Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger du firehjulsdrift?

Startet av elbil.no, onsdag 06. november 2024, klokken 09:30

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 18:59
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 18:42
Sitat fra: Svein_H på mandag 11. november 2024, klokken 18:25
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 18:02
Sitat fra: Svein_H på mandag 11. november 2024, klokken 17:56
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 15:45
Sitat fra: Moas på mandag 11. november 2024, klokken 12:44
Sitat fra: Gadgetman på mandag 11. november 2024, klokken 11:01AWD er ikkje nødvendig på vanlig vei.
Enig. På vei inn i 4 vinter med rwd har jeg bare sittet en gang fast. Da var snøen tung og høyere enn 15 cm (høyden under bilen). Det tok meg hele 5 min av livet mitt å komme meg fri. Krise.

Har er "vanlig vei"?

Vårt problem,som da har gjort at vi sverger til AWD, er veien fra garasje til hovedvei. Uten drift på alle 4 så kommer vi oss aldri til hovedveien på gitte dager. Hovedveien er aldri noe problem. Hytte eier vi ikke,så det er ingen parameter her. Men vi vil gjerne komme oss ut og frem til hovedveien.

For andre kan det være hyttevei,men for oss handler det om å komme frem til hovedveien slik at vi kan kjøre videre til butikk for å handle mat.


Hva med å kjøpe en snøskuffe, ev, en liten elektrisk snøfreser for de gitte dagene? Jeg har mange ganger måttet ty til litt fysisk aktivitet for å komme meg opp på veien etter et uventet snøfall, men aldri vurdert firehjulstrekk av den grunn. Hvis du har så lang privat vei til hovedveien at den må brøytes ved snøfall vil jeg anbefale innkjøp av hagetraktor med snøfreser, den kan også brukes til så mye annet på en slik stor tomt som din...

1 km snøbrøyting med snøfreser?
Jeg har snøfreser,vo har avtale med traktormåking..Men for det første klarer jeg meg ikke opp bakken når det er Is,og med snø går det jo når det er brøytet,men det er det jo ikke alltid før kl 0500 når jeg drar på jobb..
Nei,her fungerer bare awd..


Hvis du har 1 km med privat vei før du når hovedveien, og har avtale om traktormåking som ikke alltid funker, er det helt innafor å ønske 4WD, det var derfor jeg spurte. Men da er nok ikke du representativ for dette forumet, og det var liksom poenget mitt.

ok - men vi er ganske mange hus her som har det slik.....og jeg vil jo tro det er mange i Norge som også
har det slik. Ikke all bor i byen.......
Trenger jo ikke være så lange avstandene heller, holder fort med 2-300 meter vei i et sidespor til gate/vei som brøytes tidligere etter kommunenes planer ved kraftig snøfall.

Typisk for boligfelt i bynære områder, der det er vanskelig å flytte snø fordi det er dårlig med områder hvor det er plass til å dumpe snøen.

Og folk planlegger jo ikke akkurat for å starte dagen med en halvtimes "morgengymnastikk" i form av snøflytting etter plutselig snøvær om kveld/natt!

Sant det - nå bodde jeg for en del år siden på et sted som jeg håndmåkte med snøskuffe 300 meter opp en bakke. Det var ganske så mye arbeid selv om jeg den gang synes det var greit nok. Men folk blir faktisk også eldre - lett å glemme når man er i storform. Trente 20-25 timer i uka i mine yngre dager  - null stress å måke noen hundre meter med snø den gangen - men nå vil jeg jo gjerne slippe å drive med slikt....

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 19:08
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 18:59
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 18:42
Sitat fra: Svein_H på mandag 11. november 2024, klokken 18:25
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 18:02
Sitat fra: Svein_H på mandag 11. november 2024, klokken 17:56
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. november 2024, klokken 15:45
Sitat fra: Moas på mandag 11. november 2024, klokken 12:44
Sitat fra: Gadgetman på mandag 11. november 2024, klokken 11:01AWD er ikkje nødvendig på vanlig vei.
Enig. På vei inn i 4 vinter med rwd har jeg bare sittet en gang fast. Da var snøen tung og høyere enn 15 cm (høyden under bilen). Det tok meg hele 5 min av livet mitt å komme meg fri. Krise.

Har er "vanlig vei"?

Vårt problem,som da har gjort at vi sverger til AWD, er veien fra garasje til hovedvei. Uten drift på alle 4 så kommer vi oss aldri til hovedveien på gitte dager. Hovedveien er aldri noe problem. Hytte eier vi ikke,så det er ingen parameter her. Men vi vil gjerne komme oss ut og frem til hovedveien.

For andre kan det være hyttevei,men for oss handler det om å komme frem til hovedveien slik at vi kan kjøre videre til butikk for å handle mat.


Hva med å kjøpe en snøskuffe, ev, en liten elektrisk snøfreser for de gitte dagene? Jeg har mange ganger måttet ty til litt fysisk aktivitet for å komme meg opp på veien etter et uventet snøfall, men aldri vurdert firehjulstrekk av den grunn. Hvis du har så lang privat vei til hovedveien at den må brøytes ved snøfall vil jeg anbefale innkjøp av hagetraktor med snøfreser, den kan også brukes til så mye annet på en slik stor tomt som din...

1 km snøbrøyting med snøfreser?
Jeg har snøfreser,vo har avtale med traktormåking..Men for det første klarer jeg meg ikke opp bakken når det er Is,og med snø går det jo når det er brøytet,men det er det jo ikke alltid før kl 0500 når jeg drar på jobb..
Nei,her fungerer bare awd..


Hvis du har 1 km med privat vei før du når hovedveien, og har avtale om traktormåking som ikke alltid funker, er det helt innafor å ønske 4WD, det var derfor jeg spurte. Men da er nok ikke du representativ for dette forumet, og det var liksom poenget mitt.

ok - men vi er ganske mange hus her som har det slik.....og jeg vil jo tro det er mange i Norge som også
har det slik. Ikke all bor i byen.......
Trenger jo ikke være så lange avstandene heller, holder fort med 2-300 meter vei i et sidespor til gate/vei som brøytes tidligere etter kommunenes planer ved kraftig snøfall.

Typisk for boligfelt i bynære områder, der det er vanskelig å flytte snø fordi det er dårlig med områder hvor det er plass til å dumpe snøen.

Og folk planlegger jo ikke akkurat for å starte dagen med en halvtimes "morgengymnastikk" i form av snøflytting etter plutselig snøvær om kveld/natt!

Sant det - nå bodde jeg for en del år siden på et sted som jeg håndmåkte med snøskuffe 300 meter opp en bakke. Det var ganske så mye arbeid selv om jeg den gang synes det var greit nok. Men folk blir faktisk også eldre - lett å glemme når man er i storform. Trente 20-25 timer i uka i mine yngre dager  - null stress å måke noen hundre meter med snø den gangen - men nå vil jeg jo gjerne slippe å drive med slikt....
Var basert på egen barndom! ;)

Hadde vel 30+10 meter i L-form fra nærmeste vei til inngangsdøra. Og så kom jo de 5-6 meterne foran garasjen i tillegg.

Det var med spade og snøskuff, i en del av landet der det ikke var uvanlig med 10-20 cm med snø om gangen, og noen ganger såpass med snøfall, at når man var "ferdig", så hadde det allerede lagt seg såpass med snø i første del, at man måtte rydde det vekk før man anså seg ferdig.

Og var man heldig, slik man alt for ofte var, så hadde kommunens snømannskaper kommet kort tid etter at man var ferdig, å la igjen en feit stripe med kompakt snø som hadde ligget i veien. Å passere slike skavler uten å måke de, kunne ofte være "risikosport".

Må sies at jeg aldri har hatt 4WD-bil,men faktisk helt fram til jeg kjøpte Kona, så har jeg utelukkende eid bakhjulsdrevne biler. FWD er noe herk i mine øyne, og kanskje det største "problemet" med Kona! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Det er mye man ikke *må* ha, men som gjør livet enklere, mer behagelig og mer praktisk. AWD kan for mange havne i den kategorien.

De fleste levde fint uten AC i bilen før årtusenskiftet. I dag er det utenkelig. Så hva som oppfattes som «må ha» endrer seg med tiden. Kan hende AWD etterhvert havner der.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Suverin

#18
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 18:59Og folk planlegger jo ikke akkurat for å starte dagen med en halvtimes "morgengymnastikk" i form av snøflytting etter plutselig snøvær om kveld/natt!

Eller måtte kjøpe snøfres som er dyrere enn mellomlegget mellom 2- og 4wd på elbilen ;)

Jeg har ikke langt ut til offentlig vei, men har en kneik der man tidvis kan slite med 2wd.
Til og med M3-en med awd kan slite litt etter en natt med skikkelig dump, for den er så lav at den brøyter.. 😂

Når man har snø og vinterføre ca halve året så er 4wd en herlig luksus. På jakt, og spesielt vinterjakt er det digg, sideveier på fjellet har ikke førsteprioritet blant brøytemannskap når det snør. Eller når man skal shuttle ungene langt til fjells, med 10% i snitt, på halvsjabby vei, så de kan ake eller stå på ski ned igjen.

Har hatt mange vintre med 2wd, går greitt det og stort sett, men litt ekstra planlegging og arbeid blir det, og man går glipp av mye moro når man ikke har skikkelig vinterbil ;)

Stå med snøspade eller fres når man skal rekke skole og barnehage er ikke noe jeg syns er så spennende 😂
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RJK

Sitat fra: Suverin på mandag 11. november 2024, klokken 19:56
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 18:59Og folk planlegger jo ikke akkurat for å starte dagen med en halvtimes "morgengymnastikk" i form av snøflytting etter plutselig snøvær om kveld/natt!

Eller måtte kjøpe snøfres som er dyrere enn mellomlegget mellom 2- og 4wd på elbilen ;)

Jeg har ikke langt ut til offentlig vei, men har en kneik der man tidvis kan slite med 2wd.
Til og med M3-en med awd kan slite litt etter en natt med skikkelig dump, for den er så lav at den brøyter.. 😂

Når man har snø og vinterføre ca halve året så er 4wd en herlig luksus. På jakt, og spesielt vinterjakt er det digg, sideveier på fjellet har ikke førsteprioritet blant brøytemannskap når det snør. Eller når man skal shuttle ungene 1000 høydemeter med 10% i snitt, på halvsjabby vei, så de kan ake eller stå på ski ned igjen.

Har hatt mange vintre med 2wd, går greitt det og stort sett, men endel ekstra planlegging og arbeid blir det, og man går glipp av mye moro når man ikke har skikkelig vinterbil ;)

Stå med snøspade eller fres når man skal rekke skole og barnehage er ikke noe jeg syns er så spennende 😂
Føler nå at "halve landet" forlanger 4WD før man vurderer bil, men det er jo klart det er langt lettere å skylde på at man "trenger det", når prisforskjellen kanskje ikke er mer enn 20-30 K.

Siden man heller ikke har problemet med forskjell i hjulomkrets/diameter ved slitte dekk slik man hadde på ice-biler og måtte skifte alle 4 om ene dekket punkterte eller man glemte å rotere de for hver sesong, så har jeg full forståelse for at man velger 4WD.

Det var nok noe annet i "den spede begynnelse", da 4WD fort kosta 40-60 K eller mere enn 2WD, og man etterhvert oppdaga hvor dyrt det kunne bli. Men jeg må innrømme at jeg er skeptisk ennå når noen sier de "må ha det". ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Suverin

Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 20:06Det var nok noe annet i "den spede begynnelse", da 4WD fort kosta 40-60 K eller mere enn 2WD, og man etterhvert oppdaga hvor dyrt det kunne bli. Men jeg må innrømme at jeg er skeptisk ennå når noen sier de "må ha det". ;)

Det er nok fåtallet som virkelig "må ha det" ja! Det er en "luksusvare" som er blitt mer tilgjengelig med elbilenes inntog 👍
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

hELgenen

Sitat fra: Suverin på mandag 11. november 2024, klokken 20:20
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 20:06Det var nok noe annet i "den spede begynnelse", da 4WD fort kosta 40-60 K eller mere enn 2WD, og man etterhvert oppdaga hvor dyrt det kunne bli. Men jeg må innrømme at jeg er skeptisk ennå når noen sier de "må ha det". ;)

Det er nok fåtallet som virkelig "må ha det" ja! Det er en "luksusvare" som er blitt mer tilgjengelig med elbilenes inntog 👍

Jeg tror det er store forskjeller her avhengig av hvor du bor og hvor du ferdes.
Mange kan nok klare seg med 2WD, men så har klimaet også endret seg slik at det plutselig er blitt flere
dager med problematiske kjøreforhold på nye steder i landet.

Og har man først hatt AWD og sett hvilken gevinst det kan gi på fremkommelighet - vel så tviler jeg på at man velger noe annet. Men de morsomste bilene å kjøre - er faktisk 2WD. De synes jeg gir best kjøreopplevelse - men når vinteren kommer så betyr det liksom ingenting lenger.........

turfsurf

AWD havner ett sted mellom bunn og topp på behovspyramiden, akkurat hvor er veldig individuelt. For mange vil det gi en mye mere komfortabel og forutsigbar vinter til prisen av en langhelg på hotell med familien.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Firehjulsdrift burde vært tilvalg/standard uten at man må oppgradere til «performance-utgave». Vil aldri ha behov for mye drakraft fra en ekstra elmotor for eget vedkommende. Tipper Suzuki får en oppsving når de får dreis på å lage elbiler. Her i Norge er firehjulsdrift alltid inkludert hos Suzuki. Første modell blir eVitara til neste år..

https://suzuki.no/nyheter/18308192/?title=dette-er-suzuki-evitara---vises-frem-for-f%c3%b8rste-gang
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på mandag 11. november 2024, klokken 22:34Firehjulsdrift burde vært tilvalg/standard uten at man må oppgradere til «performance-utgave». Vil aldri ha behov for mye drakraft fra en ekstra elmotor for eget vedkommende. Tipper Suzuki får en oppsving når de får dreis på å lage elbiler. Her i Norge er firehjulsdrift alltid inkludert hos Suzuki. Første modell blir eVitara til neste år..

https://suzuki.no/nyheter/18308192/?title=dette-er-suzuki-evitara---vises-frem-for-f%c3%b8rste-gang
Legg merke til at den kommer i en 2WD-utgave også, så nå får man også valget hos Suzuki!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på mandag 11. november 2024, klokken 22:34Firehjulsdrift burde vært tilvalg/standard uten at man må oppgradere til «performance-utgave». Vil aldri ha behov for mye drakraft fra en ekstra elmotor for eget vedkommende.
Har ikke de fleste skjønt det nå da? Er vel mange som krever det største batteriet fremdeles, men ikke Performance utgave. PSA har vel t.o.m. kommet med biler hvor man må velge mellom største batteriet og firehjulsdrift.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gadgetman

Sikkert fordi AWD betyr enten en mellomaksel eller en ekstra motor, og en ekstra differensial, og alt det tar opp plass hvor man helst vil plassere batteriet.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

vinterdekk

Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:29
Sitat fra: vinterdekk på mandag 11. november 2024, klokken 22:34Firehjulsdrift burde vært tilvalg/standard uten at man må oppgradere til «performance-utgave». Vil aldri ha behov for mye drakraft fra en ekstra elmotor for eget vedkommende. Tipper Suzuki får en oppsving når de får dreis på å lage elbiler. Her i Norge er firehjulsdrift alltid inkludert hos Suzuki. Første modell blir eVitara til neste år..

https://suzuki.no/nyheter/18308192/?title=dette-er-suzuki-evitara---vises-frem-for-f%c3%b8rste-gang
Legg merke til at den kommer i en 2WD-utgave også, så nå får man også valget hos Suzuki!

8)

Må nok importere en 2WD-utgave i såfall.

Sitat fra: suzuki.. kun 61 kWh-varianten med firehjulstrekk vil bli tilgjengelig i Norge.

LFP batteri og liten 48kW motor bak (64 hk), kan nok bli konkurransedyktig på pris.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 12. november 2024, klokken 11:42
Sitat fra: RJK på mandag 11. november 2024, klokken 23:29
Sitat fra: vinterdekk på mandag 11. november 2024, klokken 22:34Firehjulsdrift burde vært tilvalg/standard uten at man må oppgradere til «performance-utgave». Vil aldri ha behov for mye drakraft fra en ekstra elmotor for eget vedkommende. Tipper Suzuki får en oppsving når de får dreis på å lage elbiler. Her i Norge er firehjulsdrift alltid inkludert hos Suzuki. Første modell blir eVitara til neste år..

https://suzuki.no/nyheter/18308192/?title=dette-er-suzuki-evitara---vises-frem-for-f%c3%b8rste-gang
Legg merke til at den kommer i en 2WD-utgave også, så nå får man også valget hos Suzuki!

8)

Må nok importere en 2WD-utgave i såfall.

Sitat fra: suzuki.. kun 61 kWh-varianten med firehjulstrekk vil bli tilgjengelig i Norge.

LFP batteri og liten 48kW motor bak (64 hk), kan nok bli konkurransedyktig på pris.
OK, ikke fått med meg at 2WD ikke blir tatt inn til Norge så det var nytt!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA