Skrevet av Emne: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...  (Lest 25289 ganger)

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2707
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #120 på: torsdag 03. april 2014, klokken 12:45 »
Hva legger dere inn som accessories power? (varme, stereo etc)
1kW. Men det er jo avhengig av temp og fart.
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

TMS85

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 45
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #121 på: torsdag 03. april 2014, klokken 13:18 »
Denne her er utrolig realistisk, i tillegg kan du legge inn forbruk for stereo og varme etc i tillegg kan du endre antall passasjerer og bilvekt etc.

http://www.jurassictest.ch/GR/


Høyde med tung bil er den største fienden i tillegg til langvarige hastigheter over 100.

Hvordan er det med angivelse av fart på denne her? Man kan angi en fart og det er vel da snittfart på hele strekningen, men hvordan blir det hvis f.eks. deler av strekningen ligger man i 100 så deler av strekningen i 60, blir da 80 i snitt realistisk?

Spørsmålet er altså om man "får tilbake" det ekstra man mistet i power ved å ligge over 80 når man senere ligger under 80?

Haa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #122 på: torsdag 03. april 2014, klokken 13:58 »
Hva legger dere inn som accessories power? (varme, stereo etc)
1kW. Men det er jo avhengig av temp og fart.

Altså - om jeg legger 1KWh til grunn, samt justerer for baggage/flere personer, og justerer opp faktiskv vekt på bilen - så gir det et forbruk på over  23KWh/100km på turen Oslo-Lillehammer. Ifølge Jurassic.
Til nå har jeg aldri ligget over 19.5 reelt....vært nede i 16.5-17.0.
Er det noe jeg ikke skjønner her? Eller er det bare jeg som holder fartsgrensen :D
TMS 85, Mars 2014, Grønn

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2707
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #123 på: torsdag 03. april 2014, klokken 14:12 »
Er det noe jeg ikke skjønner her? Eller er det bare jeg som holder fartsgrensen :D

Synes og den er ganske negativ. Men det er jo veldig avhengig av at parametrene dine stemmer med virkeligheten. Oppvarming er jo veldig avhengig av utetemp, kan jo variere fra 0-6kW. Ser "recup" er satt til 0.4, antar det er regen som jeg tror vil være høyere...
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Haa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #124 på: torsdag 03. april 2014, klokken 14:26 »
turfsurf: ja, mange variabler - men selvom jeg setter recup til 1,2 og W til 0 - så må jeg ligge godt under fartsgrensen for at jurassic skal nærme meg seg min "normal" på akkurat den strekningen.

Dog: jeg har merket meg at den treffer bedre jo brattere det er. Har konkludert med at jeg blir positivt overrasket på motorvei, og får et passe realistisk forhold til kjøring med mange høydemeter over kort distanse.
Men i sum - jeg er positivt overrasket generelt over bilens rekkevidde, men tar høyde for at jeg var "pessimistisk" før jeg fikk bilen  ;D

Opp/ned 450hm+ to dager på rad pluss 160km+ til og fra Lillehammer har gitt meg et typisk reelt forbruk på rett under 200W/km mellom ladinger. Dette har jeg gjort 3 ganger i mars.
Om det er "helt normal bruk" vet jeg ikke - men det er jeg såre fornøyd med!
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Leif1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 784
  • X petrolhead
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #125 på: torsdag 03. april 2014, klokken 14:33 »
Jeg kjører ruten jeg nevnte i mitt forrige innlegg tilbake igjen i morgen.
(Måløy-Dombås-Trondheim) Legger ut forbruket når jeg kommer til Dombås. :)

(Og om jeg ikke kommer frem til Dombås legger jeg ut bilen på finn.)
Konvertitt fra S til X

Haa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #126 på: torsdag 03. april 2014, klokken 14:42 »
Jeg kjører ruten jeg nevnte i mitt forrige innlegg tilbake igjen i morgen.
(Måløy-Dombås-Trondheim) Legger ut forbruket når jeg kommer til Dombås. :)

(Og om jeg ikke kommer frem til Dombås legger jeg ut bilen på finn.)

Ta en del-måling Oppstryn-Oppljos da....den er jeg nyskjerrig på!  8) Hvis du kjører den veien selvfølgelig
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Leif1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 784
  • X petrolhead
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #127 på: torsdag 03. april 2014, klokken 14:50 »
Fra Stryn til Skjåk det sånn omtrent da?
Skal prøve å huske å resette telleren nedom bakken der.
Ser for meg at kWh'ene skal få bein å gå på opp Strynefjellet.
Konvertitt fra S til X

Haa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #128 på: torsdag 03. april 2014, klokken 15:25 »
Leif1 - Fra bakkene begynner ved Oppstrynvatnet til du er ute av Oppljostunnelen (høyeste punkt på RV15). Rundt 30km...
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Lanber

  • Gjest
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #129 på: torsdag 03. april 2014, klokken 16:40 »
Jeg rister vantro på hodet her.
Brukt er brukt og fått er fått.  Luftmotstanden øker med farten opphøyd i andre.
Maks rekkevidde uten varmeapperat på er ved ca 40kmt. Over 60kmt begynner luftmotstanden å gjøre seg gjeldende, over 100 drar det skikkelig på seg

Denne her er utrolig realistisk, i tillegg kan du legge inn forbruk for stereo og varme etc i tillegg kan du endre antall passasjerer og bilvekt etc.

http://www.jurassictest.ch/GR/


Høyde med tung bil er den største fienden i tillegg til langvarige hastigheter over 100.

Hvordan er det med angivelse av fart på denne her? Man kan angi en fart og det er vel da snittfart på hele strekningen, men hvordan blir det hvis f.eks. deler av strekningen ligger man i 100 så deler av strekningen i 60, blir da 80 i snitt realistisk?

Spørsmålet er altså om man "får tilbake" det ekstra man mistet i power ved å ligge over 80 når man senere ligger under 80?

Leif1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 784
  • X petrolhead
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #130 på: torsdag 03. april 2014, klokken 19:23 »
Leif1 - Fra bakkene begynner ved Oppstrynvatnet til du er ute av Oppljostunnelen (høyeste punkt på RV15). Rundt 30km...

Bare oppoverbakken ja. Skal bli. Bare ikke han dr. Alzheimer tar den...
Konvertitt fra S til X

Sofie S

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #131 på: torsdag 03. april 2014, klokken 20:03 »
Är det någon här som vet hur mycket mer el som går åt till en P85 gentemot en S85
Jag har en P85 med 19" original goodyear med 3,15bars lufttryck, vi kör väldigt försiktigt och rör sällan/aldrig bromsen (bromsar hårt en gång per vecka samt efter tvätt ).
Förbrukning sedan ny är 212w/km, det är även ungefär där den dagliga förbrukningen ligger.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8057
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #132 på: torsdag 03. april 2014, klokken 20:31 »
Är det någon här som vet hur mycket mer el som går åt till en P85 gentemot en S85
Jag har en P85 med 19" original goodyear med 3,15bars lufttryck, vi kör väldigt försiktigt och rör sällan/aldrig bromsen (bromsar hårt en gång per vecka samt efter tvätt ).
Förbrukning sedan ny är 212w/km, det är även ungefär där den dagliga förbrukningen ligger.
Lite ekstra tror jeg så lenge du ikke kjører hardere, eller bruker andre felger/dekk. Har S85, og mitt forbruk siden ny er ca 270Wh/km  8)
På pen langtur derimot er rekorden 163Wh/km over noen få mil i 0 grader med full bil, takstativ og varme.
Tesla Model X 90D

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015
x Model X reservasjon - kansellert

daggad

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 838
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #133 på: torsdag 03. april 2014, klokken 21:11 »
Er det noe reell "konklusjon" på dette ?
Stemmer det at med et snitt på 270Wh/km så vil en 85kW da gå i snitt ca 31 mil på snittet ?
Og da vil jeg tro de fleste som ikke trenger annet lader til 80% og har da rundt 25 mil å benytte ?

Jeg er fullstendig klar over at man kan tyne mer, jeg snakker et slags reelt dagligdags snitt.
Ålesund
Sølvløv levert av Ålsgårds Auto 18/11
Har en Elkjøp El-Scooter. Ca 800m på en lading..kjempekjøp..

Sofie S

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 72
    • Vis profil
Sv: Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...
« Svar #134 på: torsdag 03. april 2014, klokken 21:44 »
Jag har bara haft bilen i 9 dagar och kört 1350km, men ingen dag har jag varit under 190w/km