Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S og utstyr for barn (barneseter, barnevogner setetrekk osv)

Startet av Øyvind.h, fredag 16. august 2013, klokken 09:24

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hei,

Tenkte vi som er familiefolk med småbarn kan dele erfaringer i en dedikert tråd. Merk at det med tiden er kommet flere Model S varianter, og at ikke alt utstyr passer med alle varianter.
Eksempelvis er frunk (bagasjerom foran) blitt grunnere/kortere, og i 4wd modellen er ca 50% av plassen foran borte. Nye nakkestøtter påvirker også hvilke barneseter som passer da nakkestøttene ikke kan fjernes.

TESTET:
- TFK Joggster Twist (2013) - ikke plass i frunken. Må ligge flatt i bagasjerommet.
- Maclaren Techno XT (2012) - får akkurat plass i frunken (gammel frunk, ikke i nyere biler eller biler med 4wd). Ikke testet under gulv i bagasjerom
- Maclaren Techno XLR (2013) - får med nød og neppe plass i frunken (gammel frunk, ikke i nyere biler eller biler med 4wd). Kan presses nedi fotbrønn i bagasjerom, men egentlig litt for lang. Skal du ha Maclaren vogn bør du gå for Techno XT og bil med gammel frunk.
- Emmaljunga Mondial Classic - Baggdelen får plass i frunk. Understell i bagasjerom (Alle Emmaljunga dypbag`er og sportsdeler bør få plass i frunken, forutsatt at du ikke har 4wd.)
- Mountain Buggy Urban Jungle - får plass i frunken om hjulene tas av (testet i gammel frunk)
- Britax Max-way - (uten ISOFIX) - ingen gode festemuligheter for stropper på skinnene på forsetene. Kan løses eksempelvis ved å tvinne ståltråd gjennom hull på skinnen, eller feste stropper i bena på forsetet. Men forvent trykkmerker i skinn!
Anbefaler seter med ISOFIX.

- Cybex Solution X2 fix - fungerer fint med 1gen seter. Dvs seter uten forstørrede nakkestøtter. Ikke testet i 1.5 gen seter (seter med store nakkestøtter) eller sportssetene.

Anbefalinger
- Barnesete - Cybex Sirona. Vendbart 90 grader for inn- og utlasting. Veldig praktisk i biler med så skrå taklinje som Model S.
- Maxicosi Cabriofix. Lett å ta inn/ut. Lager ikke merker i setet pga støtteben mot gulv. Presser ikke mot seterygg.

Annen info:
- Isofix er installert på alle tre seter, men kun to av tre isofix-fester kan benyttes samtidig. Skal man bruke to Isofix-fester kan disse ikke være knyttet til samme seterygg. Dvs ikke benytt begge isofix-plassene på 60% delen av baksetet som kan legges ned. Bruk ett på 40% og ett på 60% (tenk at setene ikke skal være inntil samme nedfellbare del av bakseteryggen). 

Et MaxiCosi Cabriofix med FamilyFix IsoFix base (Barn opp til ca 1 år) , og et BeSafe IZI Kid Combi X3 med Isofix. (ca 1-3år ) :



Maclaren Techno XT i frunken:
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Harlex

Og det er sikker plass til minst 2 til bak.... Pluss alt annet man vil ha med seg...  Bilen er barnevennlig som få den... Bra for meg der selv om jeg ikke har barnevognunger mer...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Wicky124

Vi har en Emmaljunga Mondial Classic



Og den er ENORM! Den passet ikke i andre sedaner (s-klasse/7serie/A8) så jeg måtte kjøpe en stasjonsvogn (Mercedes e klasse 2008) og til og med der tar den "nesten hele bagasjen" Men i teslaen gikk vogna rett inn bak, og selve bag-delen gikk helt fint inn foran :) Ergo, Tesla Model S er enorm :)
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

Øyvind.h

Den vanlige vognen vi har er en Emmaljunga City Cross. I Passaten legger jeg den over på siden, og da kan jeg dytte inn hele vogna med sportsdelen påmontert ved siden av hundeburet (som tar noe sånt som 50-60% av bagasjerommets bredde. Jeg tror dessverre ikke det er plass til denne løsningen i Model S pga skrånende bakrute. Ingen tvil om at bagasjerommet i Passaten er mer praktisk utformet, og når jeg har målt bagasjerommet i Model S innvendig er konklusjonen at det er gjennomgående litt mindre enn Passaten (da har jeg ikke medregnet rommet under gulvet verken i Passaten eller Model S.

Men jeg er interessert i andre småbarnsforeldres smarte løsninger i Model S. Det er ikke så imponerende at en barnevogn passer i bagasjerommet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HendrikF

Hmm, ser at en liten vogn får plass foran, men hvor mange barneseter går det bak? Nr 3 er på vei, og jeg har plass i XC90 som skal selges...
p 1024

Wicky124

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 09:54
Den vanlige vognen vi har er en Emmaljunga City Cross. I Passaten legger jeg den over på siden, og da kan jeg dytte inn hele vogna med sportsdelen påmontert ved siden av hundeburet (som tar noe sånt som 50-60% av bagasjerommets bredde. Jeg tror dessverre ikke det er plass til denne løsningen i Model S pga skrånende bakrute. Ingen tvil om at bagasjerommet i Passaten er mer praktisk utformet, og når jeg har målt bagasjerommet i Model S innvendig er konklusjonen at det er gjennomgående litt mindre enn Passaten (da har jeg ikke medregnet rommet under gulvet verken i Passaten eller Model S.

Men jeg er interessert i andre småbarnsforeldres smarte løsninger i Model S. Det er ikke så imponerende at en barnevogn passer i bagasjerommet :)

Vogna vår er vel den største på markedet? Den har i alle fall ikke passet i andre sedaner utenom teslaen.. Og selv om bagasjen er full av emmaljunga så har man fremdeles plass under i luka samt frunken :)
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

Wicky124

Vi monterte base og bilstol (maxicosy) bak og hadde to voksne baki samtidig, og det var god plass! Så tre bilstoler i bredden skal nok gå fint :)
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

eclipse

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 10:04
Sitat fra: Wicky124 på fredag 16. august 2013, klokken 10:02
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 09:54
Den vanlige vognen vi har er en Emmaljunga City Cross. I Passaten legger jeg den over på siden, og da kan jeg dytte inn hele vogna med sportsdelen påmontert ved siden av hundeburet (som tar noe sånt som 50-60% av bagasjerommets bredde. Jeg tror dessverre ikke det er plass til denne løsningen i Model S pga skrånende bakrute. Ingen tvil om at bagasjerommet i Passaten er mer praktisk utformet, og når jeg har målt bagasjerommet i Model S innvendig er konklusjonen at det er gjennomgående litt mindre enn Passaten (da har jeg ikke medregnet rommet under gulvet verken i Passaten eller Model S.

Men jeg er interessert i andre småbarnsforeldres smarte løsninger i Model S. Det er ikke så imponerende at en barnevogn passer i bagasjerommet :)

Vogna vår er vel den største på markedet? Den har i alle fall ikke passet i andre sedaner utenom teslaen.. Og selv om bagasjen er full av emmaljunga så har man fremdeles plass under i luka samt frunken :)
Med det er ikke imponerende. Tesla er ikke en sedan :)


Jo det er en sedan :-)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Wicky124

Skjønner egentlig ikke hva du klager over... Tesla har enormt med plass.. trenger du mer plass, kjøp deg en annen bil?
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

laumb


Sitat fra: HendrikF på fredag 16. august 2013, klokken 09:56
Hmm, ser at en liten vogn får plass foran, men hvor mange barneseter går det bak? Nr 3 er på vei, og jeg har plass i XC90 som skal selges...

Merk at ett sete kan ikke være isofix.
Står i den europeiske brukermanualen, men det er kun fester for to samtidige isofix seter.

Setter du isofix sete bak passasjer og midten, så er det plass til vanlig sete bak sjåfør.

Cowboystrekk

Model S er ikke en sedan i tradisjonell betydning da de har separate bagasjerom fra "kabinen". Teslaen vil vell mer kunne defineres som en kombi siden den har åpning fra bagasjerommet til baksetene, bagasjeromstrekk som bare stasjonsvogner og kombier bruker å ha, men lavere tak helt bakerst sammenligna med en vanlig stasjonsvogn.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Rabies

Vi har en TFK Joggster Twist 2013 mod og den fikk akkurat ikke plass i frunken.

I bagasjerommet er det ikke mulig å legge den på høykant pågrunn av den lave høyden helt bakerst i bagasjerommet og vi ender dermed med å måtte ha den liggende flatt med hjulene ned eller opp og den tar derfor betydelig plass i bredden. Tror det kan bli vanskelig å få plass til et hundebur i tillegg.

Det spiller ingen rolle om man kan skryte av 740 liters lastevolum hvis det er utformet slik at man ikke får plass til tingene sine. I verste fall må vi i de tilfellene vi skal ha med hund og barn samtidig kjøre med baksete delvis nedslått og det er en kjedelig løsning.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

TesLars

Sitat fra: Wicky124 på fredag 16. august 2013, klokken 10:03
Vi monterte base og bilstol (maxicosy) bak og hadde to voksne baki samtidig, og det var god plass! Så tre bilstoler i bredden skal nok gå fint :)

Maxicosy med ISOFIX? Bruker ikke Tesla LATCH på bilene sine?
Oslo
Black Model S


Wicky124

Sitat fra: TesLars på fredag 16. august 2013, klokken 12:22
Sitat fra: Wicky124 på fredag 16. august 2013, klokken 10:03
Vi monterte base og bilstol (maxicosy) bak og hadde to voksne baki samtidig, og det var god plass! Så tre bilstoler i bredden skal nok gå fint :)

Maxicosy med ISOFIX? Bruker ikke Tesla LATCH på bilene sine?

Isofix base ja...klikka rett inn :)
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA