Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

arthur

Om det har rablet for EM? Fortsatt noen som faktisk lurer på det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: Syklist på tirsdag 27. august 2024, klokken 10:17Desverre er det nok mye av den analysen som stemmer. Med den forvandlingen gjør han Tesla mindre spiselig blant mange av kundegruppene sine, spesielt i USA. 

Og beslutningsprosessene hans rundt Tesla har desverre gjort mye skade de siste årene. (Fjerne radar, droppe parkeringssensorer fordi komponentene ble dyrere under pandemien, overføre programmerere fra Tesla til TWitter/X, sparke dyktige medarbeidere som motsier ham, utsette "Model 2", si opp teamet som bygger opp Supercharger nettverket o.s.v.)
Ja du har nok rett Syklist..... dessverre  :(

Klykken

Skummel trend når han havner på kant med mange kunder og ikke minst investorer. Dog, tror majoriteten av kundene ikke er særlig oppdatert på Musk og det han gjør.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

#8073
Sitat fra: Klykken på onsdag 28. august 2024, klokken 13:26Skummel trend når han havner på kant med mange kunder og ikke minst investorer. Dog, tror majoriteten av kundene ikke er særlig oppdatert på Musk og det han gjør.
Han har 195+ mill følgere på X! Ved forrige valg var det 158 mill, som stemte, og 239 mill. stemmeberettigede

Klykken

Jeg følger han på X. Men bruker nesten ikke X. Sikkert ikke eneste i hele verden som har det slik.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Sikkert riktig, men at mange av følgerne er, eller potensielt kan bli, Tesla-eiere både i USA og ROW er nok riktig. At han nå har tatt tydelig standpunkt i kommende valg, tror jeg kan falle negativt ut. Jeg følger han ikke...

Luring

I bt.no i dag: krever abbonement: https://www.bt.no/bil/i/W0mdVg/fortsatt-sint-bileier-vant-over-tesla-i-retten

SitatFortsatt sint bileier vant over Tesla i retten
Han har vunnet over Tesla i retten. Likevel er han både sint, frustrert og skuffet.

(Fædrelandsvennen) Dagfinn Norang fikk medhold i Agder Tingrett i saken som Tesla hadde anlagt mot ham. Han ble tilkjent 30.000 kroner som et såkalt skjønnsmessig avslag på en Tesla Model Y han kjøpte i 2022. Det var samme beløp som Forbrukerklageutvalget hadde tilkjent ham, men som Tesla nektet å betale og tok til retten.

Tesla anket avgjørelsen, men ifølge Norang ble denne avvist.

– Eneste mulighet for Tesla er å anke til Høyesterett, men tenker at den også blir avvist der, sier Norang, som bor i Flekkefjord. Det har ikke lykkes avisen å få en kommentar fra Tesla-ledelsen til striden med Norang. (se senere i saken)

Stridens kjerne er at bilen Norang kjøpte manglet parkeringssensorer. Og at systemet som etter flere måneder ble lagt inn, Tesla Vision, etter Norangs mening har store svakheter. Noe han fikk støtte for i retten.

– Man må gå ut av bilen for å forsikre seg om at det ikke er hindringer før man kjører videre, sa teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge da saken ble behandlet i retten.
– Eneste mulighet for Tesla er å anke til Høyesterett, men tenker at saken også blir avvist der, sier flekkefjæringen Dagfinn Norang.
– Eneste mulighet for Tesla er å anke til Høyesterett, men tenker at saken også blir avvist der, sier flekkefjæringen Dagfinn Norang. Foto: Torbjørn Witzøe
Tesla møtte ikke

Denne uttalelsen falt i Agder tingrett den andre uken i mai, etter at Tesla Norge hadde saksøkt Norang – fordi de ikke ville akseptere vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.

Saken startet i Konflikttådet, men der møtte ikke Tesla. Dermed gikk saken videre til Forbrukerklageutvalget. Etter behandlingen der godtok Tesla å betale 30.000 kroner, men snudde etter et par uker og tok saken til retten. Og tapte altså der.

– Tesla godtok aldri å betale. De spurte om vi skulle inngå forlik en måned etter at de hadde anket. Det godtok jeg. Men Tesla ombestemte seg.

– De spurte for øvrig på ny om vi skulle inngå forlik cirka seks uker etter det første forslaget. Da sa jeg at de måtte tilby langt mer enn tretti tusen kroner. I retten sa dommeren at vi burde komme til forlik, noe jeg sa meg positiv til, men Tesla avviste det.

Norang, opprinnelig fra Nord-Vestlandet, men som de siste 14 årene har bodd i Flekkefjord, ønsker å advare andre bilkjøpere mot det amerikanske selskapet. Han tar sterke ord i bruk om måten de opptrer på. Og er langt fra fornøyd med 30.000 kroner i såkalt skjønnsmessig avslag.
Aldri mer Tesla

Han forteller at det er første og garantert siste Tesla han kjøper der stridens kjerne er at han mener å ha blitt lurt i forhold til spesifikasjonene på bilen han inngikk avtale om å kjøpe i juni 2022.

– Jeg har ikke fått det jeg har bestilt og betalt for, sier Norang som etter at han fikk bilen oppdaget at det manglet parkeringssensorer. Det var det på bilen han prøvekjørte.

– Jeg fikk etter hvert tilbud om å få installert Tesla Vision, et kamerasystem som skulle erstatte parkeringssensorer. Og som Tesla hevdet var en klar oppgradering i forhold til biler som er utstyrt med sensorer, forteller Norang.

Han sier at han ikke fikk vite når Tesla Vision skulle komme. Men det tok over fire måneder.
Dagfinn Norang forteller at han flere ganger har forsøkt å inngå forlik med Tesla, uten å lykkes
Dagfinn Norang forteller at han flere ganger har forsøkt å inngå forlik med Tesla, uten å lykkes Foto: Torbjørn Witzøe
Store svakheter

Problemet var bare at da Tesla Vision ble installert, hadde dette systemet ifølge ham store svakheter. I tingretten viste Dagfinn Norang videoer han har tatt opp. Den ene videoen viser at Teslaen hevder at den krasjer, selv om den står parkert på en flat gresslette. Den andre videoen viser at bilen ikke varsler når Norang kjører helt inntil og kommer borti noen bilhjul i garasjen sin.

I tingretten erkjente og bekreftet Teslas vitne, teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge, svakhetene og manglene med Tesla vision. Dette ifølge bilnettstedet motor.no.

I dommen er han gjengitt på at Tesla vision kan gi kollisjonsvarsler selv om bilen står på en flat gresslette, fordi kamerasystemet ikke gjenkjenner og forstår omgivelsene rundt bilen.
Var blitt advart

– Jeg var blitt advart av kamerater om at jeg måtte sjekke lakk og karosseri da det kan være både dårlig lakk og dårlig skrudd sammen karosseri hos Tesla. Det stemmer. Lakken er dårligere enn på andre biler jeg har hatt. Og jeg måtte tilbake til verkstedet for å justere dørene, sier Norang som har opplevd mye annet med bilen han frykter blir vanskelig å selge.

– På turer til Trysil og Hovden i sprengkulde har varmepumpen brutt sammen. I Trysil måtte jeg la bilen stå igjen for at den kunne hentes til verksted, på tur til Hovden kom varmepumpen gradvis i gang igjen når gradestokken sank til rundt 20 kuldegrader.

Men stridens kjerne har hele tiden vært manglende sensorer, som jo skal trygge kjøringen når det er trangt og under parkering. Og at systemet som skulle erstatte sensorene ikke fungerer tilfredsstillende.
Vil heve kjøpet

Norang har krevd kjøpet hevet men har ikke fått Tesla med på det. I store perioder har han hatt vansker med å få kontakt med Tesla. Han mener beløpet på 30.000 kroner som avslag på bilen er altfor lavt. Primærønsket var å få hevet kjøpet.

– Mitt krav er å få kjøpet hevet i henhold til min kontraktfestede rett når Tesla gjør endringer på produktet. Men Tesla nekter. Jeg foreslo i januar 2023 at jeg kunne få kompensert mangelen med gratis programvare. Men Tesla avviste alle mine forslag til å løse denne saken. Jeg foreslo først et prisavslag, så å få takstativ/skiboks og til slutt foreslo jeg gratis programvare. Tesla svarte blankt nei på alle forslag til løsning.

– Jeg opplever også at det er større fare for å komme borti ting slik bilen er i dag. Samboeren vil ikke bruke bilen på grunn av manglene, sier Dagfinn Norang.
Misfornøyd Grimstad-mann

Norang er ikke alene om å være misfornøyd med manglende parkeringssensorer på Tesla Model Y. Herman Ellingsen i Grimstad forteller til bilmagasinet motor.no om den samme erfaringen:

Han hadde tidligere hatt en Tesla Model S som han var godt fornøyd med. Denne ble byttet inn i en Model Y.

Han forteller til motor.no at han har en trang parkeringsplass hos arbeidsgiveren sin. For ham er det svært viktig med parkeringssensorer. Og sier:

– Jeg ville ikke bestilt en bil uten sensorer.

Men han sjekket ikke at den nye bilen hans hadde parkeringssensorer. Det tok han som en selvfølge.

– Det falt meg ikke inn at den ikke hadde noe så elementært. Tesla er jo en teknobombe.
Svensk fokus på saken
Et svensk bilnettsted har også skrevet om dommen mot Tesla.
Et svensk bilnettsted har også skrevet om dommen mot Tesla. Foto: Skjermdump Carup

Også det svenske bilnettstedet Carup har satt søkelyset på striden mellom Dagfinn Norang og Tesla. De skriver blant annet:

«Tesla erkänner nu att bilens kameror är för dåliga för att ge säker parkeringshjälp. I en dom uppmanar de kunderna att gå ur bilen för att titta efter hinder vid parkering. Man måste gå ur bilen för att se til att det inte finns några hinder innan man kör vidare, säger Emil Svenrup, tekniska chef hos Tesla Norge i ett rättsfall, enligt Motor.no», skriver Carup som drives av Maths Nilsson som har mangeårig erfaring som journalist og arbeidet som «nattchef, nyhetsjournalist och motorjournalist på bland annat Aftonbladet, Expressen og Dagens PS».
Tesla svarer ikke

Det har ikke vært mulig for Fædrelandsvennen å få en kommentar fra Tesla-ledelsen om denne saken. Teknisk leder Emil Svenrup i Tesla Norge, uttalte seg i retten om svakhetene og manglene med Tesla vision.

Svenrup sier til Fædrelandsvennen at han ikke har tillatelse til å uttale seg om saken.

Vi henvendte oss til hovedkontoret i Oslo der vi fikk beskjed om å sende en mail til eupress@tesla.com. Over flere uker har vi sendt mailer til denne adressen uten å få svar.
Publisert: 29. august 2024 17:03

What-a-watt

Hvis saken ikke ankes til HR, er det åpnet for alle som ikke fikk Ultralydsvarslere å "hente" kr. 30.000.- hos Tesla i og med at det nå er skapt presedens....  :D

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 29. august 2024, klokken 17:59Hvis saken ikke ankes til HR, er det åpnet for alle som ikke fikk Ultralydsvarslere å "hente" kr. 30.000.- hos Tesla i og med at det nå er skapt presedens....  :D

Mener det samme skjedde i Sverige i en lignende sak

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 29. august 2024, klokken 17:59Hvis saken ikke ankes til HR, er det åpnet for alle som ikke fikk Ultralydsvarslere å "hente" kr. 30.000.- hos Tesla i og med at det nå er skapt presedens....  :D
Det blir i så fall dyrt for Tesla å droppe sensorene uten å si noe.

What-a-watt

#8080
Hvor mange biler kan det gjelde? 20.000? Isåfall blir det 600 mill. Så må vi trekke fra de som ikke tør, de som ikke bryr seg, de som ikke kjenner til mulighetene, og de som heller vil at Tesla skal beholde pengene. 1.000 biler igjen? Blir allikevel 30 mill som nok bare er blåbær.

Tror sjansen for at HR vil se på saken er minimal.

Klykken

Er nok ikke så enkelt å "hente 30k" hos Tesla for alle som mangler sensorer. Du må nok ha ytret en klage på mangelen innen rimelig tid etter kjøp for å kunne ha rett på penger.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Så er det det å definere "rimelig tid". Etter det jeg forstår er det dagens løsning som ikke er bra nok. Når kom Tesla Vision?

SitatStridens kjerne er at bilen Norang kjøpte manglet parkeringssensorer. Og at systemet som etter flere måneder ble lagt inn, Tesla Vision, etter Norangs mening har store svakheter. Noe han fikk støtte for i retten.


Klykken

Du kan ikke komme i 2024 med din 2022-modell og klage på at den mangler sensorer for første gang, etter å ha brukt bilen i 2 år.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Prøv å bruke "man" isteden for "du". Dette er ikke et personlig spørsmål.

Hvis man blir lovet en løsning som ligger fram i tid, men når løsningen kommer så holder den ikke mål. Hva så? Så er det spørsmål om løsningen i seg selv ikke holder mål for noen uavhengig av ULS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA