Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: automat på tirsdag 11. juni 2024, klokken 14:56Man kan også risikere at CCS-biler bruker kombiladere selv om det er ledige rene CCS-ladere. Fordi de ikke skjønner, eller bryr seg om, at de blokkerer Chademoladerne
Når man kommer inn for å lade på et ukjent sted, skal man være bra observant for å se at noen ladere har Chademo og andre ikke. De gangene jeg har sett det, har jeg gjerne oppdaget forskjellen først etter at jeg har begynt å lade. (Men så langt har jeg ikke blokkert for noen Chademo-biler unødig, tror jeg.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Gazer75

Sitat fra: automat på tirsdag 11. juni 2024, klokken 14:56
Sitat fra: Tut tut på tirsdag 11. juni 2024, klokken 13:07På nyare ladestasjonar er det gjerne 4-8 ladarar med berre CCS, og 2-3 kombi CCS/Chademo, som ofte berre kan lada ein bil om gongen.  Og viss det er litt aktivitet står det gjerne CCS-bilar på kombiladarane.

Man kan også risikere at CCS-biler bruker kombiladere selv om det er ledige rene CCS-ladere. Fordi de ikke skjønner, eller bryr seg om, at de blokkerer Chademoladerne
Varierer litt etter kva type ladar operatøren brukar. Dei gamle ABB Terra 54 ladarane er fortsatt vanlege og kan kun lade ein bil om gongen. Ser Eviny byter desse ut med Delta UFC200, som har Chademo på eine sida, når dei oppgraderer stasjonar.
Og så har ein jo Kempower som ein del brukar i dag som er for ein og ein bil dei fleste plassar. Trur eg har sett stolpe med to CCS som var delt også.

Sitat fra: hanche på onsdag 12. juni 2024, klokken 17:35Når man kommer inn for å lade på et ukjent sted, skal man være bra observant for å se at noen ladere har Chademo og andre ikke.
Burde vere enkelt å unngå ein Chademo sidan desse er blå. Eg prioriterer først å ikkje blokkere siste Chademo og så effekt. Står ikkje med ein e-Golf på ein 300kW+ ladar om det er ledig 50kW eller 50-200kW.
2020 e-Golf (2023-)

Orbit

Det er mange Chademo som har svart plugg. Jeg har også sett Chademo-biler blokkere 2x CCS. Så blokkeringstrøbbel går begge veier.

Sitat fra: Orbit på lørdag 24. februar 2024, klokken 16:04
Sitat fra: RJK på mandag 25. september 2023, klokken 21:39Ja, da er vi kommet dit...

https://elbil.no/vaer-grei-med-nissan-leaf-sjaforene-denne-uka/
Vel, i dag opplevde jeg det motsatte. Lokasjon med 3x ladere som alle har 2x CCS og 1x Chademo, og hver kan lade to biler i gangen. Men alle tre laderne var tatt av Leaf/Soul som hadde parkert midt foran hver sin lader, og såpass på skrå i forskjellige retninger at det ikke var mulig å komme imellom dem. Så tre biler blokkerte seks ladeplasser!

Det kom etterhvert enda en Soul når ene plassen var blitt ledig, og kjørte inn på samme måte. Siden han ennå ikke hadde parkert og begynt å lade, ga jeg et vennlig hint om at ved å flytte seg en meter++ sideveis ville det bli plass til en bil til på samme lader. Svaret var at ladeporten var foran, og at han derfor alltid parkerte rett foran laderen. Jeg lot det være med det.

Kablene er lange så det er ikke noe problem å stå på tiltenkt plass. Selve merkingen av parkeringsplassen var litt vanskelig å se med snø/is, men han så i alle fall stripen som gikk midt under bilen hans etter han hadde parkert.  :-\

Konklusjonen er at det også trengs litt opplysning ovenfor de som er vant med enkeltstående ladere gjennom mange år, om hvordan dagens nyere infrastruktur skal brukes.



2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gazer75

Sitat fra: Orbit på onsdag 12. juni 2024, klokken 19:28Det er mange Chademo som har svart plugg.
Aldri sett svart. Men når eg tenker etter så har eg også sett kvite og blanding av kvit og blå.
2020 e-Golf (2023-)

Orbit

Bl.a. Hypercharger fra Alpitronic leveres nå med svart Chademo-plugg (men har også sett grå/blå/hvite på disse). De har også 200A Chademo (100 kW) tilgjengelig.

På avstand kan det være vanskelig å se hvilken plugg det er når alle er svarte. På laderne i Norge har jeg så langt bare sett Chademo på disse laderne i kombinasjon med 2x CCS, dvs tre plugger på samme lader (som da bør være et sistevalg for oss med CCS-bil)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Dette er nok en problemstilling folk flest ikke vil gidde å bry seg om. Har man det travelt på tur eller hurtiglader ofte er det bare å skaffe seg en bil med CCS.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tut tut

Hadde eg hatt råd til CCS-bil så ville det blitt det, men når eg måtte snu på skillingen så vart det Leaf og pengane eg sparte får heller vera med å betala for frustrasjonen med å finna ledig ladar når eg ein sjeldan gong er på langtur.

Moggen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. juni 2024, klokken 14:16Dette er nok en problemstilling folk flest ikke vil gidde å bry seg om. Har man det travelt på tur eller hurtiglader ofte er det bare å skaffe seg en bil med CCS.

Presis. For 10år siden var jo de fleste elbileiere også elbilnerder som derfor var både pålest og interessert av slike ting.
Da var det ikke noe stort problem med dobble ladestandarder, knotete betalsystem etcetc.
Kjenner dette vel igjen fra tex når PC var for spesiellt interesserte på 90-talet.
Idag må dette herket ryddes vekk, elbiler er mainstream.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA