Skrevet av Emne: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet  (Lest 192343 ganger)

smaug01

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1063
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #765 på: Torsdag 05. Juni 2014, klokken 17:49 »

Joda, man kan godt snakke stygt om nissan mekanikere, men da må det være når de har utført en dårlig jobb. Man kan ikke si at alle mekanikere i Norge er like late og slappe uansett hvilket bilmerke det gjelder. Man skal ikke påstå at de bare sparker i hjulene når man faktisk ikke vet om de gjør det.

Hva?! Påstår du at Nissan-mekanikerne ikke engang sparker i hjulene?


Det er en uting å komme med useriøse sleivspark, når man ikke engang klarer å treffe korrekt.

Det er ikke "Nissan" sine mekanikere som jobber hos f. eks. BNH og Brennes, men deres egne.

Jeg ser ikke helt hva du mener. Jeg påpekte korrekt et nydelig språklig selvmål på brassespark limt i vinklen fra Kjellebass.

Deretter forsøker du å si at et sleivspark skal treffe korrekt? Da blir det jo ikke noe sleivspark, men et tvert i mot et bra skudd. Fotball er kanskje ikke helt din greie?

Hvis du lurer på hva som lå bak synes jeg i likhet med de aller fleste her at det er vanvittig at "autoriserte" Nissan serviceselskaper skal ende opp med en netto timepris på langt over 2000 kr. for tidenes enkleste service, som strengt tatt mest bærer preg av visuell kontroll. Men det er jo folk som betaler kollekt for å sikre seg et "liv etter døden", så mange er kanskje ikke så kritiske til hva de bruker penger på.


Timepris på 2000 kr er jo bare tull. At du angir servicen nærmest som en "visuell kontroll" er også bare svada etter min mening ( og den regner jeg med at jeg får lov å ha , selv om du ikke er enig.)  Bilmekaniker er du nok ikke !  Det er MYE jobb som skal gjøres på en Leaf om ting skal utføres korrekt, og det er ikke for mye forlangt at folk får betalt for jobben de gjør. At du synes bilmekanikere skal ha "knapper og glansbilder" i lønn , og at du også synes at alle tjener altfor mye på tjenester du vil kjøpe , sier mere om deg enn om dem. Igjen : dette er min personlige mening , og mitt sleivspark til deg ; vær så god. :P
Er jo bare å se på bildet jeg la ved så ser man jo at første service er 99% er visuell kontroll, resten er filterbytte.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5308
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #766 på: Torsdag 05. Juni 2014, klokken 18:11 »
smaug1: Det hjelper jo ikke forhandlerens mekaniker om det "bare" er en visuell kontroll, hvis han/hun må bruke 2 timer på å demontere og montere det som skal visuelt kontrolleres.

Og igjen: dersom Nissan har skrevet at "bremsene må demonteres" så er det Nissans "ansvar". At forhandlerens mekaniker skal ha betalt for å gjøre det som Nissan spesifiserer, er naturlig.

Diskusjonen om "HVA" som skal gjøres er en annen diskusjon enn den om timeprisen og antall timer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1063
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #767 på: Torsdag 05. Juni 2014, klokken 18:34 »
Har du "demontert" bremser før? Hvor lang tid tror du det tar og hva ser du for deg at det innebærer?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5308
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #768 på: Torsdag 05. Juni 2014, klokken 20:46 »
Har du "demontert" bremser før? Hvor lang tid tror du det tar og hva ser du for deg at det innebærer?

Jeg har sittet og sett på mekanikeren gjøre det på en Leaf. I tillegg har jeg fått det gjort på flere VW Golf CityStromer.

Hvis man (runde tall) sier 10 minutter for å demontere, 10 minutter for å rense/smøre, 10 minutter for å montere så betyr det 2 timer per bil. Det går selvsagt raskere hvis alt er klart, men mekanikeren må jo også hente bilen, finne frem verktøy, rydde opp, kjøre ut bilen, fylle inn skjema, osv.

Uansett, poenget mitt var ikke å diskutere om det var 2 timer eller 1 time som var korrekt, men å påpeke at det er feil å skylde på forhandlere at Nissan krever bremsene demontert. Likeledes er det feil å skylde på Nissan hvis en forhandler krever 8000 kr i timelønn! :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1063
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #769 på: Torsdag 05. Juni 2014, klokken 21:48 »
Nissan legger føringer for dette det skjønner du vel? Nissan kan godt si at en service skal koste 1000kr, 2000kr osv men de velger å ikke sette en fastpris slik andre gjør. Det er klart at Nissan Nordic må selvsagt ta sitt ansvar for dette prissurret. Det er heller ikke sånn at et verksted MÅ tjene kjempe mye på alt. Det kan hende at kanskje service er lurt hvis det går i null og så får heller deler som faktisk blir slitt koste det det koster. Jeg tror de fleste synes det er en smule urimelig at når deler eller olje ikke blir byttet så koster det fortsatt nesten like mye som en vanlig bil hvor vi vet at de tar 250kr literen for olje, et par hundre kr pr filter osv. Blir de vanlige bilene sponset da av fabrikken for å holde lavt prisnivå?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5308
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #770 på: Torsdag 05. Juni 2014, klokken 22:36 »
smaug01: Du misforstår meg.

Det jeg sier, enda en gang, er at Nissan og forhandlernettet er to separate firma. Kritiser dem gjerne - jeg er enig i mye, men kritiser Nissan for det Nissan er ansvarlig for, og forhandlerne for det de er ansvarlig for. (Dette var en originalt noe jeg skrev for flere måneder siden til noen som jeg mente surret med dette.)

Det er ikke forhandlerne som er ansvarlige for at Nissan sier at bremsene skal demonteres for å få stempel i boken, for eksempel. (Hvilket er det jeg minnes det handlet om for flere måneder siden.)



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Arnt Helge

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 23
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #771 på: Tirsdag 24. Juni 2014, klokken 08:43 »
Autocenteret Åsane har senket prisen betydelig på 2.års service. Fikk pris på 3064,- på min 2012mod. Artikkel på elbil.no 30/5 fortalte om lesere som hadde fått pris på kr 5077,-. Her skjer det noe i riktig retning.!
« Siste redigering: Tirsdag 24. Juni 2014, klokken 08:47 av Arnt Helge »
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

reptil

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 180
  • 2,5 år på baken nå..... 53000 km
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #772 på: Tirsdag 24. Juni 2014, klokken 12:49 »
Ikke verst...
(vet du hva prisen er på 1. års og....?)
Svart Leaf Acenta

bno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #773 på: Torsdag 24. Juli 2014, klokken 16:35 »
Hadde bilen til service idag hos Ålgård auto. Pris (standard arbeid) 4996,- Det reagerte jeg på på stedet og ga uttrykk for det og jeg møtte noe forståelse hos dem i verkstedsmottak. Har sendt en mail til selgere der jeg ga uttrykk for min misnøye med slike servicepriser og at jeg ved neste korsvei vender dem ryggen om jeg ikke får et prisavslag og at prisingen blir fair.

Videre har jeg tatt noen bilder og lagt ved mailen som viser at bilen er tilgriset av oljeflekker på seter, ratt og fremseter. Den ser ikke ut med det lyse trekkene. Beklager store bilder får endre senere.
« Siste redigering: Torsdag 24. Juli 2014, klokken 16:39 av bno »
Tesla Model ≡ Nektet mottat 21.6.19
Tesla Model ≡ Nektet mottatt 6.3.19
Hyundai Kona 4.9.18
2017 AmperaE Solgt
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag

BE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1520
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #774 på: Torsdag 24. Juli 2014, klokken 16:46 »
Jeg hadde nektet å ta i mot bilen så tilgriset som den var her! Utrolig amatørmessig arbeid!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

smaug01

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1063
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #775 på: Torsdag 24. Juli 2014, klokken 16:47 »
Skal ikke være mulig! Hadde hengt på telefonen til selger kom på døren og hentet bilen for rengjøring samt selvsagt tilgodelapp/ekstrautstyr.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4333
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #776 på: Torsdag 24. Juli 2014, klokken 18:20 »
Det var høyere priser enn jeg har opplevd og dårlig service. Hvis du har muligheten ville jeg gått et annet sted neste gang. Kanskje billigere også.
Min elektriske verden:
Nissan Leaf - solgt
Tesla Model S - solgt
VW e-Up
Tesla Model 3 - returnert pga. mangler og elendig service
Tesla Model Y - Avbestilt
Byton - reservert

bno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #777 på: Fredag 25. Juli 2014, klokken 12:39 »
Hadde bilen til service idag hos Ålgård auto. Pris (standard arbeid) 4996,- Det reagerte jeg på på stedet og ga uttrykk for det og jeg møtte noe forståelse hos dem i verkstedsmottak. Har sendt en mail til selgere der jeg ga uttrykk for min misnøye med slike servicepriser og at jeg ved neste korsvei vender dem ryggen om jeg ikke får et prisavslag og at prisingen blir fair.

Videre har jeg tatt noen bilder og lagt ved mailen som viser at bilen er tilgriset av oljeflekker på seter, ratt og fremseter. Den ser ikke ut med det lyse trekkene. Beklager store bilder får endre senere.

I dag tok jeg bilen bort til firma Ålgård auto. De beklaget situasjonen og tok bilen inn for interiør rensing. Ga meg en fossilbil nye i venteperioden og ba om mitt konto nr. for refusjon av service honnoraret.

Da har de rettet opp dette og saken er ute av verden. Likeledes regner jeg med at de skjerper inn på kvalitetskontrollen sin fremover. Liker ikke å være streng som her, men inn i mellom er det greit å sette foten ned. Honnør til firma som løser saken som her uten noe diggedarier.
Tesla Model ≡ Nektet mottat 21.6.19
Tesla Model ≡ Nektet mottatt 6.3.19
Hyundai Kona 4.9.18
2017 AmperaE Solgt
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag

sla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 104
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #778 på: Mandag 18. August 2014, klokken 12:36 »
2.års service (2012 modell) koster kr 3490 på Vestlandske Auto i Ålesund.
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

ingolfzp

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 41
    • Vis profil
Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
« Svar #779 på: Mandag 18. August 2014, klokken 16:56 »
Høylandet Auto AS (bl.a. Namsos, Høylandet, Brønnøysund)

Fikk følgende i svar på en generell henvendelse rundt "pris på service for Nissan Leaf":
Sitat
Da jeg ikke har data på din bil har jeg tatt utgangspunketet i en Nissan Leaf som registrert i Januar 2014. Det vil ikke være noen stor forskjell på prisene om det er en eldre modell.

2 års service koster 2680.- (inkl. arbeid og deler)

3 års service koster 2750.- (inkl. arbeid og deler)

Denne forhandleren fant jeg ved å søke via Nissan.no.