Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbil - Vi trenger råd fra dere som har elbil

Startet av Bjørja, lørdag 23. mars 2024, klokken 22:27

« forrige - neste »

Bjørja

Hallo godtfolk,

Toppen på den gamle Focusen tok kvelden, og det var som å følge et familiemedlem til graven. Den utsendte bilopphoggeren kunne glatt ha jobbet i et begravelsesbyrå. "Frue, du må se på dette som organdonasjon. Bilen din vil gi liv til andre biler" Kona var utrøstelig.

Så der er vi, etter 15 år var det slutt, og det er en helt ny bilverden siden vi kjøpte bil sist....

Budsjett: 500.000-650.000 (hvorav 50% er egenkapital og 50% må lånefinansieres. Skal ikke låne en krone mer enn den kronen jeg kan putte inn selv)

Må ha:

4x4 (bor på bygda, her saltes og strøs ikke, det brøytes kun 29. feb hvert år)
Hengerfeste (trenger ikke mer enn 1000kg på kroken)
Plass til 2 voksne, 2 barn og nyttelast for full bil på ferie. Barna er 7 og 14, og jeg er en røslig kar.
Rekkevidde minimum 300km om vinteren, gjerne mer.

Kjekt å ha:

Varme i ratt og frontvindu
Gode lys
Skjerm som ikke lagger som en overbelastet Windows PC.
Seter som ikke er så altfor korte (Jeg er 192cm.)
God ladefart (150kw+ ?)

Vi har sålangt prøvekjørt disse bilene:

Hyundai Ioniq 5
Dette var en trivelig bil. Kona var nokså ambivalent med designet, men for meg så minnet den om gamle hatchbacks fra 80 tallet. Bilen var overraskende praktisk og fleksibel. Styringen var langt mindre direkte enn på den gamle Focusen, noe den bilen var god på. Nyttelasten blir nok et problem om man vil kjøre lovlig, og det er store forbedringer på gang i 2025.

Toyota Bz4x
Kona fant seg greit tilrette her, mens jeg følte at jeg satt på en opphøyd kirkebenk. Seteputen var for kort, og sitteposisjonen altfor høy for meg. Det er egentlig synd siden den lokale forhandleren har et veldig godt rykte. Denne bilen har vi slått fra oss.

Volvo XC40/EX40
Denne hadde jo litt klassiske Volvo kvaliteter med veldig gode seter, men plassutnyttelsen var vesentlig dårligere enn de andre bilene vi har prøvd. Forbruktet virket også høyere. Jeg syntes også jeg ble sittende for høyt. Denne virket egentlig helt utdatert sammenlignet med Skodaen og koreanerne.

Skoda Enyaq 85 RS SUV
Dette er nok den beste allrounderen vi har prøvd så langt. Alcantara setene var gode. Bilen fremsto som vesentlig mer forseggjort i interiøret enn ID4 GTX som sto ved siden. Praktisk sett er dette nok den beste bilen vi har prøvd. Kjøremessig var den nesten like tung og solid som Volvoen, men du kom mer "nedi" bilen, noe jeg liker. Jeg er usikker når det kommer til forhandler og importør....

Kia EV6
Kjøremessig den store overraskelsen for meg. Den helt klart mest dynamiske og artigste bilen å kjøre. Den ligger lavere på veien, og med de svingete fylkesveiene vi kjører på så er det et helt klart pluss. Setene var rett og slett lite behagelige. Her er nok målgruppen personer med vesentlig lavere høyde og kortere bein enn meg. Det sagt, bilen var så morsom å kjøre at jeg kunne nok levd med det i det daglige. Kona var i utgangspunktet kritisk til bilen, men hun lot seg også sjarmere av bilens kjøreegenskaper, men slaktet da bagasjerommet....

Slik det står nå så er egentlig Skodaen det mest sannsynlige valget, men jeg er usikker på forhandler og Kia'en var rett og slett mer engasjerende på veien. Når det gjelder Kia forhandleren så har jeg mer tiltro til dem enn VAG forhandleren lokalt.

Bør vi vurdere andre biler?

Vi har vurdert å bruke egenkapitalen på brukt fossilbil. I forbindelse med at Focusen røk så hadde jeg en Toyota Corolla stv hybrid som leiebil på forsikringen. Dette var jo en helt grei og ryddig bil. Vi så på tidligere leasingbiler brukt, men de fleste fremsto overraskende slitne...

Takknemlig for råd og dåd når det gjelder det ovennevnte.






Øyvind.h

#1
Nissan Ariya kanskje? Dog litt begrenset bagasjeplass. BMW IX1 blir også kanskje litt liten.
Kanskje noe fra Polestar?

Komfortable gode seter med god lengde - da er du gjerne på noe tysk.
Samme med lys. Tyske biler leverer bra på det området.
Enyaq er i så måte en veldig god allrounder, men har man nærhet til en kjip forhandler trekker det naturlig nok ned.

Iomiq 5 synes jeg var bra. Lynrask laring. Men enkelte småfeil og dårlige lys trakk ned. Og forhandleren jeg brukte ved det kjøpet skuffet. ID4en har vært i andre enden av skalaen. God pris, god oppfølging før/etter kjøp og god service foreløpig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjørja

Ariya har jeg faktisk ikke tenkt på, godt tips. Kona har en fiks ide om BMW, så det vil hun ikke ha...Polestar blir vel for dyrt med et budsjett på 650.000?

Det er mulig jeg er urettferdig mot den lokale VAG forhandleren. Kollega hadde en merkelig opplevelse der takspeilet på ID4 ramlet av og forhandler mente at hele frontruten måtte byttes til en pris av 93.000. Dette var innenfor garantitiden, og forhandler mente dette var jo fint å ta på forsikring...Det høres ut som en bisarr historie, men min kollega holder hardnakket på at sånn var det...

Dette med lys er vel noe som taler for VAG?


Daniel_0007

Snodig at du ikke vurderer model y, ja kjedelig når alle andre har den men er en grunn til den selger så bra, bla den beste i sin klasse.
Ser du vurderer Aryia og, har hørt at infotainment systemet på den er ganske dårlig og virker litt utdatert.
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

#4
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 02:23Det høres ut som en bisarr historie, men min kollega holder hardnakket på at sånn var det...

Dette med lys er vel noe som taler for VAG?


Høres litt rart ut ja. Rute koster jo ikke så mye. På de ID4 jeg har hatt har de fikset alt uten spørsmål. Heldigvis ikke noe særlig å ta tak i på den siste.
Men leter en etter skrekk-historier finner en dem hos de fleste merker. Dagens biler tåler ikke såpe, spiser dekk, knirker, ruster og faller fra hverandre :D

Når det gjelder lys - ja VAG leverer bra på det området. Egentlig bare normalt bra etter mitt syn, for lys må og skal være bra.
I ID4 svinger lysene med veien/rattutslag, har bra sidelys i krappe svinger som aktiveres automatisk, ingen artifakter, rene linjer og god styrke. Og velfungerende automatikk med matrix.
Egentlig bare basis av hva en moderne bil bør ha i 2024. Enyaq er sikkert omtrent lik ettersom det er samme konsern. Komforten er også like god basert på min erfaring med begge.
Alle tyske biler jeg har kjøpt har hatt god kvalitet på lys. Og vi bor i Norge, hvor gode lys er sentralt store deler av året. Dessverre :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

EirikM

Jeg var i samme situasjon som deg da vi bestilte i høst - EV6 ga meg en sånn "vil ha"-følelse, mens Enyaq var det trygge valget (mtp plass). Men jeg prøvekjørte EV6 GT da, den har de ekstra kreftene som gjør det ekstra moro.

Jeg bestilte Enyaq i høst (85x - har ikke fått den ennå, blir ca 6 måneder leveringstid når jeg speccet opp og ville ha 4x4) - jeg angrer ikke, men den bilen jeg i ettertid gjerne skulle ha kikket nærmere på, er jo Ioniq 5. Jeg utelukket den også tidlig pga nyttelast - men jeg likte EV6 så godt og Ioniq har en mer "fornuftig" størrelse. Det der med V2L (dvs plugg støvsuger eller høytrykksspyler i bilen) er en bra "kjekt å ha" som snart burde bli standard for alle biler.
Med tanke på nyttelast i Ioniq - er det fortsatt et problem nå, etter forhandlere har blitt felt for feil informasjon?

Ellers synes jeg for ordens skyld du kan prøvekjøre en Model Y. Det var ikke noe for meg med fartsvisning i midtskjermen, for kraftig regenerering, mye risting og et blinklys som var uvant/kronglete - men totalpakka er bra, og det er et greit referansepunkt for elbiler i den klassen. Så vet du i hvert fall hva "alle" andre kjøper.

Bjørja

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 24. mars 2024, klokken 10:23Snodig at du ikke vurderer model y, ja kjedelig når alle andre har den men er en grunn til den selger så bra, bla den beste i sin klasse.

Snip

Jeg tror nok bilen isolert sett er bra,  så mange kan vel ikke ta feil?

Nærmeste forhandler er to timer unna, og jeg er vel ikke helt overbevist om Mr. Musk.

Men jo,  vi burde vel sjekke ut bilen.

Bjørja

Sitat fra: EirikM på søndag 24. mars 2024, klokken 12:57Snip

Med tanke på nyttelast i Ioniq - er det fortsatt et problem nå, etter forhandlere har blitt felt for feil informasjon?

Snip

Jeg har forstått det slik at 2025 modellen vil ha 50kg høyere nyttelast, hvorvidt det er noe hjelp i det gjenstår vel og se.

For vår del blir det vanskelig å komme i mål lovlig med den bilen, spesielt om du skal ha med kajakker eller sykler etc etc

Panduck

Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 02:23Det er mulig jeg er urettferdig mot den lokale VAG forhandleren.

Om den lokale VAG-forhandleren er Møller Bil, så er det muligens en grunn til at man er skeptisk til forhandleren.

Men, BNH er muligens ikke bedre :/

Trekkoppbil

Det virker som at dagens bilister har svært ulike tidsperspektiv på biler. Noen har tydeligvis et perspektiv på ei leietid på 2-3 år, men hvis du har et 15 års perspektiv, så må du tenke helt forskjellig fra dem.

Batterier:
Det som er intererssant med batterier, er ikke hvilke egenskaper batteriet har når det er nytt, men når det er brukt.
Batteriet kan være ganske redusert etter en leasingperiode. Noen prosenter med tap i året, betyr ikke så mye for den som leaser, men for den som vil ha bilen noen år, så kan det bety mye.
Det viktigste kan nok være hvordan man bruker og tar bare på batteriet.

Valg av batteritype som passer til bruken, kan også være et poeng.
LFP-batterier har nok liten kapasitet når de er nye, men det er mulig det ikke aldres så fort under høye temperaturer som NMC-batterier gjør. I kulda kan de ha begrensa egenskaper.

Rust:
I noen land kan bilene være laget for hard bruk i få år. I Kina er det knapt noe bruktbilmarked, og bilene er nok til dels bruk og kast objekter. I Russland har man nå erfaring med kinabiler, og det er ikke så vellykka på salte veier, ut fra hva jeg har sett på youtube.
Her kan du se kinabiler som selges i Norge:
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI
https://www.youtube.com/watch?v=IRjjS_yY2Qg
https://www.youtube.com/watch?v=uyl1TA8sqH8


Bjørja

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 24. mars 2024, klokken 19:44Det virker som at dagens bilister har svært ulike tidsperspektiv på biler. Noen har tydeligvis et perspektiv på ei leietid på 2-3 år, men hvis du har et 15 års perspektiv, så må du tenke helt forskjellig fra dem.

Batterier:
Det som er intererssant med batterier, er ikke hvilke egenskaper batteriet har når det er nytt, men når det er brukt.
Batteriet kan være ganske redusert etter en leasingperiode. Noen prosenter med tap i året, betyr ikke så mye for den som leaser, men for den som vil ha bilen noen år, så kan det bety mye.
Det viktigste kan nok være hvordan man bruker og tar bare på batteriet.

Valg av batteritype som passer til bruken, kan også være et poeng.
LFP-batterier har nok liten kapasitet når de er nye, men det er mulig det ikke aldres så fort under høye temperaturer som NMC-batterier gjør. I kulda kan de ha begrensa egenskaper.

Rust:
I noen land kan bilene være laget for hard bruk i få år. I Kina er det knapt noe bruktbilmarked, og bilene er nok til dels bruk og kast objekter. I Russland har man nå erfaring med kinabiler, og det er ikke så vellykka på salte veier, ut fra hva jeg har sett på youtube.
Her kan du se kinabiler som selges i Norge:
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI
https://www.youtube.com/watch?v=IRjjS_yY2Qg
https://www.youtube.com/watch?v=uyl1TA8sqH8



Dette var jo bekymringsfullt om man ønsker å ha bilen en stund. Takk skal du ha. Rusten tok min Mazda 323F, men da var den 16 år med 295.000 på telleren.

E-Trond

Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 15:07
Sitat fra: EirikM på søndag 24. mars 2024, klokken 12:57Snip

Med tanke på nyttelast i Ioniq - er det fortsatt et problem nå, etter forhandlere har blitt felt for feil informasjon?

Snip

Jeg har forstått det slik at 2025 modellen vil ha 50kg høyere nyttelast, hvorvidt det er noe hjelp i det gjenstår vel og se.

For vår del blir det vanskelig å komme i mål lovlig med den bilen, spesielt om du skal ha med kajakker eller sykler etc etc

50 kg ekstra ja,det hjelper jo veldig på.
Har du forresten sjekket nyttelast på nye Enyaq RS?
380-410 kg avhengig av utstyr...
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Daniel_0007

#12
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 24. mars 2024, klokken 19:44Det virker som at dagens bilister har svært ulike tidsperspektiv på biler. Noen har tydeligvis et perspektiv på ei leietid på 2-3 år, men hvis du har et 15 års perspektiv, så må du tenke helt forskjellig fra dem.

Batterier:
Det som er intererssant med batterier, er ikke hvilke egenskaper batteriet har når det er nytt, men når det er brukt.
Batteriet kan være ganske redusert etter en leasingperiode. Noen prosenter med tap i året, betyr ikke så mye for den som leaser, men for den som vil ha bilen noen år, så kan det bety mye.
Det viktigste kan nok være hvordan man bruker og tar bare på batteriet.

Valg av batteritype som passer til bruken, kan også være et poeng.
LFP-batterier har nok liten kapasitet når de er nye, men det er mulig det ikke aldres så fort under høye temperaturer som NMC-batterier gjør. I kulda kan de ha begrensa egenskaper.

Rust:
I noen land kan bilene være laget for hard bruk i få år. I Kina er det knapt noe bruktbilmarked, og bilene er nok til dels bruk og kast objekter. I Russland har man nå erfaring med kinabiler, og det er ikke så vellykka på salte veier, ut fra hva jeg har sett på youtube.
Her kan du se kinabiler som selges i Norge:
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI
https://www.youtube.com/watch?v=IRjjS_yY2Qg
https://www.youtube.com/watch?v=uyl1TA8sqH8



3 videoer av en fyr som tjener på rustbehandling  ::)

Så da legger jeg til denne som counter

https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819


Uansett alle biler som ikke er rustbehandlet ruster etter noen år selv europeiske.
Ser mange eldre vag produkter på veiene med overflate rust både på bakluke og bak forhjulene.
Model 3 2019 LR Rwd

Bjørja

Sitat fra: E-Trond på søndag 24. mars 2024, klokken 20:50
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 15:07
Sitat fra: EirikM på søndag 24. mars 2024, klokken 12:57Snip

Med tanke på nyttelast i Ioniq - er det fortsatt et problem nå, etter forhandlere har blitt felt for feil informasjon?

Snip

Jeg har forstått det slik at 2025 modellen vil ha 50kg høyere nyttelast, hvorvidt det er noe hjelp i det gjenstår vel og se.

For vår del blir det vanskelig å komme i mål lovlig med den bilen, spesielt om du skal ha med kajakker eller sykler etc etc

50 kg ekstra ja,det hjelper jo veldig på.
Har du forresten sjekket nyttelast på nye Enyaq RS?
380-410 kg avhengig av utstyr...


Hmm..det står 446kg i brosjyren (s.134) her:

https://www.youtube.com/watch?v=zQCaZVOmZPs

vinterdekk

Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 22:41Hmm..det står 446kg i brosjyren (s.134) her:

Var det rett lenke?

Tillatt totalvekt er ganske nyttig i brosjyre for det skal det ikke være avvik på. Så kan man f.eks. kjøre en demobil på statens vegvesen sin vektstasjon og sjekke «bil og henger» appen så man har ett referansepunkt. Nå endte jeg opp med ID.4, men på bestillingspunktet hadde importøren to bakhjulsdrevne Pro utgaver med lav totalvekt på den ene og høy på den andre og det var jo ett tegn på hvilken variant vi burde velge (jeg gikk til slutt for det tredje Pro alternativet med firhjulstrekk).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA