Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første bil: Model Y, Kona eller MG?

Startet av CarlJonassen, søndag 01. september 2024, klokken 21:35

« forrige - neste »

edyrli

Innenfor det nye budjettet så kan du også få en ny Honda e:Ny1. Den er på kampanje til 299.900.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på tirsdag 03. september 2024, klokken 09:03Jeg har aldri eid en Tesla Model 3, men har kjørt både eldre og den helt nye. Jeg ville IKKE kjøpt en 2020-2022 Tesla model 3til 310-330k. Du kan få en helt ny Tesla Model 3 til 355k fra Tesla, eller 365k hvis du vil ha med tilhengerfeste. Forbedringene på den nye TM3 er store, jeg vil nesten si at det er en helt annen bil enn den gamle. Uansett, reis til Tesla og ta en god prøvetur, helst litt lenger enn en time, for å se om du kan bli vant til at styring av vindusvisker og blinklys skjer på rattet. Selv synes jeg det var en bra løsning, men jeg vet mange som synes det ikke fungerer for dem overhodet.

Etter hva jeg har lest er jeg helt enig med THE. Kjøp heller ny. Er jo et kupp. Er jo greit å ha mindre støy og bedre fjøring når en skal kjøre så langt hver dag, og der er jo den nye Model 3 bedre enn den gamle.

Du får og 2,99% rente i 3 år om du bestiller en de har på lager, eller på vei inn levert før månedsskifte. Utgjør en fet bunke tusenlapper den besparelsen og.
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 03. september 2024, klokken 10:26
Sitat fra: CarlJonassen på tirsdag 03. september 2024, klokken 08:51Oppklaring:
- Budsjett var rundt 500k men vi tenker å nedjustere til 250 - 400k
- Pendleravstand daglig er ca 90km hver hvei, 180km totalt.

Hva med Volvo EX30?

Rar tråd. EX30 er jo knøttliten baki.

Jeg ville sett på brukt ID3 med 58 kwh batteriet, ny model 3 RWD, brukt ID4 o.l.

Moas

Med denne kampanjeprisen så virker ikke denne modellen så overpriset heller:
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

CarlJonassen

Takk for svar!

Heller mot en Tesla Model 3 RWD ny med facelift. Min eneste bekymring der er om den er god på vinterføre, da jeg hører at folk anbefaler awd og long range eller model Y.

Noen med TM3 på østlandet som kan si noe om vinteregenskapene? Den skal som sagt pendles litt nedover østfold, og ellers noen turer til Geilo og Hovden ila sesongen. Tenker jo atdet å leggei 80-100k ekstra for en long range awd eller en model Y blir litt unødvendig? Prøvde en TM3 idag og virket som en veldig god bil.

Moas

La oss si at du risikerer å få plunderer og heft noen dager i året vinterstid med 2wd vs 4 wd og forskjellen utgjør 100k kr. Er dette i så fall hvert å betale ca. 2000 kr per mnd. i kapitalkostnader?

Jeg vet for min del svaret etter 30 vintersesonger: jeg skal aldri mer kaste bort penger på 4wd!
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

turfsurf

AWD vs 2WD går ikke bare på plunder og heft men og komfort. Hele vinterhalvåret vil man sette pris på AWD. Så det kommer veldig an på bruksmønster. Har kjørt 2WD i over 20 år før jeg kjøpte AWD, og har kjørt en miks de siste 15. Skal aldri ha bil med 2WD igjen så lenge jeg bor i Norge.

Når det er sagt så klarer man seg jo med 2WD, og Model 3 RWD er en bil som er helt suveren til bruksmønsteret som er forespeilet, og ett virkelig gunstig kjøp. Det mest negative er bagasjeromsluken men som jo er til å leve med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Tror ikke du vil plages på vinterføre med 2wd. Elbilene har meget god motorkontroll og dermed god fremdrift på vinterføre. Bilen er også ny med nye vinterdekk - dette betyr mye, så 3. Vinter kan bli verre enn første.

Hadde ID. 4 rwd i 2 år, og selv med mye fjellkjøring var det ikke noe problem. Men i fjor januar da det var snøstorm i Oslo, og jeg måtte kjøre en del, var det digg  med 4WD - selv om jeg aldri får vite om det egentlig var nødvendig.

Jeg tror 4wd er viktigst i dyp snø og helt særskilte "underkjølt regn på snødekket vei", samt "lukeparkeribg i Oslo over brøytekanter". På første er bakkeklaring antagelig viktigere enn hjuldrift.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

#23
Det som er viktigst nå er å ta stilling til om du vil gi penger til fyren som lar tvilsomme politiske standpunkt blomstre på sosiale medier, og som selv trekker frem Tucker Carlsons intervju med en holocaust-fornekter og kaller det "interessant, verdt  se".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kires

Tesla startet henvisningprogrammget sitt igjen i dag, slik at du får 11500 i rabatt på bestilling av ny bil ved bruk av henvisningskode. Utrolig mye bil for pengene på Model 3 RWD nå
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

RJK

Sitat fra: daktari på torsdag 05. september 2024, klokken 08:28Tror ikke du vil plages på vinterføre med 2wd. Elbilene har meget god motorkontroll og dermed god fremdrift på vinterføre. Bilen er også ny med nye vinterdekk - dette betyr mye, så 3. Vinter kan bli verre enn første.

Hadde ID. 4 rwd i 2 år, og selv med mye fjellkjøring var det ikke noe problem. Men i fjor januar da det var snøstorm i Oslo, og jeg måtte kjøre en del, var det digg  med 4WD - selv om jeg aldri får vite om det egentlig var nødvendig.

Jeg tror 4wd er viktigst i dyp snø og helt særskilte "underkjølt regn på snødekket vei", samt "lukeparkeribg i Oslo over brøytekanter". På første er bakkeklaring antagelig viktigere enn hjuldrift.
Tror jeg vil snevre det inn til RWD. Under rette forhold er min FWD temmelig elendig, og jeg mistenker en RWD hadde ikke opplevd like stort problem.

Men må si jeg kan telle på en hånd antall dager i løpet av en vinter der jeg opplever problemer. Dog, ingenting jeg har slitt stort med. Enkelte påkjøringer i t-kryss, der jeg har måtte rygge bittelitt bakover for å få litt fart bare!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elektro12

Sitat fra: Kires på torsdag 05. september 2024, klokken 09:54Tesla startet henvisningprogrammget sitt igjen i dag, slik at du får 11500 i rabatt på bestilling av ny bil ved bruk av henvisningskode. Utrolig mye bil for pengene på Model 3 RWD nå

Hvordan fungerer det? (Rent praktisk)

Kires

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 05. september 2024, klokken 11:01
Sitat fra: Kires på torsdag 05. september 2024, klokken 09:54Tesla startet henvisningprogrammget sitt igjen i dag, slik at du får 11500 i rabatt på bestilling av ny bil ved bruk av henvisningskode. Utrolig mye bil for pengene på Model 3 RWD nå

Hvordan fungerer det? (Rent praktisk)

Alle som har en Tesla fra før har en link de kan dele med deg. Bestiller du bil via den linken får du 11.500 i rabatt.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

RJK

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 05. september 2024, klokken 11:01
Sitat fra: Kires på torsdag 05. september 2024, klokken 09:54Tesla startet henvisningprogrammget sitt igjen i dag, slik at du får 11500 i rabatt på bestilling av ny bil ved bruk av henvisningskode. Utrolig mye bil for pengene på Model 3 RWD nå

Hvordan fungerer det? (Rent praktisk)
Du må klikke på linken du får fra en Tesla-eiier for å bestille bil med rabatten. Så om salget går i orden har du spart 11,5 K og linkens opphav får 5 750 på Tesla-kontoen sin til å handle i butikken dems, eller til å betal SuC-ladinger skal og gå an, så vidt jeg har fått med meg.

Ordningen er dog begrenset til 10 per år per bruker som gir ut referal-kode.

For mer spesifikke opplysninger, så finner du dette på telsa sine sider. Bare gogle Tesla referal program og velge Norge og Norsk for å lese på norsk! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

#29
Sitat fra: THE på tirsdag 03. september 2024, klokken 09:03Jeg ville IKKE kjøpt en 2020-2022 Tesla model 3til 310-330k.
Tja, kjøper du en pre-Highland så får du også med:
-Ekte parkeringssensorer (ikke Tesla "nightmare" Vision)
-Girspake
-Blinklysspake m.fl.
-Ikke ISA varsler
-De beste tm3 lysene før de rare Highline utgavene

Og med 2022 så ser det ut som barnesykdommene fra tidligere modeller også er borte :+1:

Alt har en verdi, også senere på bruktmarkedet. Kanskje bruktprisene blir som gode og dårlige vin-årganger?
F.eks. er de rare rattene til nyere Model S ikke så "hotte" på bruktmarkedet så vidt jeg vet..?
 
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA