Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Besøke Preikestolen - lading?

Startet av Cronos, fredag 27. september 2013, klokken 11:14

« forrige - neste »

Cronos

Hei alle elektrifiserte rogalendinger!

Finnes det noen mulighet for å lade bilen (Tesla Model S) mens man besøker Preikestolen?
Kommer til å komme fra Oslo, og juice den opp på Cinderella/Brokelandsheia/Sundebru. Men jeg kommer til å ankomme Preikestolen Fjellstue med ganske lite batteri... Og vil være totalt avhengig av å lade et sted i nærheten hvis jeg skal komme meg hjem igjen..... (I flg. http://www.jurassictest.ch/GR/ kommer jeg til å ankomme med ca. 10% igjen på batteriet)

Er det noen som vet om noe sted i nærheten hvor man kan lade (og helst hurtiglade da jeg ikke vet hvor lenge jeg blir)?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



elektrolux

Dårlig med lading der. Preikestolhytta ligger like ved parkeringen, så kanskje du får lånt strøm der?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

Tidligere år har de lagt ut kabel til elbil ved behov på parkeringsplassen ved Preikestolhytta. Det er muligens kommet fast ladepunkt, hvis ikke er dette et innspill! :)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Barskog

Overnattet på Preikestolveien Fjellstue tidligere denne uken. Ringte resepsjonen i forveien og de kunne informere om at det var etablert noen vanlige 16A strømuttak til elbil, både på personalparkeringen og ved den avgiftsbelagte offentlige (parkering her koster til vanlig kr 200,-).
Vel fremme viste det seg at disse nye strømuttakene var plassert bak et bygg ved snuplassen for bussene, uten P-plasser for biler...
Ble henvist til å parkere øverst i hjørnet på denne snuplassen og strekke en liten skjøteledning frem til ett av disse tre strømuttakene, så det fungerte greit med litt veiledning fra resepsjonen. De var forøvrig veldig hyggelige og behjelpelige! Var deilig å kjøre herfra med 96% på batteriet når vi skulle over fjellet til Østlandet. Da holdt det med kun et kort ladestolper i Seljord på noen få minutter.
Den store fordelen ved å bo her er jo at da står man gratis på denne P-plassen, be bare om en pollett ved utsjekk. I tillegg får man 20% rabatt hvis man er DNT-medlem.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

goggo

#4
Var nettopp en tur med Soulen fra Kristiansand til Stavanger området og Preikestolen.
Vi valgte å leie en AirBnb leilighet i Jørpeland, på grunn av kort vei til Preikestolen og også lett å komme seg inn til Stavanger for å være turist der en dag.
Turen fram og tilbake mellom Kristiansand  og Jørpeland er jo problemfri, det er drøssevis med både ladestasjoner og Cirkle-K stasjoner for påfyll av kaffekoppen :)

Hyggelig overraskelse at elbil fremdeles er gratis på ferga  Lauvvik - Oanes, selv om de andre fergene i Rogaland tar betalt nå.

Men; Strand kommune må jammen ta seg sammen, og få på plass noen ladestasjoner - eller i det minste diskutere med seg sjøl om de ønsker å fortsatt fremstå som direkte elbil fiendlig slik som de gjør nå...

Den hyggelige unge damen i turistinformasjonen i Jørpeland kunne fortelle meg at det var ingen offisielle ladestasjoner der. Men hun sa at kommunen har ladestasjoner (ikke sikker på om det var Schuko eller type2) for egne elbiler ved rådhuset. Hun ringte rådhuset og spurte om det var OK at en turist med elbil koplet på og ladet over natta. HUN FIKK NEI!!!!
Men denne dama i turistinformasjonen gjorde jobben sin og gav seg ikke så lett :)  Så hun viste meg en Schuko kontakt på et annet kommunalt bygg som ble brukt til å lade en elbil hver hverdag i arbeidstida, og hun sa at hun personlig (best å ikke spørre noen i kommunen...) gav meg tillatelse til å lade her utenom arbeidstida. 

Så det løste seg denne gangen - men ærlig talt så er det på tide at Strand Kommune med en av Norges mest besøkte turist attraksjoner tar seg sammen.

mvh
Hugo


EDIT: Rettet kommunenavnet fra Stranda til Strand.  Stranda kommune på Sunnmøre er helt uskyldig i denne saken :)

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Vel, nå ligger ikke en av Norges best besøkte turistattraksjoner i Strand Kommune, men i Forsand, som snart går inn i Sandnes. Dette er svært betent for Strand, selv om de allerede i dag høster masse goder fra Preikestolen.

Uansett elendig, men så i en annen tråd her at noen sier det er hurtiglader på gang i både Tau og Jørpeland.

Kårepåsporet

Er nok mer hjelp i å sende denne meldingen til Strand kommune enn å legge den inn her.
Dessverre er ikke Strand kommune alene om i være uten lademulighet, det samme gjelder nabokommunene Forsand og Hjelmeland.

Sitat fra: goggo på søndag 27. august 2017, klokken 09:18
Var nettopp en tur med Soulen fra Kristiansand til Stavanger området og Preikestolen.
Vi valgte å leie en AirBnb leilighet i Jørpeland, på grunn av kort vei til Preikestolen og også lett å komme seg inn til Stavanger for å være turist der en dag.
Turen fram og tilbake mellom Kristiansand  og Jørpeland er jo problemfri, det er drøssevis med både ladestasjoner og Cirkle-K stasjoner for påfyll av kaffekoppen :)

Hyggelig overraskelse at elbil fremdeles er gratis på ferga  Lauvvik - Oanes, selv om de andre fergene i Rogaland tar betalt nå.

Men; Strand kommune må jammen ta seg sammen, og få på plass noen ladestasjoner - eller i det minste diskutere med seg sjøl om de ønsker å fortsatt fremstå som direkte elbil fiendlig slik som de gjør nå...

Den hyggelige unge damen i turistinformasjonen i Jørpeland kunne fortelle meg at det var ingen offisielle ladestasjoner der. Men hun sa at kommunen har ladestasjoner (ikke sikker på om det var Schuko eller type2) for egne elbiler ved rådhuset. Hun ringte rådhuset og spurte om det var OK at en turist med elbil koplet på og ladet over natta. HUN FIKK NEI!!!!
Men denne dama i turistinformasjonen gjorde jobben sin og gav seg ikke så lett :)  Så hun viste meg en Schuko kontakt på et annet kommunalt bygg som ble brukt til å lade en elbil hver hverdag i arbeidstida, og hun sa at hun personlig (best å ikke spørre noen i kommunen...) gav meg tillatelse til å lade her utenom arbeidstida. 

Så det løste seg denne gangen - men ærlig talt så er det på tide at Strand Kommune med en av Norges mest besøkte turist attraksjoner tar seg sammen.

mvh
Hugo


EDIT: Rettet kommunenavnet fra Stranda til Strand.  Stranda kommune på Sunnmøre er helt uskyldig i denne saken :)

Bondeknøl

Men Strand kommune er kanskje alene om å si nei til en turist som ber om å lade ei natt på allerede eksisterende kontakt?

Krok

Gogo, hva med å sende ett leserinnlegg til lokalavisa Strandbuen? Vet ikke hvordan det er i Strand kommune, men erfaringer fra andre plasser har lært meg at lokalavisa er en god arena for å få politikerane på banen.

elektrolux

Med Zaptec fabrikken i lokalmiljøet i Strand ( og Elbilhjelpen.no like over fjorden ) burde det i alle fall ikke stå på tilgang til ladeutstyr. 

Dette er bare flaut.  God ide å bruke lokalavisen eller Aftenbladet for den saks skyld.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vollis47

Kanskje det var en ide om Zaptec produsenten satte opp et par ladepunkt nær fabrikken. Det ville sikkert være god markedsføring også.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

goggo

Var egentlig ikke noe stort problem for meg, jeg har jo oppgradert fra Trillinger til Soul med stoooort :) batteri på hele 27 KWh :) :)
Tenkte mest på at det er synd at kommuner fremdeles kan være så lite serviceminded som i dette tilfelle. Jeg opplevde akkurat det samme på Dombås for noen år siden, når det nesten ikke fantes hurtigladere. Da måtte jeg stjele strøm fra en motorvarmerkontakt jeg fant der etter at Servicetorget i kommunen hadde sagt nei til å hjelpe meg å finne en kommunal Schuko kontakt jeg kunne lade på mens jeg sov i I-Mieven over natta.

I fjor høst var jeg også en tur på Preikestolen, da med C-Zero og elbil venner fra USA med i bilen. Da hadde jeg heldigvis med skjøteledning i bilen og kunne lade på parkeringsplassen på Preikestolen, hvor det er Schuko kontakter men ikke oppmerkede ladeplasser slik at man er plent nødt til å ha med laaang ledning for å ha sjans til å kople seg på å lade der.

Jeg synes bare det er merkelig at ikke kommuner og turist steder ser nytten av å installere noen Type2 ladere rundt omkring.

Men all honnør til dama på turistinfoen, der var der service av første klasse. Jeg prøvde å si at det var ikke absolutt nødvendig for meg å få ladet opp - men hu ga seg ikke før hu hadde finni en Schuko plugg til meg :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Kårepåsporet

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 27. august 2017, klokken 22:07
Men Strand kommune er kanskje alene om å si nei til en turist som ber om å lade ei natt på allerede eksisterende kontakt?

Dessverre ikke alene, jeg har fått nei ved forespørsel til Hjelmeland kommune....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA