Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...

Startet av Bowers, torsdag 22. august 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

Bowers

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. august 2013, klokken 14:34
Det er fullt mulig å kjøre 350km med "normal kjøring", hvis man ønsker det.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil lade mer enn en gang i uken, noe som er bedre for både deg (komfort) og bilen (batterilevetid)?

Thomas

Spørsmålet er litt mer av nyskjerrighet enn av forventning om at jeg kommer til å bruke bilen som en fossil bil...
Samtidig har jeg lagt merke til mine egne vaner i det siste og når jeg tenker mot vinteren blir det ennå tydeligere ;)

Kommer hjem på ettermiddagen, 3 handleposer, en PC-bag, 2 unger og nøklene hengende rundt den ene fingeren... Da blir bilen parkert i gården, 3 poser tres inn på den ene armen, ungene vil fort inn, PC'en slenges rundt halsen og jeg dytter igjen bildøren, finner frem husnøkkelen og får både unger og varer i hus før bæreposene sliter igjennom huden ;)
Å begynne å styre med å koble bilen til utekontakten står da laaangt nede på prioriteringslisten...

Og jo, selvsagt... det tar ikke mange minuttene å gå ut igjen å fikse det, men som sagt... kun av nyskjerrighet lurer jeg på om noen som har bilen i besittelse i dag har brukt den over flere dager som en helt normal bil uten å tenke på at den trekker strøm av seg selv på natten osv osv...
Er det mulig å bruke den en hel uke hvis man holder seg under 30-40 mil eller synker rekkevidden raskere i praksis enn i teorien hvis man ikke lader den hele uken...

Uansett håper jeg det blir et positivt møte med en ny bil :)


luffe

"Vampire drain" (bilen spiser strøm når den står i ro) skal være redusert kraftig med siste SW update for EU.
Det største tapet er nok som følge av at batteriet er kaldt om morgenen, det unngår du ved å plugge den i. Da taper du også regen i begynnelsen av turen når batteriet varmes.

Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Nuvolari

Sitat fra: Bowers på fredag 23. august 2013, klokken 09:10
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 22. august 2013, klokken 14:34
Det er fullt mulig å kjøre 350km med "normal kjøring", hvis man ønsker det.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil lade mer enn en gang i uken, noe som er bedre for både deg (komfort) og bilen (batterilevetid)?

Thomas

Spørsmålet er litt mer av nyskjerrighet enn av forventning om at jeg kommer til å bruke bilen som en fossil bil...
Samtidig har jeg lagt merke til mine egne vaner i det siste og når jeg tenker mot vinteren blir det ennå tydeligere ;)

Kommer hjem på ettermiddagen, 3 handleposer, en PC-bag, 2 unger og nøklene hengende rundt den ene fingeren... Da blir bilen parkert i gården, 3 poser tres inn på den ene armen, ungene vil fort inn, PC'en slenges rundt halsen og jeg dytter igjen bildøren, finner frem husnøkkelen og får både unger og varer i hus før bæreposene sliter igjennom huden ;)
Å begynne å styre med å koble bilen til utekontakten står da laaangt nede på prioriteringslisten...

Og jo, selvsagt... det tar ikke mange minuttene å gå ut igjen å fikse det, men som sagt... kun av nyskjerrighet lurer jeg på om noen som har bilen i besittelse i dag har brukt den over flere dager som en helt normal bil uten å tenke på at den trekker strøm av seg selv på natten osv osv...
Er det mulig å bruke den en hel uke hvis man holder seg under 30-40 mil eller synker rekkevidden raskere i praksis enn i teorien hvis man ikke lader den hele uken...

Uansett håper jeg det blir et positivt møte med en ny bil :)

Det går nok akkurat å lade bilen en gang pr uke. Om du gidder å sette den til lading 2 ganger pr uke er det 0 problem.

Alternativt kan du lade på jobben 2 ganger pr uke og aldri lade hjemme.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Brede

Alternativt lære opp en av ungene til å plugge i kabelen, mens du styrer med handleposer og nøkler.  ;D

Amoss

Sitat fra: Bowers på fredag 23. august 2013, klokken 09:10

Kommer hjem på ettermiddagen, 3 handleposer, en PC-bag, 2 unger og nøklene hengende rundt den ene fingeren... Da blir bilen parkert i gården, 3 poser tres inn på den ene armen, ungene vil fort inn, PC'en slenges rundt halsen og jeg dytter igjen bildøren, finner frem husnøkkelen og får både unger og varer i hus før bæreposene sliter igjennom huden ;)
Å begynne å styre med å koble bilen til utekontakten står da laaangt nede på prioriteringslisten...


Er det lov å foreslå en liten endring av vanene? :p

1. Du har ikke bilnøklene i hånden, den er i lommen din hele tiden :)
2. Parker i gården, slipp ut ungene og finn frem husnøkkel.
3. Gå og lås opp døra og slipp inn ungene.
4. Gå tilbake til bilen og plugg inn før du henter pc og bæreposer.
Jada, blir en ekstra tur tilbake til bilen, men tror du vil finne dette mindre stressende enn slik du beskriver det i dag :)

Eller du kan gjøre som Brede foreslår - og lære opp ungene til å plugg inn, og/eller ta bæreposene :)  (om de er gamle/store nok til det....)
Model S 85D

RuneW

Sitat fra: Brede på fredag 23. august 2013, klokken 10:05
Alternativt lære opp en av ungene til å plugge i kabelen, mens du styrer med handleposer og nøkler.  ;D

Det er en god ide. Hos oss er det kamp (mellom ungene) om å få plugge inn kabelen...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

BMW-ELLER-TESLA

Sitat fra: JohanH på torsdag 22. august 2013, klokken 22:36
http://www.teslamotors.com/blog/model-s-efficiency-and-range

Les denne posten fra start til slutt, her er alt så fint forklart.





Takk JohanH
Da ser det ut som 80 km/ t gir  ca 53 mil mot ca 35 mil i 120 km/t ut i fra disse kurvene. Mange faktorer som påvirker dette ytterligere men det er en relativ sammenheng som kan brukes som pekepinn på forskjellen på 80 og 120 på samme strekning f.eks på motorvei. Hastigheten betyr MYE her.... :P - motto blir å lade om natten og kjøre som før for meg. Dette blir bra! 8)
Sort P85D.

Lacaixxa

Jeg har planer om en tur til sør-europa neste sommer. Et snitt på 130 km/t blir ca 2t med kjøring er akkurat passe med unger i bilen. Det fordrer at Tesla setter opp superladere som lovet, og vil anta at 200 km mellom hver lader vil være naturlig.

Spennende å se om dette er realistisk med AC og full bil. Kanskje disse momentene blir marginalisert i forhold til vindmotstand i høy hastighet?
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

teslaz

Sitat fra: Lacaixxa på fredag 23. august 2013, klokken 16:04
Jeg har planer om en tur til sør-europa neste sommer. Et snitt på 130 km/t blir ca 2t med kjøring er akkurat passe med unger i bilen. Det fordrer at Tesla setter opp superladere som lovet, og vil anta at 200 km mellom hver lader vil være naturlig.

Spennende å se om dette er realistisk med AC og full bil. Kanskje disse momentene blir marginalisert i forhold til vindmotstand i høy hastighet?
Bruk dette i mens.  8) 8)
http://ev-charging.com/at/en/elektrotankstellen
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

thoberre

#25
Jeg har hatt bilen siden tirsdag morgen, en P85+. Har ikke fått kjørt all verden, men har ca 36-37 mil tror jeg.

Jeg har kjørt stort sett i og rundt Oslo, nøyaktig slik jeg alltid har gjort før. Det er E18 inn fra Bærum, Ring 3 litt, en del småkjøring i sentrum og til og fra butikken. Ganske mye mer hissig på å finne luker som trenger akselerasjon enn tidligere, så det blir kontrollerte - men akk så heftige pådrag rett som det er.

Sitter ikke med nøyaktige data foran meg, men tror jeg ligger på 240 Wh/km i snitt, snaut 90 kW totalt. Regner jeg som kona har jeg tjent ca 1000 kr denne uken på drivstoff ;) Burde jo kjørt mye mer ::)
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

ebbrey

Sitat fra: Oreo på lørdag 24. august 2013, klokken 09:13
En gjeng nederlandske studenter greide 625km på en lading nylig. Ny eropeisk rekord?
Dette ble satt på vanlige veier:
http://www.greencarreports.com/news/1086453_dutch-drivers-cover-388-miles-on-single-charge-of-tesla-model-s

hehe, ja i 40 km/t :P Men viser jo godt hva som kan oppås om du kjører i 100 istedenfor 120 over en lang strekke.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

den12mann

Sitat fra: thoberre på lørdag 24. august 2013, klokken 01:17
Jeg har hatt bilen siden tirsdag morgen, en P85+. Har ikke fått kjørt all verden, men har ca 36-37 mil tror jeg.

Burde jo kjørt mye mer ::)
Skjønner hva du mener, men 37 mil på 4 dager = ca 33000 km i året.. vil si du kjører nok, jeg ;)

Veggen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA