Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ford Focus bestilt

Startet av Focus, søndag 22. september 2013, klokken 18:08

« forrige - neste »

Focus

#30
Da har jeg tatt turen min igjen, denne gangen med varmen på 21°C. Samme tur samme hastigheter +6°C ute temp. Jeg kom hjem med alarm på lavt batt 10 km igjen og 94,5 kjørte km. DVS at rekkevidden under de forholdene er ca 95 km, antakelig hadde jeg klart 100. Jeg har og kjøpt 6-32A ladestasjon av elbilhjelpen.
Den er nå stilt på 15A så blir det spennende å se hvor lang tid det tar å lade helt opp igjen. Det skal teoretisk ta ca 7 timer.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

#31
Ladestasjonen du fikk er denne:

Egentlig samme funksjon som Ratio sin, men trinnløs regulering og noe rimeligere i enfase utgave.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Focus

Da er bilen ferdig ladet. Det tok temmelig nøyaktig 5 timer.
Det får jeg ikke til å stemme.

230v*15A= 3450W

23000W/3450=6,7 Timer

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

#34
To mulige forklaringer: Enten var batteriet ikke fullt så tomt som du trodde, eller så ladet du inn litt med litt høyere strøm enn du trodde.

Vanligvis har du kjørt ut mindre strøm enn du hadde grunn til å tro, og vil derfor lade inn mindre.

En annen konklusjon av testen din viser at du kunne ladet bilen opp på like over 2,5t om du hadde ladet fra 32A kurs. Det betyr opp til 38 km/t ladehastighet på en typisk vestlandsvinter. Ikke helt verst, og raskt nok for mange.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. desember 2013, klokken 07:06
To mulige forklaringer: Enten var batteriet ikke fullt så tomt som du trodde, eller så ladet du inn litt med litt høyere strøm enn du trodde.

Vanligvis har du kjørt ut mindre strøm enn du hadde grunn til å tro, og vil derfor lade inn mindre.

En annen konklusjon av testen din viser at du kunne ladet bilen opp på like over 2,5t om du hadde ladet fra 32A kurs. Det betyr opp til 38 km/t ladehastighet på en typisk vestlandsvinter. Ikke helt verst, og raskt nok for mange.
Det er nok den første av de to. Kursen er sikret med 16A og da jeg stilte ladestasjonen på 16 røk sikringen etter en liten stund.
Det er raskt nok for meg Jeg er og veldig godt fornøyd med rekkevidde testen. Sammenlignet med mieven så er det like langt som mieven gikk uten varme om vinteren.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Husk at en 16A sikring leverer 19A ganske lenge før den tripper. Beste er å måle med et Clas Olson meter.

Også lurt å merke av nøyaktig ladestrøm på ladestasjonen, da der vil være små toleranser i forhold til påklistret merkelapp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

#37
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. desember 2013, klokken 10:00
Husk at en 16A sikring leverer 19A ganske lenge før den tripper. Beste er å måle med et Clas Olson meter.

Også lurt å merke av nøyaktig ladestrøm på ladestasjonen, da der vil være små toleranser i forhold til påklistret merkelapp.
Da har jeg målt strøm trekket med 15 A innstilt på stasjonen, resultat 20,5A uten at en 16A auto sikring tripper. Spørsmålet da er hvor nøyaktig er Clas måleren. Jeg regner uansett med at den ikke er veldig feil
max 1A.
Men jeg synes det er skremmende at det kan gå 20 A gjennom en 16A sikring.

Da stemmer og regnestykket.

23000/4551=5 timer
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Martin-

Sitat fra: Focus på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:34
Da har jeg målt strøm trekket med 15 A innstilt på stasjonen, resultat 20,5A uten at en 16A auto sikring tripper. Spørsmålet da er hvor nøyaktig er Clas måleren. Jeg regner uansett med at den ikke er veldig feil
max 1A.
Men jeg synes det er skremmende at det kan gå 20 A gjennom en 16A sikring.

Da stemmer og regnestykket.

23000/4551=5 timer

Det har med at gamle automatsikringer ofte har en I2 (garantert utløsning) på 1,45 x In (vernets merkestrøm). Dette muliggjør derfor strømtrekk på 1,45 x 16A = 23,2A. Nyeste krav (tek 10) krever derfor at vernet har en lavere multiplikasjon enn 1,45, og en stund før produsentene imøtekom dette kravet var det derfor vanlig med 15A automatsikringer.
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

jkirkebo

Sitat fra: Martin- på søndag 09. mars 2014, klokken 11:40
Sitat fra: Focus på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:34
Da har jeg målt strøm trekket med 15 A innstilt på stasjonen, resultat 20,5A uten at en 16A auto sikring tripper. Spørsmålet da er hvor nøyaktig er Clas måleren. Jeg regner uansett med at den ikke er veldig feil
max 1A.
Men jeg synes det er skremmende at det kan gå 20 A gjennom en 16A sikring.

Da stemmer og regnestykket.

23000/4551=5 timer

Det har med at gamle automatsikringer ofte har en I2 (garantert utløsning) på 1,45 x In (vernets merkestrøm). Dette muliggjør derfor strømtrekk på 1,45 x 16A = 23,2A. Nyeste krav (tek 10) krever derfor at vernet har en lavere multiplikasjon enn 1,45, og en stund før produsentene imøtekom dette kravet var det derfor vanlig med 15A automatsikringer.

Verdt å nevne er også at en I2 på 1,45 betyr at sikringen skal løse ut innen en time om det går strøm på 1,45 ganger merkestrøm gjennom den. Er strømmen f.eks 1,3 ganger merkestrøm kan sikringen ligge inne lengre, men den vil gå til slutt. Er strømmen over 1,45 ganger merkestrøm skal den løse ut ganske fort.

For å bruke 16A sikring på kontakter i bolig med normal forlegning (PN i rør i vegg) kreves nå en I2 på 1,2. Det betyr at om en slik sikring belastes med 20,5A vil den løse ut ganske fort.

En 15A sikring kan i dag ikke benyttes med I2 verdi på 1,45, da må man ha en utgave med I2 på 1,3. Har man standardvern med I2 på 1,45 er det 13A som gjelder på 2,5mm2 kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Focus

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. mars 2014, klokken 11:51
Sitat fra: Martin- på søndag 09. mars 2014, klokken 11:40
Sitat fra: Focus på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:34
Da har jeg målt strøm trekket med 15 A innstilt på stasjonen, resultat 20,5A uten at en 16A auto sikring tripper. Spørsmålet da er hvor nøyaktig er Clas måleren. Jeg regner uansett med at den ikke er veldig feil
max 1A.
Men jeg synes det er skremmende at det kan gå 20 A gjennom en 16A sikring.

Da stemmer og regnestykket.

23000/4551=5 timer

Det har med at gamle automatsikringer ofte har en I2 (garantert utløsning) på 1,45 x In (vernets merkestrøm). Dette muliggjør derfor strømtrekk på 1,45 x 16A = 23,2A. Nyeste krav (tek 10) krever derfor at vernet har en lavere multiplikasjon enn 1,45, og en stund før produsentene imøtekom dette kravet var det derfor vanlig med 15A automatsikringer.

Verdt å nevne er også at en I2 på 1,45 betyr at sikringen skal løse ut innen en time om det går strøm på 1,45 ganger merkestrøm gjennom den. Er strømmen f.eks 1,3 ganger merkestrøm kan sikringen ligge inne lengre, men den vil gå til slutt. Er strømmen over 1,45 ganger merkestrøm skal den løse ut ganske fort.

For å bruke 16A sikring på kontakter i bolig med normal forlegning (PN i rør i vegg) kreves nå en I2 på 1,2. Det betyr at om en slik sikring belastes med 20,5A vil den løse ut ganske fort.

En 15A sikring kan i dag ikke benyttes med I2 verdi på 1,45, da må man ha en utgave med I2 på 1,3. Har man standardvern med I2 på 1,45 er det 13A som gjelder på 2,5mm2 kabel.

Det er en helt ny sikring ble kjøpt inn for anledningen.
Vil det si at ved å skifte ut kabel og sikring til 20A så kan jeg i enkelte tilfeller dersom jeg skulle ha behov kan trekke opp mot 29A i kortere periode.


Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Reodor

#41
Sitat fra: Focus på søndag 09. mars 2014, klokken 13:36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. mars 2014, klokken 11:51
Sitat fra: Martin- på søndag 09. mars 2014, klokken 11:40
Sitat fra: Focus på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:34
Da har jeg målt strøm trekket med 15 A innstilt på stasjonen, resultat 20,5A uten at en 16A auto sikring tripper. Spørsmålet da er hvor nøyaktig er Clas måleren. Jeg regner uansett med at den ikke er veldig feil
max 1A.
Men jeg synes det er skremmende at det kan gå 20 A gjennom en 16A sikring.

Da stemmer og regnestykket.

23000/4551=5 timer

Det har med at gamle automatsikringer ofte har en I2 (garantert utløsning) på 1,45 x In (vernets merkestrøm). Dette muliggjør derfor strømtrekk på 1,45 x 16A = 23,2A. Nyeste krav (tek 10) krever derfor at vernet har en lavere multiplikasjon enn 1,45, og en stund før produsentene imøtekom dette kravet var det derfor vanlig med 15A automatsikringer.

Verdt å nevne er også at en I2 på 1,45 betyr at sikringen skal løse ut innen en time om det går strøm på 1,45 ganger merkestrøm gjennom den. Er strømmen f.eks 1,3 ganger merkestrøm kan sikringen ligge inne lengre, men den vil gå til slutt. Er strømmen over 1,45 ganger merkestrøm skal den løse ut ganske fort.

For å bruke 16A sikring på kontakter i bolig med normal forlegning (PN i rør i vegg) kreves nå en I2 på 1,2. Det betyr at om en slik sikring belastes med 20,5A vil den løse ut ganske fort.

En 15A sikring kan i dag ikke benyttes med I2 verdi på 1,45, da må man ha en utgave med I2 på 1,3. Har man standardvern med I2 på 1,45 er det 13A som gjelder på 2,5mm2 kabel.

Det er en helt ny sikring ble kjøpt inn for anledningen.
Vil det si at ved å skifte ut kabel og sikring til 20A så kan jeg i enkelte tilfeller dersom jeg skulle ha behov kan trekke opp mot 29A i kortere periode.

Jeg ville nok sendt laderen tilbake til leverandør og bedt ham forsikre om at den faktisk begrenser strømmen til den instillingen som har blitt satt. Poenget med en slik lader er vel å sikre seg mot overbelastning av elnettet?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Focus

Sitat fra: Reodor på fredag 28. mars 2014, klokken 07:52
Sitat fra: Focus på søndag 09. mars 2014, klokken 13:36
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. mars 2014, klokken 11:51
Sitat fra: Martin- på søndag 09. mars 2014, klokken 11:40
Sitat fra: Focus på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:34
Da har jeg målt strøm trekket med 15 A innstilt på stasjonen, resultat 20,5A uten at en 16A auto sikring tripper. Spørsmålet da er hvor nøyaktig er Clas måleren. Jeg regner uansett med at den ikke er veldig feil
max 1A.
Men jeg synes det er skremmende at det kan gå 20 A gjennom en 16A sikring.

Da stemmer og regnestykket.

23000/4551=5 timer

Det har med at gamle automatsikringer ofte har en I2 (garantert utløsning) på 1,45 x In (vernets merkestrøm). Dette muliggjør derfor strømtrekk på 1,45 x 16A = 23,2A. Nyeste krav (tek 10) krever derfor at vernet har en lavere multiplikasjon enn 1,45, og en stund før produsentene imøtekom dette kravet var det derfor vanlig med 15A automatsikringer.

Verdt å nevne er også at en I2 på 1,45 betyr at sikringen skal løse ut innen en time om det går strøm på 1,45 ganger merkestrøm gjennom den. Er strømmen f.eks 1,3 ganger merkestrøm kan sikringen ligge inne lengre, men den vil gå til slutt. Er strømmen over 1,45 ganger merkestrøm skal den løse ut ganske fort.

For å bruke 16A sikring på kontakter i bolig med normal forlegning (PN i rør i vegg) kreves nå en I2 på 1,2. Det betyr at om en slik sikring belastes med 20,5A vil den løse ut ganske fort.

En 15A sikring kan i dag ikke benyttes med I2 verdi på 1,45, da må man ha en utgave med I2 på 1,3. Har man standardvern med I2 på 1,45 er det 13A som gjelder på 2,5mm2 kabel.

Det er en helt ny sikring ble kjøpt inn for anledningen.
Vil det si at ved å skifte ut kabel og sikring til 20A så kan jeg i enkelte tilfeller dersom jeg skulle ha behov kan trekke opp mot 29A i kortere periode.

Jeg ville nok sendt laderen tilbake til leverandør og bedt ham forsikre om at den faktisk begrenser strømmen til den instillingen som har blitt satt. Poenget med en slik lader er vel å sikre seg mot overbelastning av elnettet?

Kan ikke se verdien i det så lenge jeg kan merke direkte på potmeter hvilken strøm som går ved den innstillingen.
slik jeg har gjort. Jeg ser på den merkingen som er der som retningsgivende.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Johnny R. Thomsen

Min 2015 har app og i tilegg mulighet i bilen til å stille forvarming av batteri og bil, mens den står til lading.Da får den strøm via nettet til oppvarmingen,og ladingen starter på nytt mens den varmer opp til 22 gr.i bilen.
Kjørte 14 mil  ved 5 + med 19 gr. i bilen.manuelt innstilt uten ac. laveste blåseinnstilling med ruta og beina innstilling. Bilen viste da at den hadde 29 km igjen.
Luft i dekkene på max anbefalt, dette med nok luft har enormt mer å si på kjørelengden enn kjørestil. Ford,en genererer mye strøm undervegs med vestlandsveger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA