Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre Norge - Spania med CHAdeMO

Startet av kruttkvinne, fredag 10. januar 2025, klokken 07:21

« forrige - neste »

kruttkvinne

Hei alle sammen.

Vi skal være et lengre opphold i Spania pga jobb, og i den sammenheng skal vi enten frakte eller kjøre ned elbilen vår. Er det noen her som har kjørt elbil med CHAdeMO lader Tyskland/Frankriket/Spania?  Vi har Nissan

Vi tenker å ta ferjen fra Oslo-Kiel og kjøre fra Kiel- Tyskland til Spania, men er litt redd for å gjøre dette om det er utfordringer med ladestasjoner CHAdeMO, samt om det trengt hundre apper for å få startet lading osv

Hadde vært veldig kjekt om noen kunne sagt litt om erfaringer rundt dette.

Syklist

De fleste lynladere er CCS, men det er endel Chademo ladere i Tyskland og Frankrike, vil anbefale å planlegge med Abetterrouteplanner eller en annen app og bruke Chademo som filter.

F.eks Chargemap kort eller app gir roaming tilgang: https://chargemap.com/map
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

automat

#2
I Ladeklubben til Elbilforeningen kan du både planlegge reisen og betale for ladingen. Enten i appen eller med den blå brikken.

La inn Leaf e+ i min app, og fikk opp et ruteforslag på Kiel - Barcelona (tilfeldig valgt).

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gadgetman

For morro skkyld la eg inn samme start/stopp og bilen min (Berlingo 2014)...
13timer 29minutter fordelt på 33 ladestopp...   
Og gjennomsnittlig forbruk på 200Wh/Km.
totalforbruk 389,6KWh, og kostnad på €257,8.   
(Raskeste ankomst valget. Går eg ett hakk mer mot 'Få men lange stopp' blir det 28 ladestopp) 


Men min bil har trolig kortere rekkevidde enn det som er planlagt brukt.
Og eg regner med at det ikkje er snakk om å kjøre rake veien uten stopp. (det er tross alt snakk om 2000Km)
Med litt planlegging, og ei overnatting eller to(med full opplading) så burde turen bli ganske fin.

Se over reiseruta og vær litt forsiktig om gjenværende batterikapasitet er for lav ved ankomst til ladestasjon, og også hvor ABRP anbefaler lading til over 80%
Ta med Type 2 kabel så du kan bruke AC laderne også. Veldig greit om dere planlegger å stanse for å handle eller sightseeing et sted på turen. Ingenting er bedre enn å ha noe å gjøre mens bilen lader.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

OlaM

#4
Plugsurfing er en bra app som dekker mange ladenettverk, men det er ikke til å komme unna at det blir mange apper. Ville forsøkt å velge overnatting etter der det er saktelading tilgjengelig. Alltid digg å kunne starte dagen med fullt batteri. Det pleier å være ganske lett på hoteller langs motorveiene. Kanskje må du gå et lite stykke, kanskje må du velge hurtiglading i stedet for sakte, men det er ganske mange ladenettverk etter hvert.

https://chargemap.com/ er også en ok tjeneste å planlegge med, men du må registrere deg.
'21 3LR

automat

Man kan betale lading med app eller brikke med Plugsurfing. De er tiknyttet samme roamingnettverk som Ladeklubben.

De kan ha litt forskjellige priser hos de forskjellige operatørene. Utover dette, så trenger man ikke begge. Har ikke prøvd Plugsurfing som ruteplanlegger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OlaM

Glemte å spesifisere at jeg bruker ladekart som Chargemap og Plugsurfing først og fremst til å finne overnatting med lading. Du følger f.eks. en viss autobahn og så ser du på området der du sånn ca kommer til å være på kvelden, og så ser du om det er noen hoteller i ladeklyngene.

Hvis du bruker Tesla-kartet: https://www.tesla.com/findus (destination charging) så pleier de hotellene som har Tesla-lading også å ha lading for andre biler, pluss at det gjerne er noe annet i nærheten.
'21 3LR

elektro

#7
Hvilken årsmodell og batteristørrelse er det snakk om? Hvor i Spania er det og hvor lenge skal dere være der? Er det mulighet til hjemmelading? Hvor mange er dere, og reiser dere med barn? Det siste har noe med hvor lange dager man er forberedt på å ha på veien, hvor mye bagasje man får med osv. Og pris på ev. flybilletter vs. kostnader til ferge, hotell, mat underveis mm.

Et alternativ er jo bilfrakt. Eller å bytte bil før dere drar til en tilsvarende med CCS, som også kan lade på Tesla. Regner med at dere ønsker elbil.. Hva med å selge bilen hjemme og kjøpe bil der nede, og eventuelt kjøre den hjem? Eventuelt selge den igjen der nede for å slippe å importere den. Dette kommer nok til å bli et tapsprosjekt, men det er ikke gratis å kjøre begge veier heller. Hvis du tar med alle kostnader, inkl. slitasje/servicebehov/dekk/verditap pr. km.

Tenk også på om dere må ha vinterdekk til/fra ferga i Norge, om dere ender på det.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kruttkvinne

Sitat fra: automat på fredag 10. januar 2025, klokken 10:32I Ladeklubben til Elbilforeningen kan du både planlegge reisen og betale for ladingen. Enten i appen eller med den blå brikken.

La inn Leaf e+ i min app, og fikk opp et ruteforslag på Kiel - Barcelona (tilfeldig valgt).


Takk, denne så jo smart ut å bruke.

kruttkvinne

Sitat fra: elektro på lørdag 11. januar 2025, klokken 08:41Hvilken årsmodell og batteristørrelse er det snakk om? Hvor i Spania er det og hvor lenge skal dere være der? Er det mulighet til hjemmelading? Hvor mange er dere, og reiser dere med barn? Det siste har noe med hvor lange dager man er forberedt på å ha på veien, hvor mye bagasje man får med osv. Og pris på ev. flybilletter vs. kostnader til ferge, hotell, mat underveis mm.

Et alternativ er jo bilfrakt. Eller å bytte bil før dere drar til en tilsvarende med CCS, som også kan lade på Tesla. Regner med at dere ønsker elbil.. Hva med å selge bilen hjemme og kjøpe bil der nede, og eventuelt kjøre den hjem? Eventuelt selge den igjen der nede for å slippe å importere den. Dette kommer nok til å bli et tapsprosjekt, men det er ikke gratis å kjøre begge veier heller. Hvis du tar med alle kostnader, inkl. slitasje/servicebehov/dekk/verditap pr. km.

Tenk også på om dere må ha vinterdekk til/fra ferga i Norge, om dere ender på det.

Nissan E-NV200 med  40 kWh batter.

automat

Sitat fra: kruttkvinne på mandag 13. januar 2025, klokken 09:55Nissan E-NV200 med  40 kWh batter.

Med den bilen blir vel dette mer en ekspedisjon enn en kjøretur.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

What-a-watt


Jejl

Anbefaler å se noen eldre YouTube videoer fra Bjørn Nyland der han tester denne bilen på langkjøring.
F.eks denne:
https://www.youtube.com/watch?v=9c5LykE4J28

Hvis jeg husker rett så er hans konklusjon at denne bilen fungerer svært dårlig på langkjøring. Etter noen "hurtig"-ladinger sank hastigheten helt ned til 16 kw på maks.

elektro

Dette tror jeg at jeg vil fraråde, pga. forbruk vs. batteristørrelse, ladehastighet og tilgang på Chademo ladere. Som nevnt er det ikke billig å kjøre heller, om du tar med ferge, hoteller, mat underveis, bompenger, slitasje/verditap og strøm.

Jeg ville solgt bilen hjemme og kjøpt enten en annen, rimelig bil med CCS, som tåler belastningen bedre. Hvis dere ønsker en bil med plass til et lite flyttelass, tror jeg at jeg ville kjøpt en billig diesel kassebil. Ser dessverre ikke helt for meg hvilken rimelig elbil som klarer brasene. En ID Buzz ville naturligvis fungert glimrende..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Gadgetman

Den bilen der har nesten dobbelt så stort batteri som min...   

Ja, ladehastighet faller sikkert en del siden den trolig ikkje har kjøling av batteriene, så kjøring og lading i ett sett vil varme dem opp så mye at ladestrømmen må begrenses.(Min har batteriene hengende under, der hvor drivstofftanken og reservehjulet vanligvis befinner seg, så de får en viss kjøling når eg kjører.)   

Her er spørsmålet hvor mange etapper som det planlegges å kjøre hver dag.
Og holder man seg unna Autobahn, eller ihvertfall ikkje forsøker å sette fartsrekord der så burde den klare ihvertfall 160 - 170Km på 100% oppladet batteri selv med godt med last bak. (Med tom bil er det vel nærmere 200Km, selv med  litt moderat bruk av klimaanlegg.)   

Valgte inn bilen med innstilling mellom 'få men lange' og 'raskeste ankomst' og fikk 17 ladestopp.
Raskeste gir 19 ladestopp. 'få men lange' gir også 17 stopp.   


Men det er ei kjørerute. Deler man det opp i flere ruter og kan starte hver rute med 100% oppladet batteri kan det godt hende at det blir færre stopp. 
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA