Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av testO, tirsdag 24. september 2013, klokken 21:30

« forrige - neste »

svingen

@sjokomelk de der var veldig unødvendig. La oss holde elbilforum hyggelig,Spesielt trilling delen! :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sjokomelk

Må beklage hvis folk følte seg angrepet. Men det er utrolig mange mennesker her inne som er lamme fra halsen og opp. Man sitter med all verdens informasjon bak skjermen, og istedenfor å lage innlegg på et forum kunne man enkelt ha innhentet masse informasjon om det man lurer på med et raskt Google-søk på et par av nøkkelordene.

Hadde innlegget vært av typen "Fasttech ser ikke ut til å selge versjon 2 lenger, er det noen som vet om man kan få tak i den fortsatt noe sted?", så hadde jeg svart helt annerledes. Da hadde jeg svart at jeg har fjernet min OVMS v2 fra Amperaen min som jeg har solgt, og trenger den ikke lenger. Så den kan jeg sikkert donere/selge billig til noen som trenger den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jon65

Selv om jeg ikke føler at jeg er lam fra halsen kunne spørsmålet sikkert vært formulert bedre. Hadde jeg vært klar over at Fasttech var eneste leverandør ville jeg også kanskje ha skrevet det annerledes siden jeg var klar over at de ikke kunne levere. Så da er jeg vel medskyldig.... :laugh:

Men hvis det er slik at du har en OVMS v2 du ikke bruker lenger så er jeg veldig interessert. Virker som et spennende prosjekt (som innebefatter mange Google-søk....)




sjokomelk

Var ikke ment mot deg. Bare generelt mot nettfora. (Og jeg stiller nok dumme spørsmål jeg burde klart å finne ut av selv også. Skyldig på alle punkter. :laugh:) Er nerd nok til at jeg som oftest har studert ihjel tingen jeg har lyst på eller vil kjøpe før jeg har kjøpt det. Og har nok en skrudd forventning om at alle andre gjør det samme. :P

Du trenger ny GPS og GSM-antenne til boksen. De ble dessverre skadet da jeg fjernet de fra vinduet i bilen.
Så jeg har selve OVMS-boksen, en OBD2-kabel hvor ledningen går til venstre fra ODB2-pluggen og PICkit 2 programmerer til salgs. Er 400 kroner for mye?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jon65


TB

Sjå post nr 202 for programvare til OVMS V 2 som har støtte for trillingene.
Er utvikla / tilpassa av bruker testO, er siste versjon for trillingene meg bekjent.

Sei ifrå om det er spørsmål rundt innlasting av programvaren. Kan være litt komplisert fyrste gongen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

goev

Sitat fra: TB på lørdag 23. desember 2017, klokken 23:48
Versjon 3 er snart klar, men finnes berre i utvikler utgåve enno. I følge. Sjå samme webside som eg linka til OVMS APP.

Fordelen med V 3 er enklere oppgradering, støtte for 4G, blåtann osv. Men, krev programvare som er skrive for v3.  Om det er laga programvare for trillingene på v3 er ikkje sikkert?
Det er ingen som jobber med trilling-støtten i V3, men jeg ser at V2-koden for den er veldig enkel. Jeg er kommet veldig langt med Kia Soul-støtten, og det samme gjelder Leaf, Twizy og Roadster. Det er dermed nok av eksempler å ta tak i, så om det er en Trilling-eier som kan litt C++ burde det være fort gjort  ;) 
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

testO

Artig å se at det fortsatt er interesse for OVMS for trillingene.

Har fått en del henvendelser fra personer som er interessert i å ta dette videre og legge inn støtte i V3.
Har delt det jeg har, så har tro på at trillingene vil bli støttet i V3.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

svingen

Meget bra test0 :)
Kom ny android client her om dagen å https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Android/wiki/History
Funger veldig bra,er ikke mange produkter jeg har med så lite feil som ovms kjørt i 3 år uten feil.
Stor takk til deg test0 :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

asbkar

Den nye android-appen er forøvrig også på plass i google play nå.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

svingen

Akuratt lagt inn widget på tlf med % batteri veldig kjekt,sliper man start ovms får å sjekke att bilen er full lada https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Android/wiki/Automagic-Flows-&-Widgets
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Lazybee

Sitat fra: testO på torsdag 04. januar 2018, klokken 15:03
Artig å se at det fortsatt er interesse for OVMS for trillingene.

Har fått en del henvendelser fra personer som er interessert i å ta dette videre og legge inn støtte i V3.
Har delt det jeg har, så har tro på at trillingene vil bli støttet i V3.

OVMS for trilling er noe jeg har veldig lyst på, men jeg savner en "OVMS for Dummies"  :D

For en med ADHD så er denne tråden litt vanskelig å følge... :P

Peugeot iOn 2013 (Elvira)

TB

Sitat fra: Lazybee på lørdag 13. januar 2018, klokken 14:02
OVMS for trilling er noe jeg har veldig lyst på, men jeg savner en "OVMS for Dummies"  :D
For en med ADHD så er denne tråden litt vanskelig å følge... :P
Du treng:
- OVMS modulen, som finnes i ulike versjoner. V1 fungerer ikkje for trilling.
  Det tomt på lager for V2 og V2.5. (Usikker om V2.5 støtter trilling, litt annen GSM modul..)
  Det er nevnt V3 snart er klar, følg med på https://www.openvehicles.com/ og www.fasttech.com
  OBS: Programvare for V3 er ikkje klar, dvs om du finn nokon som selger V2 vil den fungere direkte, men kjøper du V3 må programvaren bli klar. Dvs. V2 er slik sett sikrere kjøp.

- OBD-II til DB9 kommunikasjonskabel, GSM antenne og GPS antenne må også være med, eller kjøpes frå www.fasttech.com

- SIM kort, uten pin kode. (Enkelte mobil tlf. selskap leverer ikkje SIMkort der det er mulig å slå av PIN, f.eks. OneCall.)

- For v2 og 2.5 kreves PICKIT USB programmerer / "adapter". Denne adapter treng du strengt tatt berre for å laste inn programmet første gongen, dvs. der er det sikkert mulig å få assistanse. Må lastes inn via PICkit program.
Undertegna kan gjerne laste inn programvare for de som ønsker det.
Tips: Stor fordel med OVMS V3 er at denne kan oppdateres via standard USB kabel.

- Då er det å sette opp OVMS via SMS kommandoer.
- Kan velge som status info skal leveres via SMS eller GPRS / APP - eller begge deler.
- Opprette bruker på https://www.openvehicles.com
- Installere og sette opp APP, og knytte den mot bruker på www.openvehicles.com
  APP bruker GPRS data, via www.openvehicles.com serveren.
  SMS meldinger kan leses direkte i klartekst, treng ingen APP.

Montering: Det er god plass over hanskerommet, eg trekte kabler inn dit, slik at berre antenne er synlig, ingen kabler.

Er det spørsmål.. noko uklart?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB


Attn: All OVMS users

The first batch of production OVMS v3 modules and modems is now available for pre-order from fasttech.com. Specifications, Pricing, and details, follow.

Bundle Kit: OVMS v3.1 module (US$90) + OVMS v3.1 modem (US$60)

Existing users: US$130 (uses US$20 Fasttech discount coupon code offered to all existing OVMS v1/v2 users)
New users: US$150.

•   Black injection-moulded plastic enclosure
•   ESP32 WROVER processor (16MB flash, 4MB SPI RAM, 520KB SRAM, dual core 160/240MHz Xtensa LX6 processor)
•   WIFI 802.11 b/g/n
•   Bluetooth v4.2 BR/EDR and BLE
•   3x CAN buses
•   1x Micro USB connector (for flash download and serial console)
•   1x Micro SD card slot
•   1x Internal expansion slot
•   8x EGPIO, 2x GPIO
•   1x GSM antenna connector
•   1x GPS antenna connector
•   1x DB9 vehicle connector
•   1x DB26 expansion connector
•   OVMS v3.1 SIM5360E 3G modem module (either US or EU edition)
o   Modem is an optional plug-in module, that can be changed in future (to allow for new technology)
o   3G (EV-DO/HSPA+) dual band modem
o   Includes 2G (GSM/GPRS) and 2.5G (EDGE) quad band
o   GPS/GNSS
o   Nano (4FF) SIM slot
o   HOLOGRAM.IO nano sim
o   US edition is SIM5360A (Dual-Band UMTS/HSPA+ 850/1900MHz, Quad-Band GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900MHz)
o   EU edition is SIM5360J(E) (Dual-Band UMTS/HSPA+ 900/2100MHz, Quad-Band GSM/GPRS/EDGE 850/900/1800/1900MHz)

First Production Batch

This first production batch is intended for experienced OVMS v2 users and v3 developers. Please note:
•   Firmware is not complete, and should be considered beta
•   Functionality is approximately equivalent to basic OVMS v2 firmware, but some advanced features (such as ACC, SMS control, etc) are not available yet
•   Firmware is far in advance of v2 in other aspects (such as built in web server, metrics, console, tcp/ip support, diagnostics, geofencing, scripting, etc)
•   Firmware can be updated either Over The Air (OTA), by Micro SD card, or over USB interface
•   Vehicle support currently includes: Kia Soul EV, Nissan Leaf, Renault Twizy, Tesla Roadster

Antenna and Vehicle Connectors

The antenna and vehicle connectors for OVMS v3 are the same as for OVMS v2, and existing cables/antennas can generally be re-used for OVMS v3. Note, however, that the frequency ranges supported by individual 3G networks may be different than 2G, so may benefit from an antenna specifically designed for the 3G frequency ranges used.

Coupon Code and Ordering Arrangements

For existing OVMS v1 or v2 users, please login to www.openvehicles.com, then click My Account, then Vehicles. You will see the Fasttech coupon code next to your registered vehicle. When using the Fasttech ordering system, add the products you want to your cart, click View Cart, then "Have a coupon code?" to enter the code.

We expect the first stock to arrive next week, and first shipments will start pretty soon after that.

Should you wish to donate to the project, you can use this link to donate via PayPal:

https://www.openvehicles.com/helpme

Regards, Mark.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA