Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...

Startet av Bowers, torsdag 22. august 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Celter

Jeg vil anbefale å lese dette, hvis dere ikke allerede har gjort det. Han skriver bl.annet at man ikke skal være redd for å lade til 100% hvis man er i tvil om man har nok rekkevidde. Å lade til 100% av og til kan til og med være bra for batteriet da det da blir bedre balansert.

http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Bjørn

 Regner jeg som kona har jeg tjent ca 1000 kr denne uken på drivstoff ;) Burde jo kjørt mye mer ::)
[/quote]


+!  ;D

timingbeltkiller

Sitat fra: Bjørn på lørdag 02. november 2013, klokken 20:06
Regner jeg som kona har jeg tjent ca 1000 kr denne uken på drivstoff ;) Burde jo kjørt mye mer ::)


+!  ;D
[/quote]
JA, kjør 400 km om dagen i 365 dager og du er blitt milliardær!
Spesielt dersom du legger inn 5-10 dyre bompasseringer per dag.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

gbzdoc

Rekkevidde schmekkevidde, vil si den er plenty til vårt bruk. ;-)

Har prøvd å se hvor lenge jeg kan bruke bilen uten å plugge i, og det ble fire dager. Kunne nok strukket den til fem, men da er marginene borte, og lading på 13A gir for lite trygghet. Pendler ca. 70 km tot. hver dag, plus div småærend, og andre dtours.

Har til nå kjørt rett under 4000 km på fem uker. Da har vi kjørt t/r Oslo-Ålesund, med mellomlanding på fjellet (1000moh) uten lademuligheter. Hadde også flere turer inn på fjellet mens vi var der. Null stress siden hytta er mellom SC på Lillehammer og SC Dombås.

Totalsnittet siden vi fikk bilen er ikke mer enn 198 wh/km. Nå på fredag kjørte vi Oslo - Lillehammer i normalt tempo, ink. noen dtours på vei ut fra Oslo. Lå i 115-120 på motorveien. Resultat på Lillehammer: 180 wh/km. Leafen er jo ikke i nærheten en gang! :D

eledille

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 02. november 2013, klokken 21:08
Totalsnittet siden vi fikk bilen er ikke mer enn 198 wh/km. Nå på fredag kjørte vi Oslo - Lillehammer i normalt tempo, ink. noen dtours på vei ut fra Oslo. Lå i 115-120 på motorveien. Resultat på Lillehammer: 180 wh/km. Leafen er jo ikke i nærheten en gang! :D

Jeg må si at jeg sliter med å oppnå så gode tall nå for tiden uten å virkelig spare alt jeg kan. Jeg vet at jeg er god til å kjøre økonomisk. Vet ikke om hjulvinklene er ute av lage eller om det er de crappy Goodyear-dekkene som har skylda, men noe er det... :-/
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

gbzdoc

Kan jo legge til at siden det første vi skulle var å kjøre over fjellet til Ålesund, så ble den skodd om med Nokian Hakka R2 allerede etter to dager. Så all kjøring er gjort på disse dekkene.

Havebigfun

Sitat fra: eledille på lørdag 02. november 2013, klokken 21:43
Jeg må si at jeg sliter med å oppnå så gode tall nå for tiden uten å virkelig spare alt jeg kan. Jeg vet at jeg er god til å kjøre økonomisk. Vet ikke om hjulvinklene er ute av lage eller om det er de crappy Goodyear-dekkene som har skylda, men noe er det... :-/
Jeg har andre dekk med P+ opplegget og  har fortsatt ikke sett noe til vinterdekkene- jeg ligger med et gjennomsnitt på 218 Wh/km etter 2000 km. Min fossilbil beveger jeg med et forbruk i nederste segment av spritmonitor.de -angivelser for bil/motor.
Igår kjørte jeg 250 km Oslo-Charlottenburg og endte med 240Wh/km på veien frem (2-5C) og et forbruk på 220 for hele strekningen - da hadde jeg kjørt svært defensivt og ikke krysset 100km/t en gang. Gjennomsnittshastighet var vel ca 60 km/t. ??? jeg trodde forut at det var gode forhold for å se hvor langt ned man kan komme med minbil og sommerhjulene. Temperaturen var dog litt lavt og veien frem var for det meste duggvåt.
Jeg lurer etterhvert på om jeg har fått en bil med et forbruk i "øvre normalområde" per km. Spørsmålet er bare hvor stort standardavvik man kan regne med. For fossilbiler er +/-10% godt innenfor. Vi hadde denne diskusjonen for noen mnd siden (da angående ytelse)- da mente de som kan noe om produksjon av elektromotorer at avviket var vesentlig mindre enn på fossilmotorer.

Cowboystrekk

Havebigfun: 21' bruker ca 5% mer enn 19'. Å øke dekktrykk med 5 psi kan gi over 5 % ekstra rekkevidde. Mulig du har to forklaringer der :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun

Sitat fra: taraquin på søndag 03. november 2013, klokken 10:22
Havebigfun: 21' bruker ca 5% mer enn 19'. Å øke dekktrykk med 5 psi kan gi over 5 % ekstra rekkevidde. Mulig du har to forklaringer der :)
Jeg kjører med 48 bak og 46 foran- ligger altså ikke der.
Spørsmålet for meg ar nå- hva er avviket vi kan regne med?

Kallagtunet

Sitat fra: Havebigfun på søndag 03. november 2013, klokken 10:12
Sitat fra: eledille på lørdag 02. november 2013, klokken 21:43
Jeg må si at jeg sliter med å oppnå så gode tall nå for tiden uten å virkelig spare alt jeg kan. Jeg vet at jeg er god til å kjøre økonomisk. Vet ikke om hjulvinklene er ute av lage eller om det er de crappy Goodyear-dekkene som har skylda, men noe er det... :-/
Jeg har andre dekk med P+ opplegget og  har fortsatt ikke sett noe til vinterdekkene- jeg ligger med et gjennomsnitt på 218 Wh/km etter 2000 km. Min fossilbil beveger jeg med et forbruk i nederste segment av spritmonitor.de -angivelser for bil/motor.
Igår kjørte jeg 250 km Oslo-Charlottenburg og endte med 240Wh/km på veien frem (2-5C) og et forbruk på 220 for hele strekningen - da hadde jeg kjørt svært defensivt og ikke krysset 100km/t en gang. Gjennomsnittshastighet var vel ca 60 km/t. ??? jeg trodde forut at det var gode forhold for å se hvor langt ned man kan komme med minbil og sommerhjulene. Temperaturen var dog litt lavt og veien frem var for det meste duggvåt.
Jeg lurer etterhvert på om jeg har fått en bil med et forbruk i "øvre normalområde" per km. Spørsmålet er bare hvor stort standardavvik man kan regne med. For fossilbiler er +/-10% godt innenfor. Vi hadde denne diskusjonen for noen mnd siden (da angående ytelse)- da mente de som kan noe om produksjon av elektromotorer at avviket var vesentlig mindre enn på fossilmotorer.

Har du sjekket hjulvinkler, ser fra US at de som har problemer med feil hjulvinkler blir truffet både av unormalt stort forbruk både av strøm og dekk!

glaserud

Har snitt på 205 etter 2800 km. 1700 på 21 P+ og 1100 Hakka R2.

Noen tall med R2:
Strømmen - Lillehammer SC (9C): 185 Wh/km
Lillehammer SC - Gjøvik (8C): 174 Wh/km
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Havebigfun

#57
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 03. november 2013, klokken 10:28
Sitat fra: Havebigfun på søndag 03. november 2013, klokken 10:12
Sitat fra: eledille på lørdag 02. november 2013, klokken 21:43
Jeg må si at jeg sliter med å oppnå så gode tall nå for tiden uten å virkelig spare alt jeg kan. Jeg vet at jeg er god til å kjøre økonomisk. Vet ikke om hjulvinklene er ute av lage eller om det er de crappy Goodyear-dekkene som har skylda, men noe er det... :-/
Jeg har andre dekk med P+ opplegget og  har fortsatt ikke sett noe til vinterdekkene- jeg ligger med et gjennomsnitt på 218 Wh/km etter 2000 km. Min fossilbil beveger jeg med et forbruk i nederste segment av spritmonitor.de -angivelser for bil/motor.
Igår kjørte jeg 250 km Oslo-Charlottenburg og endte med 240Wh/km på veien frem (2-5C) og et forbruk på 220 for hele strekningen - da hadde jeg kjørt svært defensivt og ikke krysset 100km/t en gang. Gjennomsnittshastighet var vel ca 60 km/t. ??? jeg trodde forut at det var gode forhold for å se hvor langt ned man kan komme med minbil og sommerhjulene. Temperaturen var dog litt lavt og veien frem var for det meste duggvåt.
Jeg lurer etterhvert på om jeg har fått en bil med et forbruk i "øvre normalområde" per km. Spørsmålet er bare hvor stort standardavvik man kan regne med. For fossilbiler er +/-10% godt innenfor. Vi hadde denne diskusjonen for noen mnd siden (da angående ytelse)- da mente de som kan noe om produksjon av elektromotorer at avviket var vesentlig mindre enn på fossilmotorer.

Har du sjekket hjulvinkler, ser fra US at de som har problemer med feil hjulvinkler blir truffet både av unormalt stort forbruk både av strøm og dekk!
Bra tips! det skal jeg forfølge. :)

Lanber

Sjekk om bremsene henger litt på. Legg handa på skivene etter en tur der du ikke har bremset, de skal være kalde ;-)

Martinique

Har nå kjørt 2700 km på snart 2 mnd, så det blir en god del småkjøring og har eit snitt på 255W/km.
Dette med 21"
Klarer ikkje sjølv med fin kjøring i fartsgrensen 60-90km/t å komme under 200W/km, veit ikkje kva eg gjer galt :-\
Dette med samme kjørestil på samme strekk som eg klarte under 0,5 liter på mila med min 320d
Ikkje at det betyr noe, da eg altid har rikelig kapasitet til mitt bruk. Men eg og hadde trudd eg skulle klart å kjøre lenger pr lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA