Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dersom jeg skal velge mellom Think eller den nye smart for two

Startet av gautea, mandag 12. februar 2007, klokken 10:04

« forrige - neste »

gautea

Her er det snakk om enten litium Ionbatterier
eller Zebra batterier ?

Hva er å anbefale?



Griffel

#1
Fra artiklen i Teknisk Ukeblad:

"Salt mot litium
Den fremste konkurrenten til zebrabatteriet er kanskje en videre utvikling av litium-ionebatterier, selv om de ikke er klare for markedet ennå i denne kapasitetsklassen. Litium-ionebatterier kan skilte med en tilsvarende høy ladetetthet uten behovet for varme, men dagens varianter har begrenset levetid.

De taper seg med en viss prosent i året enten de brukes eller ikke, mens zebrabatteriet viser svært lovende resultater. Det vil ikke ha problemer med minst 1000 fulle ladesykler, som for Thinks vedkommende vil bety minst 180.000 km.

Produsenten tror batteriet klarer langt flere ladesykler. I motsetning til andre batteriteknologier gjør ikke noe for levetiden om zebrabatteriet utsettes for mange korte ladesykler. Men når batteriet en gang skal kastes lover produsenten at det er 100 prosent resirkulerbart."

Ingen av alternativene er vell i salg ennå. Pris, og om de selges eller leases må også vurderes både fordeler og ulemper.

I teknisk ukeblad står det om prisen:
"Billig i drift
Den nye Think City vil koste 199.000 kroner og en leie/garanti- og serviceavtale på batteriet koster 975 kroner i måneden. Strømforbruket ligger på litt over en kWh per mil. "

Fordelen med å lease batteriene er jo garantien og at utgiften til batterier er kjent. 975 + strøm for 300km i uka blir ca. 1200kr/mnd antagelig litt mer enn det bensin koster for en liten bil. Gevinsten ligger da på miljø og Elbilens andre fordeler, årsavgift, bompenger og ikke minst kjøring i kollektivfelt.

Både Kewet og Enviro i Drammen har forsøksprogrammer gående med Litium, men ingen av dem synes å være helt i mål.

Tesla benytter >6000 små litiumbatterier, ikke fordi de synes at dette er en god løsning, men fordi andre alternativer er for dyre eller ikke gode nok.

Litium ione batt. har hatt en fantastisk utvikling, se på den enorme forbedringen av batterier for mobil telefoner. Så kanskje ganske snart bilen stå for tur?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

steelmachine

Sålangt ingen elbil.
Bosted: Bergen

Boogie

Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA