Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sjekk om din bil har tilbakekalling

Startet av o.b.lix, torsdag 29. februar 2024, klokken 11:08

« forrige - neste »

o.b.lix

Fant en tysk sjekk for Europeiske Hyundai-sjekk, men fungerer på min norske bil i alle fall:

https://www.hyundai.com/de/de/service-zubehoer/service/uebersicht/rueckrufe-und-serviceaktionen.html#/


Jeg fikk opp (brukte google translate) følgende:

SitatService actions

Update VCU control unit, IONIQ 5 (NE EV)
Valid until: November 3rd, 2025
Campaign code: 20D123

Update ICCU control unit and replace ICCU and fuse if necessary
Valid until: March 14, 2026
Campaign code: 30D079

Ringte til Hyundai Norge og de hadde det samme på sin liste, så bestilte time for denne oppdatering. Moralen er - skjer ikke automatisk, du må mase.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

aherbjornsen

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. februar 2024, klokken 11:08Ringte til Hyundai Norge og de hadde det samme på sin liste, så bestilte time for denne oppdatering. Moralen er - skjer ikke automatisk, du må mase.
Kan bekrefte dette, og det gjelder selv relativt nye biler. Min 2023-modell kjøpt i september var inne denne uken for ICCU oppgradering.

RJK

Sitat fra: aherbjornsen på torsdag 29. februar 2024, klokken 12:49
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. februar 2024, klokken 11:08Ringte til Hyundai Norge og de hadde det samme på sin liste, så bestilte time for denne oppdatering. Moralen er - skjer ikke automatisk, du må mase.
Kan bekrefte dette, og det gjelder selv relativt nye biler. Min 2023-modell kjøpt i september var inne denne uken for ICCU oppgradering.
Min erfaring fra Kona, er at det som ikke er virkelig kritisk, tar de på neste service. Kritiske feil får man brev om.

Bruker du ikke forhandlers service, må du bestille time for oppdateringer som ikke kan tas OTA.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbil er bedre enn sex

Dette informerte de om at de hadde utført på min I5 ved årsservice. Som rjk skriver:... Osv.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Ørjan

Takk for lenken!!!  :+1:

Jeg hadde 5 stk ventende aksjoner på min bil.
Den første var gyldig til 23 mars men fikk time 22 mars...... :D
Så veldig lurt å sjekke eventuelle aksjoner når en tar service hos andre enn forhandler.
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

moonbuggy

Dette er vel i grenseland ulovlig fra Hyundai?
Man plikter vel å gjøre oppmerksom på rettelser på bilen fabrikken selv initierer(gratis), uansett hvor man ellers velger å utføre service. M.a.o. kjøper skal ikke selv behøve å lete opp eventuelle aksjoner på sin bil.
Uansett dårlig kundebehandling av Hyundai...

RJK

Sitat fra: moonbuggy på fredag 01. mars 2024, klokken 13:34Dette er vel i grenseland ulovlig fra Hyundai?
Man plikter vel å gjøre oppmerksom på rettelser på bilen fabrikken selv initierer(gratis), uansett hvor man ellers velger å utføre service. M.a.o. kjøper skal ikke selv behøve å lete opp eventuelle aksjoner på sin bil.
Uansett dårlig kundebehandling av Hyundai...
Aksjonene var alltid synlig under MyHyundai, så man kan ikke si at "de ikke informerer", selv om jeg personlig foretrekker at de sender sms til mobilen eller mail til mailkontoen man har oppgitt.

Et visst annet (amerikansk) merke viser jo disse i app eller infotainment, så man må vel fortsatt følge med der.

Så må jeg si at jeg med min offline-bil ikke vet om Hyundai rapporterer som det andre merket via app og/eller infotainmentsystemet, selv om det kan tyde på at de ikke gjør dette i tilsvarende grad!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbil er bedre enn sex

#7
Sitat fra: moonbuggy på fredag 01. mars 2024, klokken 13:34Dette er vel i grenseland ulovlig fra Hyundai?
Man plikter vel å gjøre oppmerksom på rettelser på bilen fabrikken selv initierer(gratis), uansett hvor man ellers velger å utføre service. M.a.o. kjøper skal ikke selv behøve å lete opp eventuelle aksjoner på sin bil.
Uansett dårlig kundebehandling av Hyundai...
Tull og tøys. Da er det i tilfelle mange bilmerker som skal fengsles, og beskyldes for dårlig service langt bakover i tid.
Hvordan tror du det ville gått med verkstedkapasiteten dersom feks 75000 Leafer blir kalt inn for å bytte en ikke-kritisk kupélampebryter, eller 20.000 Teslaer for å bytte en ikke-kritisk del? feks? Blir ikke mye ledig kapasitet til reell service og nødvendige reparasjoner da.
At kunden KAN søke opp TSB (Technical Service Bulletin) selv, i tillegg til at merkeverksted også gjør det på rutine når bilen er inne til service, og utfører oppgaven, er langt i fra det samme som at kunden -må- søke opp selv for å få TSB'n utført.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

moonbuggy

Hva er tull og tøys?
Det som referes her, er servicebulletiner "Update VCU control unit, IONIQ 5 (NE EV)
Valid until: November 3rd, 2025
Campaign code: 20D123

Update ICCU control unit and replace ICCU and fuse if necessary
Valid until: March 14, 2026
Campaign code: 30D079"
Hvor viktige disse er, er vanskelig å vite. Når man ringer merkeverkstedet får man beskjed, joda disse bør utbedres og tid avtales. Da skal man selvfølgelig ikke måtte lete opp dette opp selv på en tysk side, eller være avhengig av service på merkeverksted for å finne ut dette.

RJK

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 02. mars 2024, klokken 12:13Hva er tull og tøys?
Det som referes her, er servicebulletiner "Update VCU control unit, IONIQ 5 (NE EV)
Valid until: November 3rd, 2025
Campaign code: 20D123

Update ICCU control unit and replace ICCU and fuse if necessary
Valid until: March 14, 2026
Campaign code: 30D079"
Hvor viktige disse er, er vanskelig å vite. Når man ringer merkeverkstedet får man beskjed, joda disse bør utbedres og tid avtales. Da skal man selvfølgelig ikke måtte lete opp dette opp selv på en tysk side, eller være avhengig av service på merkeverksted for å finne ut dette.

Problemet er at du blåser opp problemet, slik jeg oppfatter/tolker deg.

Ja, verkstedet bekrefter at disse bør utbedres. Legg merke til at de sier bør, ikke må snarest utbedres. Hadde dert vært prekært å få fikset snarest, så ville du fått innkalling via sms, epost og/eller brev i posten, slik de gjorde både i forkant, under og i ettertid av batteribyttekampanjen.

Her var de relativt raskt ute med å få oss til å bestille time for kampanjen, samt at man fikk beskjed om at man ikke burde lade mer enn til maks 90 %. Man fikk også beskjed via disse kanalene om kompensasjonspakken når denne etterhvert kom i gang. Altså ikke noe man måtte finne ut av selv, selv om flere av oss visste mye før det ble offisielt.

Og du må som sagt ikke innom noen tysk side for å finne ut om det ligger kampanjer ute, de finner du på MyHyundai, om bilen er berørt, men det ikke er prekært å få utført raskt. Du kan altså selv sjekke MyHyundai for disse, og enten ta det med ditt foretrukne verksted, eller bruke de til vanlig service, og bare forhandler til å kjøre disse kampanje-fiksene for deg, "free of charge".

Bruker du et offisielt Hyundai-verksted til service, så vil de altså utføre dette samtidig som du allerede har bilen inne, helt uavhengig av om du har vært innom MyHyundai eller ikke. Det vil du se av faktura-vedlegget som forteller hva som er gjort.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

O b.  :+1: takk for at du starter denne strengen.

Electric cars in Norway

#11
SitatHer var dwe relativt raskt ute med å få oss til å bestille time for kampanjen, samt at man fikk beskjed om at man ikke burde lade mer enn til maks 90 %.

Rjk :+1: er vel ikke å blåse opp problemet når det info om 90% vel?
Det lukter juss-mat dette her. Typ "hva var det vi sa" hvis kunden lader til 100 gang på gang og feil oppstår. Ikke-kritisk eller kritisk.

RJK

#12
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 02. mars 2024, klokken 12:35
SitatHer var dwe relativt raskt ute med å få oss til å bestille time for kampanjen, samt at man fikk beskjed om at man ikke burde lade mer enn til maks 90 %.

Rjk :+1: er vel ikke å blåse opp problemet når det info om 90% vel?
Det lukter juss-mat dette her. Typ "hva var det vi sa" hvis kunden lader til 100 gang på gang og feil oppstår. Ikke-kritisk eller kritisk.

Det er å blåse opp problemet når man sier man ikke blir informert, når dette ikke stemmer helt.

Om man fulgte med og leste dokumentasjonen som gis med bilen og i de papirer man får utdelt, så ser man at man er fortalt at man må logge seg inn på MyHyundai innimellom for å få info om kampanjer og å følge med bilholdet.

F.eks. er det forventet at man leser bruksanvisningen/brukerhåndboka som følger med. Om man gjør noe som er i strid med hva som står i denne, så må man ikke bli overrasket dersom verkstedet nekter å dekke reparasjon av skader og feil som oppstår fordi man gjorde handlinger som man er advart om gjennom denne.

Det er å blåse opp når man feilaktig påstår man ikke blir informert om kritiske kampanjer,  når det faktisk kommer melding via direktekontakt at man må begrense bruken i forhold til info gitt. Som sagt, den infoen kommer direkte til bruker/eier på bilen.

Den kampanjen brukeren melder her, er altså ikke en kritisk sak, selv om det er mindre heldig å ikke få den utført. Men som sagt, følger man med på MyHyundai innmellom, så får man infoen der.

For verksted/forhandler/importør/produsent er det som sagt viktig å ikke komme i klemma juridisk ved å unnlate å informere om ting som kan være til skade for kjøretøyet, når de blir klar over det.

Ergo, hadde den sevicebulletinen/kampanjen vært kritisk, så hadde de informert i flere kanaler. For mindre kritiske ting, er det altså via MyHyundai man får infoen, eller ved å kontakte forhandler. Og som sagt, de fikser dette ved neste service, om du tar det via merkeforhandler.

Velger man en annen forhandler, så må både en selv og det verkstedet finne ut av om det er kampanjer/service-bulletin på bilen.

Så man kan like godt snu det til at her burde det verkstedet ha sjekket og informert kunden, og dersom de kan utføre dette, tilby seg å gjøre det mot betaling. Alternativt som sagt, be kunden kontakte forhandler og få bestilt tid for å få den kjørt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 02. mars 2024, klokken 12:13Hva er tull og tøys?
Det som referes her, er servicebulletiner "Update VCU control unit, IONIQ 5 (NE EV)
Valid until: November 3rd, 2025
Campaign code: 20D123

Update ICCU control unit and replace ICCU and fuse if necessary
Valid until: March 14, 2026
Campaign code: 30D079"
Hvor viktige disse er, er vanskelig å vite. Når man ringer merkeverkstedet får man beskjed, joda disse bør utbedres og tid avtales. Da skal man selvfølgelig ikke måtte lete opp dette opp selv på en tysk side, eller være avhengig av service på merkeverksted for å finne ut dette.

Du får lese en gang til, og kanskje forstå at bilverksteder ikke kan kalle inn for enhver utbedring som venter, kun evt kritiske, også kan du prøve å forstå at bileier IKKE MÅ følge med selv for at utbedringen(e) skal bli utført. Det gjør bilverkstedet når bilen er inne til service.
Scenariet du forespeiler, at merkeverksted skal kalle inn så fort en ikke-kritisk retting ligger i systemet, tyder på at du ikke helt forstår rasjonalitet og fornuft.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Electric cars in Norway

#14
SitatScenariet du forespeiler, at merkeverksted skal kalle inn så fort en ikke-kritisk retting ligger i systemet, tyder på at du ikke helt forstår rasjonalitet og fornuft.
Exit..  håper det er innafor at jeg melder jeg er litt uenig med deg på dette.

Seff skal de asap innkalle uansett slik at kunden får info. Både i app og ev på sms ev epost ev brev for de eldste ikke digitale

Så følger det praktiske i ettertid med å booke time osv


Vil.bruke VP feil på de 3 sensorene på e-golf saken som et bilde på hva jeg tenker. Møller var klar over feilen ref us recall - men Møller valgte å stikke hodet i som en diger struts

Så gikk garanti ut og feilen oppstod og kunden må betale 40 lapper for reparasjon  :-1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA