Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...

Startet av Bowers, torsdag 22. august 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

JohanH

#30
Sitat fra: Veggen på lørdag 24. august 2013, klokken 13:39
De påstår vel at de holdt normal akseptabel hastighet:
http://steinbuch.wordpress.com/2013/08/21/athlon-tesla-model-s-real-long-distance-record/
Nei. De kjørte om natten uten trafikk. Sikkert 30-40 km/h.

ebbrey

11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

glaserud

Står jo i artikkelen. De dro 22:00 og kom frem 17:00 (19 timer etter). Det er 625 km / 19 timer = 32,9 km/t.

+ for eventuelle stopp underveis.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Larsan

Jeg har hatt bilen min i over to uker og kjørt MYE. Erfaringen min er at jeg kommer ca 42 mil på helt fullt batteri når jeg er på langkjøring og overhodet ikke tenker rekkevidde. Har 85kw performance...

Muffinman

Sitat fra: Larsan på søndag 25. august 2013, klokken 08:10
Jeg har hatt bilen min i over to uker og kjørt MYE. Erfaringen min er at jeg kommer ca 42 mil på helt fullt batteri når jeg er på langkjøring og overhodet ikke tenker rekkevidde. Har 85kw performance...
Dette var en skikkelig tilbakemelding. Takk  :)

satheesh.net

#35
Sitat fra: Larsan på søndag 25. august 2013, klokken 08:10
Jeg har hatt bilen min i over to uker og kjørt MYE. Erfaringen min er at jeg kommer ca 42 mil på helt fullt batteri når jeg er på langkjøring og overhodet ikke tenker rekkevidde. Har 85kw performance...

Og med helt fullt batteri mener du 100% oppladet batteri eller ca. 90%? Vet de anbefaler å ikke lade fullt så altfor ofte med tanke på batterikvalitet over årene.

Uansett er det gode erfaringer. Hva den typiske sjåføren og kjørelengden er, gjelder nok for de aller fleste vil jeg tro.  ;)

Olatho

Sitat fra: Larsan på søndag 25. august 2013, klokken 08:10
Jeg har hatt bilen min i over to uker og kjørt MYE. Erfaringen min er at jeg kommer ca 42 mil på helt fullt batteri når jeg er på langkjøring og overhodet ikke tenker rekkevidde. Har 85kw performance...

Hmm.
Så med hus i Oslo og hytte i Ål (dvs. ca 460 km t/r) er det potensielt teoretisk mulig å klare seg så vidt en helg uten å lade (i alle fall om sommeren med en litt forsiktig gassfot). 
Om vinteren bør man kanskje stoppe en halvtime i Gol enten på vei opp eller ned. Kanskje fortrinnsvis på vei opp, da jeg vil tro det er best å parkere med mest mulig strøm på batteriet. 

Blir kanskje litt mye bakker opp det siste strekket til snaufjellet til at det er helt komfortabelt å droppe ladinga, selv om det blir en del regen på vei ned igjen. Ser for meg å holde pusten over Solihøgda på vei hjem  ;)

Bjoris

Sitat fra: Olatho på fredag 01. november 2013, klokken 14:53
Sitat fra: Larsan på søndag 25. august 2013, klokken 08:10
Jeg har hatt bilen min i over to uker og kjørt MYE. Erfaringen min er at jeg kommer ca 42 mil på helt fullt batteri når jeg er på langkjøring og overhodet ikke tenker rekkevidde. Har 85kw performance...

Hmm.
Så med hus i Oslo og hytte i Ål (dvs. ca 460 km t/r) er det potensielt teoretisk mulig å klare seg så vidt en helg uten å lade (i alle fall om sommeren med en litt forsiktig gassfot). 
Om vinteren bør man kanskje stoppe en halvtime i Gol enten på vei opp eller ned. Kanskje fortrinnsvis på vei opp, da jeg vil tro det er best å parkere med mest mulig strøm på batteriet. 

Blir kanskje litt mye bakker opp det siste strekket til snaufjellet til at det er helt komfortabelt å droppe ladinga, selv om det blir en del regen på vei ned igjen. Ser for meg å holde pusten over Solihøgda på vei hjem  ;)

Nei, det er ikke et poeng å ha mest mulig strøm på batteriet når en parkerer, det er mer motsatt, det er viktig å ikke ha over 80% på ett slik batteri når en forlater bilen. 50-60% er det optimale

Olatho

Takk for oppdatering.
Uansett virker det vel da som mest fornuftig å toppe opp til feks 80% i Gol på vei opp. Det burde ikke ta mer enn maks en halvtime, trolig mye mindre, og så burde man være vel skodd til å kunne stå parkert i vinterkulda i en uke og likevel komme seg greit hjem.

P85D+

Sitat fra: Olatho på fredag 01. november 2013, klokken 14:53
Sitat fra: Larsan på søndag 25. august 2013, klokken 08:10
Jeg har hatt bilen min i over to uker og kjørt MYE. Erfaringen min er at jeg kommer ca 42 mil på helt fullt batteri når jeg er på langkjøring og overhodet ikke tenker rekkevidde. Har 85kw performance...

Hmm.
Så med hus i Oslo og hytte i Ål (dvs. ca 460 km t/r) er det potensielt teoretisk mulig å klare seg så vidt en helg uten å lade (i alle fall om sommeren med en litt forsiktig gassfot). 
Om vinteren bør man kanskje stoppe en halvtime i Gol enten på vei opp eller ned. Kanskje fortrinnsvis på vei opp, da jeg vil tro det er best å parkere med mest mulig strøm på batteriet. 

Blir kanskje litt mye bakker opp det siste strekket til snaufjellet til at det er helt komfortabelt å droppe ladinga, selv om det blir en del regen på vei ned igjen. Ser for meg å holde pusten over Solihøgda på vei hjem  ;)

Erfaring tilsier: 350 km pr full lading.

Ja du kan få til mer/mindre men normal kjøring = 350 km.
P85D og 85D

Trøndertesla

har akkurat smakt paa rekkeviddeangst for forste gang, men det gikk bra. Dro fra Trondheim med 244 tkm paa tanken mot Dombas. Kom frem med 25 tkm igjen. Kjort 206km. Snittforbruk paa 199W/h og det er bra med tanke paa stooore hoydeforskjeller. Jeg kjorte saa okonomisk som jeg er istand til.

Var litt nervos naar jeg dro fra Oppdal med 109 tkm paa tanken og 81km igjen over fjellet og 5~6 minus. Men det gikk overraskende bra.

Sitter naa og lader med 508 tkm/h og har allerede 172 tkm paa tanken. Rekker ikke en kopp kaffe en gang. Hadde vaert moro aa se hvor langt jeg kunne faatt ned snittet nedover Gudbrandsdalen men jeg gidder ikke mer prestekjoring. 10 minutter til og saa blir det full guffe videre. :~) Ooops - allerede 208 tkm paa tanken - I`m out of here,
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Trustno1

Jeg har også nylig bestillt meg en P85 og er litt spennt på dette med rekkevidde. Bruket mitt kommer til å være litt anderledes enn for de fleste. 1-2 ganger i uken blir det å pendle ca 14 mil en vei, så en overnatting og 14 mil tilbake dagen etter. Det er høyst usikkert om jeg får lademuligheter i løpet av overnattingen, så jeg er spent på om rekkevidden vil holde midtvinters i 20 minus når bilen må starte på kaldt batteri før returen.

Jeg har nok muligheter for hurtiglading i løpet av turen min, men det optimale hadde vært om dette gikk knirkefritt uten å tenke på både lading og strømsparing (glad i varm bil om vinteren :) )

Bjoris

#42
Det som er sagt om Leafen er at 100% ikke er så farlig bare du starter å kjøre når den når 100%,dvs det verste er om bilen blir stående med 100% det er ikke bra...

Jeg kommer til å lade 100% de gangene dette er nødvendig, det blir ikke ofte på TMS, denne kommer naturlig nok også til å gå mye lengre mellom ladingene enn feks Leaf som mange må lade til 100% hver dag for å komme dit de skal, om det batteriet holder i 16 år som noen mener at det skal gjenstår å se, men en må ikke være så redd for å bruke batteriet at en sitter igjen med rekkeviddeangst på TMSen, det tror jeg vil vise seg å ha vært helt unødvendig...

Epleskreller

#43
Jeg har kjørt ca 500 mil nå og aldri ladet helt opp. Kjørte i går til Sandnes via E18 med ett snittforbruk på ca 185 Wh/km. Det tilsvarer vel en rekkevidde på ca 44 mil.

På småkjøring bruker bilen vesentlig mere strøm og snittforbruket totalt er 206Wh/km.

Jeg kjører ganske bedagelig på langtur, ingen vits i å stresse.(cruise control gjerne 5-8 over fartsgrensa. Virker som luftmotstanden blir virkelig gjeldende over 90-100km/t. Er imponert over hvor lite strøm kupert terreng koster, dvs man får mye strøm igjen på vei ned igjen.

Har 19" dekk.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

FThorsen

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 02. november 2013, klokken 10:13
Jeg har kjørt ca 500 mil nå og aldri ladet helt opp. Kjørte i går til Sandnes via E18 med ett snittforbruk på ca 185 Wh/km. Det tilsvarer vel en rekkevidde på ca 44 mil.

På småkjøring bruker bilen vesentlig mere strøm og snittforbruket totalt er 206Wh/km.

Jeg kjører ganske bedagelig på langtur, ingen vits i å stresse.(cruise control gjerne 5-8 over fartsgrensa. Virker som luftmotstanden blir virkelig gjeldende over 90-100km/t. Er imponert over hvor lite strøm kupert terreng koster, dvs man får mye strøm igjen på vei ned igjen.

Har 19" dekk.

Du fikk vinterdekkene dine til slutt ja ;)

Men liker ikke dette jeg leser flere steder her - at det koster mye energi å kjøre i tresifra. Jeg kjører en del strekninger hvor det er 100 grense og ligger da "passe" over det (redd for å bli påkjørt bakfra ;) ).
Jeg a mor blir glad for dette, og muligens også passasjerene mine. Mulig jeg må legge om kjørestilen min noe, i hvertfall på langturer... Eller stoppe på en hurtiglader :)

Har noen sett på hvor mye ekstra det koster å kjøre i for eksempel 130-140 kontra 100?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA