Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste tilbud/kampanjer?

Startet av kenlee, onsdag 18. oktober 2023, klokken 23:01

« forrige - neste »

Svk

Er ofte ikke merke verksted roter det til.
Så man må passe på.
Sett flere ganger at bil har hatt stor service hos merkeverksted med skift av alle filtrer. Så tar en service hos ikke merkeverksted.så bytter de dieselfilter/luftfilter,selv om det er 50-60000 og 3 år til neste gang

EirikM

Sitat fra: Moas på søndag 05. mai 2024, klokken 21:4050k kr for vinterhjul er vel bare begynnelsen på moroa med å eie en Kia. Ingen har vel så dyre serviceintervaller som premiumkongen BOS.
Tilbake på topic:
De har EV6 med vinterhjul og 3 års serviceavtale (dvs i praksis 1 service) til 541' på BOS. Bedre deal enn før - men hvis Ioniq 5 får en overhaling ila ikke så lenge (bl.a. litt større batteri), så skjer kanskje det samme med EV6?

BubbaJoFet

Sitat fra: EirikM på mandag 06. mai 2024, klokken 19:07
Sitat fra: Moas på søndag 05. mai 2024, klokken 21:4050k kr for vinterhjul er vel bare begynnelsen på moroa med å eie en Kia. Ingen har vel så dyre serviceintervaller som premiumkongen BOS.
Tilbake på topic:
De har EV6 med vinterhjul og 3 års serviceavtale (dvs i praksis 1 service) til 541' på BOS. Bedre deal enn før - men hvis Ioniq 5 får en overhaling ila ikke så lenge (bl.a. litt større batteri), så skjer kanskje det samme med EV6?
Det er også en PE (product enhancement) variant av EV6 på vei.

https://www.whichcar.com.au/news/2025-kia-ev6-facelift-details-emerge

Og de «ekte» drl led stripene

https://m.koreaherald.com/amp/view.php?ud=20240502050607

Om det er forbedringer i interiør og bakrutevisker, som hos Ioniq 5, aner jeg ikke.

RJK

Tilbake på topic:
Sliter litt med å finne ut hva man ikke får med denne vs andre EV6 som er dyrere. Får man V2L-støtte på denne kampanjemodellen? Hva annet mangler, bortsett fra "pynt"/visuelle ting og motorytelsen til GT-Line og GT? ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Sitat fra: RJK på mandag 06. mai 2024, klokken 20:09
Tilbake på topic:
Sliter litt med å finne ut hva man ikke får med denne vs andre EV6 som er dyrere. Får man V2L-støtte på denne kampanjemodellen? Hva annet mangler, bortsett fra "pynt"/visuelle ting og motorytelsen til GT-Line og GT? ;)
Soltak, 360 kamera, acc og «selvkjørende», visning av blindsone i display ved blinklys, ventilerte seter, V2L, Headup, Meridian lydanlegg (som skal ha blitt bedre med en SW oppdatering) og muligens varmepumpe mangler.

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 06. mai 2024, klokken 22:03
Sitat fra: RJK på mandag 06. mai 2024, klokken 20:09
Tilbake på topic:
Soltak, 360 kamera, acc og «selvkjørende», visning av blindsone i display ved blinklys, ventilerte seter, V2L, Headup, Meridian lydanlegg (som skal ha blitt bedre med en SW oppdatering) og muligens varmepumpe mangler.
V2l, men likevel kan man kjøpe med V2L-adapter! Er det da at det bare er at adapteret ikke er inkludert, eller at løsningen rett og slett er deaktivert?

Soltak er kjekt å ha, ingenting som er "må ha med det. Samme med 360graders kamera. "Selvkjørende" klarer jeg meg fint uten, men ACC er jeg for glad i til å være foruten. Headup like så.

Meridian-anlegg er også noe jeg kan ofre, jeg er glad i lyd men er ikke prekært i en bil der jeg kun bruker det til "bakgrunnslyd", gjerne med radio på.

Varmepumpe oppfattet jeg det som den skulle ha i Norge. Men alt i alt, føler jeg taper for mye, selv om det er mye bil for pengene. Og spesielt når man sammenligner med en fullspekket Kona i 24-modell.
Bosted Oslo

IK

BubbaJoFet

Sitat fra: RJK på mandag 06. mai 2024, klokken 22:39V2l, men likevel kan man kjøpe med V2L-adapter! Er det da at det bare er at adapteret ikke er inkludert, eller at løsningen rett og slett er deaktivert?

Soltak er kjekt å ha, ingenting som er "må ha med det. Samme med 360graders kamera. "Selvkjørende" klarer jeg meg fint uten, men ACC er jeg for glad i til å være foruten. Headup like så.

Meridian-anlegg er også noe jeg kan ofre, jeg er glad i lyd men er ikke prekært i en bil der jeg kun bruker det til "bakgrunnslyd", gjerne med radio på.

Varmepumpe oppfattet jeg det som den skulle ha i Norge. Men alt i alt, føler jeg taper for mye, selv om det er mye bil for pengene. Og spesielt når man sammenligner med en fullspekket Kona i 24-modell.

360 i en stor bil med litt dårlig utsyn pga C-stolpen kan være gull verdt. Tesla sin løsning med å dra opp sidekamera i displayet hadde funket, men sidekamera er borte i Special Edition.

Synes utgaven er litt ribbet og en kan få importerte ekte GT-Line billigere. Om en har 5 eller 7 års garanti er mer ett luksus problem og en kan kjøpe forsikring på drivverket de siste 2 årene.

V2L og ta med seg mikroen på tur føles litt gimmicky, men kjekt med schucko plugg i baksetet som leverer mer enn 150W. Det mangler også i Special Edition

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 07. mai 2024, klokken 12:28
Sitat fra: RJK på mandag 06. mai 2024, klokken 22:39V2l, men likevel kan man kjøpe med V2L-adapter! Er det da at det bare er at adapteret ikke er inkludert, eller at løsningen rett og slett er deaktivert?

360 i en stor bil med litt dårlig utsyn pga C-stolpen kan være gull verdt. Tesla sin løsning med å dra opp sidekamera i displayet hadde funket, men sidekamera er borte i Special Edition.

Synes utgaven er litt ribbet og en kan få importerte ekte GT-Line billigere. Om en har 5 eller 7 års garanti er mer ett luksus problem og en kan kjøpe forsikring på drivverket de siste 2 årene.

V2L og ta med seg mikroen på tur føles litt gimmicky, men kjekt med schucko plugg i baksetet som leverer mer enn 150W. Det mangler også i Special Edition
Det meste er jo veldig kjekt å ha. Også 360-visning. Jeg hadde absolutt hatt glede av å ha det, men jeg kan da ennå rygge med bare speil. ;)

V2L er det nok veldig person/bruksavhengig på. Jeg vet med sikkerhet at jeg ville benyttet det jevnlig på mine campingturer, og sannsynligvis litt ellers også.

På samme måte som at jeg bruker både ACC flittig, men og Camper Mode/Utility Mode, selv når jeg ikke sover i bilen. Ypperlig til å la bilen fore kjøleboksen med strøm for å holde innholdet kaldt og trygt med tanke på bakterievekst, mens man f.eks. er ved en turistattraksjon/turistdestinasjon eller annen aktivitet som bare tar ettpar timer.

Også veldig kjekt at man komme til temperert bil, og dra frem en iskald drikke når man kommer tilbake til bilen varm og svett. Lite eller intet som slår den følelsen av å gå inn i en bil under sånne forhold, der den ellers ville vært kokvarm og drikken er lunken+...

Viktigste er at man kjøper bil med det utstyret og de funksjoner man selv har behov for, og ikke bare følger flokken. Dog, dersom bilen blir 100 K dyrere for bil med det utstyret, da er det lettere å si nei takk og se på noe som har dette innenfor en rimeligere pris.

Noen ganger bedre å kjøpe topputstyrt toppmodell av en mindre variant, enn å kjøpe en noe ribbet versjon av en litt større bil, selv om man egentlig hadde syntes at den større modellen tilbyr plassen man ønsker.

For å få utstyret man ønsker i den større modellen, så må man da fort opp i en prisklasse man ikke ønsker eller har råd til å ligge i.
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Mer det å ha en utvendig stikk jeg tenker på. Innvendig stikk som kan trekke par KW er fin fint. Tror de fleste ikke er keen på å ha noe stikkende ut av ladeporten uten oppsyn.
Begge delene er bare tilgjengelig på GT Line, fant det nå. Camp mode er også kun tilgjengelig hos GT Line.

RJK

Utvendig stikk er jo greit når man skal koble til noe utenfor bilen. F.eks. når man skal grille eller gi strøm til annen elbil eller til kokkelering eller oppvarming i telt/taktelt.

Er ikke like greit å måtte ha takluka, sidevindu eller bildøra åpen for å slippe ut ledningen, når man tenker på alts som kan komme inn, enten det er kulde, regn/snø, krypdyr som innsekter og mus f.eks.

Nå er det jo rett og slett ombordladeren som kan brukes "i revers" for å tillate strøm ut fra batteriet fremfor strøm inn for å lade det samme batteriet.

Men jeg skulle ønske de fikk til et adapter som gjorde at man kunne lade med Schuko eller Type 2, og likevel hente ut energi til diverse, også utenfor bilen. Men det er vel litt storforlangende!  8)
Bosted Oslo

RJK

Nå får man Maxus T90 med 190K i rabatt!

https://www.tv2.no/broom/norges-billigste-kutter-prisen-190000/16674914/

"Men nå kuttes denne med hele 188.900: Til 449.900 kroner. Dette er også inkludert leveringsomkostninger, metallikk lakk og vinterhjul."

"Det er forhandlerkjeden Birger N. Haug som nå er ute med dette priskuttet. De tilbyr også leasingavtale uten innskudd, og med månedspris på 3.390 kroner. Totalt koster det da 148.635 kroner å ha bilen i tre år."

Så kan man leve med den noe korte rekkevidden (334 WLTP combined/471 WLTP Urban) og noe treg hurtiglading (Max 80 kW, 20-80 % SoC på ca 45 min), og en enkel bil med tanke på GUI og valgmuligheter i programvaren, så er det jo et knallkjøp nå!  8)
Bosted Oslo

vinterdekk

Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 12:19Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
Sitti i denne i butikken. Tøff bil også innvendig. Har kort rekkevidde da :o 330 km og med litt last på planet så er det ikke behov å smøre seg matpakke og koke kaffe på termosen for å kjøre laaaang i ett strekk uten å lade. Der tror jeg det blir ofte lading.

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:35
Sitat fra: vinterdekk på fredag 10. mai 2024, klokken 12:19Maxus T90 til 449.900kr må jo være midt i blinken for noen med plass på tunet og som bor ved en fylkesvei av dårlig norsk standard.  :+1:
Sitti i denne i butikken. Tøff bil også innvendig. Har kort rekkevidde da :o 330 km og med litt last på planet så er det ikke behov å smøre seg matpakke og koke kaffe på termosen for å kjøre laaaang i ett strekk uten å lade. Der tror jeg det blir ofte lading.

Oppgitt rekkevidde er målt med tung last så den skal gå lengre enn hva man får inntrykk av.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA