Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å slå av regenerering og automatiske vindusviskere ?

Startet av ElectroJuice, onsdag 17. januar 2024, klokken 18:24

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: geear på torsdag 25. januar 2024, klokken 19:26
Sitat fra: Klykken på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:22
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. januar 2024, klokken 09:09Straks bakenden logrer så trer systemene brutalt inn og ødelegger moroa.
Kan slå på Slip start for å få den til å ødelegge moroa bittelitt senere, men ja. Den er snar til å stoppe all uvøren kjøring. :P
Mener slip start slår seg av på 80 automatisk. Tidligere var det 40 eller noe, men ble økt. 80 er også lite.
Mulig det er begrensninger på det ja. Slædder ikke frivillig i 80+, så har ikke testet akkurat det. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Med litt hjulspinn så trenger ikke bilen bevege seg i 80 selv om speedoen viser det. Og så er problemet at det slår seg helt av når du har vært oppe i 80, så da må du slå det på igjen manuelt om du ønsker å bruke det i 20 etterpå. Men så er Y slik at du kan faktisk kjøre med litt slipp i 70-80-90 på landeveier og bare la den jobbe mot antiskrenssystemet. Funker fjell det. :)

ElectroJuice

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 25. januar 2024, klokken 18:00
Sitat fra: ElectroJuice på søndag 21. januar 2024, klokken 22:46Fikk testet regenerering litt på en glatt parkeringsplass. I vanlig setting får man lett sladd på bilen uten at den greier å hente seg inn. (mulig det er noe feil med min bil). Med terrengassistent oppfører den seg mye mer sivilisert. Virker som den da regenerer på alle hjulene så det er enklere å redusere farten forsiktig uten sladd.

"sexy buttons" (evt knob) ser interessant ut. To stk montert bak rattet, der en er til å slå av viskerne og en til å slå på terrengassistenten + langt trykk for å slå av/på regenerering. Da kan det bli litt mer smooth uten å måtte fikle med skjermen hele tiden.

Jeg synes det er morsomt å logrer litt med bakenden, men kun når jeg bruker track mode  :laugh: når jeg kjører i normal modus, da klarer jeg ikke å fremprovosere en farlig situasjon engang. Bilen kan slippe ut rumpa en liten bit ved pådrag ut av sving eller hvis jeg slipper "gassen" helt, men den henter seg inn med en gang. Jeg kan trykke gassen i gulvet midt i en sving på glatta og slippe pedalen tvert midt i svingen og bilen henter seg inn øyeblikkelig.

Det må være noe som ikke stemmer med din bil, legg det inn i appen så blir det nok orden på det  :+1:

Kommer opp flere feilmeldinger på skjermen også nå om at bl.a. autopilot ikke er tilgjengelig. Så noe er nok feil på min bil. Har lagt inn alle feilene i appen. Regner med det blir fikset.
Pleier det å ta lang tid for å få avtalt time på verksted?

turfsurf

Sitat fra: ElectroJuice på søndag 28. januar 2024, klokken 10:44Pleier det å ta lang tid for å få avtalt time på verksted?
Det varierer en del, avhengig av hvilket service senter og hva slags feil det er.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: ElectroJuice på søndag 28. januar 2024, klokken 10:44
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 25. januar 2024, klokken 18:00
Sitat fra: ElectroJuice på søndag 21. januar 2024, klokken 22:46Fikk testet regenerering litt på en glatt parkeringsplass. I vanlig setting får man lett sladd på bilen uten at den greier å hente seg inn. (mulig det er noe feil med min bil). Med terrengassistent oppfører den seg mye mer sivilisert. Virker som den da regenerer på alle hjulene så det er enklere å redusere farten forsiktig uten sladd.

"sexy buttons" (evt knob) ser interessant ut. To stk montert bak rattet, der en er til å slå av viskerne og en til å slå på terrengassistenten + langt trykk for å slå av/på regenerering. Da kan det bli litt mer smooth uten å måtte fikle med skjermen hele tiden.

Jeg synes det er morsomt å logrer litt med bakenden, men kun når jeg bruker track mode  :laugh: når jeg kjører i normal modus, da klarer jeg ikke å fremprovosere en farlig situasjon engang. Bilen kan slippe ut rumpa en liten bit ved pådrag ut av sving eller hvis jeg slipper "gassen" helt, men den henter seg inn med en gang. Jeg kan trykke gassen i gulvet midt i en sving på glatta og slippe pedalen tvert midt i svingen og bilen henter seg inn øyeblikkelig.

Det må være noe som ikke stemmer med din bil, legg det inn i appen så blir det nok orden på det  :+1:

Kommer opp flere feilmeldinger på skjermen også nå om at bl.a. autopilot ikke er tilgjengelig. Så noe er nok feil på min bil. Har lagt inn alle feilene i appen. Regner med det blir fikset.
Pleier det å ta lang tid for å få avtalt time på verksted?

Jeg kan aldri tro at det kan ta lang tid ved en slik direkte alvorlig feil. Rett etter utlevering i desember 2022 fikk jeg feil på klima, la inn i appen på kvelden og ble ringt opp neste morgen hvor de sa at de skulle ta imot bilen med en gang. Lånebil var en selvfølge  :+1:

Mobileum

Hvis de er feil i software er det lite SC kan gjøre annet enn å be deg vente på neste oppdatering,
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. januar 2024, klokken 11:18Hvis de er feil i software er det lite SC kan gjøre annet enn å be deg vente på neste oppdatering,

De kan pushe ut oppdatering.

Nå er det ikke trafikkfarlig om man ikke kan bruke autopilot, men det kan det jo være trafikkfarlig om her er feil på stabilitetssystemet i bilen, spesielt når man har noen hundre hestekrefter tilgjengelig. På vinterstid og på glatt veidekke så vil jeg si at det er viktig at stabilitetssystemet er fungerende.

Mobileum

Sitat fra: førategangtesla på søndag 28. januar 2024, klokken 11:28
Sitat fra: Mobileum på søndag 28. januar 2024, klokken 11:18Hvis de er feil i software er det lite SC kan gjøre annet enn å be deg vente på neste oppdatering,
De kan pushe ut oppdatering.
Det betinger at man ikke har siste oppdatering. Man får ikke noen nyere firmware hvis det ikke er klarert. Det et er helt og holdent Tesla sentralt som bestemmer hvilken versjon bilen skal ha.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. januar 2024, klokken 11:18Hvis de er feil i software er det lite SC kan gjøre annet enn å be deg vente på neste oppdatering,
Dette er neppe SW-relatert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. januar 2024, klokken 11:43
Sitat fra: førategangtesla på søndag 28. januar 2024, klokken 11:28
Sitat fra: Mobileum på søndag 28. januar 2024, klokken 11:18Hvis de er feil i software er det lite SC kan gjøre annet enn å be deg vente på neste oppdatering,
De kan pushe ut oppdatering.
Det betinger at man ikke har siste oppdatering. Man får ikke noen nyere firmware hvis det ikke er klarert. Det et er helt og holdent Tesla sentralt som bestemmer hvilken versjon bilen skal ha.
Nei, de kan og pushe reinstallasjon av siste oppdatering, om de tror den ikke er blitt lastet inn skikkelig. Lest noen få innlegg her hvor de har gjort det på merkelige problem, og der det har hjulpet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på søndag 28. januar 2024, klokken 11:43
Sitat fra: førategangtesla på søndag 28. januar 2024, klokken 11:28
Sitat fra: Mobileum på søndag 28. januar 2024, klokken 11:18Hvis de er feil i software er det lite SC kan gjøre annet enn å be deg vente på neste oppdatering,
De kan pushe ut oppdatering.
Det betinger at man ikke har siste oppdatering. Man får ikke noen nyere firmware hvis det ikke er klarert. Det et er helt og holdent Tesla sentralt som bestemmer hvilken versjon bilen skal ha.

I fjor sommer så hadde jeg tilfelle av at ladeporten åpnet seg opp av seg selv noen ganger, dette var rett etter installering av en ny oppdatering. Jeg spurte tesla i appen og ble ringt opp av tesla Kristiansand hvor de mente at de skulle pushe ut den samme oppdateringen til meg slik at jeg kunne reinstallere den for å se om det løste problemet, noe det gjorde og det har ikke skjedd siden.

Så de kan definitivt pushe den samme oppdateringen ut til hvem det måtte gjelde  :laugh:

Nå har vi fått muligheten til å gjøre dette selv i service mode tror jeg, det å installere siste oppdatering på nytt.

Klykken

Sitat fra: førategangtesla på søndag 28. januar 2024, klokken 13:16Nå har vi fått muligheten til å gjøre dette selv i service mode tror jeg, det å installere siste oppdatering på nytt.
Ja, "Redeploy software" kalles det i servicemodus. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ElectroJuice

Hatt service på bilen. Fikset bl.a. et kamera og en dårlig kontakt. Smidig og grei verkstedopplevelse. Bilen ble bedre etter service.

Slår et slag for terrengassistenten. Har blitt vane å slå den på hver tur, da kjører den omtrent som den gamle firehjulstrekkeren.

Det som ikke fungerer er minne på førersete. Følger ikke mobilen så må krabbe inn og bytte bruker på skjermen (kona er endel lavere enn meg). Har forsøkt å legge til brukerne på nytt og knytte til mobil uten at det har hjulpet. Mulig det kan hjelpe å bare bruke nøkkelkortene.

geear

Sikker på du setter det opp riktig? Hadde samme greia, men hadde knytta det opp feil. Husker ikke akkurat hva det var, men det var noe i oppsettet der som var lett å misforstå.

ElectroJuice

Godt mulig jeg har misforstått noe. Får google og knote litt i helgen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA