Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solceller og elbillading

Startet av bobakka, onsdag 17. juli 2024, klokken 14:23

« forrige - neste »

bobakka

Jeg vurderer å installere solceller - blant annet med for å kunne lade elbilen min med "ren solkraft".

En utfordring at at solcellene produserer på dagen - i sol- mens jeg vanligvis lader i løpet av kvelden og natta - uten sol.

Finnes det noen ordninger nå som gjør at jeg kan lade (og ellers bruke) "min egen" rene solkraft for å lade elbilen. Jeg vet at noen hadde en kontoordning tidligere, men at den er borte.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Ingeniøren

#1
Trodde jeg kunne tipse deg om Helgeland kraft men ser ut som de har avviklet solkonto de og..

Nesten så jeg tror at det er gått ut en melding fra Energiminister Aasland at solceller det vil vi ikke ha - sørg for at alle ordninger som gjør at dette lønner seg avvikles... :o
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n


Vaduz

Du har jo allerede ren vannkraft i Norge, og strømprisen på dagtid er så lav at det vil være vanskelig å forsvare karbonavtrykket fra solcellene dine, for ikke å snakke om ekstremt lang avskrivning.

Ingeniøren

#4
Sitat fra: Vaduz på onsdag 17. juli 2024, klokken 17:36Du har jo allerede ren vannkraft i Norge, og strømprisen på dagtid er så lav at det vil være vanskelig å forsvare karbonavtrykket fra solcellene dine, for ikke å snakke om ekstremt lang avskrivning.

I dag ja, men jeg håper de har et litt lengre perspektiv enn frem til neste valg, men er ikke sikker... og da kan det være på sommeren vi trenger mest når oppvarming ikke er det som trekker mest strøm lenger. Fordelen med å dytte det ut på nettet og hente det tilbake når du trenger det er jo elegant. Alternativet med batteri utgjør en ekstra brann risiko og i dag er det ikke regningsvarende og det ser ut til at de bruker alle midler for å gjøre det tilsvarende ikke regningssvarende å sette paneler på taket.

Bare en av mange som sier dette:

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/norge-kan-mangle-enorme-mengder-strom-i-2030--vi-er-skikkelig-pa-halene-6.158.933925.eb76842a0c
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

bobakka

Sitat fra: Vaduz på onsdag 17. juli 2024, klokken 17:36Du har jo allerede ren vannkraft i Norge, og strømprisen på dagtid er så lav at det vil være vanskelig å forsvare karbonavtrykket fra solcellene dine, for ikke å snakke om ekstremt lang avskrivning.
Du blander sammen mye her.
Ja, strømprisen på dagtid er meget lav, og kan gi ekstrem lang avskrivning, men det er min risiko og derfro søker jeg løsninger som er bedre enn å selge overdkuddskraft på dagtid til lav spotpris.
Ja, Norge har ren vannkraft, men ikke alle våre naboland som vi importerer fra, og langsiktige prognoser tilsier at vi trenger mer kraft - helst ren. Vindmøller er stygge, mens solceller på et eksisterende tak ikke gjør stor estetisk forskjell.
Sier du at solcellene har høyt karbonavtrykk over sin levetid? Da vet du noe jeg ikke vet, fint om du har kilder. For noen misbrukes det faktum at elbil i produksjonen har høyere karbonavtrykk enn fossilbiler (i et livsløp er elbilen bedre mhp karbonavtrykk).
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Vaduz

Sitat fra: bobakka på onsdag 17. juli 2024, klokken 20:11
Sitat fra: Vaduz på onsdag 17. juli 2024, klokken 17:36Du har jo allerede ren vannkraft i Norge, og strømprisen på dagtid er så lav at det vil være vanskelig å forsvare karbonavtrykket fra solcellene dine, for ikke å snakke om ekstremt lang avskrivning.
Du blander sammen mye her.
Ja, strømprisen på dagtid er meget lav, og kan gi ekstrem lang avskrivning, men det er min risiko og derfro søker jeg løsninger som er bedre enn å selge overdkuddskraft på dagtid til lav spotpris.
Ja, Norge har ren vannkraft, men ikke alle våre naboland som vi importerer fra, og langsiktige prognoser tilsier at vi trenger mer kraft - helst ren. Vindmøller er stygge, mens solceller på et eksisterende tak ikke gjør stor estetisk forskjell.
Sier du at solcellene har høyt karbonavtrykk over sin levetid? Da vet du noe jeg ikke vet, fint om du har kilder. For noen misbrukes det faktum at elbil i produksjonen har høyere karbonavtrykk enn fossilbiler (i et livsløp er elbilen bedre mhp karbonavtrykk).

Kan ikke se at jeg blandet sammen noe som helst, hva var sammenblandingen?

Hva har det å si at strømmen i bilen kommer fra akkurat ditt tak eller fra nettet?

Du produserer strøm når vi trenger det som minst, en solfylt sommerdag.
Karbonavtrykket fra solcelleproduksjon, frakt og montering hos deg vil være langt mindre effektivt utnyttet enn å plassere det et sted nærmere ekvator der vannkraft ikke er alternativ kilden. Bare litt sløs egentlig alt sammen, men artig hobby er det jo.

Rosstopher

Det fins mange måter å lagre energi på som ikke krever brannfarlige kjemiske batterier. Hva med et "gravity battery"? Altså at man bruker strømmen på å løfte opp et tungt lodd, og når man trenger strømmen produserer man strøm ved å senke loddet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gravity_battery
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ingeniøren

#8
Elefanten:
Vi kan diskutere til vi blir blå hva som er best men vi vet alle at Norge aldri vi ha råd til å stenge oljekranene, til det har vi bevilget for mange goder. Vi vil ture på til det går med oss som med dinosaurene en par tre generasjoner frem i tid  :(

Det vet vi så derfor er det ikke så interessant for myndigheten med f.eks solceller. De hadde nok en form for støtte ordning som finansierte Solkonto og som ble avviklet nylig slik at alle aktører som tilbød dette kuttet det ut ila 2 mnd. Videre vil de skattlegge oss om det forsatt er noen som vil drive med dette tullet... bunnfradraget de innfører i høst på 10 tusen er latterlig når man tenker på at mange av oss har investert nærmere en halv million i celler som vi ikke kan trekke fra slik kommersielle aktører kan.

Synd det er så forbanna lenge til valget, uten at jeg vet om det hjelper her - different wrapping - same shit !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ferry

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 18. juli 2024, klokken 07:20Det fins mange måter å lagre energi på som ikke krever brannfarlige kjemiske batterier. Hva med et "gravity battery"? Altså at man bruker strømmen på å løfte opp et tungt lodd, og når man trenger strømmen produserer man strøm ved å senke loddet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gravity_battery

Det er jo en mulighet, men det er overraskende lite energi som kan lagres. Det trengs et veldig stort lodd som må heises mange meter for å få noe meningsfylt ut av det. E=mgh Selv en elbil på et par tonn opp Trollstigen tar bare noen prosent av et batteri på 80 kWh. Det blir en gedigen konstruksjon å ha i hagen for å matche. Høydeforskjellen blir betydelig mindre, så massen må være tilsvarende mer.

bobakka

Sitat fra: Ferry på torsdag 18. juli 2024, klokken 08:55
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 18. juli 2024, klokken 07:20Det fins mange måter å lagre energi på som ikke krever brannfarlige kjemiske batterier. Hva med et "gravity battery"? Altså at man bruker strømmen på å løfte opp et tungt lodd, og når man trenger strømmen produserer man strøm ved å senke loddet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gravity_battery

Det er jo en mulighet, men det er overraskende lite energi som kan lagres. Det trengs et veldig stort lodd som må heises mange meter for å få noe meningsfylt ut av det. E=mgh Selv en elbil på et par tonn opp Trollstigen tar bare noen prosent av et batteri på 80 kWh. Det blir en gedigen konstruksjon å ha i hagen for å matche. Høydeforskjellen blir betydelig mindre, så massen må være tilsvarende mer.

Ja, jeg tror eneste realistiske mulighet er en "konto" så jeg kan lagre virtuelt i "strømnettet". Det er jo bare en enkel avregning for min del, men noen må tilby det. Tror ikke investering i en dyr batteripakke eller bruke elbilen som lager er noe jeg vil vurdere
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Eladdin - Elbilfareren

Fikk selv tilbud på solceller i juli, og sammenlignet med tidligere tilbud så har dette rast i pris siste året, fra ca 220k ned til 115k. Det kan også gjøres enda rimeligere ved å kjøpe solcellepakke fra sparelys, montere panelene selv, så få et installasjonsfirmaet til å koble kabler og omformer.
Jeg fant likevel ut at ved å kjøre den elbilen som bruker minst strøm av de alle (Ioniq) og med viten om at mer og mer strøm vi får i kontakten er fornybar så gjør jeg mitt til et lavere karbonavtrykk, samt at det er langt mer å spare på å knipe hardt på strømforbruk de timene strømmen er mest kostbar ila døgnet. Bare rentekostnaden på et solcelleanlegg vil betale mine strømkostnader uten solceller på taket.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Trekkoppbil

Sitat fra: bobakka på onsdag 17. juli 2024, klokken 14:23Finnes det noen ordninger nå som gjør at jeg kan lade (og ellers bruke) "min egen" rene solkraft for å lade elbilen.
Flytte nord for polarsirkelen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 12. august 2024, klokken 11:20
Sitat fra: bobakka på onsdag 17. juli 2024, klokken 14:23Finnes det noen ordninger nå som gjør at jeg kan lade (og ellers bruke) "min egen" rene solkraft for å lade elbilen.
Flytte nord for polarsirkelen.
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 02. august 2024, klokken 07:38Fikk selv tilbud på solceller i juli, og sammenlignet med tidligere tilbud så har dette rast i pris siste året, fra ca 220k ned til 115k. Det kan også gjøres enda rimeligere ved å kjøpe solcellepakke fra sparelys, montere panelene selv, så få et installasjonsfirmaet til å koble kabler og omformer.
Jeg fant likevel ut at ved å kjøre den elbilen som bruker minst strøm av de alle (Ioniq) og med viten om at mer og mer strøm vi får i kontakten er fornybar så gjør jeg mitt til et lavere karbonavtrykk, samt at det er langt mer å spare på å knipe hardt på strømforbruk de timene strømmen er mest kostbar ila døgnet. Bare rentekostnaden på et solcelleanlegg vil betale mine strømkostnader uten solceller på taket.

Støtta er jo der fortsatt den så paneler fra sparelys.no eller andre steder kan nok være et godt tiltak.

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/solenergi/solcelleanlegg/

Enovo sliter big time på børs hører jeg

Det er nye tider nå...

ToWalkOrDrive

Vet at elbilforumbrukeren Electrolux gjennom firmaet elbilhjelpen.no kunne tilby f.eks. Leaf-batteriløsninger som husbatteri. Dette kan jo bli mer aktuelt nå som siste solkonto-tilbyder også fjernet de usannsynlig gode ordningene.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA