Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener du? Steng 2G eller ikke?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 29. september 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hanche på fredag 29. november 2024, klokken 11:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2024, klokken 11:51Da blir det nok fort Nobø hub til halve prisen. Og krysse fingrene for at den er like stabil som Defa har vært (5 år dønn stabil drift).
Jeg søkte opp Nobø hub, og ble møtt med teksten Phased out. Det lover jo ikke bra.

Bror min har en hytte som han (og vi, når vi låner den) forvarmer ved hjelp av et par panelovner plugget inn i en sånn dings fra Sikom. Man ringer, taster en PIN-kode og en kommando, og dett er dett. Enkelt og greit. Men nå skyller smart hjem-revolusjonen over verden, og det ser nesten ut til at valget står mellom full pakke og ingenting. :(

2G Sikom-løsningen vi brukte før var basert på å sende SMS mens den nye 4G løsningen er basert på app. Den er naturlig nok mye raskere. Abonnementet koster 498,- per år og SIM-kortet virker på både Telia og Telenor sitt nett (velger det som er best). Det synes jeg er helt ok, betalte vel 20,- pr. måned for M2M SIM-kort på 2G løsningen og da bundet til kun Telenor.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: hanche på fredag 29. november 2024, klokken 11:32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2024, klokken 11:51Da blir det nok fort Nobø hub til halve prisen. Og krysse fingrene for at den er like stabil som Defa har vært (5 år dønn stabil drift).
Jeg søkte opp Nobø hub, og ble møtt med teksten Phased out. Det lover jo ikke bra.

Bror min har en hytte som han (og vi, når vi låner den) forvarmer ved hjelp av et par panelovner plugget inn i en sånn dings fra Sikom. Man ringer, taster en PIN-kode og en kommando, og dett er dett. Enkelt og greit. Men nå skyller smart hjem-revolusjonen over verden, og det ser nesten ut til at valget står mellom full pakke og ingenting. :(

Nobø Hub er gammel, men ser på smarthus-forum at folk nylig har fått skriftlig beskjed fra Nobø om at den skal støttes i 10 år til (nå i november)
Bakgrunnen for at de faser den ut er fordi Nobø kommer med ny løsning (basert på Zigbee tror jeg) med Futurehome integrasjon. Greit nok det, men da er det mulig en må bytte ut termostater og sikkert kjøp av Futurehome i tillegg.

Jeg tenker jeg får for Nobø Hub nå og heller tar en ny vurdering om 7-8 år.
Defa appen har fungert dønn stabilt på 2G, men med 1200 i årlig abonnementskost.
Sikom skal ha 798 i året for 4G, alternativt 498 for LAN-boks. Sistnevnte kunne fungert for oss ettersom vi har nett på hytta, men skal jeg først betale så mye for sentral + abonnement vil jeg heller ha noe som gir langt fler muligheter enn det Sikom byr på.

Tar en ny vurdering om 7-8 år tenker jeg. Pratet med en på jobben som kjører Nobø Hub både hjemme og på hytta, og han opplevde den som helt stabil og problemfri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Erik Ola Ulvestad

Forstod det slik på podcast til Digi (TU) at det ikkje var statistisk grunnlag for at eCall hadde redda eit einaste liv. Stemmer det?
Ref https://www.digi.no/artikler/300-400-000-biler-vil-miste-nodvarslingen-vurderer-a-utsette-stenging-av-2g-nettet/540429
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Idiot

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 29. november 2024, klokken 23:14Forstod det slik på podcast til Digi (TU) at det ikkje var statistisk grunnlag for at eCall hadde redda eit einaste liv. Stemmer det?
Ref https://www.digi.no/artikler/300-400-000-biler-vil-miste-nodvarslingen-vurderer-a-utsette-stenging-av-2g-nettet/540429
Vet ikke men det er generelt ikke noe å skryte av. DSB klarer ikke argumentere for det.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på fredag 29. november 2024, klokken 23:21
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 29. november 2024, klokken 23:14Forstod det slik på podcast til Digi (TU) at det ikkje var statistisk grunnlag for at eCall hadde redda eit einaste liv. Stemmer det?
Ref https://www.digi.no/artikler/300-400-000-biler-vil-miste-nodvarslingen-vurderer-a-utsette-stenging-av-2g-nettet/540429
Vet ikke men det er generelt ikke noe å skryte av. DSB klarer ikke argumentere for det.
Joccy :+1: det er vel slik at eCall er en del av den totale sikkerhetspakken.

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 00:08
Joccy :+1: det er vel slik at eCall er en del av den totale sikkerhetspakken.
Det kan du si men det er også en helt isolert tjeneste og bortsett fra ved bevisstløshet så har alle mobiltelefon i dag som er litt mer oppdatert på teknologi  enn nye biler på 2G.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på lørdag 30. november 2024, klokken 08:04
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 00:08
Joccy :+1: det er vel slik at eCall er en del av den totale sikkerhetspakken.
Det kan du si men det er også en helt isolert tjeneste og bortsett fra ved bevisstløshet så har alle mobiltelefon i dag som er litt mer oppdatert på teknologi  enn nye biler på 2G.
Joccy :+1:  ja enig i det men jeg er opptatt av å være svært konservativ når det gjelder etablerte markeds standarder når det gjelder bil sikkerhet. Han man først fått en sikkerhets pakke så skal den være der anyway...

Joccy jeg forstår at du og jeg blir aldri enige om 2g og det er heeelt greit det ;D  men jeg tenker altså litt som slik: tenk deg hvis alle skulel endret på ncap 0-5 stjerner hele tiden opp gjennom årene. Fjerne ditt og datt og til slutt var det ingen som gadd lese om ncap...der er jeg altså som har blitt mer konservativ på elbilsikkerhets etablering enn de mest konservative.... he he

Idiot

Teknologi treffer sjelden blink på første forsøk. Ecall er første generasjon.

Electric cars in Norway

SitatTeknologi treffer sjelden blink på første forsøk. Ecall er første generasjon.
He he litt som ABS og airbags og fint de ikke ble et blaff men noe som ble videreført over laaaang tid

automat

Men her prøver altså bilbransjen å dytte betydelige kostnader over på andre, fordi de selv har gjort for dårlig jobb når standarden ble laget.

Hvorfor skal telekombransjen eller myndighetene betale for bilbransjens tabber?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på lørdag 30. november 2024, klokken 16:09Men her prøver altså bilbransjen å dytte betydelige kostnader over på andre, fordi de selv har gjort for dårlig jobb når standarden ble laget.

auto... hmmm det stemmer vel ikke helt...bilbransjen har tatt i bruk en tilbudt teknologi de.... anyway...samma for meg hvem av partene som har skylda..jeg er bare opptatt av å ikke fjerne sikkerhet i biler... vil bør rigge oss helt likt som EU land i denne saken her med 2g...helt likt...vi stenger når de stenger osv..

Idiot

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 17:19
Sitat fra: automat på lørdag 30. november 2024, klokken 16:09Men her prøver altså bilbransjen å dytte betydelige kostnader over på andre, fordi de selv har gjort for dårlig jobb når standarden ble laget.

auto... hmmm det stemmer vel ikke helt...bilbransjen har tatt i bruk en tilbudt teknologi de.... anyway...samma for meg hvem av partene som har skylda..jeg er bare opptatt av å ikke fjerne sikkerhet i biler... vil bør rigge oss helt likt som EU land i denne saken her med 2g...helt likt...vi stenger når de stenger osv..

Ser det går igjen i denne tråden at vi skal gjøre som EU, men ingen av dere klarer å svare på når dere mener at EU skal stenge 2G. Kanskje verdt å sjekke opp i det først?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Slike standarder blir ikke utviklet i vakum. Bilbransjen har garantert hatt et ord med i laget. Og EU har ingen felles stengedato for 2G.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på lørdag 30. november 2024, klokken 19:31

Slike standarder blir ikke utviklet i vakum. Bilbransjen har garantert hatt et ord med i laget. Og EU har ingen felles stengedato for 2G.
Har vel lest noe om dette i utenlandske nettsteder. Finner nok ikke det igjen nå men det kan googles for de som orker det. Eller om det stod i de norske... Husker ikke. 

Poenget mitt: Vi bør følge landene til de store bilprodusentene feks Tyskland og Frankrike i eu. Det er det jeg mener med EU. Om også EU sin administrative enhet også har kommet med samlet informasjon, det vet jeg ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA