Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 13. november 2024, klokken 17:56
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 17:44Er det noe man ikke liker å høre som innbygger i et land - er når det kommer folk utenfra og skal være besserwisser slik som f.eks Elon har drevet på mhp Italia
Når man trodde man ikke hadde lest det dummeste ennå.

Har du fått med deg hva som har skjedd i USA i det siste? Slå opp i hvilken som helst norsk nettavis her og nå, og den er fyllt med besserwissere som forteller alt det idiotiske USA har gjort og kommer til å gjøre. Inkludert valg av tidligere og fremtidige ministre.

Javel - så Elon prøver ikke å være besserwisser når han blander seg inn i Italiensk politikk?

Synes personlig Elon på alle mulige måter bruker X for nettopp å fremstå som en slags besserwisser.

En ting er som hvermansen - uten politisk plattform - å slenge ut bemerkninger om statsministere og andre - men noe helt annet er å slenge med leppa mot andre land når man skal representere et land slik Elon nå er i ferd med å gjøre...

Om dette fortsetter så kan jeg ikke forstå annet enn at det vil slå tilbake på selskaper han drifter.

Ellemelle

I den italienske saken støtter altså Musk den sittende regjering og statsminister.
Det er opposisjonen som  klager over at Musk blander seg inn.

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 13. november 2024, klokken 18:29I den italienske saken støtter altså Musk den sittende regjering og statsminister.

Og forskjellen er? Jeg vil jo mene at om du kritiserer regjering eller opposisjon som politiker i et annet land som forretningsmann - vel så bedder du dårlig business.

Så denne på en annen tråd :

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-11-12-tesla-ejere-vil-ikke-associeres-med-elon-musk-saelger-biler-og-laver-kampagner

Mr Oizo

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 13. november 2024, klokken 16:22Melhus kommune med 7000 innbyggere
Dette stemmer overhodet ikke. Tettstedet har kanskje så mange innbyggere, kommunen har mye mer.

SitatMelhus is the 74th most populous municipality in Norway with a population of 17,340

Speeder

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 17:44Ser at Elon driver aktivt med politisk utspill om dagen.

Vil dette påvirke kurs utviklingen på Tesla?

Jeg vil mene det vil gjøre det før eller siden........

Er det noe man ikke liker å høre som innbygger i et land - er når det kommer folk utenfra og skal være besserwisser slik som f.eks Elon har drevet på mhp Italia

https://www.nettavisen.no/nyheter/elon-musk-raser-mot-italia-dommere-ma-ga/s/5-95-2125507

https://www.swissinfo.ch/eng/italian-president-tells-musk-to-quit-meddling-in-italy%27s-domestic-politics/88129596

Ja er det noe jeg blir fornærmet av så er det jaggu folk fra utlandet, hvis de skulle finne på å kritisere våre eminente politikere! Nåde ceo i VW om han kommenterer Vedum, da setter jeg aldri mine sko i en Golf igjen!!! Det ville vært  vw's undergang.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. november 2024, klokken 19:40
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 13. november 2024, klokken 18:29I den italienske saken støtter altså Musk den sittende regjering og statsminister.

Og forskjellen er? Jeg vil jo mene at om du kritiserer regjering eller opposisjon som politiker i et annet land som forretningsmann - vel så bedder du dårlig business.

Så denne på en annen tråd :

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-11-12-tesla-ejere-vil-ikke-associeres-med-elon-musk-saelger-biler-og-laver-kampagner

Wow og takk for den danske lenken. Kopi ev litt under og bilder. Den nyheten må leses!

Det som nå skjer i Danmark skjer nok snart i Norge også. Folk kommer til å selge sin Tesla og kampanjer mot Elon kommer. Folk er lei Elon nå.

Kopi:

12. nov kl. 22.25
Amalie Allerslev Eriksen
En Tesla plejede både at være sej, moderne og repræsentere grøn omstilling. Men efter at Elon Musk offentligt har bekendt sig til USA's nyvalgte præsident, republikaneren Donald Trump, har flere Tesla-ejere fået røde øre.
En af dem, der har taget et drastisk valg, er HK-forbundsformand Anja C. Jensen. Hun har nemlig besluttet sig for at sætte sin røde Tesla til salg, selvom hun egentlig er glad for den hurtige elbil.
- Det er jeg simpelthen nødt til. Jeg kan ikke længere adskille bilen fra manden, siger Anja C. Jensen til TV 2.

ToWalkOrDrive

En kan jo ikke helt ta Anja C. Jensens beslutning som en "folkets røst". Hun er jo fagforeningsleder for Handel og Kontor-folk i Danmark. Så lenge Tuske Musk kjemper mot fagforeninger så er jeg overrasket over at hun ikke har kvittet seg med bilen tidligere. Blir som om Peggy Hessen Følsvik (LO-leder) hadde kjørt rundt i Tesla.

Skal jeg selge bilen, eller kjøpe klistremerke....hmmmm tror ikke jeg gjør noe.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Blir egentlig mer glad i VW jo mer Musk snakker. Hvor ryddige forhold de har på tyske VW fabrikker i forhold.

Ellemelle

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. november 2024, klokken 09:51Blir egentlig mer glad i VW jo mer Musk snakker. Hvor ryddige forhold de har på tyske VW fabrikker i forhold.
That didn't age well.

https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-skroter-jobbgarantier-apner-for-oppsigelser/288441

SitatVW skroter jobbgarantier, åpner for oppsigelser
Konfliktnivået i Volkswagen øker kraftig når ledelsen skal kutte kostnader og vil fjerne flere tiår gamle arbeidsavtaler.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. november 2024, klokken 09:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. november 2024, klokken 09:51Blir egentlig mer glad i VW jo mer Musk snakker. Hvor ryddige forhold de har på tyske VW fabrikker i forhold.
That didn't age well.

https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-skroter-jobbgarantier-apner-for-oppsigelser/288441

SitatVW skroter jobbgarantier, åpner for oppsigelser
Konfliktnivået i Volkswagen øker kraftig når ledelsen skal kutte kostnader og vil fjerne flere tiår gamle arbeidsavtaler.

Ja, kjente til det, men det virker som de i de aller fleste tilfeller har gjort alt de kunne for å unngå oppsigelser, noe de gamle avtalene også viser. Men når de styrer mot røde tall må de jo ta tak. VW har vel ennå ikke faktisk sparket disse.

Hos Tesla sparker og ansetter de annenhver måned, samt at de på verkstedet må oppnå uoppnåelige mål for å få bonus...så de blir på en måte lurt når de starter hos Tesla. På tross av gigantiske overskudd sparker Tesla folk som om de var høner.

What-a-watt

Helt riktig, TWOD. Hadde akkurat klargjort mitt innlegg, da du svarte omtrent det samme. Stor forskjell!

Ellemelle

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. november 2024, klokken 10:24På tross av gigantiske overskudd sparker Tesla folk som om de var høner.
De sparker kun folk som er overtallige. Mener du at de skulle brukt sitt gigantiske overskudd til å beholde 19 000 ansatte som da skal gjøre ingenting?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. november 2024, klokken 12:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. november 2024, klokken 10:24På tross av gigantiske overskudd sparker Tesla folk som om de var høner.
De sparker kun folk som er overtallige. Mener du at de skulle brukt sitt gigantiske overskudd til å beholde 19 000 ansatte som da skal gjøre ingenting?

Ja absolutt. Hvis varigheten er f.eks. 2 måneder.
Det er også en helt idiotisk bedriftsøkonomisk avgjørelse å sparke 19.000 ansatte når de har opplevd og forventer stor vekst hvert år. Det er og dårlig planlegging og distribuering av produksjon. Det er jo ikke sånn at en Model Y er så sinnsykt forskjellig fra produksjonssted til produksjonssted.

Ellemelle

Fant et tilfeldig sitat fra en av de som ble rammet av dette (i en artikkel som var kritisk til Tesla).

Når en ansatt ikke lengre finner noe jobb å gjøre på jobben, tenker jeg det er sunt å finne seg en annen jobb.
Husk at i USA er arbeidsmarkedet noe helt annet enn i Europa. De fleste selskaper trimmer organisasjonen regelmessig.

Gage: "Was there any like inkling or sign that There was about to be a mass layoff?"

Jake: "I say work wise, I've seen that coming because the work kind of dwindled down. It was hard to find work, consistent work. It just wasn't there anymore. I say I seen it coming because of that. But other than that, no."

What-a-watt

Tesla-systemet er slik at man ansetter mange flere enn det man har behov for. Etter en tid sier man opp alle, og tilbyr dem man vil ha tilbake samme jobb. Ikke helt som i Norge....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA