Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ES8 nå?

Startet av Lorang71, tirsdag 29. august 2023, klokken 20:07

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Nå har vi kjørt 3300 km og forbruket endte på 24ish kW/100 km, ikke ille med en full bil på den størrelsen. Ser en bort fra ladetap er det enda lavere, har regnet ut fra kW tilført og SoC ved ankomst.
 
Har aldri tidligere kjørt gjennom Europa uten ubehag i kroppen, men denne turen var uten småplager fra kjøringen. Komfort, sete massasje, lett og presis styring i fart og støy hjalp godt på førers slitasje. De lengste etappene var på 600 km og jeg er eneste sjåfør.

ACC er ikke mulig å bruke i Frankrike, folk legger seg alt for tett inn foran deg, litt trist. Funket greit i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland.

Lader med 110+ kW frem til rundt 45% deretter faller det jevnt ned til 88-90 kW mot 80% og holder 60-70 kW opp over 90%.

turfsurf

Hva var farten på motorveiene?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

110-150 km/t, snittfarten uten ladestopp på ca 105 km/t. Bilen bruker omtrent 27 kW/100 km når snittfarten blir 130 km/t i Frankrike. Men underlaget har stor påvirkning, i Tyskland på betong med riller var forbruket nede i 20 kW/100 km selv i 120.

lmpe

Hei!

Ikke meningen å hijacke-tråden, men tenkte kanskje dette var riktig tråd å spørre i.

Vi vurderer å kjøpe ES8 _brukt_. Det virker som om NIO selger ut flåten av administrasjonsbiler og de er priset ganske gunstig, ihvertfall j.f. det jeg ser av priser på Finn. Vi fikk bl.a. tilbud på en 7-seter, signature edition, til 415.000. Denne rakk vi ikke å slå til på siden vi har en bilstol-kabal som må gå opp og det var mye usikkerhet rundt bl.a. midtsetet på 2. rad.

Er det noe som burde stoppe oss fra å kjøpe ES8 brukt p.t.? Tenker f.eks. på status på batteribytte, alder på plattform, NIOs satsing i Norge eller økonomiske situasjon eller annet. Kanskje dere med eiererfaringer sitter på noe kunnskap det er verdt å ta med seg eller noen varsko? Jeg er medlem av noen grupper på Facebook og innimellom dukker det opp kommentarer om brutte løfter.

Er det ting man bør være spesielt på utkikk etter eller forberedt på vet kjøp av brukt ES8? Jeg ser mange har ymse erfaringer med bl.a. dugg, lekkasje i AC og frosne vindusviskere på vinteren. Hvordan er dette forumets erfaringer?

BubbaJoFet

#19
Er vel den eneste ES8 eieren her inne, om stadig mer sporadisk.

Dugg er ett problem om en kjører klima på Auto om høst eller vinter, å sette kupeen til åpen løser det og luftfilteret tar nesten all lukt selv i tunneler. Min hadde ekstra problemer fordi luftfilterdekselet var satt på feil fra NIO, så bilen trakk inn luft fra motorrommet. Forbruket øker ikke nevneverdig. Klimaanlegget er generelt sett meget bra.

Vindusviskere sliter i snø, for 3000 kr kan du ettermontere oppvarmete vinduskviskere. Det gjorde jeg i vinter og det bedret ting betraktelig.

Det er nå 17 byttestasjoner i Norge og du kan stort sett kjøre på tur i Sør-Norge uten å lade. Men unntak av Nordvestlandet og forutsatt at du leier 100 kWh batteriet.

Plattformen er stabil og uten større problemer. Du får ikke Spotify eller prompepute. Ellers er sensorer og kameraer helt topp. Du skal lete lenge etter bedre 360 visning i markedet. I siste versjon fikk vi IFTTT mulighet, så en kan automatisere funksjoner bilen, som Camp/Dog mode, ventilasjon i seter på varme dager, start/stopp av musikk osv osv.

Intet med plattformen føles særlig gammelt, den kunne selvfølgelig vært kjappere, kartet er litt ustabilt og reiseplanleggeren er ikke den mest intuitive, men fungerer greit. Nissan Ayria med sin kornete grafikk eller MEB med sine knæsje farger, føles langt eldre og mer knotete i bruk.

NIO leverer straks ut de første Onvo L60 i Kina og er på god vei til å bli ett merke å regne med. Batteribytte er konge, dessverre går det ikke like raskt med utbygging i Tyskland, men kjørte 8000 km i Europa i sommer uten noe problemer og med minimalt av fører slitasje.

Styrkene ved bilen er solide; plass, komfort, kraft, støy og den er lett for størrelsen og har nesten 700 kg nyttelast.

Nedsidene er forbruk ved småkjøring, størrelsen; spesielt i parkeringshus, NIO Service (var blitt bedre sist jeg var der), selv biler registrert i 2024 er produsert i 2022 (VIN har «N» posisjon 11) og geopolitiske faktorer.

Vi kunne skifte den ut i våres, prøvde mye av det som er på markedet,  bare EQC var i nærheten (og overgikk) på komfort og støy. Vi beholdt bilen og er veldig fornøyd, vanskelig å gi slipp på så mye plass.

Det er ingen problemer med tynn lakk, interiøret skrangler ikke, ingen feiljusterte paneler, appen er stabil, og med chrome delete (som jeg har gjort) får bilen ett litt ryddigere uttrykk.

TeslaBjørn sine ES8 videoer må en ta med en klype salt. Kalibrerer du tretthetsovervåkningen og tar bort kjørevarsel er bilen stille.

BubbaJoFet

#20
De brutte løftene er:
- 20 Byttestasjoner innen utgangen av 2022.
- Spotify og video strømming
- Retrofit av hardware oppgraderinger
- Fleksibel batteristørrelse
- 150 KWh Batteripakke

Marius Hayler, tidligere Norges sjef, lovet veldig veldig mye. Det har NIO slitt med mot sine første kunder (som meg) og manglene gjør at BaaS ikke er særlig mer enn en finansieringsløsning, som den fremstår nå.

Men på pluss siden kan du lade til 1000% daglig og ikke bry deg om batteriet...

lmpe

Herlig, tusen takk for utfyllende svar. :) Stort sett ser jeg fornøyde brukere i SoMe, men det var noen ting, som du også påpeker, som gjentok seg. De jeg har snakket med virker å leve helt greit med disse tingene, bl.a. dugg og ettermontering av vindusviskere.

lmpe

Og som du er inne på, det er få biler i markedet som klarer å matche ES8 på både komfort og plass. I tillegg er den priset ganske gunstig i bruktmarkedet nå selv om det er få 7-setere ute. Men man må ikke glemme at BaaS drar 1500-2000/mnd. når man regner inn utgiftene. I tillegg er forsikringspremien på nivå med de dyrere tyskerne, hvis jeg husker riktig.

Suverin

Sitat fra: lmpe på fredag 06. september 2024, klokken 09:46Og som du er inne på, det er få biler i markedet som klarer å matche ES8 på både komfort og plass. I tillegg er den priset ganske gunstig i bruktmarkedet nå selv om det er få 7-setere ute. Men man må ikke glemme at BaaS drar 1500-2000/mnd. når man regner inn utgiftene. I tillegg er forsikringspremien på nivå med de dyrere tyskerne, hvis jeg husker riktig.

Jeg sjekket forsikring på en ES8 hos mitt nåværende forsikringsselskap, og ble overrasket over hvor dyrt det var. Vesentlig dyrere enn de to bilene jeg har nå. Så det er også noe å regne inn ja.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

BubbaJoFet

Sitat fra: suverin på fredag 06. september 2024, klokken 09:59
Sitat fra: lmpe på fredag 06. september 2024, klokken 09:46Og som du er inne på, det er få biler i markedet som klarer å matche ES8 på både komfort og plass. I tillegg er den priset ganske gunstig i bruktmarkedet nå selv om det er få 7-setere ute. Men man må ikke glemme at BaaS drar 1500-2000/mnd. når man regner inn utgiftene. I tillegg er forsikringspremien på nivå med de dyrere tyskerne, hvis jeg husker riktig.

Jeg sjekket forsikring på en ES8 hos mitt nåværende forsikringsselskap, og ble overrasket over hvor dyrt det var. Vesentlig dyrere enn de to bilene jeg har nå. Så det er også noe å regne inn ja.

Høres kanskje litt klysete ut...men hva regnes som dyr forsikring på bil?
Min er forsikret i IF med 75% bonus og med super forsikring uten leiebil betaler jeg rundt 13000 pluss veiavgift.
Sjekket en Model Y performance nå som meg selv og med bonus og endte på ca samme premie.

 


BubbaJoFet

Sitat fra: lmpe på fredag 06. september 2024, klokken 09:46Og som du er inne på, det er få biler i markedet som klarer å matche ES8 på både komfort og plass. I tillegg er den priset ganske gunstig i bruktmarkedet nå selv om det er få 7-setere ute. Men man må ikke glemme at BaaS drar 1500-2000/mnd. når man regner inn utgiftene. I tillegg er forsikringspremien på nivå med de dyrere tyskerne, hvis jeg husker riktig.

Så om det er verdt å kjøpe en ES8 sett mot feks en iX40 fully charged til rundt 600k er ett godt spørsmål. Renten nå gjør jo at 200k mindre i lån også utgjør litt.

Det sies at en beta testing av midlertidig oppgradering av batteristørrelse er gjennomført og skal rulles ut nå i Norge.

Da kan du ta utgangspunkt i 75 kWh pakke og i de månedene du trenger det, øke til 100 kWh for 1400 ekstra i måneden. Mer enn 4 mndr i året så koster 100 kWh det samme som 75 kWh i året.

Suverin

#26
Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 06. september 2024, klokken 13:16Høres kanskje litt klysete ut...men hva regnes som dyr forsikring på bil?

Det er nok individuelt, men nesten dobbel pris av den bilen jeg har, det syns jeg var dyrt :)

Nå skal det sies at det bare var en prisforespørsel uten pruting, og jeg sjekket bare selskapet jeg benytter nå, så kunne nok fått den ned litt. Tilbudet var på en 2022 modell ES8, og kom på 19k i året + trafikkavgiften (med 75% 6 år eller mer). Det er altså omtrent det dobbelte av hva jeg betaler for Subaruen, med ellers like vilkår, i samme selskap.


Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

BubbaJoFet

Sitat fra: suverin på fredag 06. september 2024, klokken 14:00
Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 06. september 2024, klokken 13:16Høres kanskje litt klysete ut...men hva regnes som dyr forsikring på bil?

Det er nok individuelt, men nesten dobbel pris av den bilen jeg har, det syns jeg var dyrt :)

Nå skal det sies at det bare var en prisforespørsel uten pruting, og jeg sjekket bare selskapet jeg benytter nå, så kunne nok fått den ned litt. Tilbudet var på en 2022 modell ES8, og kom på 19k i året + trafikkavgiften (med 75% 6 år eller mer). Det er altså omtrent det dobbelte av hva jeg betaler for Subaruen, med ellers like vilkår, i samme selskap.

Det var litt mye ja, 50% mer enn hva jeg betaler med 6k egenandel og 12k kjørelengde. Nå er jeg usikker på om prisen jeg ser er med eller uten storkunde rabattene jeg har, men mistenker at det er trukket fra.


lmpe

Godt spørsmål hva som er en dyr forsikring. Jeg tror jeg så på den som dyr av to grunner.

Den ene grunnen var at jeg i perioden jeg sjekka sammenlignet med en del andre biler og jeg la merke til at de lå en del lavere. Den andre grunnen var at jeg fikk inntrykk av at andre hadde fått lavere premie p.g.a. BaaS. Så mye lavere at det spiste opp litt av kostnaden i selve BaaS-abonnementet. Da jeg sjekka pris, så var ikke forskjellen med BaaS og uten BaaS spesielt stor. Kanskje det var en avtale forhandlet frem på bakrommet (som det ofte er med forsikringer).

Hvis jeg sjekker IF (Super-forsikring) med 75 % bonus og 8000 km kjørelengde (kjører ganske lite), så får jeg en pris på ca. 1500,- eks. trafikkforsikringsavgift/mnd. Det er omtrent tilsvarende pris som i Gjensidige. Hos Gjensidige er det ingen forskjell i pris med eller uten BaaS når jeg sjekker på nett.

Spørsmål relatert til forsikring: Hva er grunnen til at man velger Super/Pluss-forsikring på nye elbiler? Inntrykket mitt var at det er pga. den maskinskade-forsikringen, men dekkes ikke det av nybilgaranti?

syklisten

Sitat fra: lmpe på fredag 13. september 2024, klokken 09:23Spørsmål relatert til forsikring: Hva er grunnen til at man velger Super/Pluss-forsikring på nye elbiler? Inntrykket mitt var at det er pga. den maskinskade-forsikringen, men dekkes ikke det av nybilgaranti?

Nå kjenner jeg bare til Gjensidige sin Pluss, men der dekker de f.eks. helt ny bil hvis bilen blir totalskadd inntil bilen er 3 år gammel (kun inntil bilen er 1 år gammel for vanlig kasko).
I tillegg er det noen flere fordeler, f.eks. ny nøkkel inntil kr.15.000 (mot 7.500 ved vanlig kasko), samt at du får dekket inntil 20.000 ved parkeringsskader uten bonustap med ukjent motpart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA