Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...

Startet av Bowers, torsdag 22. august 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

kjølholdt

Kjørte Bergen Ulsteinvik 37,5 mil 4-6 grader mye regn. Holdt 80 km i timen. 12 km igjen ved ankomst. Kommer helt sikkert Supercharger der etterhvert
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

tps

Tusen takk for gode innspill. Da er vel konklusjonen at 320km i motorvei fart er absolutt "borderline" (særlig vintertid og med fullastet bil). Vi får håpe at Tesla får opp en ladestasjon mellom Göteborg og Svinesund..

Lanber

Jeg kan garantere du ikke kommer frem med 130 km/t.
Men roer du deg til 100-110 er det ikke noe problem uten å lade, med varmeapperat etc.

Det er 76 kwh fra 100% til "charge now", med 220 wh/km er det 345km.

sebbamok

Kjørte fra Rygge til Gøteborg i kulden med 90% opplading. Var litt spent underveis, men hadde rundt 50 km igjen på batteriet da jeg kom frem. Kjører Performance som bruker litt mer og lå i ca 110-120 hele veien. Beste måten å garantere suksess er å redusere farten. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøre fra oslo med 100% på batteri og litt moderat kjørestil. Alternativt kan man toppe opp noen kilometer hos Inspiria utenfor Sarpsborg. De har vel satt opp noen 22kw-punkter.

PS: Dette var på natten, så jeg fikk prøvd ut hvordan det var å ligge i dragsuget på en buss over tid. Vesentlig redukskjon i forbruket. Dessverre husker jeg ikke nøyaktige tall. God tur!

daktesla

Jag körde från skedsmokorset till centrala gtb i dec. Ca 3 plus och lite blött på vägen.
Range mode samt 23 grader i bilen . 2 vuxna och 2 barn.
100 laddning. Körde  enligt hastighet begränsningarna stort sätt hela vägen. 315 km totalt. Kom fram med 70 kvar på tanken....... godkänt. Laddade bilen fullt i nordstan innan hem resa igen....
Tesla Model S S85-Blue

Tuxedo

Dette går helt fint hvis du lader 100%, bruker cruise control og holder fartsgrensene.  Med mye 130+ kommer du til å slite før de får satt opp en superlader på strekningen (som nok kommer i år).

jsu224

Jeg kjørte til og fra jobb i går ca 11 mil totalt, pluss en halv mil småkjøring til skole og barnehage. Tempen var fra mellom -10 og -17. Totalt snittforbruk inkl forvarming etc skulle tilsi en rekkevidde på 32mil.

Det blir jo mer preg av langkjøring når du skal nå 32 mil en vei..men det kan fort bli tight hvis det er kaldt altså..

jsu224

Hm..hvor mye reserve har jeg etter å ha nådd 0 på Typical range? Dette kan bli tight...

MrG

Min samboer kjørte til Gøteborg uten lading - ca 50 km igjen ved ankomst. Fart ca 110-115 km/t.
Jeg kjørte tilbake med 130 km/t - stoppet da i sarpsborg og tanket litt på hurtigladeren der for å være sikker.
Tur/retur lørenskog. Ikke noe problem :)

Er også flere type2 ladere nedover, på Ikea langs veien bl.a.

mvh
T

Anew

Sitat fra: jsu224 på lørdag 29. mars 2014, klokken 15:57
Hm..hvor mye reserve har jeg etter å ha nådd 0 på Typical range? Dette kan bli tight...
Det er ikke mange som har kjørt helt tomt, men basert på rapporten fra en som gjorde det i vinter, er det ikke så veldig mange kilometerne det er snakk om.  Charge now betyr charge now.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

jkirkebo

Sitat fra: Anew på lørdag 29. mars 2014, klokken 16:12
Sitat fra: jsu224 på lørdag 29. mars 2014, klokken 15:57
Hm..hvor mye reserve har jeg etter å ha nådd 0 på Typical range? Dette kan bli tight...
Det er ikke mange som har kjørt helt tomt, men basert på rapporten fra en som gjorde det i vinter, er det ikke så veldig mange kilometerne det er snakk om.  Charge now betyr charge now.

Det vil nok variere fra tilfelle til tilfelle, men egentlig skal man ha 20-25km igjen ved 0 på måleren. Det er mange i USA som har kjørt 10-15 miles uten problemer etter 0. Men man må påregne tildels kraftig effektbegrensning etterhvert. Når den kommer ned på 80kW er det ihvertfall på tide å lade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jsu224

Er det 10km skal jeg klare meg

jsu224

Har sinka trafikken fra Strømstad en periode og bygd en buffer på 4 mil nå så.. 7 mil igjen med 11 på "tanken"

Øyvind.h

#88
Sitat fra: jsu224 på lørdag 29. mars 2014, klokken 16:45
Har sinka trafikken fra Strømstad en periode og bygd en buffer på 4 mil nå så.. 7 mil igjen med 11 på "tanken"
Er du på vei hjem fra Gøteborg til Oslo?
Om du har satt måleren på Typical klarer du fint å kjøre så langt dashen sier om du ligger på fartsgrensen. Har du 11 mil på typical måleren har du i praksis 12-13 mil rekkevidde i rundt 100km/t med vær/føre som er akkurat nå.

Om du ikke har rekkevidde til å komme deg til Oslo, ta en ladepause i Sarpsborg ved Inspira. Ikke kjør som en sinke på motorveien. Det er dårlig gjort overfor alle andre på veien, og overfor andre elbilister da det gir mange et inntrykk av at elbilen ikke duger. Ta et ladestopp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jsu224

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 17:17
Sitat fra: jsu224 på lørdag 29. mars 2014, klokken 16:45
Har sinka trafikken fra Strømstad en periode og bygd en buffer på 4 mil nå så.. 7 mil igjen med 11 på "tanken"
Er du på vei hjem fra Gøteborg til Oslo?
Om du har satt måleren på Typical klarer du fint å kjøre så langt dashen sier om du ligger på fartsgrensen. Har du 11 mil på typical måleren har du i praksis 12-13 mil rekkevidde i rundt 100km/t med vær/føre som er akkurat nå.

Om du ikke har rekkevidde til å komme deg til Oslo, ta en ladepause i Sarpsborg ved Inspira. Ikke kjør som en sinke på motorveien. Det er dårlig gjort overfor alle andre på veien, og overfor andre elbilister da det gir mange et inntrykk av at elbilen ikke duger. Ta et ladestopp.
Jeg var på vei fra Mjølkerød nedenfor Strømstad til Aurskog. Kjørte ned på morgenen og "brukte" 195 km på strekningen som er 167km. Skulle eksakt samme vei hjem og hadde 195km ved start..altså prekært, men jeg mente det skulle være mulig å kjøre "billigere". Sinke trafikken var vel noe overdrevet fra min side. Alle kunne kjøre forbi i eget felt og jeg holdt vel 10km under fartsgrensa. I mitt hode uproblematisk. Kjedelig, men ingen led noe nød..ellers takk for leksjonen.

Jeg får vel sette meg inn i litt flere av disse lademulighetene og kablene der ute og leite opp en ladestolpe med litt hastighet. Skal samme tur på onsdag så..stoppe å lade med 13 km/t er lite forlokkende. Kanskje Nordby kjøpesenter har noe spennende trøkk i ladinga..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA