Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Svk

Sitat fra: JorEl på søndag 28. april 2024, klokken 09:59Takker for at noen ser på innleggene mine :+1:  ;)

Biler som ikke produserer gift når man bruker dem, er å foretrekke.
Men der man ikke kan eller vil bruke elmotor, så kan man kanskje lure inn en liten ice-motor for å lade elbilen. Altså en Hybrid.
Når man bor laangt fra tettsteder og ladere, så er man fritatt for å bruke kun elmotor, synes jeg.
Hybrid er fett, sånn i teorien. Men service på to driv-systemer suger. Men en bitteliten motor, som man kan slå på for å lade batteriet, som man kan lett kan bytte ut, hadde vært fint. I stedet for ICEbiler, naturligvis.
Kjørt hybrid fra okt 15 til jan 23.
Vil nå ikke si det blir dobbelt?

Hybrid systemer krever vanligvis lite ekstra

Electric cars in Norway

SitatKjørt hybrid fra okt 15 til jan 23.
Vil nå ikke si det blir dobbelt?

Hybrid systemer krever vanligvis lite ekstra
Godt poeng :+1: hører forøvrig at hybridbiler har fått et skikkelig oppsving i Sverige :o sikkert pga elbil med god rekkevidde plass og awd er fortsatt dyre

Her i Norge selges det vel ikke mye hybridbiler sammenlignet med elbiler? Noen få prosent kanskje?  Eller roter jeg nå igjen?

Superman

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 28. april 2024, klokken 14:39Godt poeng :+1: hører forøvrig at hybridbiler har fått et skikkelig oppsving i Sverige :o sikkert pga elbil med god rekkevidde plass og awd er fortsatt dyre

Her i Norge selges det vel ikke mye hybridbiler sammenlignet med elbiler? Noen få prosent kanskje?  Eller roter jeg nå igjen?
Nybilsalget i 2023 - andel i prosent (ref. tek.no):

• Elbiler: 82,4 %
  • Bensinbiler: 1,2 %
  • Dieselbiler: 2,5 %
  • Hybridbiler: 13,9 % (både ladbare og ikke ladbare)
  • Hydrogenbiler: 0,0016 % (2 stk.)

Totalt antall nybilregistreringer i 2023: 126 953 biler

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3E2JL0/dette-ble-de-mest-solgte-bilene-i-2023
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

JorEl

Godt poeng :+1: hører forøvrig at hybridbiler har fått et skikkelig oppsving i Sverige :o sikkert pga elbil med god rekkevidde plass og awd er fortsatt dyre

Her i Norge selges det vel ikke mye hybridbiler sammenlignet med elbiler? Noen få prosent kanskje?  Eller roter jeg nå igjen?
[/quote]
Er overbevist om at tallene, elbil vs hybrid, hadde vært annerledes om det ikke hadde vært for insentivene.
Har de ikke tatt bort elbil-insentiver i Tyskland? DA kan vi følge med på utviklingen der mtp el vs hybrid.

Edit; ble litt rot med siteringen, fikk dobbel sitering.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Ingeniøren

Var det noen som sa at hydrogen var fremtiden, Toyota kanskje ...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

vinterdekk

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. april 2024, klokken 16:12Var det noen som sa at hydrogen var fremtiden, Toyota kanskje ...

Hydrogen virker som en distraksjon, som atomkraftdebatten her hjemme. Ja begge deler har en plass men jeg ville ikke lagt penger på ett stort gjennombrudd de neste ti årene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Svk

Er vi ikke ferdige med hydrogen og naturgass?

Ser transporten fortsatt kjører litt naturgass,men er vel helt dødt i personbil/varebil

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på søndag 28. april 2024, klokken 16:27
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. april 2024, klokken 16:12Var det noen som sa at hydrogen var fremtiden, Toyota kanskje ...

Hydrogen virker som en distraksjon, som atomkraftdebatten her hjemme. Ja begge deler har en plass men jeg ville ikke lagt penger på ett stort gjennombrudd de neste ti årene.

Kraftsystemet trenger roterende masse...dvs regulerbar produksjon. Hydrogenkraftverk kan være en mulighet. Det er egentlig vind og sol som er distraksjonen fordi det vil være klin umulig å få til en stabil kraftforsyning med kun dette. Bare vent å se utviklingen de neste 10-20 år og du vil få høre om flere nye regulerbare kraftverk og kanskje noen av dem vil være hydrogenkraftverk også.

Electric cars in Norway

Ja jeg merker jeg er mer og mer åpen for hydrogenbiler

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. april 2024, klokken 19:37

Kraftsystemet trenger roterende masse...dvs regulerbar produksjon. Hydrogenkraftverk kan være en mulighet. Det er egentlig vind og sol som er distraksjonen fordi det vil være klin umulig å få til en stabil kraftforsyning med kun dette. Bare vent å se utviklingen de neste 10-20 år og du vil få høre om flere nye regulerbare kraftverk og kanskje noen av dem vil være hydrogenkraftverk også.

Sol og vindkraft er en god kombinasjon med hydrogenproduksjon, og på sikt hydrogenkraftverk. Men vi har mulighet til å justere kraftmarkedet med eksisterende vannkraftverk og importere atomkraftstrøm fra naboland så jeg tør ikke gjette når vi får hydrogen eller atomkraftverk i Norge ..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på søndag 28. april 2024, klokken 21:44
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. april 2024, klokken 19:37

Sol og vindkraft er en god kombinasjon med hydrogenproduksjon, og på sikt hydrogenkraftverk. Men vi har mulighet til å justere kraftmarkedet med eksisterende vannkraftverk og importere atomkraftstrøm fra naboland så jeg tør ikke gjette når vi får hydrogen eller atomkraftverk i Norge ..
Enig. Jeg trur også at soling vindkraft (bare havvind vel å merke, er imot vindmøller på land ;D  ) er en god kombo og så må vi jobbe videre med å få hydrogen prod og hydrogen kraftverk

Syklist

Sitat fra: JorEl på søndag 28. april 2024, klokken 09:59Takker for at noen ser på innleggene mine :+1:  ;)

Biler som ikke produserer gift når man bruker dem, er å foretrekke.
Men der man ikke kan eller vil bruke elmotor, så kan man kanskje lure inn en liten ice-motor for å lade elbilen. Altså en Hybrid.
Når man bor laangt fra tettsteder og ladere, så er man fritatt for å bruke kun elmotor, synes jeg.
Hybrid er fett, sånn i teorien. Men service på to driv-systemer suger. Men en bitteliten motor, som man kan slå på for å lade batteriet, som man kan lett kan bytte ut, hadde vært fint. I stedet for ICEbiler, naturligvis.
Enig både med tanke på forurensning og at 2 drivsystemer gjør ting mer komplisert.

Dersom hybrid, gjerne serie-hybrid slik som BMW i3RX eller Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto (Wankel har jeg sansen for, gir mindre vibrasjoner.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

JorEl

Sjekket Mazda mx30...valget er for enkelt dessverre ;)
Elbil     290Knok
Hybrid    443knok
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Per Inge Østmoen

Jeg har og kjører elbil, og vil aldri gå tilbake til bensin eller diesel.

Elbil gir bedre kjørekomfort, og vissheten om at jeg ikke brenner vekk ikke-fornybare petroleumsressursser er også god å ha med seg. Det er ikke bilene og veitrafikken som står for de største klimagassutslippene, men vi og verden kan likevel ikke fortsette å kjøre bort oljeressursene - som vi trenger til mange andre formål.

Elbil er en viktig teknisk forbedring innen transport. Både teknisk og ressursmessig er eldrift totalt overlegent.

I den offentlige debatt blir det ofte påstått at elbilene fører til at vi må ha landbasert vindkraft i store mengder. Men det er feil. NVE har beregnet at dersom alle Norges nesten 3 000 000 privatbiler gikk på strøm, ville merforbruket bare bli på 9,9 TWh årlig. Totalt sett vil imidlertid energiforbruket bli mye mindre, fordi eldrift er langt mer energiøkonomisk.

Elektrisk drift er overlegent best. Når vi får bedre batterier enn den egentlig utdaterte Lithium-Ion teknologien gir mulighet for, vil få om noen ha fossildrevne biler. Uansett har elbilen allerede nå de klart fleste fortrinn på sin side.

Men vi må kjempe for å beholde den førerkontrollerte privatbilen. Vi må være på vakt mot planer om å påtvinge oss alle selvkjørende biler. Selvkjørende biler fjerner all kjøreglede, og gjør mennesker til passive passasjerer i egne biler. Derfor må vi være oppmerksomme på denne truselen mot bilens frihet og vår kjøreglede.

Men altså - elektrisk bil er best, det er viktig. Elbilen er viktig og egentlig avgjørende for privatbilens fremtid, siden oljeressursene er endelige.

turfsurf

Sitat fra: Per Inge Østmoen på lørdag 25. mai 2024, klokken 12:22Jeg har og kjører elbil, og vil aldri gå tilbake til bensin eller diesel.

Elbil gir bedre kjørekomfort, og vissheten om at jeg ikke brenner vekk ikke-fornybare petroleumsressursser er også god å ha med seg. Det er ikke bilene og veitrafikken som står for de største klimagassutslippene, men vi og verden kan likevel ikke fortsette å kjøre bort oljeressursene - som vi trenger til mange andre formål.
Samme her. T.om. uten å ta i betraktning miljøfordelene med elbil, så ville jeg valgt elbil foran fossilbil. Tar man de med i betraktningen er jeg villig til å betale mere. Bare ikke si det til politikerne.

Sitat fra: Per Inge Østmoen på lørdag 25. mai 2024, klokken 12:22Men vi må kjempe for å beholde den førerkontrollerte privatbilen. Vi må være på vakt mot planer om å påtvinge oss alle selvkjørende biler. Selvkjørende biler fjerner all kjøreglede, og gjør mennesker til passive passasjerer i egne biler. Derfor må vi være oppmerksomme på denne truselen mot bilens frihet og vår kjøreglede.
Her er jeg uenig. Folk gjør for mye irrasjonelle ting på veiene, og forårsaker for mye skade. Det kommer uansett fartssperre o.l. som vil drepe kjøregleden. Nei, fremtiden er selvkjørende biler. Så for man kanskje lov å styre litt de siste 100 meterne opp til hytta.

Dette fra en som er glad i å kjøre bil, og kjører mye. Personlig kjøring blir nok kun en baneaktivitet i fremtiden, men det er nok lenge til.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA