Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk og felg e-up!

Startet av 03sib113, lørdag 05. oktober 2013, klokken 07:05

« forrige - neste »

03sib113

Noen som vet hva slags dimensjoner det er på slikt?
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

odahle

Har fått beskjed om at det er mulig med de samme felgene som på vanlig up. Minuset var vel at det ville minske rekkevidden, noe jeg tviler på har stort utslag. Spørs så klart om du planlegger store/ganske brede felger.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

03sib113

Tenkte bare å kjøpe dekk utenom. Om ikke natten endrer noe går det en Tungsten med teknikkpakke inn i køen imorgen.

Så får vi håpe det er ett greit valg som første elbil. Er jo omtrent lik i pris som trillingene, og da gir valget seg. Mest pga sikrere bil.

Så får vi se om det var ett godt valg...
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

odahle

Har faktisk en tungsten med teknikkpakke i bestilling selv. Fikk tilbud med 14'' aspen felg på vinterdekk for 7990. Men de felgene ser ikke ut, så lurer på om jeg skal ta 15'' spoke som de tilbyr til bensin up. Etter litt søking på dette ser det ut som at tyngre felg ikke gjør store utslag på rekkevidden. Har du noe kunnskap rundt dette?

Gikk igjennom samme prosessen som deg. Min første elbil, og syns Leaf/i3 blir for dyrt med hurtiglading etc, fort 250.000+. Det er kanskje større biler, men har tro på at VW leverer en skikkelig bil når de først skal lage en elbil. Har heller ikke stor sans for utseendet til trillingene, men det er vel en smakssak.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

03sib113

Da er det bestilt. Hadde lyst på noen morsommere felger, men siden prisen egentlig er for høy allerede ble det Aspen på oss.  :-[

Vet ikke så mye om rekkevidde iforhold til felg. Litt usikker på hvor mye selgerne kan også, men så mye jeg har spurt så har ihvertfall nivået økt. De har stadig ringt importøren.  Hehe.

Forresten helt enig i utseendet på trillingene, men kona mener annerledes. Men mer bil, utstyr, sikkerhet og garanti gjorde utslaget. Skal trykke inn to barneseter der også. Får finne noen små...
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

odahle

Har du fått produksjonsdato og antatt leveringsdato? Jeg fikk beskjed om at min skulle bli produsert i uke 47, samt muligens levering før jul. De tar vel utgangspunkt i 3-4 uker fra produksjon til levering.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

03sib113

Tør nesten ikke si det, men valgte en bil og farge de hadde på gang. Så de håpet det ble en tidlig bil...
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

odahle

Ikke dumt det, droppet selv panoramasoltak pga. leveringstid. Ikke at jeg helt ser verdien i det for 6500 heller. Tror nok din forhandler har hatt færre bestillinger enn min. Har forstått at det var mange bestillinger her i distriktet, og derfor lang ventetid. Bilene tildeles forhandler, ikke generelt over hele landet. Har fått beskjed om lansering 18/11, så får i alle fall sjekket ut bilen da. Håper jeg blir enda mer positiv da.

Blir spennende å se hvordan den kjører. Ser rapportene hittil har vært positive, og den er jo tross alt like kvikk som Leaf 0-100. Har prøvd vanlig up! og den virker bra den. Mangler krefter som i de fleste småbiler, men håper e-up har litt å by på der.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

03sib113

Virker som vi tenker likt. Har også testet vanlig up. Jeg kjøpte vel den andre andre eller tredje hos forhandleren. Testet jo miev også. Zoe ga jeg opp å vente på.

Håper den kommer snart. Gleder meg! Så får vi se hvordan det går med Touranen som er nr 1 enn så lenge. .
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

raathass

Hei.

Jeg har også bestilt en i sølv, og har fått forespeilet levering før jul.

Trenger vinterdekk og fikk som dere andre tilbud om 14" Aspen.  Aspen er kjedelig, og 14" er lite.  Noen som har gjort jobben med å finne alternativ?  Hvilke dekkdimensjoner i 15" og 16" er aktuelle?

GT-konseptet hadde flotte 17-tommere (http://www.oopscars.com/wp-content/uploads/VW_UP_GT-1.jpg), noen som vet om disse finnes i 15 eller 16?


/r

odahle

Har ikke gjort noen stor innsats selv, men har fått høre av min selger at bensin- og e-up bruker samme felg. Så jeg har bestilt 15-tommers Spoke felg med på mine vinterdekk. Jeg kunne altså velge blant de som var tilgjengelige for up generelt.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

rojohan

E-up kommer jo med spesialfelger som er laget aerodynamiske med tanke på å spare energi. Kor masse dei sparer i forhold til vanlige felger veit eg ikkje. Men med andre felger og breiere dekk, trur eg det vil merkes på rekkevidden. Eg syns e-up felgene er stilige, så eg har ikkje tenkt å bytte felger. Har gått ut i fra at eg får samme felger på vinterdekka, men det skal eg sjekke opp på mandag (har lyst på samme).

raathass

Personlig synes jeg originalhjulene er håpløse, men smaken er som baken. Om jeg finner ok vinterdekk i 16" kan det bli vrient å sette på sommerhjul når våren kommer ... :-).

Om GT-konseptet skulle bli satt ut i live er det nesten bare å håpe på at noen kommer fra venstre og smeller inn i fronten så man kan få byttet til en slik fanger.  Løfter bilen mange, mange hakk ...

odahle

Sitat fra: rojohan på lørdag 26. oktober 2013, klokken 11:31
E-up kommer jo med spesialfelger som er laget aerodynamiske med tanke på å spare energi. Kor masse dei sparer i forhold til vanlige felger veit eg ikkje. Men med andre felger og breiere dekk, trur eg det vil merkes på rekkevidden. Eg syns e-up felgene er stilige, så eg har ikkje tenkt å bytte felger. Har gått ut i fra at eg får samme felger på vinterdekka, men det skal eg sjekke opp på mandag (har lyst på samme).

Vinterdekkene som legges frem som standard er 14 tommers "Aspen". Disse brukes også på bensin up. Sjekket aldri muligheten for lik felg sommer/vinter, men det er vel kanskje mulig?
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

rojohan

#14
Her er eit bilde av Aspen felgene som blir levert som standard på vinterdekka til e-up'en, eg for min del syns dei var fine  :o


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA