Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

filtvet


Electric cars in Norway

Uni buss saken kommer opp på politisk i kvarter i nrk radio nå om noen minutter :+1:

Et kommunalt bussselskap kan gå konkurs. Dette er blå russ politikk på sitt aller verste :D

Legg Unibuss inn som en avdeling i kommunen - case closed :+1: la nå de i Unibuss få kjøre buss da... det er de gode på ....ikke sitte å sloss med kemneren  ;D

ToWalkOrDrive

#212
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 26. april 2024, klokken 07:31Uni buss saken kommer opp på politisk i kvarter i nrk radio nå om noen minutter :+1:

Et kommunalt bussselskap kan gå konkurs. Dette er blå russ politikk på sitt aller verste :D

Legg Unibuss inn som en avdeling i kommunen - case closed :+1: la nå de i Unibuss få kjøre buss da... det er de gode på ....ikke sitte å sloss med kemneren  ;D

Ja, det med å saksøke et offentlig eid foretak blir jo bare helt idiotisk. Nesten som det ikke burde vært lov. Som om hvis jeg eide to selskaper - ett som jobbet med å skrelle poteter og ett som kappet dem opp. Det som skreller tar opp lån på 2 millarder, og betaler 1 milliard av de til selskapet som kapper dem opp, og så tar oppkapperselskapet og saksøker skrellefirmaet, og slår dem konkurs. Jeg har da tjent over 1 milliard, mens det er finansinstitusjonene som taper penger liksom asså.

Unibuss er eid av Sporveien. Sporveien er eid av Oslo kommune....

Like teit som når myndighetene gir bot til et offentlig eid sykehus. Hvordan i huleste skal det kunne hjelpe noen?
https://www.nrk.no/rogaland/helse-stavanger-far-bot-pa-2_7-millioner-kroner-1.16800489
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

https://www.elbil24.no/nyheter/kan-kapre-gjev-london-kontrakt/81457457

Britene har skjønt hva som kreves av elbusser, massivt 532 kwt batteri gir nok rekkevidde, kunne sikkert trengt det her og men med et dekk.
Model 3 2019 LR Rwd

sjokomelk

Det er 511kWh batteri i BYD leddbussene som går mange steder rundtomkring i Norge allerede. Så akkurat det er ingen stor nyhet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Det står så mye hårreisende om buss og bussvei i Stavanger-området. De holder på å bygge en Buss-intercity-lignende ting hvor bussene kjører midt i veien, og gjennom (rett frem) i rundkjøringer. Så langt vel og bra. Litt av grunnen var at de skulle kunne gjøre om til bybane når de vil, men og at 24 meters busser skal kunne brukes. Prislapp: et sted nord for 11 milliarder (inkl en 2km strekning på 2,4 milliarder). Nå når mye av hoved traséen begynner å bli ferdig sier det interkommunale buss-anbuds-selskapet at:
 "neeeii...det krever større batterier i 24 meters busser, så vi anbefaler å gå for 18 meter leddbuss. Hvis ikke blir det mindre plass til passasjerer". Vi kan bare lade på Forus.
Bare denne uttalelsen høres ekstremt merkelig ut. En kan vel ikke bruke mer enn 6 meter ekstra plass med batterier om en øker busslengden med 6 meter?? I tillegg er det jo en svært rar måte å løse det på. Her har de brukt over 11 milliarder på å lage en bussvei som skal tåle 24 meters busser, og så stryker de det ut på denne måten??

Og så var det en politiker som sa:"Det var synd vi ikke kunne bruke 24 meters busser, fordi de ikke kunne snu i Byterminalen i Stavanger", mens de som hadde peiling svarte: "du kan lettere snu med 24-meters busser fordi den har to ledd, og byterminalen er ingen problem. Det har vi jo testet". Så noen forer politikerne med feilinfo. Kanskje for å påvirke hvilken leverandør som blir valgt? Og alt dette er bare lokale medier som får opp i dagen. Tydeligvis veldig dårlig infoflyt mellom de som bør snakke sammen.

Og så kom tredje punkt: Nei, fremdrift på to akslinger i stedet for en, eller i det minste drift på midtre aksling, nei det skal de ikke ha fordi veiene skal være åpne og gode. Say what? Bussene sto jo i de minste bakkene i vinter. Og dersom en absolutt skal ha drift på kun det bakerste leddet på leddbussen så kan de sikkert få kjøpt det brukt fra Oslo, som så kan kjøpe noe bedre. Er jo mer snø i Oslo.

Nei, blir jo helt matt av dette her... Anbudet er jo og for 2026, så en kunne jo håpe på bedre busser på den tiden og.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Høres bedre ut en trikk uansett. Men vanlige 18 meteren på vanlig vei hadde kanskje frigjort 11 mrd til å kjøpe dobbelt så mange busser pluss drift i mange år?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

#217
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. juni 2024, klokken 18:01Høres bedre ut en trikk uansett. Men vanlige 18 meteren på vanlig vei hadde kanskje frigjort 11 mrd til å kjøpe dobbelt så mange busser pluss drift i mange år?

Ja, om de bare bygde vanlige kollektivfelt kunne de hatt enormt med penger til overs til å drive bussene rimelig. Nå er det varslet at Rogaland Fylkeskommune må spare penger og kanskje Redusere busstilbudet. Er til behandling i fylket.

Bilde av ett av de største bussvei-kryssene. Dette er ikke det dyreste krysset. Det dyreste strekket ligger et par km nord, og koster 2,2 milliarder for 2km.

Nå skal de ha trær mellom bussfeltene og bilveien, og bruke meter på det, og det å kjøpe hagene til folk koster mye penger.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#218
Derfor gikk det så galt i vinter ;D og jeg tror de vil bli flinkere til å ha reserveløsninger neste vinter det blir samme type vær som vi hadde sist vinter.

Se de 2 bildene. Her er fra NRK om rapporten til Norconsult: https://www.nrk.no/stor-oslo/gransking-av-ruter-etter-busskaos-i-vinter-klar-1.16925057

Ser TU skriver også om dette men den er på pluss + og det har ikke jeg


NRK kopi:

Norconsult har gransket Ruter og peker på tre hovedårsaker:
  • Utilstrekkelig vintervedlikehold av veiene
  • Feilberegnet energiforbruk
  • Problemer med ladeinfrastrukturen
Norconsult peker også på at årsakene for seg selv ikke utløste kaoset i vinter, men fordi at alt skjedde samtidig.
I tillegg peker de på rekke forhold som også bidro til forsinkelsene og innstillingene:
  • Bussenes kjøreegenskaper
  • Dårlige dekk
  • Manglende beredskap for vinterdager
  • Mangelfull opplæring av sjåfører
  • Tekniske feil på gamle busser

eisa01

Noen som har funnet Norconsult-rapporten? Er ikke på Ruter sine sider

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA