Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...

Startet av Bowers, torsdag 22. august 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

Knut Øygard

Jeg hadde en litt nervepirrende tur i dag. Sauda-Røldal-Haukeli-Rjukan-Kongsberg-Oslo på en lading. 37 mil, stort sett 0 - 3 grader til jeg nærma meg Kongsberg. Snø, slaps eller kraftig regn store deler av turen. Motvind. Jeg lada bilen helt max og forvarma kupeen. Kjørte økonomisk, men ikke ekstemt. Snitt på ca 65 km/h, mye pga svingete veier og snøføre. 80 km/h på motorveien fra Drammen til Oslo.

Det meste av turen var typical range mindre en gjenværende avstand til Oslo.12 km typical range igjen når jeg kom fram. Jeg synes ikke 196 Wh/km var så aller verst på denne turen selv om det er et stykke over snittet mitt på 188 Wh/km så langt.

Totalt energiforbruk: 73,3 kWh. 12 km igjen skulle bety ca 2,2 kWh igjen. Jeg lurer litt på hvor de siste 9,5 kWh er? Det er vel noe reserve, men ikke så mye?
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Lanber

Det har vært diskutert hvor mye som er i bunn av batteriet og flere har sagt ca 30km under null.
Da hadde du 12+30=42km igjen, => 7,2kw.  Da kunne du hente ut 80,5kwh som stemmer rimelig bra med 81,1kwh

Hvor mange % SOC var batteriet på når du kom frem?

Knut Øygard

Sitat fra: Lanber på søndag 03. november 2013, klokken 21:34
Det har vært diskutert hvor mye som er i bunn av batteriet og flere har sagt ca 30km under null.
Da hadde du 12+30=42km igjen, => 7,2kw.  Da kunne du hente ut 80,5kwh som stemmer rimelig bra med 81,1kwh

Hvor mange % SOC var batteriet på når du kom frem?

I % vet jeg ikke. Hvor finner du det? Jeg trodde jeg hadde vært alle steder i menyene på skjermen i bilen og jeg har ikke funnet ladestatus oppgitt som noe annet enn rated og typical range...
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Zanka

Sitat fra: Martinique på søndag 03. november 2013, klokken 20:51
Har nå kjørt 2700 km på snart 2 mnd, så det blir en god del småkjøring og har eit snitt på 255W/km.
Dette med 21"
Klarer ikkje sjølv med fin kjøring i fartsgrensen 60-90km/t å komme under 200W/km, veit ikkje kva eg gjer galt :-\
Dette med samme kjørestil på samme strekk som eg klarte under 0,5 liter på mila med min 320d
Ikkje at det betyr noe, da eg altid har rikelig kapasitet til mitt bruk. Men eg og hadde trudd eg skulle klart å kjøre lenger pr lading.

Akkurat samme hos meg, 3500 km og snitt på 250W/km.
Kjørte fra Hamar og til Oslo idag, kjørte pent og fikk snitt på 245W/km.
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

eledille

Det må nesten være noe med hjulvinklene, tror jeg. I hvert fall så lenge man har noenlunde stabilt pådrag og ikke sitter og vipper med gassfoten hele tiden.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

trygvelo

Forbruk varierer veldig selv i nesten like forhold:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9277.msg137014.html#msg137014

Vi har et snitt på 220 Wh/km, småkjøring med å la bilen avkjøles mellom hver tur spiser enormt med batteri. Er lett oppe i opp mot 300 Wh/km på sånn kjøring.

Lanber

Under menyen "Charging", der du stiller inn hvor mye du skal lade ser du visuelt ca %
På VisibleTesla på PC`en får du nøyaktig %  Anbefaler det programmet.



Sitat fra: KnutGol på søndag 03. november 2013, klokken 21:44
Sitat fra: Lanber på søndag 03. november 2013, klokken 21:34
Det har vært diskutert hvor mye som er i bunn av batteriet og flere har sagt ca 30km under null.
Da hadde du 12+30=42km igjen, => 7,2kw.  Da kunne du hente ut 80,5kwh som stemmer rimelig bra med 81,1kwh

Hvor mange % SOC var batteriet på når du kom frem?

I % vet jeg ikke. Hvor finner du det? Jeg trodde jeg hadde vært alle steder i menyene på skjermen i bilen og jeg har ikke funnet ladestatus oppgitt som noe annet enn rated og typical range...

Per Magnus

Sitat fra: KnutGol på søndag 03. november 2013, klokken 21:20
Jeg hadde en litt nervepirrende tur i dag. Sauda-Røldal-Haukeli-Rjukan-Kongsberg-Oslo på en lading. 37 mil, stort sett 0 - 3 grader til jeg nærma meg Kongsberg. Snø, slaps eller kraftig regn store deler av turen. Motvind. Jeg lada bilen helt max og forvarma kupeen. Kjørte økonomisk, men ikke ekstemt. Snitt på ca 65 km/h, mye pga svingete veier og snøføre. 80 km/h på motorveien fra Drammen til Oslo.

Det meste av turen var typical range mindre en gjenværende avstand til Oslo.12 km typical range igjen når jeg kom fram. Jeg synes ikke 196 Wh/km var så aller verst på denne turen selv om det er et stykke over snittet mitt på 188 Wh/km så langt.

Totalt energiforbruk: 73,3 kWh. 12 km igjen skulle bety ca 2,2 kWh igjen. Jeg lurer litt på hvor de siste 9,5 kWh er? Det er vel noe reserve, men ikke så mye?

Interessant! Hvilke dekk er bilen skodd med?
Model X - 90

P85D+

Sitat fra: Per Magnus på mandag 04. november 2013, klokken 13:01
Sitat fra: KnutGol på søndag 03. november 2013, klokken 21:20
Jeg hadde en litt nervepirrende tur i dag. Sauda-Røldal-Haukeli-Rjukan-Kongsberg-Oslo på en lading. 37 mil, stort sett 0 - 3 grader til jeg nærma meg Kongsberg. Snø, slaps eller kraftig regn store deler av turen. Motvind. Jeg lada bilen helt max og forvarma kupeen. Kjørte økonomisk, men ikke ekstemt. Snitt på ca 65 km/h, mye pga svingete veier og snøføre. 80 km/h på motorveien fra Drammen til Oslo.

Det meste av turen var typical range mindre en gjenværende avstand til Oslo.12 km typical range igjen når jeg kom fram. Jeg synes ikke 196 Wh/km var så aller verst på denne turen selv om det er et stykke over snittet mitt på 188 Wh/km så langt.

Totalt energiforbruk: 73,3 kWh. 12 km igjen skulle bety ca 2,2 kWh igjen. Jeg lurer litt på hvor de siste 9,5 kWh er? Det er vel noe reserve, men ikke så mye?

Interessant! Hvilke dekk er bilen skodd med?

Pigg?
P85D og 85D

ebbrey

Typical'en min påstår at rekkevidde nå er 390km ved 100%
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

tps

Har lagt inn en reservasjon på Tesla, men er avhengig av en faktisk rekkevidde på 320km (uten lading) for å kjøre til Gøteborg.

Iflg kalkulator/Excel ark på evtripplanner.com vil en Tesla S bruke 339 wh/mi ved en hastighet på 70mph (122km/t). Dette gir da 212/km (delt på 1.6). Ved en maks utnyttelsesgrad på 95% for batteriet på en 85kw (iflg kalkulator) vil jeg da kunne kjøre inntil 382km. Videre indikerer modellen at man bør legge til grunn en 10-15% reduksjon ved kaldt vær. Dette gir da en rekkevidde på 325km.

Er det noen i forumet som har kjørt Tesla S direkte fra Oslo til Gøteborg uten recharge, og i så fall er det mulig å ligge i ordinær hastighet på motorvei (110minimum, helst 130+). Hvilke marginer har man til rådighet? Er det noen som vet om planer for superchargers på E6 nord for Gøteborg?

Tps

Trustno1

i følge planen til tesla for vinter 2014 så skal det bli supercharging muligheter mellom Oslo og Göteborg

http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger

kennethl

Aner ikke om du klarer det, men hva skjer om du møter omkjøring, ulykker med stopp, eller kapasitet etter 3 år på batteri? Er vel litt marginalt da det er et strekke med mulighet for store variasjoner på både temp. og føreforhold.

asa

#73
Sitat fra: tps på søndag 12. januar 2014, klokken 23:17
Har lagt inn en reservasjon på Tesla, men er avhengig av en faktisk rekkevidde på 320km (uten lading) for å kjøre til Gøteborg.

Iflg kalkulator/Excel ark på evtripplanner.com vil en Tesla S bruke 339 wh/mi ved en hastighet på 70mph (122km/t). Dette gir da 212/km (delt på 1.6). Ved en maks utnyttelsesgrad på 95% for batteriet på en 85kw (iflg kalkulator) vil jeg da kunne kjøre inntil 382km. Videre indikerer modellen at man bør legge til grunn en 10-15% reduksjon ved kaldt vær. Dette gir da en rekkevidde på 325km.

Er det noen i forumet som har kjørt Tesla S direkte fra Oslo til Gøteborg uten recharge, og i så fall er det mulig å ligge i ordinær hastighet på motorvei (110minimum, helst 130+). Hvilke marginer har man til rådighet? Er det noen som vet om planer for superchargers på E6 nord for Gøteborg?

Tps

Skal kjøre denne strekningen neste helg. Etter å ha kjørt litt denne helgen har jeg konkludert med at det vil være helt på grensa men sannsynligvis greit. Det vil si med mindre været blir enda kaldere enn nå og/eller nedbør. Etter noen år med batterislitasje blir strekningen tung på vinteren, men da er forhåpentligvis superladere på plass.

Lading ved inspiria Sarpsborg er et godt alternativ i nøden enn så lenge. Fikk 66 kmt lading der (typical range ved 18 kw effekt) og mange stolper tilgjengelig.

Er andre tråder på forumet som omhandler nettopp det du spør om, og også mer beskrivelse av den ladestasjonen jeg nevner.

PS. Du kan bare glemme å klare det med en fart særlig over 110 kmt

ebbrey

Tror du her på en vanlig kjølig dag kommer til å bruke ca 70kw. Ved en fart på ca 115
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA