Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptersett til Tesla Model S

Startet av jkirkebo, torsdag 01. august 2013, klokken 00:42

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Jærbuen på søndag 08. september 2013, klokken 19:05
Jeg har 5x1.5 mm2 kabel ut til garagen, har 400V TN nett, går det ann å stille Tesla'en slik at den kun trekker 13A når jeg lader med 3-fase?

Ja, det er ikke noe problem. Er usikker på hvor lavt du kan stille den men ned til 6A går ihvertfall bra.

13A gir 9kW, ikke dårlig det. Er det godkjent med 13A på 1,5mm2 nå? Hvis ikke vil 10A gi deg 6,9kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Legger ut en felles melding her ang. adaptersettet da jeg får endel henvendelser pr. PM

De adaptersettene som er bestilt men ikke levert er 90% ferdigprodusert alle sammen. Dessverre gikk grossisten jeg handler fra tom for 32A hun-kontakter, ikke så rart da det går med 6 stk. i hvert sett og disse selges det normalt ikke mye av.

Det ble bestilt opp en stor ny ladning den 10/9 (skulle vært bestilt ennå tidligere men grossisten klønet det til) fra PC Electric i Østerrike, disse skulle ankommet senest denne uka. Planen var da å gjøre alt ferdig og sende ut på mandag.

Dessverre kom det ikke denne uka alikevel :( Grossisten sjekker med PCE på mandag hvor de er. De bør definitivt komme i starten av neste uke, men jeg er på hytta den uka.

Status er derfor at bestilte sett sannsynligvis sendes ut i midten av uke 40, dvs. begynnelsen av oktober.

Info fra div. folk i Tesla-systemet tyder på at vi uansett ikke vil se noe til de blå adapterne før den tid.

Uansett, beklager leveringstiden som nå har blitt noe lengre enn forespeilet :(

Jens Kr. Kirkebø
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Postman pat

Takk til Kirkeboe for ryddig oppdatering. noen av oss har enda ikke fått bil , så anskaffelse adaptersett (og vinterdekk) holder håpet og interessen opp i mellomtiden  :P

Vh PP
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

jkirkebo

Ang. adaptersett og levering:

Alle delene jeg manglet har kommet inn. Mye av de eldre bestillingene gikk ut på mandag, jeg regner med å sende resten på lørdag. Da skal alt være a jour. Leveringstid fremover blir normalt 1-2 uker.

Jeg kan nå også tilby lange skjøteledninger til konkurransedyktig pris. F.eks 40 meter 2,5mm2 gummikabel med IP44 gummierte støpsel til kr. 1200,- inkl. frakt. Alle lengder kan leveres (innen rimelighetens grenser...). PM for pris på andre lengder. 4mm2 kan også leveres for lange lengder. Ledningen kan også leveres med 32A blå skjøtekontakt i bil-enden for 16A lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ctr46

Mulig dette er et dumt spørsmål, men kan dette adaptersettet brukes på Nissan Leaf også? For min del blir det kombinasjon Leaf/Tesla (Teslaen lar vente på seg riktignok). Kunne trengt en forlegningsledning til leafen innimellom.

Takk for svar :)
.

jkirkebo

Sitat fra: ctr46 på fredag 22. november 2013, klokken 16:22
Mulig dette er et dumt spørsmål, men kan dette adaptersettet brukes på Nissan Leaf også? For min del blir det kombinasjon Leaf/Tesla (Teslaen lar vente på seg riktignok). Kunne trengt en forlegningsledning til leafen innimellom.

Takk for svar :)

Nei, det kan ikke brukes til Leaf dessverre. Trenger du lengre ladekabel så kjøp en 2,5mm2 skjøteledning. F.eks på Biltema, Jula eller Clas Ohlson.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ctr46

Ok skal gjøre det. Takk for svar:) vil du fortsette å tilby adapterkittet fremover? Tenkte å vente til teslaen kommer og så se an behovet og evt om det fortsatt er leveringstid på de medfølgende rød/blå kontaktene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
.

jkirkebo

Sitat fra: ctr46 på fredag 22. november 2013, klokken 19:08
Ok skal gjøre det. Takk for svar:) vil du fortsette å tilby adapterkittet fremover? Tenkte å vente til teslaen kommer og så se an behovet og evt om det fortsatt er leveringstid på de medfølgende rød/blå kontaktene.

Jada, kommer til å fortsette å tilby dette settet samt hva folk ellers måtte trenge av adaptere og skjøteledninger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ctr46

Godt å høre:) takk for hjelpen så langt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
.

kjelsås1978

Hei Jens!
Håper du kan svare på dette?
På hytta er det ca 60-70 m fra parkeringsplass til schuko uttak. Jeg har ikke behov for å lade på mer enn max 6-8 amp . 60-70 m blir en lang bunt, så det hadde vært fint å dele den opp i to deler (koble med blå industrikontakt). Hva slags tykkelse trenger jeg på gummiledningen? Og hva skal du ha for en slik herlighet?
;D

jkirkebo

#40
Sitat fra: kjelsås1978 på søndag 15. desember 2013, klokken 22:41
Hei Jens!
Håper du kan svare på dette?
På hytta er det ca 60-70 m fra parkeringsplass til schuko uttak. Jeg har ikke behov for å lade på mer enn max 6-8 amp . 60-70 m blir en lang bunt, så det hadde vært fint å dele den opp i to deler (koble med blå industrikontakt). Hva slags tykkelse trenger jeg på gummiledningen? Og hva skal du ha for en slik herlighet?
;D

Hei,

70m 2.5mm2 kabel vil ved 8A ha et spenningstap under 8V, helt akseptabelt. Jeg vil si opp til 10A er greit med 2.5mm2 på 70m lengde. 13A om det kniper skikkelig, men 16A bør du ligge unna.

Anbefaler da en 35m kabel med schuko i ene enden og 16A CEE hun i andre, samt en med 16A CEE han i ene enden og 32A CEE hun i bilenden. Da bruker du blått adapter. Grunnen til at jeg anbefaler dette selv om schuko-adapteren fikser inntil 13A er at CEE-kontaktene tåler vann og regn mye bedre enn schuko.

Kabelen veier i underkant av 200g per meter, så hele sulamitten på 70m med kontakter havner på ca. 14kg totalt.

Pris ja, det blir jo litt. Det er kabelen som koster her. Samlet sum inkl. porto og ferdig montert kr. 2400,-.

Edit: Sjekket pris på delene fra elektroimportoren.no nå, om du vil montere selv. Det kom på noe over 2150,- så prisen skal være grei for ferdig montert kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjelsås1978

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. desember 2013, klokken 23:02
Sitat fra: kjelsås1978 på søndag 15. desember 2013, klokken 22:41
Hei Jens!
Håper du kan svare på dette?
På hytta er det ca 60-70 m fra parkeringsplass til schuko uttak. Jeg har ikke behov for å lade på mer enn max 6-8 amp . 60-70 m blir en lang bunt, så det hadde vært fint å dele den opp i to deler (koble med blå industrikontakt). Hva slags tykkelse trenger jeg på gummiledningen? Og hva skal du ha for en slik herlighet?
;D

Hei,

70m 2.5mm2 kabel vil ved 8A ha et spenningstap under 8V, helt akseptabelt. Jeg vil si opp til 10A er greit med 2.5mm2 på 70m lengde. 13A om det kniper skikkelig, men 16A bør du ligge unna.

Anbefaler da en 35m kabel med schuko i ene enden og 16A CEE hun i andre, samt en med 16A CEE han i ene enden og 32A CEE hun i bilenden. Da bruker du blått adapter. Grunnen til at jeg anbefaler dette selv om schuko-adapteren fikser inntil 13A er at CEE-kontaktene tåler vann og regn mye bedre enn schuko.

Kabelen veier i underkant av 200g per meter, så hele sulamitten på 70m med kontakter havner på ca. 14kg totalt.

Pris ja, det blir jo litt. Det er kabelen som koster her. Samlet sum inkl. porto og ferdig montert kr. 2400,-.

Edit: Sjekket pris på delene fra elektroimportoren.no nå, om du vil montere selv. Det kom på noe over 2150,- så prisen skal være grei for ferdig montert kabel.
Takk for raskt og utdypende svar!
Jeg får bil i mars/april, og en oppmåling med nøyaktige meter må til. Gir deg beskjed når jeg gjør en bestilling av deg!! Veldig god pris dette her!

svingen

hvor langt kan man ha en kabel?
skal til hytta i påska og tenkte og forsøke og måle opp hvor lang avstand det er.
er til en liten ION så trenger kun 6a (får jeg full lada bilen på 18 timer ca) får og være ærlig er jeg veldig usikker.
men frykter litt att det kan strekke seg opp i mot lit over 100meter.

finnes det noe calc får hvor lang kabel man kan strekke og hvor tykk den må være?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på mandag 16. desember 2013, klokken 21:40
hvor langt kan man ha en kabel?
skal til hytta i påska og tenkte og forsøke og måle opp hvor lang avstand det er.
er til en liten ION så trenger kun 6a (får jeg full lada bilen på 18 timer ca) får og være ærlig er jeg veldig usikker.
men frykter litt att det kan strekke seg opp i mot lit over 100meter.

finnes det noe calc får hvor lang kabel man kan strekke og hvor tykk den må være?

Kalkulator finner du her:

http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php

Om vi putter inn 6A og 100m får vi for 2.5mm2 kabel et spenningstap på 8.4V. Det er akseptabelt. For 1.5mm2 blir det 14.0V og det er nok litt for drøyt. 2.5mm2 kabel blir altså bra for denne avstanden, og vekten blir ca. 20kg på kveilen.

Skulle du ladet på 10A ville jeg anbefalt 4mm2, for 16A 6mm2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76


Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 22. august 2013, klokken 00:30
Skulle også gjerne hatt en slags oppbevaringsløsning for eksempel i frunken. Noen som har vurdert flightcase med tilpasset skumgummi?

For de som ikke har skaffet seg dette ennå kan jeg tipse om Clas Ohlsons verktøybag som rommer hele settet pluss (i mitt tilfelle) 20 + 10 meter skjøtekabel. Legges flatt og skyves inn i det lille rommet i frunken, fortsatt med plass til feks Saltos Type 2-kabel i forkant.

Varenummer hos CO: 40-7267. Pris 299,- :)



Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA