Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptersett til Tesla Model S

Startet av jkirkebo, torsdag 01. august 2013, klokken 00:42

« forrige - neste »

Wenche

Sitat fra: Veggen på torsdag 15. august 2013, klokken 23:21
Mottok i dag mitt adaptersett.
Det ser veldig bra ut med gode komponenter og myk fin kabel.
Har åpnet et par av støpslene og kan bekrefte at arbeidet er fint utført med godt tilskrudde endehylser.
Har selv bakgrunn i elektrofaget og hadde egentlig tenkt å lage mine egne adaptere, men til denne prisen og kvaliteten synes jeg det var greit å spare meg for bryderiet.
Anbefales!
Jeg har bestilt rød og blå, samt dobbeltlader fra Tesla. Vil dette settet dekke alle ladekontakter, også i utlandet?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

jkirkebo

Sitat fra: Wenche på fredag 16. august 2013, klokken 13:57
Sitat fra: Veggen på torsdag 15. august 2013, klokken 23:21
Mottok i dag mitt adaptersett.
Det ser veldig bra ut med gode komponenter og myk fin kabel.
Har åpnet et par av støpslene og kan bekrefte at arbeidet er fint utført med godt tilskrudde endehylser.
Har selv bakgrunn i elektrofaget og hadde egentlig tenkt å lage mine egne adaptere, men til denne prisen og kvaliteten synes jeg det var greit å spare meg for bryderiet.
Anbefales!
Jeg har bestilt rød og blå, samt dobbeltlader fra Tesla. Vil dette settet dekke alle ladekontakter, også i utlandet?

Det dekker rundtstift (CEE) opp til 32A, shuko og komfyrstikket. Rundtstift er vanlig i resten av Europa også, men for standard 10-16A husholdningsstikk finnes det flere varianter. Danskene har en, UK en annen osv. Men adaptere fra disse til schuko er som regel greie å få tak i.

Et adaptersett som dekker alle tenkelige varianter i Europa vil veie ca. 200kg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HABEL

Hallo i luken!

Jeg har et 32A 3-fase CEE kontaktpunkt i garagen.

Jeg har blitt fortalt at jeg trenger et adapter fra denne til 32A 1-fase CEE - gjør adapteret i settet susen her??

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

jkirkebo

Sitat fra: HABEL på fredag 16. august 2013, klokken 18:02
Hallo i luken!

Jeg har et 32A 3-fase CEE kontaktpunkt i garagen.

Jeg har blitt fortalt at jeg trenger et adapter fra denne til 32A 1-fase CEE - gjør adapteret i settet susen her??

Ja, men det beste er å sette opp en 1-fase kontakt ved siden av den du har, koblet til samme kursen. Det er den beste løsningen, helt lovlig og tar en elektriker ca. 15 minutter...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bolebo

Slik jeg har forstått det er Schuko-lading begrenset til 13A pga at kontakten ikke tåler så høy belastning over tid. Men her anbefaler du ladestyrke 16A for Schuko-adapteren.
Vil ikke det belaste Schuko-kontakten tilsvarende? Eller blir det først et problem når det er snakk om hyppig lading over lengre tid? Vil det f.eks være greit å lade med 16A på offentlige ladestasjoner, og bruke 13A hjemme og på jobb.
(Jeg kommer nok til sette opp blått 32A-stikk hjemme, men det blir nok en del Schuko-lading også..)

Er det noen som tør anbefale noe?


eledille

#20
Sitat fra: Wenche på fredag 16. august 2013, klokken 13:57
Jeg har bestilt rød og blå, samt dobbeltlader fra Tesla. Vil dette settet dekke alle ladekontakter, også i utlandet?

En variant som ikke er med er den svenske 400V trefase komfyrpluggen som kan påtreffes i svenske utleiehytter. Denne kan kanskje være aktuell å få laget ved siden av. Det finnes sikkert flere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#21
Sitat fra: Bolebo på lørdag 17. august 2013, klokken 08:12
Slik jeg har forstått det er Schuko-lading begrenset til 13A pga at kontakten ikke tåler så høy belastning over tid. Men her anbefaler du ladestyrke 16A for Schuko-adapteren.
Vil ikke det belaste Schuko-kontakten tilsvarende? Eller blir det først et problem når det er snakk om hyppig lading over lengre tid? Vil det f.eks være greit å lade med 16A på offentlige ladestasjoner, og bruke 13A hjemme og på jobb.
(Jeg kommer nok til sette opp blått 32A-stikk hjemme, men det blir nok en del Schuko-lading også..)

Er det noen som tør anbefale noe?

Om du tør å belaste kursen med 16 A kommer an på hva konsekvensene blir dersom det tar fyr og om det er sannsynlig at varmgangen ikke blir oppdaget før det har utviklet seg til en skikkelig brann. Hvis en plastkontakt i en ladestolpe blir ødelagt betyr det ingen ting, hvis hjemmet ditt brenner ned er det ikke så greit. Det var også nokså ugreit da danskebåten brant. Røykvarsler? Betong- eller trevegg? Er det folk i nærheten? Etc.

I tillegg er det sånn at en 16 A Schuko i tipp topp stand og med 2,5 mm2 ledere ikke blir varm, mens en litt slarkete og sotete kontakt med 1,5 mm2 ledere kanskje kan ta fyr. Tjukkere kobber leder varmen vekk fra kontaktpinnene mer effektivt, men en dårlig kontakt kan selvsagt ta fyr selv om den er tilkoblet kraftig kabel. Så det kommer også an på hva du vet om stikket du kobler deg til.

Men det som skjer ved varmgang er at det utvikles litt mer varme enn det som forsvinner, slik at temperaturen sakte stiger. Det tar en stund før det tar fyr - først blir det ubehagelig varmt å ta i, så begynner det å lukte svidd, så begynner det å smelte og ryke, og deretter kan det bli brann. Dårlige kontakter er kjedelige greier som fyrverkeri betraktet, så du har tid på deg til å følge med på hva som skjer. Det kan være verre å vite hva som foregår inni veggen, men en 2,5 mm2 kurs skal tåle 16 A.

Jeg lader av og til med 16 A på Schuko, men jeg har 2,5 mm2 ladekabel og vet at den aktuelle kontakten ikke blir varm. Jeg lader heller ikke slik om natta. Jeg kjenner etter at kontakten er kald denne gangen også når jeg plugger ut (obs, ladestrømmen kan falle når batteriet nærmer seg fullt, det kan lure deg til å tro at kontakten er OK, mens den var god og varm en halvtime tidligere - vet ikke hvordan MS oppfører seg mht dette).

Lader ofte med 16 A i ladestolper hvor det ikke er noen risiko for alvorlige konsekvenser, men legger også da merke til hvor varmt utstyret er når jeg plugger ut.

Det å plugge i på 16 A i en kontakt du ikke kjenner i f.eks. en leid hytte og så legge seg til å sove uten å teste røykvarsleren er ikke klokt. Hvis du ankommer klokka 19 og følger med i fire timer før du legger deg og forsikrer deg om at røykvarsleren virker og brannslukkeren er kontrollert, så burde det være OK.

Jeg ville forresten testet den røykvarsleren selv om jeg kjørte diesel...

Bruk vett og følg med, så går det bra.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Bolebo


Epleskreller

Da har jeg mottatt settet også. Det ser solid og bra ut og var pakket inn i en stor eske..

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Nuvolari

Jeg fikk også settet i dag. Ser strøkent ut!
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

eledille

Bolebo: Bare hyggelig :)

Glemte å nevne et par ting:

13 A ikke er noen garanti mot brann. En dårlig kontakt kan gjerne ta fyr selv om du bare lader med 10 A, så følg med på schuko-kontakter uansett. De runde industrikontaktene er mye tryggere.

Hvis en bestemt kontakt utvikler 1 W varme ved 10 A, så vil den utvikle 1,7 W ved 13 A og 2,6 W ved 16 A. Varmeutviklingen stiger med kvadratet av strømstyrken.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 21. august 2013, klokken 16:27
Da har jeg mottatt settet også. Det ser solid og bra ut og var pakket inn i en stor eske..

Hehe, det er litt eskemangel her så jeg bruker det jeg får tak i ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Topp tiltak av Jens dette, skal få somlet meg til å bestille selv etter hvert. Skulle også gjerne hatt en skjøteledning i størrelsesorden ~15 meter og en slags oppbevaringsløsning for eksempel i frunken. Noen som har vurdert flightcase med tilpasset skumgummi?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Postman pat

Ref utsagnet om koffert og skumgummi, så kan jeg ihvertfall si at en av de to griselekre og moteriktige  (dengang) stresskoffertene fra 80 og 90 tallet jeg har i boden, vil gjøre susen som oppbevaring fo adaptersettet!!!    Den i skinn vil hedre  bilen og kansje passe i frunken....Visste de ville komme til nytte en dag   ;D
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Jærbuen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. august 2013, klokken 00:42
Nå er adaptersettet ferdig produsert. Se vedlagte (dårlige) bilde.

Adaptersettet er produsert på fagmessig måte (leieboeren min er elektriker og skylder meg div. tjenester), med korrekte endehylser (som er påkrevd fordi gummikabel har med enn 7 kordeler).
Det er brukt topp kvalitet Schuko-støpsel.
Kabel er 2.5mm2 for 16A adapterne, og 4mm2 for 25/32A adapterne + skjøtekabel.
3x4mm2 gummikabel med 2 strømførende ledere er godkjent for inntil 32A ved omgivelsestemperatur inntil 45 grader så det er god margin.

Følgende adaptere/skjøtekabler medfølger:

16A 1-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
16A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
32A 3-fase CEE til 32A 1-fase CEE (blå) (7.4kW lading)
16A Schuko til 32A 1-fase CEE (blå) (3.7kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 16A!)
25A teknisk komfyrstikk til 32A 1-fase CEE blå (4.6/5.75kW lading, husk å stille ned ladestrøm til 20A/25A!)
32A 3-fase 400V CEE til 16A 3-fase CEE (rød) (11kW lading)
Skjøtekabel 32A enfase

For å få utnyttet disse er det påkrevd at man bestiller BEGGE adaptere fra Tesla, både blå og rød.
De fleste adaptere har kort ledning, med unntak av Schuko (slik at 32A skjøtestøpselet ikke belaster schuko-støpselet med sin vekt) og teknisk komfyrstikk (slik at man kan sette på plass komfyren igjen)

Prisen er kr. 2200,- inkl. frakt + 40,- pr. meter lengde på skjøteledningen.
Dvs. kr. 2600,- med 10 meter skjøteledning, 2800,- med 15m osv.
Bildet viser en skjøteledning på 18 meter.

Trenger man skjøteledning for 16A rød plugg har Biltema dette til meget gunstige priser (379,- for 10 meter).

Forhåndsbetaling er påkrevd. Leveringstid 2-3 uker.

PM for bestilling :)

Jeg har 5x1.5 mm2 kabel ut til garagen, har 400V TN nett, går det ann å stille Tesla'en slik at den kun trekker 13A når jeg lader med 3-fase?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA