Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av testO, tirsdag 24. september 2013, klokken 21:30

« forrige - neste »

asbkar

Stemmer, boksen inneholder software som leser meldingene som fyker over can-bussen, og tolker disse. Den kan svare på forespørsler og sende varslinger via SMS, og den rapporterer via GPRS til OVMS sin server. Bruker du iphone/android-app så snakker denne igjen med OVMS sin server. Du forteller boksen at du har en i-Miev, så skjønner den (noen av) kodene som er spesifikke for i-Miev/ION/C-Zero.

Eksempler på SMS-kommander er STAT? og GPS?, som rapporterer henholdsvis ladestatus og posisjon som en google maps-lenke.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

TB

Fordel med SMS kommando til/frå bilen er at desse går direkte via mobilnettet, uten forsinkelse, eller andre ledd.

Kommunikasjon via GRPRS / IP / internett må innom OVMS server, som tilsvarer måten Nissan CARWINGS fungerer på. Dvs, det blir ein lenger "kjede" som må fungere, og det kan potensielt vere fleire feilkjelder. No kjenner ikkje eg til oppetid og ytelse på OVMS server, men Nissan CARWINGS har i periodar vore svært tregt slik eg har lest.

Med OVMS er det eit alternativ, SMS som vil fungere så lenge mobilnettet er oppe.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Eblogg på torsdag 10. oktober 2013, klokken 00:37
Takk for god info. Nå skjønte jeg litt mer.

Er det slik at denne enheten som man kobler til er en boks som tyder meldingene til bilen og sender dem til deg via en simkortmodul?
Ja, GSM modulen (og simkort) er innebygd i "OVMS boksen". Dvs, har berre ein boks i bilen, med  kabler: OBD-II kabel, GPS antenne, og GSM antenne.
Sitat

Sitat
Er det slik at denne appen man laster ned, automatisk tyder meldingene og gjør dem om til fornuftig lesning?
Slik eg har lest, tolking av meldingar skjer i OVMS boksen, som sender data enten via SMS, eller til OVMS server, via internett (data via GSM, omtalt som GPRS).

Du treng ikkje koble deg til OVMS sin server, det er mulig og berre bruke SMS. For og kunne bruke smart telefon app må data gå via internett / OVMS sin server.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Eblogg

Sitat fra: TB på torsdag 10. oktober 2013, klokken 17:49
Sitat fra: Eblogg på torsdag 10. oktober 2013, klokken 00:37
Takk for god info. Nå skjønte jeg litt mer.

Er det slik at denne enheten som man kobler til er en boks som tyder meldingene til bilen og sender dem til deg via en simkortmodul?
Ja, GSM modulen (og simkort) er innebygd i "OVMS boksen". Dvs, har berre ein boks i bilen, med  kabler: OBD-II kabel, GPS antenne, og GSM antenne.
Sitat

Sitat
Er det slik at denne appen man laster ned, automatisk tyder meldingene og gjør dem om til fornuftig lesning?
Slik eg har lest, tolking av meldingar skjer i OVMS boksen, som sender data enten via SMS, eller til OVMS server, via internett (data via GSM, omtalt som GPRS).

Du treng ikkje koble deg til OVMS sin server, det er mulig og berre bruke SMS. For og kunne bruke smart telefon app må data gå via internett / OVMS sin server.

Dette er jeg bare nødt til å teste ut :)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

TB

Mottok OVMS settet idag. Ein rask oppsummering:

Brukte denne oppskrift for og laste opp firmvare fil: http://www.idleloop.com/tesla/ovms/
Lasta opp firmware var enkelt via "PICkit programmer" programmet.
Forsøkte og slå av pinkode på SIM kort. Viser seg at på OneCall simkort er det ikkje er mulig og slå av pin.
Tok eit simkort for mobilt bredbånd, slå av pin - test i ein eldre telefon - ok. Testa og sende sms til / frå denne før eg satte simkort i OVMS.
Kobla til i bilen, når den stod på lading.
OVMS starta og blinke opp. Venta litt, til boot var gjort.
Sende SMS til OVSM: REGISTER OVMS, og mottok umiddelbart svar:
"Your phone has been registered as the owner."

Testa med STAT?, men biltype var ikkje satt korrekt - så den gav ingen lading / 0 km som svar.
SMS: MODULE BilID K SMSIP MI
BilID = Den id som er definert på http://openvehicles.com/
K = Kilometer
SMSIP = Varsel både via SMS og IP / App
MI = Miev

Dette var det som skulle til..

Ps:
Ingen mva, verdi var satt til 10.10 USD, og pakka vart levert direkte på døra av Posten. Tilfeldigvis var det nokon heime, som tok imot.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Erfaring med OVMS så langt:

Ikkje heilt stabil avlesing. Kan virke som at når OVMS ikkje har dekning, t.d. i tunell, p-hus osv. så tek det lang tid før forbindelsen blir oppretta igjen. Kan virke som heile OVMS låser seg, svarar ikkje på SMS heller når dette skjer. Etter ei tid, kan variere mykje så "løsner" det igjen - og alt er ok. Har i to tilfelle teke av OBD kabel, for og starte på nytt - då har OVMS vore på nett med det samme.

Mulig det kan ligge på mobil operatør? Eg har brukt eit kontant kort frå Talkmore, i staden for eit M2M abonnement. Talkmore har Telenordekning, så bør vere like bra, men..?

Har også opplevd at om eg stoppar lading, så "heng" lading igjen, med 0 A. Ved lading til 100% har dette aldri hent, berre ved avbrutt stopp i landing før 100%. Når dette skjer sendes ny SMS når lading kobles til igjen.

Alt i alt har det fungert bra, til ein rimeleg pris. Dataforbruk er svært lite. Ca 0,06 MB pr døgn, som blir ca 30 øre ved Talkmore. Dvs, 1 døgn GPRS tilsvarer ca 1 SMS...

Det er potensiale for og utvide programvaren, både for heng, og nye funksjoner.

Det er nyttig og lese av SOC meir nøyaktig enn dei 16 prikkane, samt og sjekke ladestatus uten og måtte gå til bilen. Kan og lese av min/maks temperatur for batteriet, desse står oppført som PEM og motor i appen.

Ser og eit stort potensiale for og lage ein meir avansert server programvare. Det er ingen visning på nett i dagens versjon, må bruke enten SMS, eller App. Dvs, ein form for Carwings. Kan t.d. loggføre alle data, og dermed rekne ut t.d. forbruk osv.

Må legge til at eg idag opplevde at dei to ESP lys starta og lyse. Ref annan tråd, dette er ein kjent sak, men uvanleg når det er 12 varme ute. Dette oppstod ikkje langt frå Citroën forhandler, så eg fekk dei til og lese av feilkode - "nettverksfeil" var den feil dei fant, som er ein generell feil.

Dvs, det _kan_ vere OVMS som laga denne feil, ved at den "forstyrrer" kommunikasjonen. Eg har ikkje aktivert CAN write.. Andre som har sett dette?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

testO

Opplever også at i noen situasjoner kan det ta litt tid å oppnå kontakt i forbindelse med tuneller og parkeringskjellere o.s.v. tar stor sett ikke mer en maks 1 minutt i de fleste tilfellene. Mistenker netverksproblem. Bruker selv telenor.

Kommer snart oppdatert versjon med motor og PEM temperatur og hurtiglader støtte.

Det finnes ett API hvor du kan hente ut data i din egen applikasjon. Men API'et er i ett tidlig stadium.

Har ikke opplevd noen problemer med  ESP lys i den tiden jeg har hatt OVMS modulen tilkoblet.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på torsdag 24. oktober 2013, klokken 22:20
Kommer snart oppdatert versjon med motor og PEM temperatur og hurtiglader støtte.

Det er supert. Har ikkje testa hurtiglader med OVMS kobla til så langt, men om vinteren aukar behovet.. Er praktisk og kunne sjekke status på hurtiglading, i staden for og fryse i bilen :-)

Data om forbruk - er det plan om og legge inn dette? Tenker slik som canIon appen.

Sitat
Det finnes ett API hvor du kan hente ut data i din egen applikasjon. Men API'et er i ett tidlig stadium.

Slik eg forstår er det også mulig og sette opp eigen server, dvs at OVMS sender direkte til ein server/IP. Parameter 4 inneheld IP adressa. Dermed er alle data tilgjengeleg på server for behandling og presentasjon? Om OVMS sender forbruk, så kan desse data bli presentert på ein oversiktlig måte på serveren.

Sitat
Har ikke opplevd noen problemer med  ESP lys i den tiden jeg har hatt OVMS modulen tilkoblet.

Eg satsar på at det går bra - ESP lysa forsvant etter at tenning var av/på - så det er ikkje eit stort problem.

Varsel om 12 V:
Opplevde natt til idag at OVMS sende varsel om lågt 12 V. Melding:
Sitat
MP-0 PA ALERT!! 12V BATTERY CRITICAL (12,9V, ref=14.4)

Melding kom 04.51. Bilen var ferdig lada kl 04.03. Litt pussig?

Når eg starta bilen, og DC-DC starta og lade 12V kom ny melding:
Sitat
MP-0 PA 12V BATTERY OK (13,5V, ref=14.4)

Har kombinert ute/inn temp måler, klokke og voltmeter i bilen. Denne viste 11,9 når nøkkel stod på fyrste trinnet - som vanleg. Lys osv., vifte osv går på og trekker 12 V litt ned, men når DC-DC startar ligg det på 14,3 - 14,4 - som vanleg.

Dvs, er det mulig og sette spenning som skal gi alarm i parameter 0-23?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

testO

Tester nå en ny versjon med følgende endringer:
- lagt til støtte for PEM og motor temperatur
- lagt til støtte for hurtigladning (trenger noen til å teste dette)
- Endret utregning av ideal range for å reflektere at de siste 10% SOC ikke lar seg benytte (SOC = 0 => ideal range = 0)
- Fixet at temperaturene i appen blir hvit når de er oppdatert og grå når ikke oppdatert.

Om noen er interessert i å teste, så kan jeg legge ut oppdatert hex fil her?
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

TB

Sitat fra: testO på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 22:20
Tester nå en ny versjon med følgende endringer:
- lagt til støtte for PEM og motor temperatur
- lagt til støtte for hurtigladning (trenger noen til å teste dette)
- Endret utregning av ideal range for å reflektere at de siste 10% SOC ikke lar seg benytte (SOC = 0 => ideal range = 0)
- Fixet at temperaturene i appen blir hvit når de er oppdatert og grå når ikke oppdatert.

Om noen er interessert i å teste, så kan jeg legge ut oppdatert hex fil her?

Hei
Kan gjerne teste ny versjon. Har ikkje langt til hurtiglader - så det kan eg også teste.
Noko speseilt eg skal sjå etter ved hurtiglading? At vist A på lader og i app er lik?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

asbkar

Kan gjerne teste litt jeg også. Ikke sikkert jeg får snurret innom en hurtiglader, får se.
Koster 2.50 pr minutt på fortum sin lader i nærheten, skal se om jeg rekker en liten minilading i kveld.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

testO

Takker for hjelpen med å testing.

Har testet denne koden noen dager nå, og så langt ser det bra ut.
Har ikke testet hurtiglading, men i følge ham som har fant ut hvilken koder bilen sender under hurtiglading skal det fungere slik det er implementert.

Fint om dere som tester komer med tilbakemeldig på hva som fungere og hva som kan forbedres. Sammen kan vi gjøre OVMS for trillingene bedre.

NB: endre filtypen til .zip.



Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

asbkar

Testet litt kjapt nå, det "vanlige" ser ut til å fungere som normalt.
Temperaturene for pem/motor/batteri er 9/10/12, som sikkert stemmer...
Ideal range er beregnet til 97km ved 68%, det stemmer med mine beregninger også (10-100% er 0-150 km)
Plugget inn 13A-lader, det dukket opp på skjermen. Plugget ut igjen, og fikk SMS + app-varsel.
Skal se om jeg får testet hurtiglading senere i kveld, evt en annen dag.
12V-batteri-varslene har du kanskje ikke fått justert noe på? Høres ikke dumt ut å bare øke differansen til 2V...
Skal se om jeg får opp et utviklingsmiljø etterhvert, så kan jeg fikle litt selv også.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

TB

Rapport frå Lørenskog her:
- Som Asbkar melder, ser korrekt ut. Var alt fullada, så % talet har eg ikkje sjekka, skal sjekke på dei neste turar.
Satte på varmeapparat, var raskt nede på 94%, og est range 127 km.
Temperaturen ser rett ut - 6 /8/7 etter litt lading. Ser ut som varmeapparat og lading raskt varmer opp batteri.
Teksten er endra til "Standard 16" - før stod det 13A. Begge deler er "rett".

Tenker eg skal prøve hurtiglading i morgon.

Har ikkje opplevd 12 V batteri varsel meir enn ein gong så langt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

testO

Har ikke sett på 12V problematikken. Men vet det er andre som ser på det.

Kan dere også sjekke at temperaturene blir hvit i appen når bilen er aktiv (lader eller tenningen er på) og grå når bilen ikke er aktiv. Hvit teks indikerer at temperaturene er oppdatert.

Har også lagt inn slik at det sendes melding når SOC er nede i 10%. Muligen den skulle ha vært på en annen verdi?

Det er også mulig i denne versjonen å sende TEMPS? på SMS og få temperaturene tilbake.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA