Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y med 7 seter reservasjon

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 12. juli 2021, klokken 08:10

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Andreas84 på tirsdag 25. juli 2023, klokken 15:59Y med 7 seter blir nesten perfekt.

De videoene jeg har sett av den virker å ha tilnærmet lik bagasjeplass som 5 setern. Den har fortsatt gropen under lokket. Med kun en liten forhøyning der setene er slått ned. Korrekt?

Jepp.
Det selges en alternativ plate over brønnen bak, om man ønsker seg flatt gulv med nedslåtte seter (3.part).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på tirsdag 25. juli 2023, klokken 16:18
Sitat fra: Andreas84 på tirsdag 25. juli 2023, klokken 15:59Y med 7 seter blir nesten perfekt.

De videoene jeg har sett av den virker å ha tilnærmet lik bagasjeplass som 5 setern. Den har fortsatt gropen under lokket. Med kun en liten forhøyning der setene er slått ned. Korrekt?

Jepp.
Det selges en alternativ plate over brønnen bak, om man ønsker seg flatt gulv med nedslåtte seter (3.part).
Sånn jeg forstår, så tar 3. seterad litt av bagasjeplassen, men egentlig ganske lite, når raden er nedfelt. Det er vel mest den ekstra plassen under den bake plata som mistes i forhold til en 5-seter.
Derimot mister man vel alt det rommet over bakre plata, når alle 3 seteradene er i bruk.

"Difference in Storage from Tesla Model Y - 5 vs 7 Seater
In the Tesla Model Y 5 seater, there are 2 bottom trunk wells, which provides plenty of storage space. In the 7 seater, there is no 2nd trunk well, because the seats take up that space.25. aug. 2022"

https://everydaychrisofficial.com/tesla-7seater/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

henrikr

Andre enn meg som har fått denne eposten med at 7 seter utgaven ikke blir tilgjengelig i overskuelig fremtid med oppfordring til å endre til 5 seter eller kansellere? For oss er det uaktuelt med noe annet enn 7 seter med 3 barn og venner og besteforeldre som passasjerer regelmessig.

Antar at dette er kroken på døra for MY med denne konfigurasjonen i Norge. Kjedelig, da dette virket som den ultimate bilen, men barna har vel nesten vokst ut av de bakerste setene på de 4 årene som har gått siden jeg bestilte...

"Snakk med en salgsrådgiver angående de neste trinnene i Model Y-bestillingen din
Din Model Y-bestilling med syv seter er ikke tilgjengelig for levering i overskuelig fremtid. Du kan velge en konfigurasjon med fem seter, velge fra våre ferdigbygde biler eller kansellere bestillingen din.

Be om en samtale med en salgsrådgiver for å diskutere preferansene dine og bekrefte neste trinn. Vær oppmerksom på at hvis vi ikke hører fra deg innen 14 dager, blir bestillingen din automatisk kansellert."

REN-BIL

Jeg fikk vel denne beskjeden muntlig i en  telefon til meg fra Tesla for ca ett år siden. Gikk over til 5 seter

nosi1202

Er det noe som helst som skulle tilsi at "Juniper" åpner for 7-seter som opsjon? Eller er det ingen strukturelle endringer som kan påvirke dette? er fornøyd med bilen jeg har, men ønsker sterkt et par seter til.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

RJK

Det blir vel et hypotetisk spørsmål siden det virker som Tesla ikke ønsker å levere 7-seter i Europa, hvor det vel har mer mening enn i USA etter mitt synspunkt.

Men skulle absolutt ønsket at den avgjørelsen endres.
Bosted Oslo

Rosstopher

Ja, Model Y 7-seter fins jo allerede. Å ikke tilby den i Europa er et bevisst valg av Tesla. Jeg tenker et hvis den blir tilgjengelig som 7-seter skjer det når Tesla ser at de må tilby det for å selge nok biler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

igniztion

Kan det ha noe med typegodkjenning/nyttelast å gjøre. Slik er vel stort sett strengere her enn over dammen.

Vet ikke hvordan det er med MY, men mange av elbilene i dette segmentet har forholdsvis lav nyttelast i forhold til plassen i bilen. Med 7 personer må de vel i snitt veie under 60kg for å kjøre lovlig i mange tilfeller.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

OleJA

Tipper det kan ha noe å gjøre med forskjellige krav til crashtester i Europa vs US. Tesla vil kun selge biler som har toppscore på disse testen. Kanskje avslører EU sine crashtester hvor ubeskyttet en sitter på bakre rad mens det ikke er krav om tilsvarende tester i US?

Radial

Også kjøres det jo NCAP tester i EU, de avslører en del issues.

Men helt seriøst, de bildene av Y'er med komprimert bak-ende diskvalifiserer Y som 7-seter umiddelbart etter mitt syn.

Ikke at en G9 trolig ser så veldig mye bedre ut, men Y må bli en sardinboks siden det er sykt trangt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Otkristo

Da nærmer det seg lansering av 7 seter. Sertifisering er godkjent. Spekuleres om levering nå i høst.
https://x.com/eivissacopter/status/1827371187258745340?s=46&t=cIlB1oMHt_Na1VEEKouXrQ

Otkristo

RJK

Er vel og spekulasjoner om at en 7-seter, sannsynligvis i Juniper-familien, vil bli litt lengre, da det og ryktes en 6-setersd utgave, og for det er dagens Y for kort. Og det vil og gi bedre beinplass til siste rad.

Ubekreftede rykter, men er flere videoer ute med disse spekulasjonene, som altså indikerer TMY Juniper vil komme i 4 versjoner! Fikk ikke med meg hva som skilte den siste versjonen ut fra den vanlige refreshed Y og 6 og 7-seters-utgavene.
Bosted Oslo

Otkristo

Da er 7-seter versjon av Model Y AWD tilgjegelig på tesla.no

Electric cars in Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA