Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av testO, tirsdag 24. september 2013, klokken 21:30

« forrige - neste »

SUNPWRD

@bullfinch å google etter shukoladekabler er helt normalt for oss elbil (nerder) eiere   8)  så ikke være bekymret for det.

Jeg kunne hatt trilling som primærbil forutenom ferieturer og turer til hytta. Ladekabel som lar bilen lade med sine 3,3kW hjelpe betraktelig! Jeg har er en Dostar kabel (trinnløs 6-16A) og dette gjør at jeg kan fullade på 4,5 timer. Altså blir et ærende på 30 min til en betydelig rekkevidde om jeg plugger i ledningen.... Også er jo hurtiglading godt utbygget - og det bygges stadig mer.

Når det er sagt er Leaf mer til bil enn trilling, men har ikke veldig mye mer rekkevidde.. Så fordelene med Leaf kommer som ekstra plass og komfort, men trenger vi egentlig dette? Ikke alle....   ;)
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

Sitat fra: TB på mandag 27. juli 2015, klokken 14:27
Sitat fra: svingen på mandag 27. juli 2015, klokken 00:34
@TB mener jeg regnet på det og batteriet holder I 10 dager med ovms Før det er tomt så kobler alltid ut min ved ferie over 1 uke ;-)
Fant ut det etter en ferie på over 7 dager en gang måtte kjøpe en dom lader får å få ladet det.
Kan stemme med ca 10 dager. Etter 8 dager sendte OVMS melding om 10,7 V.

Som du skriv, alltid lurt å ta OVMS av, når ein hugsar det  :)

Ja da er mitt batteri ikke veldig bra lengre tok lang helg fra onsdag til søndag og skulle kjøre bilen starta den så kom det gult ikon,står nå å ladere det så er nok operativ igjen glad det var en stikk kontakt der jeg parkerte (på jobb) så med 20 meter skjøteledning fikk jeg satt den på 12v lading..... å ja glemte ta bort ovms så den var nok synderen lyst på nytt 12v batteri kjipt det ikke er standard size.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på søndag 04. oktober 2015, klokken 18:42
Ja da er mitt batteri ikke veldig bra lengre tok lang helg fra onsdag til søndag og skulle kjøre bilen starta den så kom det gult ikon,står nå å ladere det så er nok operativ igjen glad det var en stikk kontakt der jeg parkerte (på jobb) så med 20 meter skjøteledning fikk jeg satt den på 12v lading..... å ja glemte ta bort ovms så den var nok synderen lyst på nytt 12v batteri kjipt det ikke er standard size.
Kom det varsel frå OVMS om lågt 12v når du var reist vekk? Om batteri har vore lada langt ned før kan det vera svekka. Eg målte mitt batteri til 1,3 V i sommar. Har ikkje hatt problemer etter dette, men brukt bilen minst kvar 2. dag.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

OVMS app på telefon / nettbrett slutta 22.10 å sende varsel om stopp av lading. Normal bruk og status i app fungerer fint, det er berre "pip" på telefonen som har stoppa. Har forsøkt å starte OVMS "boksen" på nytt, men ingen forskjell.

Andre som opplever samme? Har ikkje aktivert SMS varsel p.t. - kan prøve å aktivere denne igjen - og sjå om det fungerer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

asbkar

Fikses snart, er google som har skrudd av den gamle varianten av push-meldinger. OVMS-gjengen har måttet skrive om både serversiden og android-appen.

http://lists.teslaclub.hk/pipermail/ovmsdev/2015-November/002815.html

GCM integration is basically done on server & app side, we need some beta testers now.
The beta Android App can be downloaded from...
http://dexters-web.de/f/tw/OpenVehicleApp-debug-3.11.0.apk
http://dexters-web.de/f/tw/OpenVehicleApp-release-3.11.0.apk

Please note: this beta APK has been signed with my personal development key, so you need to uninstall the play store version before installing this one. It may also be necessary to clear the App data.
If you'd like to build yourself, the gcm branch should now open directly in Android Studio.
First start on an old & slow device will take some time to load the OCM meta data.
If you find some issue, please report as detailed as possible including your Android environment.
For crashes please try to get a logcat dump using the debug APK.

i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Nice info lagt inn den nye på tlf min ser ut til å fungere bra,takk får info :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Har oppdatert OVMS App. Meldinger fungerer igjen. Ser det no er mulig å lese av 12 V spenning via settings og "i".
Før kom det varsel når 12 V var svakt, men ikkje mulig å lese ut faktisk nivå.

Ser og at totalt antall km vises i lag med aktuell fart. Dvs, viser miles p.r. idag, men det vil sikkert vere mulig å justere til km seinare.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MEM76

Jeg får ingen info ut av OVMS, kun 0% SOC, og ingen temperatur-verdier i appen....

Både med ver 2.6.5 og 2.8.1. Kommunikasjonen med appen funker fint...

Noen forslag?
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

TB

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 19:00
Jeg får ingen info ut av OVMS, kun 0% SOC, og ingen temperatur-verdier i appen....
Både med ver 2.6.5 og 2.8.1. Kommunikasjonen med appen funker fint...
Noen forslag?
Bilen må enten stå til lading, eller vere "på". Om bilen er av / ikkje står til lading oppdateres ikkje SOC osv. Normalt sett vil siste verdi vises, men om du kobler til har OVMS ingen siste verdi.

Sjekk ellers at du har satt korrekt biltype, skal stå til MI om eg ikkje hugsar feil.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MEM76

#191
Sitat fra: TB på tirsdag 22. desember 2015, klokken 20:42
Sitat fra: MEM76 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 19:00
Jeg får ingen info ut av OVMS, kun 0% SOC, og ingen temperatur-verdier i appen....
Både med ver 2.6.5 og 2.8.1. Kommunikasjonen med appen funker fint...
Noen forslag?
Bilen må enten stå til lading, eller vere "på". Om bilen er av / ikkje står til lading oppdateres ikkje SOC osv. Normalt sett vil siste verdi vises, men om du kobler til har OVMS ingen siste verdi.

Sjekk ellers at du har satt korrekt biltype, skal stå til MI om eg ikkje hugsar feil.

Vet at bilen må være på, hjelper ikke. Jeg har hatt den på langt nok til at den skulle ha gått igjennom en loop, og dermed fått opp.

Park blir også registrert, men den teller ikke opp. Har testet biltype XX, der blir GPS-en oppdatert.. Virker for meg at den ikke går inn i funksjonen...

I tillegg så er "Type" i Appen bare graps (begynner på "@B#<?>89", og så veksler Server-versjonen versjonen til serveren og versjonen til boksen i bilen... Så definitivt noen feil med koden.. Han klarer ikke å få ut VIN nummeret heller, som i følge GIT-loggen er blitt implementert..

Forsten, er det noen howto hvordan å kompilere opp ny (i  Linux), har funnet noen forbedringer som jeg har lyst å prøve.... Ser at det blir det henvist til /Application dersom en prøver å kjøre make, som antyder at dette blir bygget på en MAC.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

TB

Sitat fra: MEM76 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 20:58
Vet at bilen må være på, hjelper ikke. Jeg har hatt den på langt nok til at den skulle ha gått igjennom en loop, og dermed fått opp.

Park blir også registrert, men den teller ikke opp. Har testet biltype XX, der blir GPS-en oppdatert.. Virker for meg at den ikke går inn i funksjonen...

I tillegg så er "Type" i Appen bare graps (begynner på "@B#<?>89", og så veksler Server-versjonen versjonen til serveren og versjonen til boksen i bilen... Så definitivt noen feil med koden.. Han klarer ikke å få ut VIN nummeret heller, som i følge GIT-loggen er blitt implementert..
Brukar du versjon av OVMS som er inneheld støtte for trilling? Den versjon eg brukar er 2.6.2 - den kan du finne tidlegare i denne tråden, her er innlegget:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.msg177733.html#msg177733

Har brukt denne versjonen frå den kom. Det hender den henger seg opp, men aldri feil verdiar etter min erfaring.

Om du brukar den generelle versjonen har eg forstått det slik at støtte for trilling ikkje er inkludert her. Det er trådstarter testO som har skrive koden for trilling.

Sitat
Forsten, er det noen howto hvordan å kompilere opp ny (i  Linux), har funnet noen forbedringer som jeg har lyst å prøve.... Ser at det blir det henvist til /Application dersom en prøver å kjøre make, som antyder at dette blir bygget på en MAC.

Dette har eg ikkje testa, kan ikkje gi nokon detaljert beskrivelse. Men, i følge det eg har forstått fungerar det å bruke utviklingsmiljøet som koden opprinnelig er utvikla i.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

testO

Lenge siden jeg var innom denne tråden.
Gøy å se at det er flere som tar i bruk OVMS og setter pris på den jobben som ble lagt ned.
Har dessverre ikke lenger vår i-Miev og pc'en jeg benyttet til kompilering har hatt diskkrasj :-[

Ser det er flere på det amerikanske forumet som benytter versjon 2.8.1 fra det offisielle Github repoet.
https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Monitoring-System/blob/master/vehicle/firmware/V2_experimental.hex

Om noen ønsker å bidra eller å kompilere selv, så benyttet jeg Ubuntu da jeg jobbet med dette. Kompilator for Windows finnes ikke i gratisutgave.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på tirsdag 19. januar 2016, klokken 00:01
Lenge siden jeg var innom denne tråden.
Gøy å se at det er flere som tar i bruk OVMS og setter pris på den jobben som ble lagt ned.
Din innsats blir satt pris på daglig, spesielt når det er kaldt - og straumen forsvinn fortere enn ein skulle ynskje  ;D

Versjonen du laga har vore så stabil eg ikkje har forsøkt andre versjonar. Men, nye funksjonar kan jo vere nyttig.
Om den som føler seg klar til å bli din arvtager dukker opp på forumet her er svært bra. Ser det pågår arbeid for Kia Soul EV.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA