Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptersett til Tesla Model S

Startet av jkirkebo, torsdag 01. august 2013, klokken 00:42

« forrige - neste »

jkirkebo

NY EDIT: Innholdet i adaptersettet er endret og vi har fått web-sider. Se http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptersett

EDIT: Det har kommet en nyere utgave av adaptersettet, så jeg anbefaler alle å lese denne tråden også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13852.0.html


Nå er adaptersettet ferdig produsert. Se vedlagte (dårlige) bilde.

Adaptersettet er produsert på fagmessig måte (leieboeren min er elektriker og skylder meg div. tjenester), med korrekte endehylser (som er påkrevd fordi gummikabel har med enn 7 kordeler).
Det er brukt topp kvalitet Schuko-støpsel.
Kabel er 2.5mm2 for 16A adapterne, og 4mm2 for 25/32A adapterne + skjøtekabel.
3x4mm2 gummikabel med 2 strømførende ledere er godkjent for inntil 32A ved omgivelsestemperatur inntil 45 grader så det er god margin.

Følgende adaptere/skjøtekabler medfølger:

16A 1-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
16A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
32A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (7.4kW lading)
16A Schuko til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
25A teknisk komfyrstikk til 32A 1-fase CEE blå (4.6/5.75kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 20A/25A!)
32A 3-fase 400V CEE til 16A 3-fase CEE (rød) (11kW lading)
Skjøtekabel 32A enfase

For å få utnyttet disse er det påkrevd at man bestiller BEGGE adaptere fra Tesla, både blå og rød.
De fleste adaptere har kort ledning, med unntak av Schuko (slik at 32A skjøtestøpselet ikke belaster schuko-støpselet med sin vekt) og teknisk komfyrstikk (slik at man kan sette på plass komfyren igjen)

Prisen er kr. 2200,- inkl. frakt + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen.
Dvs. kr. 2600,- med 10 meter skjøteledning, 2800,- med 15m osv.
Bildet viser en skjøteledning på 18 meter.

Det er også mulig å hente settet selv i Fredrikstad, da sparer man portoen på kr. 150,-.

Trenger man skjøteledning for 16A rød plugg har Biltema dette til meget gunstige priser (379,- for 10 meter).

Forhåndsbetaling er påkrevd. Leveringstid 1-2 uker.

PM for bestilling, evt. (helst) epost til jkirkebo@gmail.com :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Veldig bra! Kommer til å lage selv da jeg betaler inn-til-grossist pris, men veldig bra!

Med denne pakka har man alt man trenger!

Epleskreller

Bra jobba. Skal sitte litt i tenkeboksen :)

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
32A 3-fase 400V CEE til 16A 3-fase CEE (rød) (11kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)

Her trenger man vel ikke justere ned ladestrømmen? Vil ikke umc maks trekke 16A 400V?

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cra

Ser ut som noe som muligens også kan være interessant for campingfolket? (I fall du skulle ønske å utvide markedet) :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

D.O

Ikke for å ødelegge, men er greit å ha sitt på det tørre. Utsteder du samsvarserklæring med disse? Elektriker kan gjøre svært lite uten å ha ett firma som står ansvarlig, evt at personen har installatørpapirene selv. I tilfelle en ulykke kan du risikere å bli straffeforfulgt og forsikringsselskap kreve regress av deg. Brann evt personulykker. Tiltaket er bra, og produktet sikkert trygt. Kunne godt tenke meg ett slik sett. Men gjør det riktig slik at du ikke gjør noe du angrer på en dag.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Nuvolari

Sitat fra: D.O på torsdag 01. august 2013, klokken 09:24
Ikke for å ødelegge, men er greit å ha sitt på det tørre. Utsteder du samsvarserklæring med disse? Elektriker kan gjøre svært lite uten å ha ett firma som står ansvarlig, evt at personen har installatørpapirene selv. I tilfelle en ulykke kan du risikere å bli straffeforfulgt og forsikringsselskap kreve regress av deg. Brann evt personulykker. Tiltaket er bra, og produktet sikkert trygt. Kunne godt tenke meg ett slik sett. Men gjør det riktig slik at du ikke gjør noe du angrer på en dag.

Dersom han ikke har et firma å sette det på, kan han evt fraskrive seg ethvert ansvar på noen måte?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

#6
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 01. august 2013, klokken 07:56
Bra jobba. Skal sitte litt i tenkeboksen :)

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
32A 3-fase 400V CEE til 16A 3-fase CEE (rød) (11kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)

Her trenger man vel ikke justere ned ladestrømmen? Vil ikke umc maks trekke 16A 400V?

Hei, du har helt rett. Var nok litt sent når jeg skrev dette. Har rettet det opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#7
Sitat fra: D.O på torsdag 01. august 2013, klokken 09:24
Ikke for å ødelegge, men er greit å ha sitt på det tørre. Utsteder du samsvarserklæring med disse? Elektriker kan gjøre svært lite uten å ha ett firma som står ansvarlig, evt at personen har installatørpapirene selv. I tilfelle en ulykke kan du risikere å bli straffeforfulgt og forsikringsselskap kreve regress av deg. Brann evt personulykker. Tiltaket er bra, og produktet sikkert trygt. Kunne godt tenke meg ett slik sett. Men gjør det riktig slik at du ikke gjør noe du angrer på en dag.

Dette setter er vel bare såvidt over hva man kan gjøre selv. Enkeltpersoner har lov til å koble kontakter opp til 25A. Her er det riktignok 32A kontakter, men kun én av adapterne og skjøteledningen  i kombinasjon med den vil noensinne kunne frakte så mye strøm. Resten er 16A/20A/25A.

Skulle jeg tatt det via noens firma hadde nok prisen blitt en helt annen dessverre. Men delene er deler som er i fritt salg for alle "overalt" og dermed noe alle kunne mekket sammen selv om man hadde tilstrekkelig kunnskap og tid.

Siden dette er veldig solide kontakter (med unntak av schukoen som vi kjenner til er litt svak til 16A over tid) vil jeg tro faren for problemer er særdeles lav.

Siden noen av adapterne forøvrig er "ulovlige" i konstruksjon er det uansett umulig å utstede en samsvarserklæring på dem. Jeg tror det er bedre å få de laget fagmessig enn at en som har lite peiling på slikt prøver å lage dem selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

I Teslas "Mobile connector owner's manual" står følgende advarsel: "Do not use an extension cord, power strip, multi-outlet adapter, multi-plugs or conversion plugs to plug in the Mobile Connector."
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på torsdag 01. august 2013, klokken 14:23
I Teslas "Mobile connector owner's manual" står følgende advarsel: "Do not use an extension cord, power strip, multi-outlet adapter, multi-plugs or conversion plugs to plug in the Mobile Connector."

Jepp, det er klart de skriver det for å sikre seg. Det er dog ikke noe problem å bruke overganger eller skjøteledning så lenge disse er laget for formålet. Men det gjelder ikke det meste som er i handelen, f.eks skjøteledninger for schuko er ofte 1,5mm2. Det samme gjelder overganger fra 16A CEE til 16A schuko, veldig ofte er det brukt 1,5mm2 kabel.

Det er også veldig viktig å kveile ut evt. skjøteledninger. Tromler der bare litt er dratt ut vil bli SVÆRT varme. Ikke bra. For lite tverrsnitt kan også gi for stort spenningstap og påfølgende feilmelding fra bilen.

Forøvrig bør man aldri bruke skjøteledning og adapter der man lader bilen til daglig. Der bør det settes opp fast plugg av korrekt type, evt. fast ladestasjon. Adaptersettet og skjøteledningen er beregnet for lading på tur.



Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hugo

Hei, jeg har ett rødt 5 polet 32A 400V støpsel i garasjen - men adapter som leveres er til 16A. Vil den korte røde  overgangen på bildet passe meg ? 

jkirkebo

#11
Sitat fra: Hugo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:49
Hei, jeg har ett rødt 5 polet 32A 400V støpsel i garasjen - men adapter som leveres er til 16A. Vil den korte røde  overgangen på bildet passe meg ?

Ja.

Men om du ikke trenger 32A der ville jeg heller byttet støpsel og sikring til 16A som en permanent løsning. Det er en minimal jobb.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bent

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:58
Sitat fra: Hugo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:49
Hei, jeg har ett rødt 5 polet 32A 400V støpsel i garasjen - men adapter som leveres er til 16A. Vil den korte røde  overgangen på bildet passe meg ?

Ja.

Men om du ikke trenger 32A der ville jeg heller byttet støpsel og sikring til 16A som en permanent løsning. Det er en minimal jobb.
Er det en 16A sikring i 32A/16A overgangen?
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

Sitat fra: Bent på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:58
Sitat fra: Hugo på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:49
Hei, jeg har ett rødt 5 polet 32A 400V støpsel i garasjen - men adapter som leveres er til 16A. Vil den korte røde  overgangen på bildet passe meg ?

Ja.

Men om du ikke trenger 32A der ville jeg heller byttet støpsel og sikring til 16A som en permanent løsning. Det er en minimal jobb.
Er det en 16A sikring i 32A/16A overgangen?

Nei. Den er merket med "Kun for lading av Tesla". UMCen vil aldri trekke mer enn 16A uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Veggen

Mottok i dag mitt adaptersett.
Det ser veldig bra ut med gode komponenter og myk fin kabel.
Har åpnet et par av støpslene og kan bekrefte at arbeidet er fint utført med godt tilskrudde endehylser.
Har selv bakgrunn i elektrofaget og hadde egentlig tenkt å lage mine egne adaptere, men til denne prisen og kvaliteten synes jeg det var greit å spare meg for bryderiet.
Anbefales!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA