kommer med slike påstander, så klarer jeg rett og slett ikke la være å bevise for de at de tar feil:

OK, snakker du om byen Tenerife i Columbia, så har du rett, men jeg tipper det var de spanske ferieøyene utenfor Marokko og Vest-Sahara du mente. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Merce

Sitat fra: Carboy på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:45Det siste du sier er nok rett.

Dersom vi skal redusere utslippene må vi slutte å kjøre og bestille biler. Men slutte med landbruk, slutte med mye av strømpeoduksjonen, slutte med bitcoin og andre energikrevende teknologier. Slutte å være velstående og å ha det bra. Jorden må i tillegg slutte med vulkanutbrudd, skogbranner og slikt. Det bør nok avgiftsbelegges eller forbys.

Men tilbake fra fleip. Jeg ser det ikke som realistisk å klare å kutte klimagassene så voldsomt på verdensbasis. Det er for mange land og folk i verden som ikke bryr seg om det. Det er nesten bare vi i Norge og noen rike land til som har råd til å tenke over sånt noe.

Og i uland generelt konsentrerer de seg bare om å overleve og å ha nok penger til mat og skole. Klimakrise? Det har de ikke anledning til å tenke på.
(min utheving)

Nettopp, men det kommer ikke til å vare evig med den økonomiske politikken "vesten" fører nå som langt på vei går ut på å ødelegge grunnlaget for det økonomiske fortrinnet vi har hatt.

Når folket sulter, blir det mildt sagt mer problematisk for idealistiske politikere å brenne opp enorme milliardbeløp på totalt meningsløse såkalte klimatiltak.
Oppførselen minner mest om religiøse fanatikere vi helst ikke liker å sammenligne oss med..

geear

Det er vi i vesten som er nødt til å redusere levestandarden vår først og fremst, slutte å forbruke så mye som vi gjør. Ikke skylde på den jevne inder eller pakistaner eller kineser.

Enn så lenge gamle grå gubber styrer showet så blir det ikke bedre, og ender bare med en ekstrem polarisering som ikke gagner noen. Det kommer til å bli enorme skiller mellom generasjoner her, konflikter som kommer til å oppleves eksistensielle, der den ene generasjonen (med menn) tviholder på det man mener er rett til å forbruke, forurense og ignorere forskermiljøene, og den andre generasjonen desperat prøver å redde sin egen fremtid og barn fra fordervelse og Mad Max-tilstander.

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA