Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

Elektro12

Status er at familien på 4 søker bil som selvfølgelig skal brukes hele året, men vi har hatt elbil i flere år og trives med det. Bortsett fra på lengre turer - hater å "trøkke" på McDonalds stadig vekk mens bilen lader.

Tanken har vært å finne en fossil familiebil til ca 150-200 brukt. Matematikken er ikke så gal hvis man tenker 300 lapper spart til 5-6% rente i året.

Utfordringen for meg blir tosidig:
- Jeg liker ikke å ha "ny" bil som må voktes bedre mtp. riper og skader på ymse trange parkeringsplasser rundt om.
- Jeg ønsker å ha en trygg bil den dagen man får en annen bil eller elg i fanget (Nå er det lite elg for tiden dog...)
- Vi er 4 stk. Skiluke eller nedfellbart midtsete er fint på vinteren. Vil lade minst mulig underveis.


Alternativene jeg har satt opp er:
- Fossil bil (Typisk 2017-2019 gått 90 000 km typisk) til 190-220 tusen. 5 stjerner NCAP
- Brukt ID.4 GTX til ca 400 lapper (2022 - 30 000 km)
- Ny Tesla Model Y el. ID.4/Eynaq til 500-520 tusen. Tesla frister mest pga. ladestruktur og software. Synes ikke VAG har levert her. Liker dog ikke å kjøpe TMY rett før en mulig facelift. Spesielt ikke siden TM3-oppdateringen virker å ha gitt mye bedre seter og mindre støy + bedre kvalitet. NCAP-resultatene til Tesla veier også litt tungt ift. trafikksikkerhet.

Thoughts?

turfsurf

Ny ID.4 har vel muligheten til forvarming, så det burde ikke være ett problem med lading om vinteren lengre. Ellers er det mye snakk om preferanser mellom ID.4 og Model Y. Begge er praktiske familiebiler, og styrker og svakheter har vært diskutert opp og ned i flere poster her på forumet.

Med min bekjentskapskrets som referanse virker det å være mye mere feil på ID.4 enn Model Y, noe som jo er betenkelig. Opplevd kvalitet er også mye bedre på Model Y IMO, mye hardplast, pianolakk og billige deler i ID.4. Her kommer det nok ett hylekor av ID.4 eiere som vil argumentere det motsatte.

Ny Model Y kommer innen ett år, men da vil nok prisen gå opp i en  periode som den gjorde på Model 3.  Men ja, skjønner tanken med å kjøpe "utgående modell". Det er vel dog en risiko med ID.4 og, som typisk får en facelift etter 4 år på markedet.

Brukt fossilbil ville jeg aldri sett på hvis driftsikkerhet er det du er ute etter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. juni 2024, klokken 06:14Med min bekjentskapskrets som referanse virker det å være mye mere feil på ID.4 enn Model Y, noe som jo er betenkelig. Opplevd kvalitet er også mye bedre på Model Y IMO, mye hardplast, pianolakk og billige deler i ID.4. Her kommer det nok ett hylekor av ID.4 eiere som vil argumentere det motsatte.

Nei. Vi VW ID.4 eiere bruker innestemmen.

Er usikker på hvor mye verre ID.4 er mtp. feil i dag, mye er jo rettet på siden lansering og sjansen for å få feil som ingen har hatt før deg er ikke så stor. Opplevd kvalitet ja, mye plastikk og billigste underleverandør (?) senker helhetsinntrykket noe. God kjørekomfort, lett å komme inn i fra fossilbil og praktisk familiebil løfter inntrykket.

Skoda Enyaq da?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Brukt ID.4 GTX / 30.000km til 400K virker som ett fornuftig alternativ om du vil ha ett litt kompakt ytre og ikke ønsker å være like redd for den på parkeringsplasser. Har en ID.4 i Kings Red og lakken synes å holde bra, ikke noe steinsprangskader etter den første vinteren. På den forrige bilen måtte jeg bruke lakkstift mange ganger.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Ja, jeg heller litt mot den komboen med GTX. Den er gått nesten 40 000 så dekkene må vel skiftes snart, men er under 2 år gammel så jeg vil tro man kan ha den i 1.5 år til den er gått 60 000 km uten å tape mer enn 100 lapper og så revurdere situasjonen?

Elektro12

Årsaken til at jeg ser på Tesla er mest fordi inntrykket er at lading og slikt er lettere og går mye raskere enn ID.4 og Enyaq - men det stemmer kanskje ikke?

vinterdekk

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 04. juni 2024, klokken 08:44Årsaken til at jeg ser på Tesla er mest fordi inntrykket er at lading og slikt er lettere og går mye raskere enn ID.4 og Enyaq - men det stemmer kanskje ikke?


På 24 modellene kan du forvarme hovedbatteriet før du kommer til ladestasjonen. På 22-23 modellene så tar lynlading mer tid på vinteren fordi de starter oppvarming av hovedbatteriet når ladesesjonen starter. Er egentlig ikke så ofte vi venter på vår 23 modell i praksis fordi bilen har god rekkevidde for vårt kjøremønster, men den lader sakte på vinteren.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Årsaken til at jeg kjører ID4 GTX nå er fordi jeg opplever den som en god bil allround. På enkelte områder er andre bedre, men når hverdagen kommer er det rett og slett en god bil fra dag til dag som sjeldent skuffer.
Det jeg liker spesielt godt er;

- Head up – med det på plass ser jeg svært sjeldent ned på skjermen bak rattet, og sjeldent ned på infotainment annet enn for å sjekke kø, alternative ruter eller nøyaktig destinasjon. Det er rett og slett ikke behov for det fordi hastighet, navigasjon, travel-assist info etc ligger alt trygt og godt plassert i ruta uten behov for å ta øynene fra veien. Vet meningene om head-up er delte, men for meg virker det helt fjernt at ikke alle biler har dette på plass når jeg merker hvor trygt og enkelt det er.

-   Automatisk start – bilen starter når en trykker på bremsen. Sømløst i hverdagen (kopiert fra Tesla).

-   Dørhåndtak som er gode å betjene. Ikke glad i pinnehåndtak og kreative løsninger hvor designavdelingen
har fått overkjøre funksjon. Ikke perfekte ettersom de har noe elektronikk, men gode nok til å ikke være en irritasjon.

-   Dører med ramme rundt vindu. Har hatt rammeløse vinduer før og så mye som vi er på fjellet og parkerer ute kan det være noe skikkelig herk med rammeløse dører. I tillegg gir ofte dører med rammeløse vinduer en billig skranglete lyd når en lukker døra. Ikke viktig, men påvirker totalopplevelsen. I NAF vintertesten knuste et rammeløst sidevindu fordi det ikke gikk ned. Det har vi aldri opplevd, men har opplevd at de havner uten på list, lager skraper osv. Helt unødvendig og ikke et tema. Dørene på ID4`en har alltid latt seg åpne uavhengig av værforhold. Problemfritt året rundt.

-   Gode lys med god automatikk. Ikke behov for ledbar, lyser veldig godt i krappe svinger på vei opp til hytta. For meg er gode lys viktig, og der leverer tyske biler stort sett alltid veldig bra. Automatikken fungerer også bra. Jeg er allergisk mot å plage andre med blendende lys så jeg kjører ikke alltid med matrix aktivert selv om jeg kunne gjort det, men merker at den jobber bra.

-   Varmetrådene i frontruta – tar is/dugg ekstremt raskt de gangene det er spontan tur på vinteren uten forvarming.

-   Solgardinen i taket – noen ganger vil vi ha glasset åpent, andre ganger vil vi ha det tett. Tar både lys, sikkert noe støy og sikkert noe kulde på vinter. Et must. Ett trykk på knappen for å lukke eller åpne.
-   El hengerfeste – vippes enkelt ut og inn etter behov, med kontakt lett plassert. Akkurat så enkelt og praktisk som det bør være.

-   Rails som gir fleksibel plassering av takstativet etter behov. Enkelt å ta av/på. Burde vært standard på alle biler.

-   360 kameraet gir full oversikt på bakken rundt hele bilen, fra støtfanger foran til støtfanger bak. En lek å parkere inntil kantstein og se at en står helt perfekt innenfor linjer. Spesielt kameraet i støtfanger foran er jeg fornøyd med, for da ser en nøyaktig hvor bilen ender.

-   Bilen er veldig kompakt ift størrelse. Bare 458 cm lang. God plass i garasjen på hytta og på parkeringsplasser generelt.

-   God svingradius. 2wd modellen har ekstremt liten svingradius, men GTX`en er også god på dette. Praktisk og behagelig i hverdagen.

-   God lårstøtte i setene. En del biler har alt for kort sittepute selv om jeg bare er 186cm.

-   Carplay fungerer bra trådløst og automatisk. Google maps, spotify etc. Fint å se på Google maps for å sjekke kødannelser, evt hvilket hus du skal til når du står i gata utenfor og er usikker på rett adresse.

-   Godt støydempet. Stille kupe og ujevnheter tas så mykt som de bør. Ikke en bil som innbyr til hard og sporty kjøring, men for meg er det ikke noe som hører hjemme i en familiebil uansett. Artig for sjåfør, en lidelse for passasjerer. En familiebil skal være komfortabel, og der synes jeg ID4 leverer bra.

-   Travel-assist. Autopiloten fungerer veldig bra. Kjører mykt og feilfritt på langtur. Kan justeres til ikke å ta høyde for fartsgrense. Da får en ikke en eneste fantombrems mellom Oslo og Moelv, der andre biler gjør mye rart. En kan også velge å aktivere/deaktivere strekningsforløp mtp tilpasning til rundkjøring og diverse annet. Den kjører rett og slett veldig bra til å være system for føreravlastning. Lett å bytte mellom autopilot/egen kjøring helt umerkelig. Lett å justere hastighet og avstand til forankjørende fra rattet.
Touch-sensor på rattet, så det holder at en finger er borti rattet for å unngå mas om å følge med. Ikke noe napping eller sideveis motstand nødvendig. Rett og slett veldig avslappende og bra system, noe som er hensikten med det nivået systemet er ment for.

Utvendig design er smakssak. Jeg synes den er fin, men ikke ekstremt spennende. Fin lyssignatur med demo når du låser/låser opp. Innvendig må jeg si jeg ytterst sjeldent stirrer på dashbordet for å se hva slags materiale det er laget i. Sånt forsvinner kjapt fra fokus. Bilen virker for øvrig solid og holdbar. Solid lakk. Anbefaler skvettlapper. Jeg har lagt folie på terskel i baksete da barna fortsatt er såpass små at de kan stå/ake seg over terskelen i blant. Ut over det blir det lite/ingen merker i interiør, for det er valgt fornuftig og holdbart materiale på utsatte steder.

Jeg tok med det meste av utstyr, men droppet komfortpakke + fordi barna stiller temp i baksete i vildens sky. I tillegg tar den pakken opp en del av bagasjeplassen, noe jeg ikke var interessert i. En mister fester for lastenett mellom seter og tak, men legger tunge ting nederst og lette øverst som ikke kommer igjennom mellom nakkestøtte og tak.

Sånn alt i alt synes jeg ID4`en er en god og gjennomført bil. Ikke perfekt, ikke feilfri. Men veldig god allround uten store mangler på de områdene som er viktig for meg. Appen fungerer bra og stabilt, om enn litt få funksjoner. Kunne gjerne hatt en frunk til matvarer på vinteren, evt ladekabler osv. Det finnes en liten ettermarkeds frunk, men det er ikke viktig nok til at jeg tar meg bryet.

Lading på vinteren kan gå tregt ettersom den kun varmer batteriet når du plugger i hurtigladeren. Det finnes triks for å få opp batteritemp, så jeg har startet på rundt 130kW i -15. Men – da må en kjøre uøkonomisk så det er egentlig ikke noen god løsning.
Kjører du mye langtur på vinteren med hyppig behov for hurtiglading kombinert med ønske om kort pause er ikke ID4 den beste bilen for deg.
På den annen side, skulle jeg hurtigladet ofte på vinteren er jeg fortsatt usikker på om jeg vil velge kun med det som kriterium eller om komfort, lys etc faktisk er viktigere enn noen ekstra minutter på ladestasjon.

Ting jeg synes kunne vært bedre/savner:
Mangler lys i touch-knappene under skjerm. Ingen krise, men merkelig mangel frem til 2024 modellen.
Touch-styring av varmetrådene i ruta kunne vært fysisk knapp. Touch på rattet kunne vært fysiske knapper selv om det fungerer fint med tilvenning.
Kunne hatt frunk.
Flere funksjoner i appen.
Automatisk låsing når jeg går fra bilen.
Ventilasjon i forsetene.
Egne knapper for vindusheiser bak på førerplassen.
Direkteknapp for 360 visning.

ID4 er ikke perfekt, men for oss det klart beste kompromisset per i dag for oss.

Avslutningsvis vil jeg bare si – lån deg bil og prøvekjør en god stund så får du en følelse av hva du foretrekker. Gjerne over natten så du får testet dem i mørket også. Det tar tid å bli kjent med en bil, og det som gir bra førsteinntrykk kan falle helt igjennom på andre punkter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. juni 2024, klokken 10:32Avslutningsvis vil jeg bare si – lån deg bil og prøvekjør en god stund så får du en følelse av hva du foretrekker. Gjerne over natten så du får testet dem i mørket også. Det tar tid å bli kjent med en bil, og det som gir bra førsteinntrykk kan falle helt igjennom på andre punkter.

Dette er som vanlig det beste rådet, så mye om bil handler om preferanser. Den beste bilen i denne størrelsen jeg kjørt til nå er dog BMW iX3. Dessverre ikke tilgjengelig med AWD, og har noe kort rekkevidde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

IX3 var jeg veldig fornøyd med. Litt dårligere enn forventet på støydemping, litt mindre finmasket matrix enn andre, ikke den mest moderne layout på skjerm og GUI.
Men - gjennomført og solid tysk bil, smart låseknapp bak ladeluke og på bakluke, mange tweaks i sw for å tilpasse bilen eget behov (ikke lås opp før jeg tar i håndtaket), gode tradisjonelle håndtak, veldig fint tidlig-varsel ved endring av fartsgrense, bra oppsett på head-up, gode kurvelys som aktiverte seg i sving som lyste godt til sidene.

Leter en i den finner en jo ting der også. Eksempelvis var dysene på siden av dashbordet ganske kjipe/gammeldagse (i hvert fall før facelift), temperaturvisning i dash gjorde ingen verdens ting (burde vært for batteriet), det elektriske hengerfestet jobbet ganske tregt. En kan alltids prike, men det påvirket ikke totalopplevelsen av bilen.
Og IX3`en fremstod som en dønn solid og god tysk bil med mange smarte løsninger og sjokkerende lavt forbruk mtp design og plattform. Den ble strengt talt testvinner når jeg kjørte den i NAF-testen, hvor jeg kjørte noe sånt som 55-56 mil. Og unyttbar kapasitet virket stabil på fabrikktallet på 74kWh eller noe sånt.

Det var kun mangelen på 4wd fordi vi er blitt så glad i det både i byen og på hytta som gjorde at den ble uaktuell å ha flere år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Som Tesla Model Y 2021-eier så vet jeg i hvert fall at jeg ville ventet på Facelift før jeg kjøpte Model Y. Men skal sies at jeg kjører utrolig mye på dritt-asfalt om dagen, av både telehiv og veiarbeidshumper. Ved mer vanlig kjøring ville det ikke vært så farlig. Er andre biler med veldig mykere og mer komfortable fjøring. Men jeg har ikke prøvd den Model Y som selges nå. Den skal ha litt bedre fjøring. Men når en leser på Model 3 Highlander delen av forumet så leser jeg at folk som har nyeste Model Y og nyeste Model 3 sier at Model 3 med sine nye fjører og bedre støydemping er bedre.

Kommer an på høyden på folkene, og plassbehov til bagasje, men kanskje Model 3 LR ikke ville vært så dumt akkurat nå med de lave prisene? Du får jo en flett ny Model 3 LR (629 km rekkevidde med 19" hjul, 678 km med 18"!!) med 0-100 på 4,4 sekunder for 441.418 inkl alle avgifter, inkl lavere støy og bedre fjøring, og ny front. Mangler bare vinterhjul og hengerfeste til ca 30.000. Så totalt 470.000 ca med alt, om du velger hvit.

Personlig ville jeg og sett på Audi Q6, men det er jo en helt annen pris, så kan sikkert ikke sammenlignes.

Kan godt være en ID4 / Enyaq er et vel så bra valg som Model Y akkurat nå. Har tro på mange av punktene Øyvind påpeker.

Men akkurat rammeløse vinduer har ikke vært problem på Model Y, fordi Tesla har software som senker vinduene til nedre del av pakningen automatisk når det er problemvær.

Tråder i vinduet tror jeg ikke jeg kunne hatt. Forvarming løser problemet. Da jeg satt på i en Ford S-Max med tråder i vinduet klarte jeg ikke å hindre at øynene drev og fokuserte på trådene hele tiden. Ekstremt plagsomt. Var snø, så muligens derfor.

Kjører alltid med kroken ute, så det er veldig praktisk. Men ser jo jalla ut, siden lokket da må være vekke.

ID4 har jo litt mindre plass en Model Y, tror jeg, men sikkert god nok plass for de fleste.

Angående lading så lader Model Y veldig raskt. Angående å finne lader så har en jo apper som ChargeFinder osv, samt at Tesla har åpnet opp for veldig mange ladere i Norge og Europa.

Ville som de andre har nevnt prøvd de ulike modellene, og gjerne opp til hytta, om du har det, eller til der du tenker å bruke bilen.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. juni 2024, klokken 12:12Kan godt være en ID4 / Enyaq er et vel så bra valg som Model Y akkurat nå. Har tro på mange av punktene Øyvind påpeker.

Ble en del punkter, men når jeg tenker igjennom hva jeg setter pris på ved bilen ser listen slik ut. Kunne nok lagt til en god del flere, men det er et utdrag av hvordan det er å ha bilen over tid og små og store ting jeg setter pris på.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. juni 2024, klokken 12:12Men akkurat rammeløse vinduer har ikke vært problem på Model Y, fordi Tesla har software som senker vinduene til nedre del av pakningen automatisk når det er problemvær.
Har sett mange rapportere at lister blir skadet av vinduer som ikke går ned, så for meg fremstår det ikke som det er et ikke-tema. Avhenger helt sikkert av parkeringsforhold og værforhold, så noen er plaget og andre merker det aldri. Basert på S og X ser jeg at vi vil havne i kategorien som tidvis sliter med dette.
Og det var Model Y hvor ruta knuste i NAF-testen fordi den ikke gikk ned.
Kanskje det er rettet i sw etter testen slik at vinduet alltid går klar av list hele vinteren?

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. juni 2024, klokken 12:12Tråder i vinduet tror jeg ikke jeg kunne hatt. Forvarming løser problemet. Da jeg satt på i en Ford S-Max med tråder i vinduet klarte jeg ikke å hindre at øynene drev og fokuserte på trådene hele tiden. Ekstremt plagsomt. Var snø, så muligens derfor.
Omtrent ikke synlige i ID4. Mulig andre biler har veldig synlige tråder, men du er nok vant med tråder fra en bil hvor disse var veldig synlige og dermed ikke overførbart.
Enyaq tror jeg kanskje har folie, uten at jeg har sjekket. En kamerat har Enyaq og sier at ikke kan se dem om han leter tett på en gang.

Om ladehastighet er veldig viktig ville jeg sett på bil som har høy og jevn ladekurve. Noen har veldig høy peak, men stuper fort. Andre har ladeeffekt som holder seg på 180kW+ opp til høy SOC, som gir kortere ladetid enn de som har høy peak og bratt fall. Eksempelvis erfarte jeg med Ioniq5 at den toppet på noe sånt som 220-230kW og hold effekten lenge. Ble vel fort snitt på 170-180kW på en økt opp til 70-80%. Kia EV6 er nok i samme leia pga lik plattform.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Det er det som er så trist når de tester på måter som INGEN personer vil gjøre som eiere.
Tesla lar bilen kjøre til både hovedbatteriet og dermed 12v-batteriet er helt tomt (siden 12v-batteriet får strøm fra hovedbatteriet). Når Motor da lager click-bait artikkel om det så kommer det ikke særlig tydelig frem at de kjører bilen milevis under 0% og kjører til den står i sju steiner. Normalt bør en stoppe når en kommer ned til 0% batteri. Da får en også åpnet og lukket døren på normalt vis....ikke lurt å tyne milevis på 0-strøm. De antyder og at elbiler har problemer med 12v-batteri, og nevner ikke (de vet ikke?) at dette har med at de har totalt tømt hovedbatteriet.

https://www.motor.no/bil/tesla-model-y-vinduet-sprakk-da-12-voltbatteriet-gikk-tomt/241859

Tittelen burde heller vært
"Motor var totalt idioter, og tynte bilen til det ikke var en dråpe strøm igjen, og dermed skadet bilen".

Med Model S og 3 hadde jeg av og til problemer med både dørhåndtak og vinduer. Av en eller annen grunn har jeg aldri problemer med det på Model Y, med samme parkeringsforhold og samme veier/vær.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Både MEB biler og Tesla så er vel utlading av 12-voltsbatteriet noe få eiere vil oppleve, tror jeg.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Takk for innspillene.

Jeg vurderer som sagt å kjøpe en brukt fossil stasjonsvogn fra 2016 - den fikk full pott i NCAP og var meget sikker den gangen, men synes det er vanskelig å vurdere hvor mye dårligere den er i kollisjon sammenliknet med en ny bil.

Jeg trives bedre med en bruksbil enn noe som må voktes veldig tett hele veien, men må ut med ca 170 lapper for en 2016 modell som er passert 100 000 km så litt vanskelig å "regne hjem" når man får en ID4 GTX meget lite brukt for 400 lapper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA