Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjettinger til i3

Startet av Pendleren, mandag 03. mars 2014, klokken 15:04

« forrige - neste »

Zuexi

Fant disse på en engelsk nettside:
http://www.roofbox.co.uk/scripts/rbvehsel3.php?emulate=snowchains&query=8147&Sub_Model=&TID=1680

Vurderte disse før jeg fikk bilen, men tenkte jeg skulle teste den ut på vinterstid før jeg bestemte meg om jeg trengte de eller ikke.

Har måtte gi tapt i to bakker sålangt denne vinteren (senest idag) men avstanden var ikke værre enn at jeg kunne parkere i bunn og gå opp.
Savner 4x4 på slike dager, men heldigvis ikke vært mange av de og da kan jeg leve med det.

Egil Fonn

Zuexi. De Thule kjettingene ser ut til å være rette sorten med innlagte lenker med pigger. De orginale BMW kjettingene som er linket til lenger oppe ser ut til å være rundkjettinger uten pigg. Trenger kjettinger som fungerer på is. Skal bestille Thule kjettingene å prøve dem.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Zuexi

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 03. februar 2017, klokken 18:00
Zuexi. De Thule kjettingene ser ut til å være rette sorten med innlagte lenker med pigger. De orginale BMW kjettingene som er linket til lenger oppe ser ut til å være rundkjettinger uten pigg. Trenger kjettinger som fungerer på is. Skal bestille Thule kjettingene å prøve dem.
Thulebildet øverst på siden er vel bare arkivfoto. Vet ikke om de lager kjettinger til i3?
Litt lenger ned på siden er det to modeller, RUD-matic og Polaire.

Autowinder

Så vidt jeg kan se på bmw.de er i alle fall 20" 175mm hjulene frarådet med kjetting. 19" 155mm er godkjent med plass nok i hjulbuene.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Grevling

Hei,

Noen som har fått prøvd kjetting eller lignende?
Har en bakke opp fra huset jeg frykter noen dager i løpet av vinteren, når det er is.
Skulle helst hatt en eller annen hurtigløsning, da det kun er denne bakken på 20 meter som vil være noe særlig problem.

De « Polaire GRIP polyurethane front-fitting snow chains size 110   - Ladder track chains» det er linket til litt lengre oppe ser jo fine ut, men de koster skjorta, buksa og litt til. Hvertfall når de trolig skal brukes 4-5 ganger 20 meter pr. vinter.

LM

Autowinder

Synd at AutoSock ikke har noe til BMW i3 sine dimensjoner. Ville hatt lavere vekt, pris og trolig vært enklere å legge på...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Orbit

Surprise:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kjøpte et sett AutoSock til bruk med en forhjulstrukket varebil som skulle være med til fjells (som virkelig fikk bruk for det). Når jeg først hadde de fremme, måtte jo også i3'en få prøve, siden varebilen (225/65R16) har dekk med kun 1mm forskjell i diameter til i3 vinterdekk (155/70R19).

Det blir litt mye "sokk" på innsiden av felgen på i3 på grunn av smale dekk, men litt testing med rolig kjøring var det i alle fall ikke noe problem. Det var heller ingen merker på sokken etterpå som tilsier den har subbet i hjuloppheng eller lignende.

Dette er nok litt usupportert, men likevel en noe jeg kommer til å ha liggende i frunken til en gang det virkelig kniper, og for korte avstander. Det var enda lettere å legge på med smale dekk (enn på varebilen), så 2 min på, 1 min av. Dette er størrelse 695 hos AutoSock.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Men hjelper de særlig - synes overflaten så veldig glatt ut, men ser jo ikke alt....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

For kassebilen var det ikke mulig å starte i bunn av en isete bakke med piggfrie dekk, selv om tre stykker dyttet bak med spenntak i brøytekanten. Men AutoSock kom den seg ganske greit opp helt på egen hånd (og da var bakken allerede ekstra polert av de første forsøkene uten), riktignok med litt hjulspinn. Skikkelige kjettinger blir nok noen hakk bedre feste, men dette overgikk i alle fall langt det festet en får selv med gode piggfrie.

i3'en hadde aldri noe problem (Blizzak)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

DieselVegard

Sitat fra: Autowinder på onsdag 01. mars 2017, klokken 21:48
Så vidt jeg kan se på bmw.de er i alle fall 20" 175mm hjulene frarådet med kjetting. 19" 155mm er godkjent med plass nok i hjulbuene.

Er vel ikke noe spesielt stort behov for kjetting på sommeren ;)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA