Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Punktum for vår i-Miev

Startet av Faraday, torsdag 22. mars 2018, klokken 21:44

« forrige - neste »

Faraday

I dag måtte vår 2011 mod. i-Miev fraktes med Falck til Bilforum Ski, da den ikke ville lades (gul trekant) og batteriet nesten tomt. Diagnosen var defekt batterilader (den innebygde), og ny pris på denne er kr. 30.000. Når kjørelengden på bilen fra før var kommet ned i 4 mil vinterstid så er det vel ikke verdt prisen å reparere. Kjøpte denne brukt i nov-2012 for kr.165000 så det blir kr. 31000 pr år, dette er langt mer enn verditapet på en liten bensinbil som normalt holder dobbelt så lenge. Med lave driftsutgifter så blir vel totalregnskapet mer likt, og da sitter man igjen med miljøfaktoren som et pluss.
Til dere som har en nyere i-Miev: Husk å være nøye med å overholde serviceintervallene. Jeg drøyde 4 mnd over en service i 2015 og Mitsubishi brukte dette som argument for ikke å innfri batterigarantien på 7 år.

sylwester

Defekt batterilader har vel ikke mye med  batterigarantien å gjøre?
Kommer en ny i-Miev så mye mer enn 4 mil på kalde vinterdager da? Jeg kjører 2012-Leaf og syns 5mil er greit, 7 mil om bilen akkurat er fullada og forvarma i varm garasje slik at batteriet er 10 grader istedenfor -10. De som klarer 10 mil må bruke all buffer og fryser de siste 15 minuttene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

emagic

Vi har en 2011 som har gått litt over 100.000 og den brukes daglig sandvika-drammen, det er ca 6 mil.   I den aller kaldeste perioden vi hadde i vinter røynet det skikkelig på og det var bare flaks at det gikk.

Er det ikke mulig å bytte til en lader fra en kondemnert bil? Ser at det ligger flere ladere på nbfbildeler.no

-emagic



hsa77

Ta en telefon til elbilmek i Asker, tipper de kan gi deg en litt hyggeligere pris.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Faraday

Garantispørsmålet gjaldt svekket batteri. Test viste 70%, men opplevd kjørelengde er 60% av det den var for 3 år siden, 6 mil sist sommer på flat E6 mot tidligere 10 mil.
Takk for tips, jeg har sett brukt lader til kr. 7500, får vurdere det.

jkirkebo

Sitat fra: Faraday på torsdag 22. mars 2018, klokken 23:00
Garantispørsmålet gjaldt svekket batteri. Test viste 70%, men opplevd kjørelengde er 60% av det den var for 3 år siden, 6 mil sist sommer på flat E6 mot tidligere 10 mil.
Takk for tips, jeg har sett brukt lader til kr. 7500, får vurdere det.

Batteriene går for 15.000,- og du får sikkert 10.000,- for det gamle...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: Faraday på torsdag 22. mars 2018, klokken 21:44
Til dere som har en nyere i-Miev: Husk å være nøye med å overholde serviceintervallene. Jeg drøyde 4 mnd over en service i 2015 og Mitsubishi brukte dette som argument for ikke å innfri batterigarantien på 7 år.

Ville ikke tatt service av denne grunnen. Service over 7 år koster mer enn et brukt batteri, og sannsynligheten for at du trenger det, eller får det dekket er minimal.

Tidsargumentet er heller ikke god nok grunn, da frakt av bilen til og fra verksted, og alle ulempene mens du er uten bilen ofte tar like lang tid som å ta en kjapp service selv.

Her er en artig video om service på I-miev.


https://www.youtube.com/watch?v=xwsHidbzfmw&t=22s
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nilsen33


bobakka

Sitat fra: Faraday på torsdag 22. mars 2018, klokken 21:44
Til dere som har en nyere i-Miev: Husk å være nøye med å overholde serviceintervallene. Jeg drøyde 4 mnd over en service i 2015 og Mitsubishi brukte dette som argument for ikke å innfri batterigarantien på 7 år.
Mitsubishi har vel aldri hatt en 7 års garanti på batteriet. De hadde en 5 års garanti mot 70% og defekt batteri. Uansett er denne 70% regelen vanskelig å bevise da det er BMS'ens algoritmer som styrer % og ikke virkelig batterikapasitet.
Jeg hadde en Gjensidige Super forsikring siste året hvor nettopp uventede skader blir dekket. Den hadde nok dekket laderproblemet ditt.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

erik e

Ang. Service. Om det bare var en service som var tatt for sent var det strengt vurdert. ?????? Stemmer det?  Har ikke Mitsubishi utvidet garantien på batteri? Tror at for folk flest vil det være lurt og ta service en gang i året om du har en kjøre lengde på 15-20 000 km i året. Feks. i forbindelse hjulomlegg. Eller?????
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elekTrond

Alt for strengt og/eller feil vurdert, hvis det hadde vært innenfor den ordinære garantiperioden. Det med syv år derimot, forstår jeg ikke noe av.

Saksopplysning: Jeg (les: bilen min) fikk skiftet kupévifte/varmeapparatmotor på garanti etter 4,5 år, sjøl om første eier misligholdt vilkårene mtp. service. Samme gjelder framdriftsbatteriet, som heller ikke er en service- og vedlikeholdsavhengig del.

Kan legge til at 4. og 5. års servicene (med garantijobb(er) innimellom), ikke ble utført av eller hos forhandler. De ni tusen oljedollarsene er satt inn på kontoen for framtidige, hypotetiske reparasjoner etter garantiperiodens utløp. Med det sagt: *bank i dashbordet*

NB! Jeg føler med trådstarter Faraday og håper det blir en minnelig løsning, uten vraking. Denne bør få tjenestegjøre mange år til i nærmiljøet. Personlig skulle jeg ønske kvinnen i gata kunne gjøre seg ørlite sjølhjulpen og litt mindre prisgitt det bilverkstedet forteller kunden.


Lunch 2017-09-06 renaultEspaceRace_OùEstLaVoiture_44_8542_web



Lunch 2017-09-08 kjellNyBilVerkstedHybridHummer_44_8544_web



Lunch 2017-09-08 kjellNyBilVerkstedHybridHummer_44_8544_web



Lunch 2016-12-20 tu.no KjellBilverkstedKundeundersøkelseGodeTilbakemeldinger
'13 Mjau

Faraday

Takk for tilbakemeldinger. Vedr batterigarantien så viste de også til en manglende batteritest ved første service hos Bilforum Asker, ved første eier. At jeg selv somlet 4 mnd en gang var uansett nok for dem. På nettsidene deres står det følgende: "I tillegg garanterer Mitsubishi Motors at kapasiteten på fremdriftsbatteriet på EV-biler er 70% eller mer i perioden, på alle våre i-MiEV og PHEV uansett årsmodell inntil 8 år/160 000 km (det som først inntreffer)." På min bil var det også feil på BMU styreenheten, slik at batteritesten ikke kunne utføres riktig. Måtte låne en ny enhet for å få tatt testen og den viste snaut 70%, men så brukte importøren altså serviceheftet mot meg. Uansett har laderen gått, og da er det kvelden for bilen. Bilen har gått 110000 km og jeg har fått tilbud på kr.14000 for den som delebil, og andre er også interessert. Får jeg mer enn dette slår jeg til, og kjøper heller en ny. Den gamle får bli donor til andre syke biler, så det får vi være fornøyde med!

elekTrond

Ooh. Hadde jeg hatt plass i mekkegarasjen hadde jeg lett knekt studielånet på delebil/prosjektbil. Har såå lyst på å bygge større og lettere batteri, snekre 11/22 kW trefas lader, lodde sammen en telematikkmodul og ellers modernisere slash optimalisere bilen. Ergo en slags v2.0. "Uheldigvis" kommer nok det 5,5 år gamle LEV50N batteriet mitt til å vare fem og et halvt til.

Jeg plukket opp et tips om autopi.io i en tråd på e-up! forumet. Også jeg som ikke hadde funnet noen gyldig unnskyldning for å kjøpe bringebærpai ennå ... :angel:
Sv: Nestenkollisjon og tap av stabilitetskontroll, servo og nødbrems
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA