Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ford Focus bestilt

Startet av Focus, søndag 22. september 2013, klokken 18:08

« forrige - neste »

Marita

Hva synes du om rekkevidden ? Min går 70-90 kilometer ved utetemp 0-5 grader,  er litt spent på hvordan det blir når kulden kommer. ..

Focus

Jeg holder til i stavanger så tempen her er skjeldent under 0.
Jeg har ikke tatt noen testturer enda, men rekkevidde måleren gir vesentlig mer rekkevidde enn mieven ga.
De siste dagene før bytte fikk jeg ca 100 på GOM med focusen får jeg 140. Det gjenstår selfølgelig å kjøre de km å se om det stemmer.
Jeg hadde en tur jeg kjørte flere ganger med mieven og det meste jeg fikk ut av den på den turen var 115 km i varmt sommervær og råtne egg under pedalen.
Jeg har fått et par tilbud på 6,6 kw lading,  men det har jeg slått fra meg det er for dyrt me 25 30 tusen for å redusere ladetiden fra 6 til 4 timer. Så jeg kommer til å kjøpe en kladd på 16a og ha 10a liggende i bilen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Focus

ebergli Nå må det sies at terenget her nede på Jæren og er veldig flatt så det er klart at med flatt tereng relativ høy temperatur så vil jeg nok oppnå høye rekkevidde tall, men det vil jo gjelde alle elbiler så det blir vanskelig å sammenligne rekkevidde fra forskjellige kanter av landet.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Marita

Sant nok :-) , det er nok både kaldere og mer kupert her på Østlandet. Hva slags vinterhjul fikk du med ? Jeg har fått nye 17" hjul med Nokian piggfrie dekk av forhandler i dag da de mener at 16"og Conti piggdekk som bilen ble levert med reduserer rekkevidden...

Marita

Ellers var 25-30.000 stiv pris for 2x32A lading. Langt å strekke kabel ?

Focus

Jeg kjøpte ikke med vinterdekk. Jeg har en transporter som jeg bruker de 2 til 6 dagene med vinterføre det er her.
Strekket er mellom 20 og 30 meter elektrikker skulle ha mellom 15 og 18 for jobben. Så koster jo ladestasjonen 7 til 10 tusen
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

elektrolux

Fokus'en bør med sitt bagasjeromsmonterte batteri har alle forutsettningene til å holde batteriet varmt.

Ev, kan en montere inn en Defa kupevarmer i bagasjerommet og på den måten unngå å kjøle ned batteriet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

#22
Focusen så langt jeg har forstått har et 2 delt batteri der den ene delen ligger under bilen og den andre delen i bagasjerommet.
Jeg har og forstått det slik at det er et varme/kjølesystem for batteriene, men det er mulig jeg her har misforstått.
Her er link til instruksjonsbok.  http://www.motorcraftservice.com/vdirsnet/OwnerGuide_EU/Default.aspx?bookcode=O24738&market=NO&language=NO&title=2013 Focus Electric - B8

Se under høyspenningsbatteri/generelle opplysninger
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Focus

Da har jeg vært på runden min å tusla rundt Jæren. Turen er nesten helt flat går for det meste i 50, 60, og 70 kmt. Det er og litt 40 og 80. Det ble 147 km da har jeg plusset på rest rekkevidde fra GOM.

Temperatur var 9°C veien tørr. Brukte AC så lite som mulig bare for å få vekk dugg. Slett ikke verst etter min mening. Jeg klarte omtrent det samme med mieven men da ved 24°C
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Marita

Imponerende. Jeg har aldri vært i nærheten av så høye rekkeviddetall...

Focus

Takk for det, men det er jo det med topografien helt flatt, lav fart høy temp.
Det må jo og sies at det er ikke normal kjøring. Jeg legger alt inn på å spare energi for å se hvor langt jeg kommer. Dette for å kunne sammenlingne bil mot bil og for å se om batteriene taper seg.
Jeg fant ikke noe tap på kapasitet på imieven i løpet av 2,5 år og håper å oppleve det samme med focusen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Marita

Ja, vi får håpe kapasiteten holder seg. Jeg savner informasjon om hvordan bilen skal lades. På Leafen jeg hadde var det jo veldig fokus på lading til 80% og at den ikke skulle stå fulladet flere dager. Ford Norge sier bare at bilen skal stå tilkoblet når den ikke brukes, det kommer til og med opp varsel om dette når bilen stoppes i minusgrader, antakelig pga oppvarmingssystemet for batteriet, men det medfører jo at den blir stående toppladet

Focus

Jeg tror under en hver omstendghet så er ofte hurtigladinger mye mer skadelig for batteriene enn om du lader til 100 % eller lar bilen stå med kabel tilkoblet.
Slik jeg ser det så slukker det blå lyset rundt ladeinngang når bilen er ferdig ladet . Da tror jeg ikke det går strøm der. Det vil si at dersom det er et forbruk til batterivarmen så vil denne begynne å lyse igjen etter en hvis tid.
Det burde jo lett la seg teste en dag det er kaldt.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

LeneEF

Jeg er også nybakt Focus eier og er godt fornøyd så langt. Jeg bor i et skikkelig "kuldehøl",  så kupevarmer har vist seg å være en god investering. Bilen står parkert under carport, og den er deilig og varm på morgenen etter et par timer med kupevarmeren på. Med min kjøring - der jeg ikke sparer på hverken varmeapparat eller setevarmere, så får jeg rundt 80 km kjørelengde på kalde dager. Bilen regner ut etter mitt normale forbruk - men kjøreer jeg noen dager uten varmeapparat eller annet - lader den fint til 160 km.
Bilen er virkelig god og kjøre. Jeg har ikke fått testet den på skikkelig snøføre - så nå venter jeg spent på vinteren.
:) Fornøyd med min Focus

pottle

#29
Lene: Vi bryr oss egentlig ikke hvilken KM som står må rekkeviddemåleren i bilen. Som du vet så er det ikke rekkeviddemåleren helt å stole på. Vi er alle i en kjøpsprosess, så vi lurer på om du kunne gitt oss et pekepinn på hva som er gjennomsnittsforbruket i kWh per mil når du som normal person kjører under normale forhold.

1. Kan du (og andre Fokus-brukere) skrive inn hvor mange kWh din Ford bruker per mil når du er ute og kjører vanlig?
2. Vet du hvor mange kW som er reell brukskapasitet på batteriet til Ford Fokus?

Når vi har disse to tallene finner vi ut hvor lang rekkevidde Fokus egentlig har under normale forhold. Kan du hjelpe oss med dette?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA