Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...

Startet av Bowers, torsdag 22. august 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

glemmestad

Var på Tesla Skøyen i dag og fikk se et kart på en laptop, der det var differensiert mellom "sommer 2014" og "vinter 2014" i forhold til hvilke strekninger som skulle aktiveres med superchargers i år. Strekningen ned til København var "sommer 2014", så det kommer garantert en supercharger eller to på veien nedover. Rundt Gøteborg og rundt Malmø sikkert (på vei der i mellom et sted).

Togge

Sitat fra: asa på søndag 12. januar 2014, klokken 23:23
Sitat fra: tps på søndag 12. januar 2014, klokken 23:17
Har lagt inn en reservasjon på Tesla, men er avhengig av en faktisk rekkevidde på 320km (uten lading) for å kjøre til Gøteborg.

Iflg kalkulator/Excel ark på evtripplanner.com vil en Tesla S bruke 339 wh/mi ved en hastighet på 70mph (122km/t). Dette gir da 212/km (delt på 1.6). Ved en maks utnyttelsesgrad på 95% for batteriet på en 85kw (iflg kalkulator) vil jeg da kunne kjøre inntil 382km. Videre indikerer modellen at man bør legge til grunn en 10-15% reduksjon ved kaldt vær. Dette gir da en rekkevidde på 325km.

Er det noen i forumet som har kjørt Tesla S direkte fra Oslo til Gøteborg uten recharge, og i så fall er det mulig å ligge i ordinær hastighet på motorvei (110minimum, helst 130+). Hvilke marginer har man til rådighet? Er det noen som vet om planer for superchargers på E6 nord for Gøteborg?

Tps

Skal kjøre denne strekningen neste helg. Etter å ha kjørt litt denne helgen har jeg konkludert med at det vil være helt på grensa men sannsynligvis greit. Det vil si med mindre været blir enda kaldere enn nå og/eller nedbør. Etter noen år med batterislitasje blir strekningen tung på vinteren, men da er forhåpentligvis superladere på plass.

Lading ved inspiria Sarpsborg er et godt alternativ i nøden enn så lenge. Fikk 66 kmt lading der (typical range ved 18 kw effekt) og mange stolper tilgjengelig.

Er andre tråder på forumet som omhandler nettopp det du spør om, og også mer beskrivelse av den ladestasjonen jeg nevner.

PS. Du kan bare glemme å klare det med en fart særlig over 110 kmt

Er lading ved inspiria Sarpsborg noe en må ha abo for å bruke, eller fungerer EL-nøkkelen der?
Tenker å kjøre Stjørdal - Strømstad i påsken. Kan være greit med løsninger rundt omkring.
Hel-elektrisk bilpark.

Moray

Du kan lade med både RFID og kun med sms på Inspiria.
S85

cairnz

Når ble 110 ordinær hastighet i norge? 130+ er det ingen veier ned mot gøteborg som tillater.. hvorfor skal du kjøre så fort?
Elbilist

frekri

På fint føre og med godt vær er det null stress hvis du følger fartsgrensene.

Men med motvind, snø og minusgrader så må du regne med å lade på veien.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Togge

Hel-elektrisk bilpark.

Sense

Sitat fra: tps på søndag 12. januar 2014, klokken 23:17
Har lagt inn en reservasjon på Tesla, men er avhengig av en faktisk rekkevidde på 320km (uten lading) for å kjøre til Gøteborg.

Har kjørt flere turer på 332 km til i vinter, deribland en del motorveikjøring.
I 120 km/t går rekkevidden fortere enn på "norske" landeveier i 80. Men jeg har likevel 15-20 km igjen på rekkevidden.
Hadde ikke vært bekymret, hvis ikke temperaturen var svært lav og oppvarming av batteri og kupe blir energikrevende.
Men da finnes jo ladere...

Vi har kjørt flere turer til Beitostølen fra Oslo. En avstand på 238 km. En høydeforskjell på ca. 800 m. Kjørte forbi 4 stk, utetemperatur varierte fra 2 røde til 2 blå.
Hadde 177 km rated rekkevidde igjen når jeg parkerte på Beitostølen.
Det hører med til regnestykket av vi kjørte med takboks og piggfrie vinterdekk. En del kø i 70-80.
Men vi sparte litt på temperaturen i kupeen (18 gr), og hadde bilen innstilt på Range mode, og display på sparemodus.
Veldig fornøyd med rekkevidden igrunn.


19quiz76

Våt veibane og takboks kan også slanke rekkevidden en del, var feks mye +3C og vått på E6 i vinter. Lå i ~100 fra Oslo til Fredrikstad og blåste fort av 235Wh/km (til dels kraftig vind). Da er du nede i ~345 km rekkevidde. Legg 10-30 på hastigheten, og luftmotstanden begynner å eksponere seg (har ikke regnet på det, men noen sitter sikkert på en formel).
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

trygvelo

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 31. mars 2014, klokken 06:37
Våt veibane og takboks kan også slanke rekkevidden en del, var feks mye +3C og vått på E6 i vinter. Lå i ~100 fra Oslo til Fredrikstad og blåste fort av 235Wh/km (til dels kraftig vind). Da er du nede i ~345 km rekkevidde. Legg 10-30 på hastigheten, og luftmotstanden begynner å eksponere seg (har ikke regnet på det, men noen sitter sikkert på en formel).

Det var ganske lite, pleide å ligge oppe i 250-265 Wh/km med tilsvarende forhold på samme strekning. Nå uten takboks og godt føre kan jeg klare rundt 200Wh/km.

laumb

Fornøyd med rekkevidden i dag.
Startet på Auli i -2*C og fulgte trafikken rolig ned til Drammen der det var +4*C.

(Beste punktet var 132Wh/km i bunn av Tunellen i Oslofjorden, men det steg godt mot liertoppen igjen).

Deilig å sette bilen på Rated Range og se at km'erne øker raskere enn gjenstående km synker. :)


brynjar

Er det noen av dere som har kjørt over 400 km uten å lade etter at dere fikk bilen?
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Øyvind.h

#101
Bare å holde seg under 190Wh/km (da har du kjørt 40 mil når typical km viser 0). Alternativt under 202Wh/km (da har du kjørt 40 mil når bilen stopper).
Har hatt flere turer på 32-35 mil og fortsatt hatt god rekkevidde igjen, men bryr meg for lite om forbruk når turen ikke er mer enn 35 mil  ;D
Kjørte Oslo Lillehammer (snaut 20 mil) med forbruk 194Wh/km med full bil og takstativ nå i vinter. Kunne snudd og kjørt 20 mil tilbake og fortsatt hatt litt batteri igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bb

På video #2 kjørte jeg 375 km og hadde 41 km igjen:

https://www.youtube.com/watch?v=yIUwLv5yTsU

Jeg startet på 650 høydemeter (Dombås) og havnet på ca. 100 høydemeter (Byåsen, Trondheim). Dette var i 70-80 km/t i regnvær. På tørr asfalt skal det fint gå an, ja. Og jeg kjørte i T-skjorta :P

På video #3 kjørte jeg 382 km og hadde 12 km igjen:

https://www.youtube.com/watch?v=yMefKeWnEew

Der lå jeg i 70-80 km/t og måtte gjennom -12°C.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Bjørn

Sitat fra: bb på onsdag 02. april 2014, klokken 19:10
På video #2 kjørte jeg 375 km og hadde 41 km igjen:

https://www.youtube.com/watch?v=yIUwLv5yTsU

Jeg startet på 650 høydemeter (Dombås) og havnet på ca. 100 høydemeter (Byåsen, Trondheim). Dette var i 70-80 km/t i regnvær. På tørr asfalt skal det fint gå an, ja. Og jeg kjørte i T-skjorta :P

På video #3 kjørte jeg 382 km og hadde 12 km igjen:

https://www.youtube.com/watch?v=yMefKeWnEew

Der lå jeg i 70-80 km/t og måtte gjennom -12°C.

Men det er jo ikke 37,5 mil fra dombås til tr.heim..!? ca 20 mil det.. :)

brynjar

Sitat
Sitat fra: bb på I dag kl. 19:10

På video #2 kjørte jeg 375 km og hadde 41 km igjen:

https://www.youtube.com/watch?v=yIUwLv5yTsU

Jeg startet på 650 høydemeter (Dombås) og havnet på ca. 100 høydemeter (Byåsen, Trondheim). Dette var i 70-80 km/t i regnvær. På tørr asfalt skal det fint gå an, ja. Og jeg kjørte i T-skjorta :P

På video #3 kjørte jeg 382 km og hadde 12 km igjen:

https://www.youtube.com/watch?v=yMefKeWnEew

Der lå jeg i 70-80 km/t og måtte gjennom -12°C.




Men det er jo ikke 37,5 mil fra dombås til tr.heim..!? ca 20 mil det.. :)

(Se filmen. Han kjørte via Molde!) ;)
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA