Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bevegelsessensor / speedometer fungerer ikke

Startet av langemand, søndag 31. august 2014, klokken 16:13

« forrige - neste »

langemand

Er der nogen der ved hvor man kan købe det stik der tilsluttes bevegelsesensoren på gearkassen?

Det begyndte med at speedometeret gik i nul og kom tilbage under kørslen. Nu viser det hele tiden nul.

Tilfældigvis havde jeg en anden gearkasse liggende, så jeg skiftede bevegelsessensoren, men det har ikke ændret noget. Jeg har set nogle tråde der nævner at ledningerne ofte korroderer og falder af dette stik, og at løsningen er at forlænge ledningerne, og lodde de nye på. Hvordan kan jeg måle om det er dette der er sket? Hvilke ben i det store stik på Sagem-boksen går de tre kontakter i bevegelsessensor-stikket til?

Ifølge denne post er det muligt at skifte stikket uden at demontere motoren: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12642.msg188471.html#msg188471, men det tror jeg ikke jeg vil kunne, jeg kan kun få en hånd ind til stikket, og intet se imens! Vil sætte pris på en forklaring  :)

Jeg forbereder mig på at tage motoren ned, for at ordne det. Jeg søger derfor information om hvilke farver ledninger der går til de tre kontakter i stikket, så jeg kan forberede mig. Helst vil jeg have et nyt stik med ledninger klar, inden jeg tager motoren ned.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Elmo

Da jeg loddet min gjorde jeg det uten å demontere noe, men det er som du sier veldig trangt. 
Men nå har jeg demontert et par motorer og da vet jeg bedre ;)
Hvis du skrur av det tre-kantenede stål-dekselet under bak motoren og løsner bakre motorfeste så kan du dytte (svinge) motoren fremover i underkant og få mye bedre plass. Motoren henger fint i de to øvre motorfestene så det er ingen problem/fare.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

langemand

Ah, det have jeg ikke tænkt på. Tak for tippet, det vil jeg forsøge, og se om jeg kan komme til at forlænge ledningerne, og lodde stikket om.

Brugte du det samme stik igen?
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timescape

Hej,
når du nu samler det igen.
Put da silicone fedt under flex ved lodninger og i stikket.

Dette beskytter mod fugt og correction..

Jeg bruger selv dette, som kan købes i næsten alle bil reservedels lagre.
eks:
http://gombotec.dk/produkter/319-smoeremidler/5113-bardahl-siliconefedt/

M.v.h.

langemand

Tak for de gode råd!

Jeg var nødt til at fjerne en hel del af stikkets "gummimanchet", da den hvide ledning var knækket lige ved kanten af denne. Derefter kunne jeg lodde nogle korte ledningsstykker på enderne ved stikket.

Jeg forberedte mig på opgaven med at lodde det på ledningen bag motoren ved at bestille lidt nyt værktøj hjem: Afisoleringstang, loddesamlere og varmepistol. Dette gjorde at jeg kunne afisolere ledningerne selv om jeg kun kunne nå dem med den ene hånd, og lodde dem sammen med de forlængede jeg havde loddet på stikkets ender, ved at tape loddesamlerne på stikkets ledninger, og holde stikket med ledningerne så hver af de tre ledninger bag motoren var i den rette loddesamler, og så varme med varmepistolen, så loddetinnet i loddesamlernes krympeflex smeltede.


Det fungerede perfekt, speedometeret viser igen stabilt den rigtige hastighed  ;D

Herligt at bilen kører igen.
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA