Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

Moas

https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-og-fagforeningen-i-ny-forhandlingsrunde/292674

Det kan bli stans i VW produksjonen om kort tid. Det ser ut som partene står langt fra hverandre. Dette ser "mørkt" ut.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N shareholder

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-og-fagforeningen-i-ny-forhandlingsrunde/292674

Det kan bli stans i VW produksjonen om kort tid. Det ser ut som partene står langt fra hverandre. Dette ser "mørkt" ut.
Ja det hørte jeg på radioen og da tenkte akkurat som deg. Krise og det brenner på dass  ;D

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N shareholder

Øyvind.h

Bra de ansatte har arbeidstaker-organisasjon i ryggen slik at de ikke blir kastet rett på gata på kort varsel når det skal kuttes kostnader og omorganiseres.
Tipper det kommer flere justeringer i omstillingen til stadig større andel EV produksjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2024, klokken 12:06Bra de ansatte har arbeidstaker-organisasjon i ryggen slik at de ikke blir kastet rett på gata på kort varsel når det skal kuttes kostnader og omorganiseres.
Tipper det kommer flere justeringer i omstillingen til stadig større andel EV produksjon.

Problemet til VW er jo mangel på etterspørsel etter flere av modellene deres i enkelte markeder. De må være like effektive som kineserene for å lykkes,eventuelt tilby noe ekstra som ingen andre tilbyr. Tesla lever i sin egen verden og produserer til nisjemarked,mens kinesere og VW skal levere et bredt utvalg i flere segmenter til konkurransedyktige priser. Og på enkelte segmenter så møter VW både kinesere og Tesla.

Da blir det tøft..


Electric cars in Norway

#5
Denne engelske nyheten er 9 timer gml og forteller børs nedgang over tid for bilaksjene. 

Jeg tror dette som skjer nå vil sette europeisk bilindustri tilbake, ser det ut som. Trist sak.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-plans-major-layoffs-shut-least-three-german-plants-works-council-head-2024-10-28/

Kopi og bilde:

Volkswagen shares were down more than 1% after the announcement. Shares of peer Mercedes Benz (MBGn.DE)
, opens new tab
also fell. VW shares have lost 44% of their value over the past five years, compared with a drop of 12% for Renault (RENA.PA)
, opens new tab
and a gain of 22% for Stellantis (STLAM.MI)
, opens new tab
.
"The plans go far beyond market expectations," said Daniel Schwarz, an analyst at Stifel. "I believe this reflects a unique combination of unfavourable factors: competition in China, softening of demand in Europe, especially for BEVs (battery-powered electric vehicles), stricter regulation."

Moas

#6
Jeg driver også å sjekker aksjekursene her og der. Akkurat nå er jeg inne i Ford pga. Trump. I en videre krise i bilindustrien så ser jeg for meg at han kommer til å beskytte amerikansk bilindustri på episk nivå framover.

Krisen i VAG minner meg også litt om krisen i Nokia for mange år siden; da var det en gammel konservativ ledelse som nærmest nekter å forandre produktene sine for å møte nye krav og kundegrupper. Etter at Iphone kom så var det nærmest game over for dem (kun med krampetrekninger fra en annen konservativ samarbeidspartner, Microsoft).

Tyskerne har forøvrig alltid vært trege til å bruke ny teknologi. Når Lidl kom til Norge for 22 år siden, nektet den tyske ledelsen deres norske "upper management" å bruke pc. Det var kun mobil og alle skulle kjøre svarte Audi A4. Sekretærer skulle skrive på pcer. Konformitet var stikkordet der i gården. Men, dette var gammeldags, selv i 2002, og det tok knapt 3 år før de gikk på en smell..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N shareholder

Rollep

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2024, klokken 12:06Bra de ansatte har arbeidstaker-organisasjon i ryggen slik at de ikke blir kastet rett på gata på kort varsel når det skal kuttes kostnader og omorganiseres.
Tipper det kommer flere justeringer i omstillingen til stadig større andel EV produksjon.
Kutten og omorganiseringene kommer vel først og fremst på grunn av sviktende elbil salg.

Rollep

Sitat fra: Moas på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 08:35Tyskerne har forøvrig alltid vært trege til å bruke ny teknologi. Når Lidl kom til Norge for 22 år siden, nektet den tyske ledelsen deres norske "upper management" å bruke pc. Det var kun mobil og alle skulle kjøre svarte Audi A4. Sekretærer skulle skrive på pcer. Konformitet var stikkordet der i gården. Men, dette var gammeldags, selv i 2002, og det tok knapt 3 år før de gikk på en smell..
Hadde ingenting med treghet eller gammeldags tenking og gjøre. Grunnen for at Lidl ga opp i Norge skyldes at de ble motarbeidet fra dag en av både fagforeninger og norske myndigheter.

Lidl lever i beste velgående i både Sverige, Danmark og resten av Europa.

Daniel_0007

Sitat fra: Rollep på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 12:45
Sitat fra: Moas på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 08:35Tyskerne har forøvrig alltid vært trege til å bruke ny teknologi. Når Lidl kom til Norge for 22 år siden, nektet den tyske ledelsen deres norske "upper management" å bruke pc. Det var kun mobil og alle skulle kjøre svarte Audi A4. Sekretærer skulle skrive på pcer. Konformitet var stikkordet der i gården. Men, dette var gammeldags, selv i 2002, og det tok knapt 3 år før de gikk på en smell..
Hadde ingenting med treghet eller gammeldags tenking og gjøre. Grunnen for at Lidl ga opp i Norge skyldes at de ble motarbeidet fra dag en av både fagforeninger og norske myndigheter.

Lidl lever i beste velgående i både Sverige, Danmark og resten av Europa.


Ikke glem daglivare mafian og, har jo kommet ut av f.eks Norges gruppen har hindret leietagere å leie ut lokaler i nærheten av dems butikker.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-vil-forby-at-matgigantene-blokkerer-nye-butikker-1.16013791
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 15:47
Sitat fra: Rollep på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 12:45
Sitat fra: Moas på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 08:35Tyskerne har forøvrig alltid vært trege til å bruke ny teknologi. Når Lidl kom til Norge for 22 år siden, nektet den tyske ledelsen deres norske "upper management" å bruke pc. Det var kun mobil og alle skulle kjøre svarte Audi A4. Sekretærer skulle skrive på pcer. Konformitet var stikkordet der i gården. Men, dette var gammeldags, selv i 2002, og det tok knapt 3 år før de gikk på en smell..
Hadde ingenting med treghet eller gammeldags tenking og gjøre. Grunnen for at Lidl ga opp i Norge skyldes at de ble motarbeidet fra dag en av både fagforeninger og norske myndigheter.

Lidl lever i beste velgående i både Sverige, Danmark og resten av Europa.


Ikke glem daglivare mafian og, har jo kommet ut av f.eks Norges gruppen har hindret leietagere å leie ut lokaler i nærheten av dems butikker.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-vil-forby-at-matgigantene-blokkerer-nye-butikker-1.16013791
Ja det der med at dagens butikk kjeder blokkerer andre butikker i nærheten, det er helt sykt. Må da være ulovlig 

THE

Sitat fra: Rollep på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 12:35
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2024, klokken 12:06Bra de ansatte har arbeidstaker-organisasjon i ryggen slik at de ikke blir kastet rett på gata på kort varsel når det skal kuttes kostnader og omorganiseres.
Tipper det kommer flere justeringer i omstillingen til stadig større andel EV produksjon.
Kutten og omorganiseringene kommer vel først og fremst på grunn av sviktende elbil salg.

Så spørs det om elbilsalget er så dårlig som click bait media skal ha det til? https://evmarketsreports.com/european-ev-sales-rise-98-in-september-2024-despite-overall-market-decline-of-61/

Det kan nok være et litt mer nyansert bilde enn overskriftene de siste månedene som slår fast at elbilsalget stuper, og ingen vil ha elbil lenger...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Moas

#12
https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-fall-pa-42-prosent/294383

Litt mer info om problemene. De ansatte krever altså 7% lønnsøkning før 1.12. Ledelsen vil kutte 10%. Totalt må de kutte 10 mrd. for å overleve. Det er også VW delen som går dårligst.

Her er det åpenbart mye å ta tak i. De må nok i praksis stenge Wolfsburg og begynne på "skratch". Musk har sikkert noen tips om hvordan det skal gjøres, etter hva han har gjort utenfor Berlin og med nedbemanning av firmaer som "X", men da må de få han i tale før han blir statsråd for den nye presidenten om noen dag.

Hvis alle innsparingsplaner går dårlig de neste ukene så vil jeg faktisk fraråde folk å kjøpe VW til vi vet om VAG består slik vi kjenner selskapet. I verste fall så kan alt låse seg og det kan bli konkurser både her og der. Blir VW den nye "Fisker" light utgaven?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N shareholder

Øyvind.h

Spørs om de kan og vil bruke Musks fremgangsmåte, selv om hans brutalitet sikkert er bedre for selskapets økonomi.Volkswagen planlegger å si opp rundt 5% av alle ansatte i VAG. 
Musk har vel forsøkt å sparke 10, og helst nærmere 20% av sine ansatte bare siste år.
Å knytte koblinger til Musk, selv om Tesla pt går bra, spørs om er noen god ide mtp Teslas nye image?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel_0007

#14
Problemene til vw gir litt flashback til britiske bil industrien, noe av grunnen til den gikk ad dundas var jo fagforeningene som beskyttet de ansatte. Personlig hadde jeg blitt forbanna ved å gå ned 10% i lønn mens ledelsen tjener millioner.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA