Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...

Startet av Bowers, torsdag 22. august 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

Bowers

Heisann

Etter å ha fulgt med på forumet litt frem og tilbake i det siste så har jeg spart mitt første innlegg til jeg faktisk har bestilt elbil... Så nå har jeg bestilt en Model S Performance og åpner med dette mitt første innlegg ;)

Det jeg lurer på er om noen av dere som har fått bilen har testet å bruke den som en helt normal fossil bil og sett hvor lang rekkevidden er i praksis på norske veier?

Altså, full bruk av klimaanlegg, normale pådrag ved igangkjøring, motorvei, småveier, ikke lade hver natt osv osv...
Med en fossilbil så parkerer man jo bare på kvelden, låser og går også fyller man tanken når den nærmer seg tom...

Med mitt kjøremønster så kjører jeg normalt 35-40 mil i uken og fyller tanken omtrent hver 3. uke.

Er det realistisk å forvente at Model S'en kan starte fulladet på mandag og brukes som normal hele uken og parkere på søndag igjen med f.eks 350 km på telleren uten å gå tom for strøm i mellomtiden?


Takk for mange spennende innlegg og et intressant forum :)

Arha

Sitat fra: Bowers på torsdag 22. august 2013, klokken 13:11
Med en fossilbil så parkerer man jo bare på kvelden, låser og går også fyller man tanken når den nærmer seg tom...
Med mitt kjøremønster så kjører jeg normalt 35-40 mil i uken og fyller tanken omtrent hver 3. uke.
Er det realistisk å forvente at Model S'en kan starte fulladet på mandag og brukes som normal hele uken og parkere på søndag igjen med f.eks 350 km på telleren uten å gå tom for strøm i mellomtiden?

Takk for mange spennende innlegg og et intressant forum :)
En av fordelene med elbil er at du vanligvis slipper å tenke på å fylle tanken når det nærmer seg tomt, i og med at du starter med tilnærmet full tank hver dag bare du passer på å plugge den inn om kvelden.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Cowboystrekk

Sitat fra: Bowers på torsdag 22. august 2013, klokken 13:11
Heisann

Etter å ha fulgt med på forumet litt frem og tilbake i det siste så har jeg spart mitt første innlegg til jeg faktisk har bestilt elbil... Så nå har jeg bestilt en Model S Performance og åpner med dette mitt første innlegg ;)

Det jeg lurer på er om noen av dere som har fått bilen har testet å bruke den som en helt normal fossil bil og sett hvor lang rekkevidden er i praksis på norske veier?

Altså, full bruk av klimaanlegg, normale pådrag ved igangkjøring, motorvei, småveier, ikke lade hver natt osv osv...
Med en fossilbil så parkerer man jo bare på kvelden, låser og går også fyller man tanken når den nærmer seg tom...

Med mitt kjøremønster så kjører jeg normalt 35-40 mil i uken og fyller tanken omtrent hver 3. uke.

Er det realistisk å forvente at Model S'en kan starte fulladet på mandag og brukes som normal hele uken og parkere på søndag igjen med f.eks 350 km på telleren uten å gå tom for strøm i mellomtiden?


Takk for mange spennende innlegg og et intressant forum :)
Realistisk rekkevidde er svært vanskelig å anslå, men forutsatt at du følger fartsgrensene og ikke er alt for hissig på AC\varme så greier du garantert 40 mil+ om sommeren og 30 mil+ om vinteren. Performance har ofte litt kortere rekkevidde IRL, men ser flere med både standard 85 og 60 som fint greier oppgitt rekkevidde og av og til adskillig mer. En kar med 60 som kjører noenlunde konservativt har hatt rekkevidde på 50 mil på noen av sine turer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

stor66

Jeg tror du tenker litt feil.

Det første spørsmålet ditt bør være "Hvor parkerer jeg om kvelden/natten?".
Hvis svaret er i garasje, eller til nød utenfor huset, vil du som Arha skriver, plugge inn bilen i strømnettet når du parkerer.

Det betyr at du om morgenen har ladet opp alt du har klart å bruke i løpet av gårsdagen. Med forbehold om at kjøremønsteret 35-40 mil i uken - altså 5-6 mil pr. dag er det du kjører.

Det er bare når du skal ut på langtur (fra 20-30 mil og oppover til maksrekkevidde) at du må tenke på hvor du kan lade og hvor fort. Det er derfor Tesla bygger ut superladere i Norge, Tesla-eiere skal kunne kjøre mellom de store byene (foreløpig i Sør-norge) uten å risikere flatt batteri.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Thomas Parsli

Det er fullt mulig å kjøre 350km med "normal kjøring", hvis man ønsker det.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil lade mer enn en gang i uken, noe som er bedre for både deg (komfort) og bilen (batterilevetid)?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

BMW-ELLER-TESLA

Hei,
Er ny på forumet, men har fulgt med i stillhet en stund. Har nå i august bestilt en P85+ for levering Januar 14. Gleder meg som en unge :D
Forumet er en glimrende plass for informasjon for ny-konverteringer ( Diesel - > Elektrisk ) som meg; takk, og all ære til kunnskapsrike entusiaster her på forumet.
Jeg har et konkret spm.
Jeg kjører daglig på E18 Vestfold Nord ca 7 mil (14 tur- retur), ligger da på cruise control i ca 120+ med full AC høy lyd osv. og tenker ikke på forbruk i det hele tatt ( holdningen har vært at det tar en gjerrig BMW diesel seg av). Jeg regner med å fortsette å bruke bil på den måten, men nå med enda sprekere bil og null utslipp... ;D
Siden luftmotstand / effektforbruk er avhengig av kvadratet av farten ( om jeg husker riktig) er fart en vesentlig faktor ift rekkevidde.  f.eks ca 44% opp fra 100 - > 120 km/t  Noen som har erfaring med MS i denne hastigheten/ forbruket. Ser at det ikke er noe "issue" med rekkevidde med min kjøring da jeg regner med å lade på jobb og hjemme, men hadde vært morro å se hva forbruket og rekkevidde er med helt vanlig " fossilt og tung høyre pedal" bruk - noen erfaringer uten å kutte ned AC på sommer'n og dra på lua om vinteren?
Sort P85D.

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

D.O

Generelt sett kan en si at dobbel luftmotstand krever 4 dobbelt effekt. Teoretisk vil altså dobbel hastighet minke rekkevidden med 4/1. Selvfølgelig spiller rullemotstand og andre saker inn, men er ikke så langt unna sannheten.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Nuvolari

Sitat fra: BMW-ELLER-TESLA på torsdag 22. august 2013, klokken 15:11
Hei,
Er ny på forumet, men har fulgt med i stillhet en stund. Har nå i august bestilt en P85+ for levering Januar 14. Gleder meg som en unge :D
Forumet er en glimrende plass for informasjon for ny-konverteringer ( Diesel - > Elektrisk ) som meg; takk, og all ære til kunnskapsrike entusiaster her på forumet.
Jeg har et konkret spm.
Jeg kjører daglig på E18 Vestfold Nord ca 7 mil (14 tur- retur), ligger da på cruise control i ca 120+ med full AC høy lyd osv. og tenker ikke på forbruk i det hele tatt ( holdningen har vært at det tar en gjerrig BMW diesel seg av). Jeg regner med å fortsette å bruke bil på den måten, men nå med enda sprekere bil og null utslipp... ;D
Siden luftmotstand / effektforbruk er avhengig av kvadratet av farten ( om jeg husker riktig) er fart en vesentlig faktor ift rekkevidde.  f.eks ca 44% opp fra 100 - > 120 km/t  Noen som har erfaring med MS i denne hastigheten/ forbruket. Ser at det ikke er noe "issue" med rekkevidde med min kjøring da jeg regner med å lade på jobb og hjemme, men hadde vært morro å se hva forbruket og rekkevidde er med helt vanlig " fossilt og tung høyre pedal" bruk - noen erfaringer uten å kutte ned AC på sommer'n og dra på lua om vinteren?

14mil i 120km/t med full A/C og høy musikk i -30c er null problem og blir langt rimeligere enn med en diesel bil.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

BMW-ELLER-TESLA

Er det ikke en " instant - real time" power måling på MS når du kjører? og et power meter som logger over tid? Kanskje noen av de "heldige" som kjører rundt på norske veier nå, kunne lage en tabell over effekt versus hastighet. Fra f.eks 60 - 130 ::) ved å kjøre noen hundre meter ( om det er nok?) med jevn hastighet på cruise control og normalt AC bruk, alene på vei uten stigning eller bakke og så logge data. Det kan jo gi en pekepinn på effektforbruk under de (sommer) forholdene.
Eller en annen valgt relevant strekning. Gjentagelse i forskjellige hastigheter er poenget her.
Sort P85D.

Thomas Parsli

Sitat fra: D.O på torsdag 22. august 2013, klokken 15:58
Generelt sett kan en si at dobbel luftmotstand krever 4 dobbelt effekt. Teoretisk vil altså dobbel hastighet minke rekkevidden med 4/1. Selvfølgelig spiller rullemotstand og andre saker inn, men er ikke så langt unna sannheten.

Dobbelt hastighet reduserer også kjøretiden til det halve, så rekkevidden blir "bare" halvert.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

D.O

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. august 2013, klokken 16:33
Sitat fra: D.O på torsdag 22. august 2013, klokken 15:58
Generelt sett kan en si at dobbel luftmotstand krever 4 dobbelt effekt. Teoretisk vil altså dobbel hastighet minke rekkevidden med 4/1. Selvfølgelig spiller rullemotstand og andre saker inn, men er ikke så langt unna sannheten.
Enig
Dobbelt hastighet reduserer også kjøretiden til det halve, så rekkevidden blir "bare" halvert.

Thomas
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

#12
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. august 2013, klokken 16:33
Sitat fra: D.O på torsdag 22. august 2013, klokken 15:58
Generelt sett kan en si at dobbel luftmotstand krever 4 dobbelt effekt. Teoretisk vil altså dobbel hastighet minke rekkevidden med 4/1. Selvfølgelig spiller rullemotstand og andre saker inn, men er ikke så langt unna sannheten.
Dobbelt hastighet reduserer også kjøretiden til det halve, så rekkevidden blir "bare" halvert.
Thomas
Så var det dette med effekt og energi igjen da.
Luftmotstanden og energiforbruket pr km øker med kvadratet av hastigheten.
Effektkravet øker kubisk.

Luftmotstand spiller derfor ikke så stor rolle ved lave hastigheter, så der er rullemotstand etc. dominerende.
Øker en hastikgeten fra 150 km/t til 300 km/t kan en nok si at energiforbruket tilnærmet firdobles. Øker en derimot fra 50km/t til 100km/t er det lang fra sant.
Dette er bedre detaljert i vedlegg til denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5800.msg59957.html#msg59957
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: BMW-ELLER-TESLA på torsdag 22. august 2013, klokken 16:31
Er det ikke en " instant - real time" power måling på MS når du kjører? og et power meter som logger over tid? Kanskje noen av de "heldige" som kjører rundt på norske veier nå, kunne lage en tabell over effekt versus hastighet. Fra f.eks 60 - 130 ::) ved å kjøre noen hundre meter ( om det er nok?) med jevn hastighet på cruise control og normalt AC bruk, alene på vei uten stigning eller bakke og så logge data. Det kan jo gi en pekepinn på effektforbruk under de (sommer) forholdene.
Eller en annen valgt relevant strekning. Gjentagelse i forskjellige hastigheter er poenget her.

Er det kostnad pr km du spør om? Eller hva er egentlig spørsmålet?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

BMW-ELLER-TESLA

Det var egentlig et ønske om mer reelle data, slik at man har en reel pekepinn på hvor mye hastighet monner ifb. Med en rekkevidde situasjon. Og utifrå målinger og ikke teori. Så må man jo ta hensyn til de forholda som råder når man er i en sånn situasjon, men da har man et utgangspunkt. Så kan man jo ta dette videre å lage tilsvarende tabeller med og uten AC og forskjellige temperatur forhold etc. Kunne bli litt som en dykkertabell...Men folk har vel annet å gjøre enn å kjøre tesla og lage effektmålinger....
Sort P85D.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA