Plutselig fall i batteriprosent

Startet av @phelion, fredag 04. januar 2019, klokken 11:48

« forrige - neste »

@phelion

Hei - har ikke funnet noen andre som har nevnt dette fenomenet: Jeg kjører (Leaf 40 kw) jevnt oppover en stigning som krever litt ekstra strøm i ca 80 km/t, ser ned på batteriet, og oppdager plutselig at batteriet "raser" nedover i prosent! Det går fra f.eks 33 % via 31, 29,27, 26 % på få sekunder. I det jeg kommer til sletta på toppen av stigningen og slipper opp gassen, bykser prosenten tilsvarende oppover igjen, tilbake til litt under % det begynte med, noenlunde som forventet bruk. Har opplevd det ca 2-3 ganger, antakelig flere uten at jeg har fått det med meg. Leverte inn bilen på merkeverksted, og visste svaret med en gang: De fant beskrivelsen underlig og ukjent, og fant heller ingen feil, da kjørecomputeren ikke ga feilmelding. Anyone?

En annen, faktisk litt skuffende sak, er at jeg etter et halvt år med nye Leaf, opplever at den sluker atskillig mer strøm i minusgrader - og veldig "ujevnt" mye/lite i forhold til 14' 25kw jeg hadde i 4 år... - samt at varmepumpa bråker under samme forhold.

zoom

Sjekk Bjørn Nyland sin road trip video "hyundai ioniq vs new nissan leaf" på youtube, ca 8 min inn i filmen er han bort i det samme fenomenet med plutselig dropp i soc.

mizzle

Opplevde samme på E18 inn mot Oslo i omtrent samme % som deg, ingen oppoverbakke for min del men lå vel i 100-110km/h

Skrotten

Opplevde dette i dag, lå i 110 på motorvei, droppet batteriprosenten fra 44 til 22 prosent i en liten oppoverbakke og på sletta gikk den opp igjen til 36. Det var 18 minus og jeg hadde kjørt på motorvei i ca 17 minutt.

Leaf 40kwh 2020 mod.

leafnor

Lav SOC, kaldt, også kaldt batteri. Motbakke.
Relativt varm sommer så er det stort strømuttak pga av varme på, stigning og i kulde større luftmotstand. Det kalde batteriet har og noe større motstand. Alt fører til stort spenningsfall i batteri pga strømmen som går, og det skjer er stor uballanse på spenning mellom celler. Kan tippe du er opp mot 0,5V mellom laveste og høyeste celle i slik situasjon.
Til daglig i aksellerasjoner er det og slik, men i en lang stigning er tilstanden "vedvarende" og BMS begynner å kalkylere SOC bassert på det den ser. Ser jo noe unormalt som den tenker er normalt, og får SOC verdi som er langt fra "normal".
Enkelte ganger kan det komme en feilmelding om å besøke forhandler eller at det er en feil i systemet når dette skjer. Grunnen er den samme, batteri med stor uballanse over tid er det feil på, men da når parkert. Men altså, det skjer også når en får en driftsituasjon som blir "lang tid" som i tilfeller lang stigning, stort effektuttak.
Det her burde forhandler vite. Men med så mye annet "nytt", alt kan ikke læres dag 1. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Dag_Erik

Jeg har hatt min bil i 3 år. Har opplevd dette én gang. Og omstendighetene er de samme som andre nevner.
Høy hastighet i kulde med lav SOC. For min del var det -16, 110km/t akselerasjon.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Jossemosse

Jeg har dette problemet "daglig" nå når det er ordentlig kaldt ute (-10, -15). Har Lierbakkene på motorvei til jobb, og konnerudbakkene på vei hjem. Siste tur hjem nå på slutten av en lengre tur, gikk batteriet fra 15% og til --% halvveis opp konnerudbakkene. Steg igjen til 5% etter litt kjøring på flata. Ganske så plagsomt
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

MievLeafe-tron

Vi er flere som har samme problem i kaldt vær her på Nordmøre. Er det noen løsning på dette problemet?

Vi har ikke klaget skriftlig i garantitiden 5 år... Eller går dette på 8 års garantien til Nissan på batteri?

Har en jeg kjenner som har klaget skriftlig og krevd å heve kjøpet i god tid før garantitiden på 5 år gikk ut. Saken pågår nå.

lisa-

Sitat fra: MievLeafe-tron på torsdag 08. februar 2024, klokken 13:27Vi er flere som har samme problem i kaldt vær her på Nordmøre. Er det noen løsning på dette problemet?

Vi har ikke klaget skriftlig i garantitiden 5 år... Eller går dette på 8 års garantien til Nissan på batteri?

Har en jeg kjenner som har klaget skriftlig og krevd å heve kjøpet i god tid før garantitiden på 5 år gikk ut. Saken pågår nå.

Jeg har dette problemet, men det gjelder ikke bare i kaldt vær, men også 15 plussgrader. Problemet blir dog mer synlig når det er kaldt.

Kontaktet forhandler og de mener det ikke skyldes kapasitetstap, men en feil i batteriet. Dermed dekkes det ikke av garanti lenger. 8 års garanti gjelder visst kun degradering.

MievLeafe-tron

Sitat fra: MievLeafe-tron på torsdag 08. februar 2024, klokken 13:27Vi er flere som har samme problem i kaldt vær her på Nordmøre. Er det noen løsning på dette problemet?

Oppdatering: Han jeg kjente fikk solgt bilen tilbake til forhandler for en god pris han var fornøyd med og kjøpte seg e-golf han er veldig  fornøyd med. Alt etter x antall brev fra advokat selvfølgelig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA