Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av testO, tirsdag 24. september 2013, klokken 21:30

« forrige - neste »

fstromsv

Enkelt spørsmål for dem som kan dette her.  Hvor er can-bus/OBD kontakten lokalisert på trillingene?

testO

Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

asbkar

Testet en TEMPS-sms:
Temperatures: Ambient: -127C PEM: 19C Motor: 21C Battery: 10C
Parkerte og satt til lading for ca 15 minutter siden. Temperaturene i app'en er de samme. Vanskelig å se forskjell på grå og hvit i android-appen? Ser ihvertfall hvit ut nå. Jeg tok en skjermdump, så får jeg sammenligne senere i dag når den ikke lader.
Og der steg PEM til 20...
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

TB

Sitat fra: testO på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 22:20
Tester nå en ny versjon med følgende endringer:
- lagt til støtte for PEM og motor temperatur
- Fixet at temperaturene i appen blir hvit når de er oppdatert og grå når ikke oppdatert.

Ser ut til og fungere korrekt - motor blir varm ved kjøring - så det virkar rett.
Tala blir kvit når det er oppdaterte data, og grå når det er "gamle" data. Men, forskjellen på kvit og grå er ikkje så stor..

Sitat
- lagt til støtte for hurtigladning (trenger noen til å teste dette)

Testa i kveld. Det som virkar:
- Står lading på 125A
- % ladenivå stemmer med det som står på hurtiglader, OVMS heng ca 1 % poeng etter.
- når lading stoppar, så kom det sms / varsel i app.

Virkar ikkje:
- Står 7 V og 0 A ved lading. Sjå bilde. Hurtiglading foregår ved 47% SOC.
(Bilde som har 98% SOC foregår ved 10 A lading)

Sitat
- Endret utregning av ideal range for å reflektere at de siste 10% SOC ikke lar seg benytte (SOC = 0 => ideal range = 0)

Ikkje testa enno, men det ser meir rett ut så langt.

Andre erfaringar:
- Har sett fleire gonger at bil er ferdig lada, men OVMS melder ikkje ifrå om at lading er fullført - står 98 eller 99% på ladestatus. Sjå bilde under.
- Har ved lading på 8 A og 10 A sett det står 125 A på tekst på batteriet - sjå bilde eg har lagt ved.
  Det står korrekt lading under "Charging".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

testO

Går ut fra at 7V og 0A var under hurtiglading?
Dette skyldes at bilen ikke rapporterer disse verdiene under hurtiglading. Så her kan/må vi selv sette inn noe meningsfylt. Noen som har noe forslag?

Har gjort noen forbedringer som er under uttesting, skal se om jeg kan få lagt ut en oppdatert versjon i løpet av helgen.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på fredag 01. november 2013, klokken 20:54
Går ut fra at 7V og 0A var under hurtiglading?
Dette skyldes at bilen ikke rapporterer disse verdiene under hurtiglading. Så her kan/må vi selv sette inn noe meningsfylt. Noen som har noe forslag?

Det stemmer - berre ved hurtiglading eg har sett 7 V og 0 A.
Ok, om ingen data blir rapportert så er det kanskje like greit og vise 0 eller kanskje berre : -

Sitat
Har gjort noen forbedringer som er under uttesting, skal se om jeg kan få lagt ut en oppdatert versjon i løpet av helgen.

Supert - eg tester gjerne meir hurtiglading. Gratis i Lillestrøm enn så lenge :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

testO

#36
Ny versjon av OVMS firmware med følgende oppdateringer:
- OVMS firmware 2.6.1
- Spenning og strøm settes til 0 ved hurtiglading.
- Lagt til filtrering for å hindre feilrapportering av hurtiglading.
- Lagt til timeout på lading, slik at melding om lading ikke henger igjen etter avsluttet lading.


Edit: Nå med fil som ikke er 0 kb. ???
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på søndag 03. november 2013, klokken 22:39
Ny versjon av OVMS firmware med følgende oppdateringer:
- OVMS firmware 2.6.1
- Spenning og strøm settes til 0 ved hurtiglading.
- Lagt til filtrering for å hindre feilrapportering av hurtiglading.
- Lagt til timeout på lading, slik at melding om lading ikke henger igjen etter avsluttet lading.

Edit:
Firmware 2.6.1 er på plass, så langt alt ok. Testar hurtiglading i løpet av veka, mulig alt i morgon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

asbkar

Hei! Har ikke fått testet 1.8 av mitsubishikoden, kona tar helst elbilen når hun skal på jobb i helgen.
Skal se om jeg får lagt inn siste versjon i morgen.

Det jobbes forøvrig med et nytt opplegg for bilder i app-ene. Da blir det nok iMiev-bilde på oss også.

|<
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

TB

Sitat fra: asbkar på søndag 03. november 2013, klokken 23:47
Det jobbes forøvrig med et nytt opplegg for bilder i app-ene. Da blir det nok iMiev-bilde på oss også.

Det blir bra, når eg har vist fram OVMS appen så blir eg "mobba" for bilen eg ikkje har...  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kito76

Hvor mye tar dere betalt for å fikse appen til oss? Synes dette er genialt :)

svingen

burde vært en donasjon funsjon ja helt enig :) (hilse en som får trilling snart) :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Har testa hurtiglading idag.

Hadde to prikkar igjen - den 3 prikken forsvant rett før eg stoppa. Viste 22% igjen når eg starta og lade.

- Sjekka at spenning og strøm settes til 0 ved hurtiglading, ser ok ut.
- Har så langt ikkje sett feilrapportering av hurtiglading - samtidig som hurtiglading vart vist med 125A som planlagt.

- Har ikkje testa timeout på lading så langt - etter det eg er kjent med... må følge med når lading avsluttes.

Bør også teste:
- antal % som er igjen når den siste prikken forsvinn
- når skilpadda dukkar opp,
- for den vågale : når bilen ikkje går lenger...  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: svingen på tirsdag 05. november 2013, klokken 13:23
burde vært en donasjon funsjon ja helt enig :) (hilse en som får trilling snart) :)

Donasjon er mulig, gå til: http://openvehicles.com/forum - så finnes det her.. Ikkje så enkelt og finne denne..

Usikker på kva denne donasjon faktisk går til, då OVMS består av fleire "prosjekt":
- Maskinvaren / boksen, OVMS som blir montert i bilen. Denne kan  blant anna bli kjøpt frå www.fasttech.com.
- Programvaren som blir lasta opp til OVMS. Utvikla av fleire, der tilpasning til trilling er nylig gjort.
  Kjeldekoden er open, slik at alle som kan programmere kan laste denne ned, og gjere endring / forbetring av koden.
- Data som sendes via GPRS blir sendt til server som Tesla Motors Club har stilt til rådighet.
  Det vil vere mulig og sette opp alternativ server.
- App for iOS og Android, utvikla av Network Box Corporation / Open Vehicles Ltd...

Engelsk beskrivelse henta frå Google Play:
The Open Vehicle Monitoring System is three things:
1. A low-cost open-source module that fits in the car (available on the OVMS site). It is powered by the car, talks to the car on the CAN bus, and uses the GSM cellular network to talk to its user.
2. A server (provided by the OVMS project). The car module can be configured to either talk to the server (via UDP/IP or TCP/IP over the Internet) or the user directly (via SMS).
3. A cellphone App (this app). This talks to the server (via TCP/IP HTTP protocol) to retrieve messages from the car and issue instructions.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kito76

Tenkte ikke på donasjon, men betaler for de som kan fikse hardware og software :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA